menu

Overig / Algemeen / Verkeer/OV topic

zoeken in:
Ach kom, openbaar vervoer gaan uitschelden is wat al te gemakkelijk, voorbeelden genoeg die bewijzen dat de trein in veel gevallen sneller, comfortabeler en goedkoper is. Hoewel ik altijd oppas niet in een Nederlandse trein terecht te komen (er rijdt er elk uur een van Mechelen naar Antwerpen en als ik van Leuven kom ontmoet ik die wel eens) want die zijn één lange coupé van lawaai . Zo erg dat ik wel eens in eerste klas op de grond ga zitten om rustig te kunnen lezen (iets wat me trouwens nog moeilijker lijkt als je met de auto gaat). Maar goed, Antwerpen-Nijmegen lijkt me niet meteen een publieksvoltreffer, dan zal de auto inderdaad vlotter gaan.

kos
Ik vind het openbaar vervoer per definitie niet comfortabeler dan een auto, of ik moet echt dood en doodmoe zijn. Persoonlijk wellicht.

Ik heb geen auto dus ik ben wel verplicht de trein te nemen. Ik heb een jaar lang dagelijks gependeld tussen Antwerpen en Leuven en ga nu nog steeds elke week heen en weer. Dat is nu wel een comfortabele lijn die regelmatig rijdt, maar ik heb er maar zelden problemen mee gehad. In totaal misschien een 20-tal keer vertraging, hoogstens. Met als eenmalig hoogtepunt 2 uur te laat aangekomen toen het hele spoornet van Antwerpen was stilgevallen .
Comfortabel genoeg in die zin dat ik bijna altijd in slaap val in de trein (je moet natuurlijk niet op vrijdagavond een minuut voor de trein vol kotstudenten vertrekt op het perron aankomen, dan kun je in de gang blijven staan, maar als je een beetje vroeger komt is er plaats zat).
Graag met de trein reizen zal wel een persoonlijke voorkeur zijn, ik weet nog dat toen ik in dat pendeljaar drie weken thuis ben blijven blokken, dat ik toen ik daarna voor het eerst terug de trein nam, me terug een beetje voelde thuiskomen. Het zijn ook elke morgen dezelfde mensen, dezelfde landschappen, dezelfde zetels, het vormde een beetje een rustpunt in het hectische leven dat ik toen leidde (je verliest elke dag 2 uur door heen en weer te reizen, maar gek genoeg zijn die twee uur op den duur de enige die je nog rustig kunt doorbrengen, omdat je daar wel toe verplicht bent. Hetzelfde als mijn nonkel, die heeft zo'n druk leven dat hij enkel in de file tot rust komt )

De bus dat is iets anders, die neem ik nu al twee jaar elke dag om van Leuven naar Heverlee te gaan, en die zit echt elke morgen opnieuw stampvol, zo vol dat ze vaak niet eens stoppen aan mijn halte. Ze hebben ook elke morgen een waanzinnige vertraging, maar gelukkig is die vertraging altijd ongeveer gelijk zodat er een nieuw tijdrooster ontstaat dat redelijk betrouwbaar is. Ik ben anderhalf jaar steevast te laat in de eerste les gekomen, tot ik besloot een kwartier vroeger te vertrekken, toen was ik elke dag een uur te vroeg in de les . Maar een uur is net goed om de krant helemaal te lezen, dus dat was toch nog ergens goed voor. (maar dit jaar schaf ik me een fiets aan, eerlijk waar )

Het stomme van wegomleggingen vind ik vaak nog dat ze je zo om laten rijden. Daar is ongetwijfeld over nagedacht maar als je de weg ergens kent staan die borden vaak erg onlogisch..

En treinen, tja de trein had vandaag weer een uur vertraging. Als de trein dan eindelijk komt kun je als je geluk heb net zitten. Helaas zit er een hevig transpirerende kerel naast je en staat er iemand anders in je nek te hijgen, die overduidelijk heeft genoten van een shoarmaschotel een dag eerder.. pff
Het traject Nijmegen - Den Bosch heeft sowieso erg regelmatig vertragingen.

Laat mij maar het milieu vervuilen

Nijmegen - Den Bosch heeft juist bijna nooit vertragingen, en als ze er al zijn een minuut of 5, niet meer.

Nou ik mis regelmatig mijn bus, terwijl theoritisch ik een speling heb van 7 minuten. Ik zal wel iedere keer dat de trein vertraging heeft ook op het station staan dan..
De stoptrein rijdt echter wel bijna altijd op tijd, al heb ik van de 3 keer dat ik de stoptrein heb gehad 2 keer een afspraak gemist, maar dat is eerder toeval.

BoordAppel schreef:
Nijmegen - Den Bosch heeft juist bijna nooit vertragingen, en als ze er al zijn een minuut of 5, niet meer.
Ik mis toch regelmatig mijn aansluiting in Breda (vandaar mijn besluit om een half uur speling te nemen zoals eerder uitgelegd) en heb vele malen in Oss op een bus moeten stappen omdat de trein plotseling niet meer verder reed. Vandaag had deze trein ook weer 20 minuten vertraging (handig als je op het station werkt, dan hoor je dergelijke dingen). Komend weekend rijden er überhaupt geen treinen tussen Nijmegen en Den Bosch. Dus er is wel degelijk regelmatig iets mis op dat traject.

Zover ik weet ligt Breda niet tussen Den Bosch en Nijmegen .

Ik heb in Den Bosch een speling van 5 minuten en mis mijn bus eigenlijk nooit.

De trein van Nijmegen naar Den Bosch rijdt door naar Breda. Zoals ik al eerder heb uitgelegd komt de vertraging die ik vaak op loop vaak doordat de trein te laat uit Nijmegen vertrekt. Zo ingewikkeld is mijn verhaal toch niet, lijkt mij. Je màg best zelf een beetje nadenken hoor.

Je mag ook gewoon duidelijk schrijven dat je elke keer je vertraging oploopt in Nijmegen, wat ik dus raar vind aangezien ik er bijna nooit last van heb. Zal wel aan je dag/tijdstip liggen.

BoordAppel schreef:
Je mag ook gewoon duidelijk schrijven dat je elke keer je vertraging oploopt in Nijmegen, wat ik dus raar vind aangezien ik er bijna nooit last van heb. Zal wel aan je dag/tijdstip liggen.

Dat staat echt duidelijk in mijn post op de vorige pagina hoor:

SelmaDuim schreef:
... Om het snelst in Antwerpen te komen vanuit Nijmegen moet je met de trein naar Breda, wat een uur duurt. Daar heb je 5 minuten overstaptijd wat je meestal niet haalt omdat de trein vrijwel nooit op tijd vertrekt en dus te laat komt...

Sorry hoor, ik onthoud niet alle berichten die hier ooit gepost worden.

Als je niet weet waar ik het over heb kun je dus beter je reactie achterwege laten, en helemaal niet achteraf beweren dat ik dingen niet of niet duidelijk genoeg heb gezegd, terwijl het je eigen onvermogen was.

Ik heb echt zelden problemen met het openbaar vervoer. Elke dag moet ik met de bus naar mijn stage, maar die is altijd lekker rustig. Héél af en toe wil het nog weleens voorkomen dat hij niet rijdt of te laat komt, maar dat deert mij verder niet. Behalve dan die ene keer op mijn eerste stagedag, dat de bus simpelweg niet kwam opdagen. Stond ik daar een kwartier mezelf de accute rugmergtering te wachten, terwijl ik nog gefilmd werd ook. Tja, dan ben je wel even bloedpissig op dat openbaar vervoer. (uiteindelijk toch op tijd gekomen na overtoeren op m'n fiets) Treinen heb ik ook nooit problemen mee, rijden altijd op tijd.

NMBS =

NS = blijkbaar

Kom allemaal maar in Belgie wonen, we hebben nog plek zat.

sydney
Freud schreef:
Kom allemaal maar in Belgie wonen, we hebben nog plek zat.

In Wallonië zeker?

V
U-96 schreef:
Treinen heb ik ook nooit problemen mee, rijden altijd op tijd.

Klaarblijkelijk maak jij niet veel gebruik van dit specifieke openbare vervoer.

U-96 schreef:
Stond ik daar een kwartier mezelf de accute rugmergtering te wachten, terwijl ik nog gefilmd werd ook.

Nu ben ik toch wel nieuwsgierig:
Waarom wordt het gefilmd dat U-96 op de bus staat de wachten?

U-96 schreef:
Elke dag moet ik met de bus naar mijn stage, maar die is altijd lekker rustig.

Is dat bushokje met die webcam nog bij jullie in de buurt?

De NMBS is inderdaad de laatste tien/vijftien jaar enorm verbeterd. Vroeger mocht de trein van 9 uur om 9.20 uur aankomen, hij was op tijd, want het bleef toch de trein van 9 uur.

speedy23 schreef:
Is dat bushokje met die webcam nog bij jullie in de buurt?

Nogsteeds op www.bushokje.org[/url]. Ongelooflijk dat die webcam jarenlang non-stop achter elkaar filmt en het nogsteeds doet. Maargoed, daar zie je mij dus elke dag tussen 07:35 en 07:45 saai staan wachten.

Waarom ga je niet gewoon 10 mins later van huis weg?

Vaak genoeg aan gedacht, maar ik neem het risico maar liever niet.

Trouwens... Ik heb nu een OV die aangeeft vanaf oktober geldig te zijn. Ik heb al wel van die rode buskaarten. Aanraadbaar om daar nog 10 dagen mee te wachten of de gok maar wagen?

kappeuter (crew)
Als je een boete wilt riskeren moet je de gok maar wagen.

Buschauffeur kijken in mijn ervaring nauwelijks naar je vervoersbewijs, echter er zitten ook fanatieke tussen. Verder heb je ook, overigens bij hoge uitzondering, controleurs. Die komen ineens de bus binnen bij een halte en vragen iedereen om hun vervoersbewijs. Is mij 1 keer voorgekomen in 6 jaar, waarbij ik dagelijks in de bus zit.

Buschauffeur kijken in mijn ervaring nauwelijks naar je vervoersbewijs, echter er zitten ook fanatieke tussen.

John Voerman bijvoorbeeld.

De OV chipkaart, wat een drama. Over de functionaliteit van het systeem valt sowieso wat te zeggen, maar de implementatie is ruk. Vooral voor studenten is het een hel, bij elke vraag wordt je naar een andere website of instantie doorverwezen en de afhaalautomaten lijken allemaal buiten gebruik te zijn. Nog meer leed?

Ik heb ook geen flauw idee waar ie op te laden is, en als je eindelijk zo'n automaat tegenkomt is die nog buiten bedrijf.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:54 uur

geplaatst: vandaag om 09:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.