• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.917 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.932 acteurs
  • 198.972 gebruikers
  • 9.370.299 stemmen

Filmfestival Venetië

zoeken in:

Koekebakker

• 2540 berichten
  • 3981 stemmen

Hmm... Jia Zhang-ke dus. Hij is zo'n regisseur waarbij ik iedere film weer benieuwd ben, omdat mensen wier mening ik waardevol vind de film mooi vinden. En telkens (3 keer) valt het me weer tegen. Nu de Gouden Leeuw... Ik ga het toch maar weer proberen straks.

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Ik had hierboven iets niet-engels voorspeld. Komt er nog eens een voorspelling van me uit. En Ben Affleck die een prestigieuze prijs wint voor beste acteur, da's vrij spectaculair.

Van de regisseur heb ik niet meer dan een kort clipje van Unknown Pleasures gezien dat me wel intrigeerde.

bebdn

• 1884 berichten
  • 1148 stemmen

Palmares 63e Filmfestival van Venetië

beste film: Sanxia haoren/Still life (Jia Zhangke)

beste regie:Private fears in public places (Alain Resnais)

beste scenatrio: The Queen (Peter Morgan)

beste ontdekking: Emanuele Crialese (Nuovomondo)

beste debuut: Khadak (Peter Brosens, Jessica Woodworth)

speciale juryprijs: Daratt (Mahamat-Saleh Haroun)

speciale juryprijs: Quei loro incontri (Jean-Marie Straub, Daniele Huillet)

beste acteur: Ben Affleck (Hollywoodland)

beste actrice: Helen Mirren (The Queen)

beste jonge acteur: Isild Le Basco (L'intouchable)

beste fotografie: Emmanuel Lubezki (Children of men)

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

bebdn schreef:

beste debuut: Khadak (Peter Brosens, Jessica Woodworth)

Peter Brosens wint Gouden Leeuw van de Toekomst.

Op het filmfestival van Venetië is de film "Khadak" bekroond met de Luigi Di Laurentiisprijs voor het beste debuut. De film is het langspeelfilmdebuut van de Vlaamse documentairemaker Peter Brosens. De prijs is goed voor een bedrag van 100.000 euro.

"Khadak" speelt zich af in de Mongoolse steppe. Bij de dieren van een nomadenvolk wordt een epidemie vastgesteld. De overheid beslist het volk te deporteren en in de mijnen te laten werken.

Een 17-jarige herder vermoedt een complot en ontketent samen met een jonge dievegge een revolutie.

Voor de Belgische regisseur Peter Brosens en zijn partner Jessica Woodworth is "Khadak" hun fictiedebuut.

Beiden werden al meermaals bekroond voor hun documentaires, onder meer over Mongolië. Maar toen ze sommige verhaallijnen daarin niet meer kwijtkonden beslisten ze een fictiefilm te maken.

100.000 euro en 20km pellicule

"Khadak" is nu gelauwerd met de Luigi di Laurentiisprijs. De trofee wordt ook de Gouden Leeuw van de Toekomst genoemd.

De trofee heeft internationaal bijzonder veel uitstraling. De makers krijgen 100.000 euro en 20 kilometer pellicule voor een volgende film.

"Khadak" is een Belgisch-Duits-Nederlandse coproductie "Khadak". De film is de volgende dagen te zien op het filmfestival van Toronto en in oktober op dat van Sao Paulo.

De prent wordt binnenkort uitgebracht in de Belgische bioscopen.

Bron: vrtnieuws.net

catweasel

• 1571 berichten
  • 951 stemmen

bebdn schreef:

beste actrice: Helen Mirren (The Queen)

Leve Catherine Deneuve als voorzitter van de jury!!

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Tim Burton krijgt Gouden Leeuw in Venetië.

De Amerikaanse filmregisseur Tim Burton krijgt deze zomer op het Filmfestival van Venetië een Gouden Leeuw voor zijn oeuvre. De prijsuitreiking moet het orgelpunt worden van een speciale "Tim Burton"-dag op 5 september.

De 48-jarige Burton heeft volgens festivaldirecteur Marco Müller bewezen dat hij "verrassend veelzijdig" is. "Hij is een van de moedigste, meest visionaire en innovatieve cineasten van Amerika."

Tim Burton brak in 1988 door met zijn langspeelfilm "Beetle Juice".

Hij is ook de man achter "Edward Scissorhands", "Sleepy Hollow", "Batman", "Batman Returns", "Planet of the Apes" en "Charlie and the Chocolate Factory".

Tim Burton heeft ook de opmerkelijke animatiefilms "Corpse Bride" en "The Nightmare Before Christmas" gemaakt.

Het 64e Filmfestival van Venetië vindt plaats van 29 augustus tot en met 8 september.

Bron: vrtnieuws.net

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

In competitie

Onder andere die nieuwe Aronofsky, Kitano, Oshii en Miyazaki.

Buiten de competitie

Onder andere mijn persoonlijke favoriet van het nieuwe filmjaar. Vinyan. En de nieuwe Coen Bros. Denis en Pier Paolo Pasolini La rabbia (1963) (previously unreleased version)

Iemand een idee hoe dat eigenlijk wordt bepaald van wie wel en niet in de competitie mee mag doen. Een groep mensen die de kwaliteit alvast hebben bekeken van alle films?

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Veel minder Engelstalig in competitie dan de afgelopen jaren volgens mij. En zowaar twee Japanse animatiefilms. Ook het regiedebuur van Arriaga zit erbij. Zoals altijd bijna ook een Italiaan waar ik nog nooit van gehoord heb (wie is Pappi Corsicato?) en nog wat anderen die me niks zeggen.

En de nieuwe Yu-Lik Wai, De man (cameraman van Jia Zhang Ke) van wie ook ooit het nauwelijks uit te zitten All Tomorrow's Parties zag, nu met vrij grote namen als Odagiri en Wong in de hoofdrol? Da's opvallend.

Venetie heeft van de grote festivals zonder meer het fraaiste rijtje winnaars. Ben benieuwd wie dit jaar de leeuw gaat krijgen.

Adrenal

• 1381 berichten
  • 0 stemmen

Wanneer wordt de gouden leeuw gegeven?

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Mostra trekt voluit kaart van de indiefilm.

wo 27/08/08 07:48 - Het Filmfestival van Venetië, dat vanavond start, trekt dit jaar voluit de kaart van de indiefilm. De Mostra ontvangt weliswaar enkele grote namen, maar de Hollywoodstudio's moeten plaatsmaken voor onafhankelijke producties.

Terwijl vorig jaar nog de helft van de films in de officiële selectie uit de VS en Groot-Brittannië kwam, zijn dat er nu slechts 5 van de 21.

Het festival opent vanavond met de wereldpremière van "Burn After Reading", de nieuwe film van de broers Joel en Ethan Coen, met George Clooney, Brad Pitt, John Malkovich en Tilda Swinton. Clooney en Pitt zijn beiden in Venetië om de film voor te stellen. Pitt werd al gespot toen hij een wandelingetje maakte met zijn zonen Maddox en Pax Thien. De film zit niet in de officiële selectie.

Wel in competitie zit de nieuwste film van Darren Aronofsky, "The Wrestler", met Mickey Rourke en Marisa Tomei. De film vertelt het levensverhaal van een professioneel worstelaar. Rourke, die in de jaren 90 professioneel bokser werd, hoopt opnieuw op het witte doek te schitteren zoals hij dat in de jaren 80 deed.

In "The Burning Plain" spelen Charlize Theron en Kim Basinger de hoofdrollen. In "Rachel Getting Married" is de hoofdrol dan weer voor Debra Winger. Zij werd in 1982 beroemd met "An Officer and a Gentleman", maar koos jarenlang voor een leven naast de schijnwerpers.

Het Filmfestival van Venetië, met Cannes en Berlijn, een van de 3 grootste ter wereld, loopt van 27 augustus tot 6 september. De Duitse regisseur Wim Wenders zit de jury voor.

Voor de Belgische aanwezigheid zorgt Patrice Toye. De cineaste van "Rosie" stelt haar tweede langspeelfilm "(N)iemand" voor in de sectie "Giornate degli autori".

De 21 films in de competitie

The Wrestler - Darren Aronofsky - VS

The Burning plain - Guillermo Arriaga - VS

Il Papà di Giovanna - Pupi Avati - Ita

Birdwatchers - Marco Bechis - Ita

L'Autre - Patrick Mario Bernard en Pierre Trividic - Fra

Hurt Locker - Kathryn Bigelow - VS

Il Seme della Discordia - Pappi Corsicato - Ita

Rachel Getting Married - Jonathan Demme - VS

Teza - Haile Gerima - Eth/Dui/Fra

Paper Soldat - Aleksey German Jr - Rus

Süt - Semih Kaplanogu - Tur/Fra/Dui

Achilles and the Tortoise - Takeshi Kitano - Jap

Ponyo on Cliff by the Sea - Hayao Miyazaki - Jap

Vegas: Based on a True Story - Amir Naderi - VS

The Sky Crawlers - Mamoru Oshii - Jap

Un Giorno Perfetto - Ferzan Ozpetek - Ita

Jerichow - Christian Petzold - Dui

Inju, la Bête Dans l'Ombre - Barbet Schroeder - Fra

Nuit de Chien - Werner Schroeter - Fra/Dui/Por

Inland - Tariq Teguia - Alg/Fra

Plastic City - Yu Lik-wai - Bra/Chi/HkgKng/Jap

(bron: deredactie.be)

rubenn

• 51 berichten
  • 10 stemmen

Ik probeer het allemaal wat bij te houden op een nieuwe blog.

Voor de liefhebbers:

http://rubendemasure.blogspot.com

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

opvallend toch dat in berichtgeving over festivals, zelfs in een stukje dat begint met te vertellen hoe matig de Amerikaanse cinema dit jaar is vertegenwoordigd, altijd alleen maar over de Amerikaanse films wordt gesproken

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Humanitaire prijs voor Natalie Portman.

Natalie Portman heeft gisteren op het filmfestival van Venetië een humanitaire prijs gekregen. De 27-jarige actrice kreeg de Movie for Humanity Award onder meer voor haar inzet voor een stichting die jonge vrouwen in Tanzania mogelijkheden biedt op het gebied van onderwijs en werk. Dat meldt BBC News. De prijs werd dit jaar voor het eerst uitgereikt.

De actrice, die als jonge tiener doorbrak met haar rol in de thriller 'Léon', is in de Italiaanse stad ter promotie van haar regiedebuut 'Eve'. De korte film wordt op het festival buiten de competitie vertoond. Portman speelde de afgelopen jaren in films als 'My Blueberry Nights' en 'The Other Boleyn Girl'. (hln.be)

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

The Wrestler wint! van Aronofsky.

Goodfella_90

• 10407 berichten
  • 2595 stemmen

Serieus? Zal het dan toch wat zijn? Volkskrant was ook al redelijk positief over de film.

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

Volgens teletekst wel site van Venetie is wat vaag, zal morgen wel op Twitch staan. Vond het ook wel opvallend, leek me toen ik de premisse hoorde vrij mainstream te worden, maar gezien de voorgaande films die de gouden leeuw hebben gewonnen zal het inhoudelijk ook wel snor zitten.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Volgens VRT teletekst is The wrestler een beetje D'ardenne-achtig. Misschien Belgisch chauvinisme, maar het geeft een beetje een beeld. Volgens het berichtje daar zou het overigens een mager jaar zijn geweest.

Ben ook wel verrast. Plot leek me nou niet erg aantrekkelijk.

Goodfella_90

• 10407 berichten
  • 2595 stemmen

Mooie opsteker voor Aronofsky in ieder geval, werd toch (onterecht) een beetje afgemaakt nav The Fountain.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Inderdaad een grote verrassing dit. Maakt me wel ineens nieuwsgieriger naar deze film, die me eigenlijk niet aansprak. Echter had ik wel de indruk dat het een matige competitie was in Venetië dit jaar.

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

Voor mij was dit nou juist een jaar waar ik erg veel mooie namen zag staan. Wel veel verschillende soorten cinema, Oshii zijn anime is totaal anders dan die van Miyazaki, en Kitano zijn humor is weer vrij uniek in de line-up. Ook het debuut van Arriaga lijkt me zeer interessant btw.

Lijkt me wel een beetje sterk dat Aronofsky iets maakt als de D"ardenne's? In de zin dat de belgische broertjes toch meer van de less is more aanpak zijn qua beeld en geluid, en Aronofsky juist andersom.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Het leek mij vooral een jaar waarin veel te ontdekken was. Veel relatief nieuwe namen en vooral veel variatie. Heb overigens hetzelfde gevoel bij de vergelijking D'ardenne-Aranofsky. Arriaga's film lijkt me trouwens een van de minst interessante uit het rijtje, maar dat is vooral een vooroordeel omdat niet zo'n hoge dunk van 'm heb als scriptschrijver.

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Overigens maakt Variety ook de vergelijking met de D'ardennes in hun recensie van The Wrestler. Veel handheld camera die dicht op de huid van Rourke zit schijnbaar.

Adrenal

• 1381 berichten
  • 0 stemmen

Palmares van het 65e Filmfestival van Venetië

Gouden Leeuw voor beste film: "The wrestler" van Darren Aronofsky

Zilveren Leeuw voor beste regisseur: Aleksey German Jr. (Paper soldiers)

Speciale prijs van de jury: Haile Gerima (Teza)

Beste acteur: Silvio Orlando (Il papa dit Giovanna)

Beste actrice: Dominique Blanc (L'Autre)

Beste scenario: Teza (Haile Gerima)

Beste jong talent: Jennifer Lawrence (The burning plain)

Beste technische bijdrage: Alisher Khamidhodjaev en Maxim Drozdov (Paper soldier)

Speciale leeuw voor een oeuvre: Werner Schroeter

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

De competitiefilms van dit jaar:

Baaria, regie: Giuseppe Tornatore (Italië)

Soul Kitchen, regie: Fatih Akin (Duitsland)

La Doppia Ora, regie: Giuseppe Capotondi (Italië)

Accident, regie: Cheang Pou-Soi (China-Hong Kong)

Persecution, regie: Patrice Chéreau (Frankrijk)

White Material, regie: Claire Denis (Frankrijk)

Lo Spazio Bianco, regie: Francesca Comencini (Italië)

Mr. Nobody, regie: Jaco van Dormael (België-Frankrijk-Canada)

A Single Man, regie: Tom Ford (Verenigde Staten)

Lourdes, regie: Jessica Hausner (Oostenrijk)

Bad Lieutenant: Port of New Orleans, regie: Werner Herzog (Verenigde Staten)

The Road, regie: John Hillcoat (Verenigde Staten)

Between Two Worlds, regie: Vimukthi Jayasundara (Sri Lanka)

The Traveller, regie: Ahmed Maher (Egypte)

Lebanon, regie: Samuel Maoz (Israel)

Capitalism: A Love Story, regie: Michael Moore (Verenigde Staten)

Women Without Men, regie: Shirin Neshat (Duitsland)

Il Grande Sogno, regie: Michele Placido (Italië)

36 vues du Pic Saint Loup, regie: Jacques Rivette (Frankrijk)

Tetsuo The Bullet Man, regie: Shinya Tsukamoto (Japan)

Prince of Tears, regie: Yonfan (Hong Kong)

Survival of the Dead, regie: George Romero(Verenigde Staten)

Life During Wartime, regie: Todd Solondz (Verenigde Staten)

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

starbright boy schreef:

De competitiefilms van dit jaar:

....

Bad Lieutenant: Port of New Orleans, regie: Werner Herzog (Verenigde Staten)

...

Weet je het zeker? Als dat het geval is, verwacht ik dat deze film er met de hoofdprijs vandoor gaat...

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3701 stemmen

Haha heb je de trailer wel gezien? Denk dat die wel heel geestig word, maar goed neuh.

rubenn

• 51 berichten
  • 10 stemmen

Korte samenvatting van de komende filmfestivals van Venetië en Toronto (met links naar trailers, foto's) :

http://rubendemasure.blogspot.com

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

starbright boy schreef:

Lebanon, regie: Samuel Maoz (Israel)

Heeft uiteindelijk de Gouden leeuw gewonnen.

Anatolia

• 2666 berichten
  • 1511 stemmen

Stallone kreeg blijkbaar ook een prijs..?

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.