menu

Overig / Algemeen / Verkeer/OV topic

zoeken in:
In Overigen > Algemeen > Wegomlegging in Nederland.:

België is het land der wegenwerken, en da's er ook aan te zien. In ons apenlandje lopen die dingen ondertussen vlot, iets Noordelijker durft dat wel een keer tegenslaan. Al anderhalf jaar probeert men tussen 's Hertogenbos en Oss een autoweg neer te leggen, met de nadruk op probeert. Het is één van de meest bizarre, debiele maar ook interessante wegenwerken die ik al mogen aanschouwen heb. Elke twee weken slaagt met er in om een nieuwe omleiding te verzinnen. Geen moeite wordt gespaard, tot zelf het aanleggen van tijdelijke rijvakken waar men als automobilist rijkelijk zwalpend op mag rondrijden. Altijd zwiert de weg zich wel op nieuwe artistieke wijze door het landschap, met variërende snelheden en optionele paaltes die vaak enkel ter versiering dienen.

Maar eindelijk is men er in geslaagd een compromis te vinden en een éénduidige autoweg af te werken. Dit weekend was hét weekend blijkbaar. Zo blij waren ze eindelijk van alle onzin verlost te zijn dat ze hem meteen helemaal afgesloten hebben, onder het motto 'zo blijft hij nog wat langer mooi'. Maar in alle feestvreugde werden de weggebruikers blijkbaar vergeten. Het feit dat een random, gemiddeld en doorsnee Belg z'n weg niet kan vinden in het eindeloze geboerte tussen Oss en 's Hertogenbos was blijkbaar ook even van de plantafel gegleden. Laat staan dat er ingecalculeerd was dat de ijsjes in de koffer van zo'n Belg het ook nog wel zouden uithouden tot in Antwerpen. Gelukkig kon ik mij ongemerkt, enkel herkenbaar door een wat apartere nummerplaat, tussen een meute andere pisnijdige Hollandse chauffeurs voegen, die mij hopelijk de juiste weg zouden opsturen. Al snel kon ik achteraan een ellenlange file tussen de feërieke velden aansluiten. Mij totaal onbewust van mijn nakende avonturen. Want op enkele verdwaalde tegenliggers en een suffend politiewagentje na leek alles stapvoets vlot te gaan.

Wie zich de lessen biologie nog herinnert weet dat nogal wat interne kanalen en organen gekartelde wanden hebben, dit om het oppervlak dat stoffen opneemt te vergroten. Wie dat doortrekt naar landweggetjes weet dat vijf kilometer autostrade omgerekend in landweg een groot getal oplevert. Gelukkig zat ik opgescheept met een rijleswagen net voor me. Zo'n wagen die al hortend en stotend, scherp remmend en strak wegschietend voor je rijdt in een file zorgt voor een zekere alertheid, waardoor de tijd wat sneller opschiet. Pas na een half uur kreeg ik een antwoord op de vraag "wat veroorzaakt nu zo'n file". Het Nederlandse ronde punt. Ofwel te groot uitgevallen, zodat ze er uit armoe stoplichten moeten op plaatsen om de schaamte te minimaliseren, ofwel zo klein dat de gemiddelde fietser van z'n fiets moet om niet uit de bocht te vliegen. Op enkele lokale bevolking elementen na schoot het treintje wagens richting pijl met autostrademannetje. Een opdoemende brug deed vermoeden dat de omleiding aan z'n einde kwam, jammer genoeg bleken we met een iets te conceptvaste brug te maken te hebben. Ooit ontworpen om mensen over een bepaalde hindernis te werken, erg handig bij ravijnen en water bijvoorbeeld, maar in het geval van autowegen vaak toch ook een middel om deze te vervoegen. Al snel bleek dat alle afritten geblokkeerd waren, en wie vanop afstand toekeek merkte de spanning van de achterliggende wagonnetjes, die nauwlettend de locomotief in het oog hielden. Zeker wanneer het baantje aan het eind van de brug vervaarlijk de verkeerde kant uitdraaide. Gelukkig bracht het trefzekere en stuurvaste rijgedrag van de numero uno enige kalmte onder de volgelingen. Totdat deze met een duidelijke zucht van verlichting een oprit opdraaide en een moe maar gelukkig gezinnetje prijsgaf. Met een ietwat gemene glimlach aanschouwde hij een totaal ontredderd hoopje autos dat hem vreemd genoeg gevolgd leek. En plots werd meneer auto twee gepromoveerd tot auto één, en rustte ons lot in zijn handen. Veel meer dan een wat jammerlijke en eerloze 180° zat er niet in, en de trip naar het eerdere ronde punt werd ingezet. Terug over de mooie, gladde en uitnodigende autoweg die jammerlijk onbereikbaar was gemaakt door een hoogteverschil van 3 meter en wat afsluitingsborden verderop.

Terug aan het ronde punt aangekomen werd de omleiding voortgezet. Weer een half uur stapvoets gerij, maar ditmaal met een andere wagen voor mij. Blijkbaar was die rijinstructeur toch niet de file ontvlucht, maar kende hij gewoon de weg. Wat volgde was een 30 minuten intense studie van de achterkant van een Renault Megane. Zeer duidelijk dat er veel tijd in het design van dat wagentje was gekropen, maar 30 minuten is wat teveel van het goeie. Ook die klote pitoreske velden en dorpjes bleken al gauw pure oplichterij te zijn. Moeder natuur toont een opvallend gebrek aan neon, opzienbarende architectuur, televisieschermen en knipperende lampjes. Zowat het enige wat een mens kan bezighouden tijdens een file. Veel meer dan je ramen volop opendraaien en zo hard mogelijk de stilte proberen te shockeren met de stevigste herrie die je kan produceren met een autoradio zat er dan ook niet in. Het ultieme "screw this stilte en geluk!" gevoel. Gedeelde smart is halve smart. Ondertussen zag je aan in tegengestelde richting rijdende chauffeurs hun smalende grijs dat het einde nog niet meteen in zicht was. Enig opmerkelijke gebeurtenis was de tweede rotonde, die door een deel van de chauffeurs met een ijzige stilte en totale minachting voorbijgereden werd. Het autowegmannetje had ons eerder verraden, en dat deed pijn.

Na 30 minuten aanschuiven was het dan eindelijk over. We werden gedropped op een totaal andere autoweg, waar niemand wilde zijn en die nergens heenging waar ik wou uitkomen. Uiteraard ook midden in een file, aangezien een anticlimax toch het laatste is wat een mens op zo'n moment wenst. Enkele tientallen bloemblaadjes en "links - rechts" spelletjes, 80 minuten later en zo'n slordige 10 kilometer verwijderd van de oorspronkelijke blokkade kon ik dan eindelijk mijn weg huiswaarts hervatten. Toch laat zo'n gebeurtenis heel wat achter. Eeuwig respect voor rij instructeurs, die extreem bestand moeten zijn tegen hoofdpijn en whiplash, eeuwig respect voor het harde werk van autodesigners, met name zij die de achterkant voor hun rekening nemen, en eeuwig respect voor een resem mussen, sprinkhanen en mestkevers die ongetwijfeld deze avond een geestverruimende muziekervaring achter de rug hebben. Mocht u een mus al stotterend en ietwat gekraakt voorbij horen vliegen, weet u waar het vandaan komt.

Terug in België aangekomen mocht de voet weer wat harder op het pedaal, kuste de snelheidsmeter de 140 en sijpelde inmiddels ontdooide ijsjes zachtjes door de wandbekleding de weg op. Wat schaapachtig glimlachend wuifde ik naar een voorbijsnellende politiewagen, die ongetwijfeld het effect van een snel kouder wordend pak frieten probeerden tegen te gaan. Het deed deugd weer in België te zijn.

Hierheen komen is niet verplicht
Maar je hebt gelijk, je treft hier, zeker onder de rivieren, steeds vaker Belgische toestanden aan.

neo (crew)
Geniet dan van het gemak van de spoorwegen joh

sydney
Of blijf gewoon thuis. Als ik België inrijd dan neem ik de ontbrekende bewegwijzering en slechte wegen op de koop toe. In Nederland wordt er blijkbaar wel aan de weg gewerkt. Ik heb niets tegen België, maar met deze klaagzang ben je bevorderd tot Ollander...

kos
Ja, het is wel een gigantisch kutstuk daar en ik rijd er heel wat vaker dan jij vrees ik.

Alleen dat uitgerekend iemand uit fucking Antwerpen waar je een jaar lang helemaal gestoord bent geraakt van die kloteomleidingen en afgesloten ringweg, wat nog 100 keer onduidelijker was dan hier vind ik dan weer wat frappant .

:D Haha, daar tussen Den Bosch en Oss zijn ze inderdaad al lang bezig. Die rotonde was zeker bij Nuland? Die is ook nog niet zo lang geleden voltooid, eerst waren er stoplichten maar dat was ook niet alles.

sydney schreef:
Als ik België inrijd dan neem ik de ontbrekende bewegwijzering en slechte wegen op de koop toe.

En vergeet het compleet ontbreken van verlichting niet .

Gezien een bepaalde bitse reactie had ik er waarschijnlijk nog moeten bijtypen dat het hier om een lichtelijk aangedikt verhaaltje gaat, en het verder helemaal ook niet serieus bedoeld is .

Al is het dus wel zo dat ik voor 10 km autostrade 80 minuten omweg gevolgd ben. "Alternatieve route" is misschien beter, want van een echte omleiding was er geen sprake. Dat het hier in A'pen niks beter is weet ik trouwens ook maar al te goed

BoordAppel: geen flauw idee of dat bij Nuland was. Ik ken de omgeving voor geen haar, en veel meer dan velden en bomen heb ik niet gezien daar. Het ontbreken van verlichting in BE verbaast mij wel een beetje, aangezien ons wegennet geloof ik één van de enige dingen is, samen met de Chinese muur, die vanop de maan zichtbaar zijn. Dacht dat wij er altijd voor bekend stonden enorm veel lichtvervuiling te hebben. Misschien dat daar sinds een tijd wat aan gedaan wordt of zo

kos
Ja, dat was bij Nuland.

80 minuten .

kos
Belgie heeft de beste verlichte wegen ter wereld geloof ik.

Onderhond schreef:
dat het hier om een lichtelijk aangedikt verhaaltje gaat

Evenzogoed geslaagd voor de inburgeringscursus.

En dat heeft hij allemaal voor mij over.
Volgende week maar weer bij jou...?

kos
Nog wel ja .

Onderhond schreef:
samen met de Chinese muur, die vanop de maan zichtbaar zijn.

Prachtig topic dit, maar die chinese muur is vanop de maan net zo zichtbaar als de kathedraal van Antwerpen, namelijk niet. De lengte is dan wel erg behoorlijk, maar die muur is zo dun dat het zou zijn alsof je een haar zag liggen vanop 20 m afstand .

Pardon, ik gooide er maar even naar: na een korte berekening blijkt dat de chinese muur vanop de maan zoiets is als een haar vanop 4 kílometer . Waarmee ik de sympathieke Onderhond niet dieper onder de grond wil stampen maar gewoon de puntjes op de i wil zetten hoor .

Zit hoog zeker, dat ik zondag geen krant bij jou kom kopen ? . Maar bedankt voor de tip, zal het dan maar filen onder "urban legends". Toch is het mij steeds zo verteld.

Edit : Hier meer

Mooi verhaal, té droog

Je had hopelijk wel Ripit bij je om het 'work in progress' idee wat meer kracht bij te zetten?

FisherKing
Ach ja, ik reed het stuk vroeger dagelijks 2 maal, je bent nog een mazzelaar met 2 keer in 2 weken

(maar ik weet dan ook precies wat je bedoelt)

Je moet voor de grap eens in Amsterdam komen rijden. Op mijn fietstochtje van een half uur naar het werk kom ik gemiddeld 5 wegopbrekingen tegen (niet overdreven).
Neem voortaan lekker de trein. (Maar niet naar Amsterdam hoor, want dan kom je waarschijnlijk in een ontsporing terecht.)

De trein is echt geen optie. Ben je sowieso al 45 minuten langer onderweg, en moet je tussen een hoop, veelal, vervelend grut doorbrengen. Geef mij maar m'n wagentje. Steeds proper, eigen muziekje op, op het gewenste volume. Die 80 minuten omleiding heb je er op een heen/terug reisje al helemaal uit zelfs. Ik heb lang genoeg met het openbaar vervoer rondgetoerd om er een stevige hekel aan over te houden

Het grootste nadeel aan het openbaar vervoer: het brengt je van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn.

Het grootste voordeel van openbaar vervoer: je komt ergens zonder gezeur en zonder gedoe, en je hoeft geen parkeerplaats te zoeken.

Zonder gezeur, zonder gedoe? Was het maar waar. Om het snelst in Antwerpen te komen vanuit Nijmegen moet je met de trein naar Breda, wat een uur duurt. Daar heb je 5 minuten overstaptijd wat je meestal niet haalt omdat de trein vrijwel nooit op tijd vertrekt en dus te laat komt, dus de beste oplossing is om de trein een half uur eerder te nemen, maar dan moet je dus wel een half uur wachten in Breda, maar dan heb je wel alle risicos vermeden. Dan neem je de bus naar Antwerpen (die er ook een uur over doet), die maar een keer per uur rijdt en altijd overvol is. Deze bus staat de helft van de tijd in de file en je kunt er niet met Nederlandse of Belgische buskaarten in want daar geldt een eigen tarief (8 Euro enkele reis) omdat het een internationale lijn is. Uiteindelijk ben je dus 2,5 uur onderweg als je geluk hebt. En nu hoor ik mensen denken: waarom ga je dan niet via Roosendaal met de trein naar Antwerpen? Ik kan je verzekeren dat de reis dan nog veel langer duurt ivm met een wachttijd in Roosendaal van 45 minuten en de stoptrein door België die werkelijk overal stopt. Lang leve het openbaar vervoer dus! Ik ben blij als ik een auto heb.

Dan moet je gewoon ook niet naar antwerpen gaan

kos
SelmaDuim schreef:
Uiteindelijk ben je dus 2,5 uur onderweg als je geluk hebt.
Zo lang is dat toch ook weer niet...?

kos schreef:
(quote)
Zo lang is dat toch ook weer niet...?

Wel als het met de auto een uur minder is. En wel als je dat twee keer per week moet doen (ook als zou je vaker willen gaat dat dus niet ivm de tijd). En wel als je beide fulltime werkt. Met het openbaar vervoer reizen is dus niet relaxter en minder gedoe, zoals hier beweert wordt. Reizen met het openbaar vervoer kost vaak onnodig veel tijd. Om nog een voorbeeld te noemen: als ik naar mijn moeder ga (50 km) doe ik er net zo (2 uur) lang over als ik op de fiets ga dan als ik met de bus of met de bus en de trein ga. Beweren dat Onderhond dan maar beter met het OV ipv de auto kan gaan is dus onzin.

kos
Tuurlijk, met de auto is veel relaxter, maar van Nijmegen naar Antwerpen in 2,5 uur is toch vrij redelijk hoor. Als je tussen Breda en Antwerpen in de file staat wordt je ook niet vrolijk .

kos schreef:
Tuurlijk, met de auto is veel relaxter, maar van Nijmegen naar Antwerpen in 2,5 uur is toch vrij redelijk hoor. Als je tussen Breda en Antwerpen in de file staat wordt je ook niet vrolijk .
Zoals ik al zei, sta je dus met het openbaar vervoer (de bus) ook in de file tussen Breda en Antwerpen, dus dat maakt geen verschil. Die bus rijdt dezelfde route als die je zou nemen met de auto.

Ik doe nochthans meestal een redelijk stabiele 1:45 tussen A'pen en Nijmegen. Al moet ik dan nooit tijdens de spitsuren deze weg afleggen

kos
Dat scheelt een slok op een borrel kan ik je melden.

kos
SelmaDuim schreef:
[Zoals ik al zei, sta je dus met het openbaar vervoer (de bus) ook in de file tussen Breda en Antwerpen, dus dat maakt geen verschil. Die bus rijdt dezelfde route als die je zou nemen met de auto.
Aha, oke.

Ik ben alleen maar via Roosendaal met de trein naar Antwerpen gegaan, vandaar.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:22 uur

geplaatst: vandaag om 03:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.