menu

Film / Overige films / Mijn docu-project "Sounds of Mongolia"

zoeken in:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://i114.photobucket.com/albums/n258/nagelschip/Header-1.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

SOUNDS OF MONGOLIA

Het is bijna zover dat ik kan beginnen met filmen van mijn eerste serieuze documentaire project genaamd "Mongol Nutag" (Mongolian Homeland).

Ik weet niet of ik dit hier juist plaats, toch probeer ik het. Omdat ik nog in mijn pre-productie fase zit heb ik nog de kans om een en ander te onderzoeken. Met het afronden van o.a. stijlkenmerken en script lijkt het mij interessant ook jullie woorden te horen.

In februari 2009 zal ik opnieuw naar Mongolië gaan. Dan heb ik 6 maanden gepland om te filmen. Omdat mijn pre-productie bijna afgerond is kan ik al beginnen met enkele eerste shoots voor dit project. Deze pre-productie was onder andere het onderzoeken naar de cinema in en rondom Mongolië.

Belangrijkste dat ik constant naar voren wil laten komen in dit project is dat dit niet enkel een informatief document moet worden, maar een vermakende, interessante, audiovisuele ervaring. Niet enkel leren; maar vooral veel zien en horen.

Deze maand start ik met het filmen van 1 kant van het project, genaamd "Sounds of Mongolia", welke zich 100% richt op de muzikale wereld rondom Mongoolse tradities. Hetzij vocale kunsten als Höömii ('Keelzingen'), Urtyn Duu ('Lange Gezang') of instrumenten als de Morin Khuur ('Horse-Head Fiddle'). Hierin zal ik samenwerken met het TransMongolia ensemble (zie foto), waar ik goed mee in contact ben. Ik zal o.a. een optreden en repetitie filmen, als ook solo optredens van elk lid en interview afleggen.

Het TransMongolia ensemble, onder leiding van Hosoo (links op foto), bestaat uit 5 leden. Zij wonen in Duitsland maar zijn allen opgegroeit in een Nomadenfamilie in West-Mongolië.

Het zou voor mij interessant zijn te horen hoever jullie interesse gaat naar het zien en leren over een dergelijke (onbekende) muzikale wereld als die in Mongolië. Wat zouden jullie graag zien? Horen? Willen weten? Wat juist niet?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Blik op deze muziek (video)?

Een voorbeeld van Höömii ('Keelzingen')

Een voorbeeld van Urtyn Duu ('Lange Gezang' met Morin Khuur)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Blik op deze muziek (audio)?

Gespeeld door Hosoo & TransMongolia

Khulguud - 6:23

Salhinii Hee - 4:13

Als ik ergens voor zou oppassen is om Mongolie neer te zetten als een wereld apart. Lees al een tijdje berichten rond je project, zo ook het bericht hierboven.

De zaken die je aanhaalt zullen vast erg kenmerkend zijn, maar zijn erg gespitst op traditie. Ik ken verder weinig van Mongolie maar het land is volgens mij ook meer dan een rijke bron aan onbekende traditie. Wat mij vaak interesseert is waar de jeugd daar bijvoorbeeld mee bezig is qua muziek (vast geen keelzingen vermoed ik).

Als ik een gevaar zie in een docu over Mongolie is dat het land als een achterstallig staatje wordt neergezet dat zich niet bewust is van enige milleniumwissel. Hou een beetje het midden tussen traditie en het moderne leven.

Maar da's wat ik wil natuurlijk, kan best zijn dat je nét die traditie wil tonen in je docu. Laat dat dan in ieder geval wel goed naar voren komen.

Goto
Waar ik wel geinteresseerd ben is het ontstaan van de muziek. Elk land heeft z'n eigen muziek, altijd leuk om er achter te komen hoe dat zo is ontstaan. De muziek uit mongolie is een erg specifiek geluid, hoe kwamen ze daarbij? Waarom geen Jazz of Rock of iets anders?

Maar iniedergeval veel sterkte met je project, ben benieuwd.

starbright boy (moderator)
Onderhond schreef:
Wat mij vaak interesseert is waar de jeugd daar bijvoorbeeld mee bezig is qua muziek (vast geen keelzingen vermoed ik).

Een jaartje of 10 geleden was er zelfs in het westen even een band vrij populair die Mongoolse keelzang in zijn muziek verwerkt, nou was dat een Russische band geloof ik, maar zelfs daar heb je dus meer popachtige vormen van. Dikke kans dat dan in Mongolie ook zo is.

Interessant project in elk geval, veel succes.

combi
ik denk waar hebben jullie het over, zie ik nu pas dat het over mongolia gaat ipv magnolia.

Onderhond schreef:
Als ik ergens voor ...

Hey Onderhond, dank voor je (snelle) bericht.

Als eerste; Traditie hoeft niet te betekenen dat een cultuur achter blijft op de moderne tijd. Gelukkig niet - maar traditie betekend voor mij dat respect word behouden voor cultuur, hoe arm of rijk ook. Waarschijnlijk een begrip met meerdere betekenissen.

Hoewel gefocust op een 'volwassen ensemble', komt er ook een directe kijk op het leven van de jongere generatie. Vooral in het 'Mongol Nutag' project, waar ik mij focus op 3 jonge jongens (17 jaar) met elk een eigen verhaal. Zij groeien op in een Nomadenfamilie, maar hebben elk hun eigen verhaal; De een wilt muzikant worden, de ander met zijn Green Card naar Amerika en de laatste wilt blijven waar hij is.

Hoewel Hip-Hop erg sterke muziekstroming is onder jongere generatie zijn er in de regio waar ik zal verblijven veel jonge muzikanten die traditionele muziek spelen. Zij groeien ermee op. Ook met keelzingen (beetje vreemde vertaling, word niet zozeer direct serieus genomen ervaar ik altijd). Beide zullen voorbijkomen, maar concentrerend op het traditionele.

Goto schreef:
Waar ik wel geinteresseerd ben is het ontstaan van de muziek. Elk land heeft z'n eigen muziek, altijd leuk om er achter te komen hoe dat zo is ontstaan.

Dankje, - er word niet heel direct ingegaan op het onstaan van de muziek. Wel over hoe bepaalde leden zich herinneren er vroeger mee opgegroeid te zijn. Zal wel een en ander aan geschiedenis voorbij komen, bijv. over imitatie van natuur en legende over ontstaan van de Morin Khuur (Een cello-achtig instrument, en het nationale symbool voor Mongolië).

starbright boy schreef:
Een jaartje of 10 geleden was er zelfs in het westen even een band vrij populair die Mongoolse keelzang in zijn muziek verwerkt, nou was dat een Russische band geloof ik, maar zelfs daar heb je dus meer popachtige vormen van. Dikke kans dat dan in Mongolie ook zo is.

Het is in de jaren overal wel een beetje opgedoken. Zelfs in Nederland. Wie bekend is met de blues/soul groep Barrelhouse met de stem van Tineke Schoemaker weet dat. Zij traden o.a. op met het Mongoolse Altai Hangai. (Zie youtube, Barrelhouse & Altai Hangai - 'Hard Time Killing Floor')

Tayama schreef:
Hoewel Hip-Hop erg sterke muziekstroming is onder jongere generatie

Hoewel ik verder niet zoveel met hip-hop heb is dit toch eigenlijk hetgeen mij wel boeit dan, vooral omdat het niet strookt met mijn beeld van Mongolie (wat net dat beeld is van nomaden en traditie).

Begrijp dat de traditionele elementen op zich vreemder en boeiender zijn, maar je krijgt dan vaak erg ééndimensionale docus die het land/het volk niet echt eer aandoen.

(doet mij altijd denken aan een reclame van Belgie op de Amerikaanse TV, waar enkel beelden van Bokrijk - soort van themapark waar het "oude Belgie" te zien is, met huifkarren ed - te zien waren)

Ik begrijp je punt. Ik denk dat zoiets op papier een interessant product zou opleveren. Geloof mij echter dat ik niet van plan een documentaire te maken dat alle clichés van documentaire maken opsomt. (geschidenis/heden/toekomst - probleem/oplossing).

Ik denk ook dat ik lang genoeg met de mensen samen geweest ben om hen, ondanks mijn moderne aanpak, wel degelijk een respectvol document af te leveren.

Op een manier zal het inderdaad ééndimensionaal worden - ik wil echter geen puur informatief product afleveren; meer een blik in een onbekende muzikale wereld. Al zijn er mensen die niet direct geïnteresseerd zijn in Mongolië, dan hoop ik heen aan te spreken door mijn (moderne) aanpak.

Verder hoeft dit geen praise a culture docu te worden (Wat het voor mij persoonlijk misschien wel een beetje is). Maar dat moet het niet uitstralen. Er zijn bijv. al enkele 'producties' geweest die zich focussen op Mongoolse volksmuziek, echter allemaal zo lelijk en amateuristisch dat ik een serieuze poging wil doen naar een document over datzelfde onderwerp.

Sorry Onderhond, maar daar kan je me (nog) niet van afhelpen Ik waardeer je discussie wel, uiteraard.

Als dat echt de insteek is van je docu dan ben ik absoluut niet degene om je dat af te raden uiteraard, al schept de titel misschien een iets te "brede" verwachting

Onderhond schreef:
al schept de titel misschien een iets te "brede" verwachting

Hoe bedoel je dat? Kan je dat uitleggen?

Zit verder geen concept achter namelijk, gewoon een simpele titel die de inhoud moet samenvatten.

De titel schept bij mij een verwachting over wat er muzikaal leeft in Mongolië. Niet enkel traditionele muziek en muziek door Mongolen gemaakt, maar gewoon een beeld van het muzikale landschap daar.

Zaken zoals het uitgaansleven in de steden bijvoorbeeld, kan mij dat totaal niet voorstellen in Mongolie. Van de traditionele zaken heb ik al een beter beeld.

Vandaar dat de titel misschien iets te breed is.

Goto
Mwah ik vind de titel wel passen en pakkend. Heb bij die titel ook andere verwachtingen dan het hele muzikale spectrum. Het heet natuurlijk ook Sounds OF en niet Sounds IN.

Verder nog veel plezier met je half jaar Mongolie Tayama. Lijkt me een erg mooie ervaring.

Ik snap wat je bedoeld. Daar ga ik over nadenken.

Het uitgaansleven is een interessant onderwerp. Dat is er namelijk wel gewoon. Een eerder idee van mij was om één hoofdfilm te hebben en wat kortere items als 'Extra's'. Soort van kortfilms over kleinere onderwerpen, zoals uitgaansleven en hip-hop stroming in steden. Misschien alsnog waard om wat aandacht aan te schenken.

Het is namelijk niet mijn hoofddoel daar wat over te vertellen. Maar misschien dus wel leuk als korte blik als onderdeel van More Sounds of Mongolia

Goto schreef:
Het heet natuurlijk ook Sounds OF en niet Sounds IN.

Maar als er zo'n uitgaansleven in zullen er ook wel Mongolen zijn die er zelf mee bezig zijn. Een Mongoolse DJ ofzo ... het idee alleen is mij compleet vreemd. Mongoolse metal ? Mongoolse hip-hop. Net dat vind ik wel aparte beelden, aparter dan de tradities, waar zo'n landen toch "traditioneel" om bekend staan.

kos
Maar Mongoolse hiphop of dance zal wel heel veel meer tegen Westerse muziek aanschurken dan echte Mongoolse originele muziek, wat het per definitie al minder bijzonder maakt.

Hangt natuurlijk van persoon tot persoon af. Wat ik hier in de linkjes hoor doet mij erg denken aan traditionele Chinese en Japanse muziek. Voor mij ook niet echt bijzonder meer.

Ben ik benieuwder hoe zij popmuziek en extremere muziekstijlen interpreteren en reïnterpreteren.

kappeuter (crew)
Ik denk dat de Tayama het beste vanuit zijn eigen interesses kan gaan werken.

Jawel, maar vind dit wel een interessante discussie. Al is het niet helemaal mijn bedoeling geweest, ha ha!

Ulaan Baatar (hoofdstad) is een stad in verandering. De Verwestering is in volle gang, en veel mensen/groeperingen beschouwen het Westen als positief en vooruitgang. Zowel in religie (Christendom) als architectuur en cultuur.

Vooral jongere generatie is hier sterk voorbeeld van. De muziekgeneratie van deze tijd is dan ook erg sterk beïnvloed door het Westen. Omdat het goed is, in hun ogen. O.a. reden waarvoor mijn interesse daar niet direct ligt.

Geïnteresseerden: Twee (bekende namen) voorbeelden van Mongoolse Hip-Hop.

Dorvon Berkh door Quiza

Xümüün Torolxton door BX & Quiza

Onderhond schreef:
Wat ik hier in de linkjes hoor doet mij erg denken aan traditionele Chinese en Japanse muziek. Voor mij ook niet echt bijzonder meer.

Juist daar hoop ik dus verandering in te brengen. Ik weet dat jou smaak duizendmiljoen stappen hiervan verwijderd is, toch hoop ik ook publiek als jou te bereiken, interesseren en fascineren. Muziek uit Mongolië is op muzikale vlakken wel beïnvloed door omliggende landen als Rusland, China en Kazakhstan, maar wel degelijk meer dan dat. Ligt vaak echter wel verborgen in grote isolatie, wat de situatie niet bevorderd. Ik hoop in ieder geval een en ander te laten zien dat normaal niet direct gezien of gehoord word.

Dit is een eerste korte teaser voor mijn project. Deze is niet voor promotionele doelen, meer voor geïnteresseerden. Deze laat ook enkel muziek van 1 ensemble horen die het Sounds of Mongolia project zal bevatten. Ben van plan voor meerdere artiesten/ensembles een dergelijk filmpje te maken.

Teaser - 1:30

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.netexplorers.net/rowan/img/Teaser_Hosoo_2.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.netexplorers.net/rowan/img/Teaser_Hosoo_1.jpg

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.netexplorers.net/rowan/img/Teaser_Hosoo_3.jpg

Gast
geplaatst: vandaag om 11:12 uur

geplaatst: vandaag om 11:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.