menu

Overig / Algemeen / Verkeer/OV topic

zoeken in:
IcU
Ik begin 4 januari weer met school in Rotterdam (kom zelf uit Breda) en moet dus een ov chipkaart voor in de trein regelen. Dat is nieuw, en slaat nergens op. Ik moet hem in Rotterdam ophalen, dus moet dan eerst een kaartje kopen om daar te komen. Waarschijnlijk is hij ook niet binnen voor januari, dus moet ik weer ergens een tijdelijke halen ofzo.

Uit de brief die ik gekregen heb ben ik niet veel wijzer geworden. Moet er dus weer zelf achteraan...

Het ergste vind ik nog die poortjes. Is gewoon iedere ochtend wachten bij de metro en straks dus ook bij de trein... Los van dat dat nou niet echt ideaal is wanneer je nog snel een trein moet halen ben ik benieuwd naar het druk- en persfestijn wat zich met dagen als koniginnedag zal afspelen.

Of na elke wedstrijd van Ajax op Bijlmer-Arena. Vraag me ook af hoeveel er geregeld zulen sneuvelen als ze verloren hebben.

Quido schreef:
Ik heb ook geen flauw idee waar ie op te laden is, en als je eindelijk zo'n automaat tegenkomt is die nog buiten bedrijf.

Gewoon bij elke NS-kaartautomaat...

Idd bij alle NS-automaten. Nu moeten we nog wel wachten tot we ook bij de NS kunnen reizen met dat ding... Waarschijnlijk moet een groot deel studenten in het eerste deel van 2010 nog gewoon met het papieren apparaat reizen (ook al stamt hij uit 2009). Verder is er al twee keer €4,- van mijn kaart afgehaald, terwijl ik heus wel uitcheck. Lekker duur busritje voor twee strippen. Maar verder een topsysteem

Gelukkig probeert de NS er alles aan te doen om het iedereen wat gemakkelijker te maken:

Zavo schreef:
(quote)

Gewoon bij elke NS-kaartautomaat...
Die studenten-OV's niet geloof ik. Waarom zouden ze anders zo moeilijk doen om ons te wijzen op allerlei speciale apparaten?

Op zich vind ik zo'n kaart een grote vooruitgang, alleen de manier waarop hij in Nederland wordt ingevoerd is... laten we zeggen op z'n Nederlands... In andere landen zijn er al dit soort systemen, maar in plaats van dat te kopieren gaan we hier weer het wiel opnieuw uitvinden.

Quido schreef:
(quote)
Die studenten-OV's niet geloof ik. Waarom zouden ze anders zo moeilijk doen om ons te wijzen op allerlei speciale apparaten?

Kan ook met studentenkaart. Heel simpel zelfs hoor.

Ja is vrij makkelijk eigenlijk, legt je kaart neer op een vlak onder waar je ook kunt pinnen en kiest dan hoeveel je erop wil zetten.

Dat is nou net wel goed gedaan, alleen de poortjes qua drukte lijken me een probleem (hoewel in NYC het ook werkt met poortjes bij de metro en als het ergens druk is, is het daar wel en dat gaat ook altijd wel goed.) net zoals het makkelijk is bij drukte om te vergeten uit te checken bij de bus of tram. Is me al een paar keer overkomen, gelukkig was het doordeweeks en werkte die als gratis ov studentenkaart, dan maakt het ook niet erg veel uit. Maar het zou fijner zijn als je nog ergens kan uitchecken als je eenmaal uit de bus gestapt opeens denk chips.

Macmanus schreef:
Ja is vrij makkelijk eigenlijk, legt je kaart neer op een vlak onder waar je ook kunt pinnen en kiest dan hoeveel je erop wil zetten.

Maar dat is voor extra 'credit', kun je er dan ook een 'bestelling ophalen' (zoals dat in chipkaart termen heet)?

Aha je kunt er dus nog andere dingen mee doen, vond het al raar dat je dat niet snapte. Ik weet verder niet wat dat is wat je vraagt, dacht dat je geld op je chip moest zetten en dan kan reizen waar je maar naar toe wilt. Heb nu vakantie dus nog niet echt op de hoogte van het trein reizen ermee, alleen met het overige openbaarvervoer, metro, bus tram, dat gaat allemaal vrij goed tot nu toe.

Nee ik heb het over het activeren van het 'studentenreisproduct' (de vervanger van de papieren OV-kaart voor studenten).

Verkeer Topic welke overijverige moderator heeft dat bedacht?

Quentin schreef:
Nee ik heb het over het activeren van het 'studentenreisproduct' (de vervanger van de papieren OV-kaart voor studenten).

"Bestelling ophalen" met de Voordeelurenkaart moest gewoon bij de gele kaartautomaat. In Den Haag (bijvoorbeeld) zijn nog niet alle kaartautomaten geschikt gemaakt. De kaartautomaten die wel geschikt zijn, zijn te herkennen aan het roze OV-chipkaart-logo, boven op de automaat.

Quentin schreef:

Goed dat je het zegt Aha wat vreemd, ik kon met de bus, tram, metro gewoon reizen zonder zelf nog wat in te voeren.

http://www.studentenov-chipkaart.nl/ hier kun je door de eerste letter van je achternaam in te voeren zien wanneer word geadviseerd je "studentenreisproduct" op te halen, en het gaat op Alfabet en als je achternaam met de A begint word je aangeraden het op te halen tussen 4 en 13 jan. etc. misschien dit een reden waarom het nog niet helemaal wil lukken.

IcU
Ik kan pas vanaf 22 Januari mijn 'studentenreisproduct" op halen. Nu moet ik eerst iets tijdelijks hebben (?) Ik snap het niet geheel. Maar ik ga maar naar zo'n loket en die leggen het maar even uit.

Wat doen ze toch moeilijk. Alleen die site al

Ik dacht dat er geen politiek werd besproken op deze site?????

IcU schreef:
Ik kan pas vanaf 22 Januari mijn 'studentenreisproduct" op halen. Nu moet ik eerst iets tijdelijks hebben (?) Ik snap het niet geheel.
Precies hetzelfde hier, kreeg vanmorgen een error toen ik het toch probeerde bij een oplaadpunt. Hoe moet ik nu reizen van 1 t/m 22 januari?

Papieren OV-studentenkaart, is wat de mevrouw bij de balie mij vertelde.

Gewoon je OV-pas van vorig jaar dus?

Walkure
Ik had een vraag, omtrent de OV- jaarkaart ( de papieren). Deze liep van januari t/m december 2009 en is nu dus verlopen. Dat betekent dat ik nu de OV chipkaart moet gebruiken, nou lees ik op de IB (informatie beheergroep) site dat je naast je OV chipkaart altijd ook je papieren OV bij je moet hebben. Maar hij is verlopen en niet bruikbaar als geldig vervoersbewijs.

Weet een van jullie hoe het allemaal in elkaar steekt? Ik zie door de bomen het bos niet meer..

Volgens de site van de IB-Groep kun je vanaf 1 januari 2010 met de OV-chipkaart reizen, maar moet je hem in de loop van de maand januari activeren, zodat hij ook na januari geldig wordt. Er staat een duidelijke uitleg met animatie en alles erbij, hoe en waar je dat activeren moet doen. Ik kan nergens op de site vinden dat je ook nog je oude OV mee moet nemen.

Hier staat alles stap voor stap uitgelegd. Ik heb die site net even voor iemand doorgenomen die ook met vragen zat en volgens mij is alles heel duidelijk.

Dus iedereen die de kaart al in huis heeft, kan er vanaf vandaag direct mee reizen en heeft nog een maand de tijd om hem te activeren en uit te zoeken waar een dergelijk apparaat te vinden is op het station. Geen paniek dus.

Walkure
Bedankt voor de heldere uitleg en de link.

Toen ik vlakbij Gouda studeerde maakte ik er veel gebruik van de OV, nu zo weinig mogelijk.

Met mijn werk moet ik af en toe naar Den Haag, maar dat is niet zo'n probleem want dat komt niet zo vaak voor.

Persoonlijk zou ik eigen vervoer prettiger vinden dan de OV. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat het stonk, mensen herrie maakten door te bellen of muziek te luisteren en natuurlijk dat het erg vol was.

Met de auto heb je meer vrijheid wat dit betreft, alleen file's zou een verschrikkelijk nadeel zijn.

Momenteel ben ik nog steeds student, maar ik heb geen recht op een chipkaart. Dus als ik ermee reis is dit betaald, ook nog een reden waarom ik het zo min mogelijk wil doen. Het is ook niet erg goedkoop allemaal.

die Chip kaart is trouwens echt diefstal, werk wel eens in een sigarenboer en dat apparaat waar mee je het kan opladen heeft meer storing dan dat ie het doet, je zal maar haast hebben moet je nog een kaartje van 2.70 kopen ook.

Het ergste is dat je een chipkaart niet thuis via de internet kan opladen.

Dit zou veel makkelijker zijn, want nu moet je speciaal naar een supermarkt of een sigarenzaak om het op te laden. Gelukkig niet meegemaakt dat het apparaat defect was.

Wat ik wel in de Randstad Rail zie - en wat ik overigens onbeschoft vind - is dat als de ticketapparaat het niet doet, je alsnog een boete kan krijgen voor het niet tonen van een geldig vervoersbewijs. Kortgezegd; het is jóuw probleem dat het apparaat het niet doet.

Meer dan een jaar geleden had ik ook zo'n vieze boete gekregen. Ik was destijds student, maar dan van de BBL. Dus ik heb geen recht op een studenten chipkaart. Ik had wel netjes een strippenkaart gestempeld, alleen ik had een studenten strippenkaart (roze). Ik moest een blauwe hebben. Dus ik kreeg van meneer doodleuk een boete. Ik zei nog tegen hem; ''Dus het komt op neer dat ik gewoon een boete krijg terwijl ik netjes heb gestempeld, maar dan alleen een roze kaart heb i.p.v. een blauwe?''
- ''Ja.'' kreeg ik terug.

Ik had ook een keer een boete gekregen omdat ik was vergeten te stempelen, maar daar leg ik me bij neer. Dit was gewoon mijn eigen schuld, maar om nou meteen een boete uit te delen dan een waarschuwing geven vond ik echt niet kunnen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:35 uur

geplaatst: vandaag om 21:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.