menu

Overig / Algemeen / Weertopic

zoeken in:
Prachtige dag vandaag. Zonnig, rustig, en precies warm genoeg om de dag gevoelsmatig als warm te omschrijven. Op dit moment zijn die goudgele herfskleuren inderdaad best mooi. Een waar cadeautje vandaag. Als ik niet beter zou weten dan zou ik zeggen dat het vandaag rokjesdag is.

Voor nu stop ik in ieder geval even met het meten van de spierballen van boekmeter, waar ik stiekem mee bezig was. Want hoewel ergens mijn interesse is gewekt wachten 'de Houellebecq-en' etc maar even op minder mooi weer (al vrees ik dat ik nooit genoeg tijd heb om veel te lezen maar dat terzijde). ?

Edit.

Opvallend dat iedereen totaal onnodig dik aangekleed loopt vandaag. Ik ben werkelijk de enige in t-shirt.?

Prima dagje om wat buitenschilderwerk te doen. Weinig wind, goede temperatuur en vooral droog.

De rook uit Australië heeft inmiddels Chili en Argentinië bereikt (ca. 12.000 km. afgelegd via de straalstroom).

Met vrij rustig en vaak droog weer tot zover een aardige sportwinter. Wel koud buiten maar daar hebben we het mee te doen het winterhalfjaar.

Een paar weken schaatsen zou leuk zijn. Al lijkt het waarschijnlijk dat de drukverdeling dat dit jaar niet toe gaat laten. Opvallend dat sinds eind jaren 90 de drukverdeling veel vaker anti-winters is dan daarvoor. Meteorologische pech of klimaatverandering? Wie het weet mag het zeggen.

Wat een flauwe winter zeg. Niets van voorspel. Niets in de verste verten te bespeuren van winter. Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Geen klein beetje voorspel of spanning is ons gegund deze winter. Dat zou ook een unicum zijn. Het is ver gekomen met de opwarming van de Aarde. Wie het nu nog niet ontkent, zou zonder boe of bah gewoon afgemaakt moeten worden.

TornadoEF5 schreef:
Wat een flauwe winter zeg. Niets van voorspel. Niets in de verste verten te bespeuren van winter. Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Geen klein beetje voorspel of spanning is ons gegund deze winter. Dat zou ook een unicum zijn. Het is ver gekomen met de opwarming van de Aarde. Wie het nu nog niet ontkent, zou zonder boe of bah gewoon afgemaakt moeten worden.

De aarde is mondiaal gezien ruim 1C opgewarmd in 100 jaar tijd. NW Europa is (veel) sterker opgewarmd, waarbij het met name opvallend is dat de laatste 20 jaar winterse drukverdelingen voor onze regio spaarzaam zijn geworden in vergelijking met de decennia ervoor. Bij deze wil ik je er even op wijzen dat het knmi zegt dat dit (deels) aan meteorologische pech te wijten is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar ook mijn twijfels bij begin te krijgen maar aan de andere kant zullen ze zoiets niet voor niets zeggen, toch?

TornadoEF5 schreef:
Het is ver gekomen met de opwarming van de Aarde. Wie het nu nog niet ontkent, zou zonder boe of bah gewoon afgemaakt moeten worden.
Jij ging toch psychologie studeren? Wauw, en dan te bedenken dat jij mischien in de toekomst mensen met problemen mag bijstaan of moet evalueren, terwijl je zelf blijkbaar serieuze problemen hebt, is...bizar.

606
Wat een wind joh, en dan te bedenken dat het nog veeeel harder gaat worden op nadering van die 2 koufronten waar flinke buien op zitten, voor mijn regio kan de 130 km per uur aan windstoten voor komen. dat is geen kattenpis.

Typisch weer waar ik echt een hekel aan heb, in die zin dat het me bang en onrustig maakt. Ik houd niet van harde wind, word er ongenadig nerveus van. Nu is het al erg, maar voor hier (Twente) wordt het hoogtepunt vanavond rond een uur of acht verwacht. Vreselijk.
Maar ik erken wel dat dit voor weerliefhebbers een lekkernij is.

Hier in Utrecht is het zeker stormachtig, maar ik vind de aandacht die er aan Ciara wordt gegeven schromelijk overdreven. Ik had apocalyptische toestanden verwacht, maar dit is gewoon een Nederlandse storm zoals er al zo veel zijn geweest. Windkracht 7 met wat regen is zeker stormachtig, maar niet heel uitzonderlijk. Vanmiddag ook nog gewoon hardgelopen en dat ging prima. Een sterke tegenwind is goed voor de conditie en weerstand .

IH88 schreef:
Hier in Utrecht is het zeker stormachtig, maar ik vind de aandacht die er aan Ciara wordt gegeven schromelijk overdreven. Ik had apocalyptische toestanden verwacht, maar dit is gewoon een Nederlandse storm zoals er al zo veel zijn geweest. Windkracht 7 met wat regen is zeker stormachtig, maar niet heel uitzonderlijk. Vanmiddag ook nog gewoon hardgelopen en dat ging prima. Een sterke tegenwind is goed voor de conditie en weerstand .

Maar echt. Vorige zomer hadden we 2 avonden die voor mn gevoel veel steviger waren en daar was 3x minder aandacht voor.

Het enige bijzondere is dat het nu winter is. Het zou moeten vriezen en sneeuwen, en ik zou met handschoenen aan moeten hardlopen. Ik had vanmiddag gewoon m'n korte broek aan tijdens het lopen...

Waarom heeft de huidige storm 2 namen? Alhier Ciara, maar in de Duitstalige landen Sabine.

606
Dogie_Hogan schreef:
Waarom heeft de huidige storm 2 namen? Alhier Ciara, maar in de Duitstalige landen Sabine.
volgens mij mag elk land zijn eigen naam verzinnen.

Kloterig weer inderdaad. Half feb, nog geen winter gezien. Jammer, maar vanaf half feb moet ik geen winter meer. Tijd voor lente, en warmte. Echte warmte welteverstaan, niet de 'warmte' van de afgelopen maanden. Want koud is het, en dat al maanden.

606 schreef:
(quote)
volgens mij mag elk land zijn eigen naam verzinnen.

Mag, maar Nederland, VK en Ierland doen samen. Deze storm heet dan ook Ciara omdat dat een Ierse naam is (spreek uit: Keera). De volgende van dit seizoen (gestart in september)heeft een Britse naam en de derde een Nederlandse.KNMI - Naamgeving van stormen.
Dat de Duitsers er een andere naam aan geven kan natuurlijk, dat is aan hen.

Splinters schreef:
Kloterig weer inderdaad. Half feb, nog geen winter gezien. Jammer, maar vanaf half feb moet ik geen winter meer. Tijd voor lente, en warmte. Echte warmte welteverstaan, niet de 'warmte' van de afgelopen maanden. Want koud is het, en dat al maanden.

Was het maar eens koud geweest, de afgelopen maanden. Het blijft maar lauw weer, amper een winterjas nodig gehad deze "winter". Mijn truien heb ik bij wijze van spreken op marktplaats te koop gezet.

Graaf Machine schreef:
(quote)

Was het maar eens koud geweest, de afgelopen maanden. Het blijft maar lauw weer, amper een winterjas nodig gehad deze "winter". Mijn truien heb ik bij wijze van spreken op marktplaats te koop gezet.

Dat het deze winter niet zo koud is als klimatologisch mogelijk betekent niet dat het een schande is om in een winterjas rond te lopen.

Met maandenlang 6C gemiddeld kun je met recht spreken van maandenlang koud weer.

Splinters schreef:
(quote)

Dat het deze winter niet zo koud is als klimatologisch mogelijk betekent niet dat het een schande is om in een winterjas rond te lopen.

Met maandenlang 6C gemiddeld kun je met recht spreken van maandenlang koud weer.

Met maandenlang prima weer om in shirt buiten aan het werk te zijn, kan ik met net zo veel recht spreken over maandenlang geen koud weer.
Maar deze discussie hebben we vaker gevoerd.

Graaf Machine schreef:
(quote)

Met maandenlang prima weer om in shirt buiten aan het werk te zijn, kan ik met net zo veel recht spreken over maandenlang geen koud weer.
Maar deze discussie hebben we vaker gevoerd.

I know. Medio april/mei is waarschijnlijk geen sprake meer van koud weer. Of het daarmee gelijk warm is valt nog te bezien.

Klinkt gek, maar de huidige winter was echt verschrikkelijk. Beetje lauwig, gewoon van alles niets. Je moet je wel warm aankleden, maar je hebt het ook zo snel weer warm dat je denkt 'dit is too much'.

Doe mij maar weer lekker de lente. Dan kan ik het buiten sporten weer goed oppakken, en is het ook weer écht lekker om langs de lijn te staan op zaterdag en op zondag te voetballen. Eveneens is het dan weer lekker weer om naar het voetbalstadion te gaan.

Maar dit was een perfecte winter voor het voetbalstadion, alleen die storm van gisteren, dat is nooit leuk in zo'n stadion.
Heerlijk een beetje opveren bij mooie acties, opveren bij schandalige acties van de tegenpartij, opveren bij doelpunten, opveren bij foute beslissingen van de scheids. En dan af en toe een slokje berenburg uit je heupfles.
Zo deed ik dat 30 jaar geleden tenminste. Het voor- en najaar, met temperaturen zo van 5 tot 10 graden, waren de lekkerste voetbaldagen.
Om zelf te spelen had ik liefst temperaturen tussen 0 en 5 graden, lekker fris, maar met een beetje rennen heb je het zo warm.

Ik vind het tot nu toe geen onaardige sportwinter. Relatief rustig weer gehad, niet te veel regen. Normaal draag ik hartje winter een vest over mijn sportshirt, deze winter is het veelal een shirt dat fungeert als extra laagje.

Ik hoop dat de atmosfeer snel tot rust komt, want in feb en mrt kan het beestenweer zijn in nl. Ook daar sport ik mezelf doorheen, maar prettig is anders.

Eigenlijk hoop ik dat het een lekker oud-Nederlands lentetje wordt, met in Maart en April vooral afwisselend hagelbuien en zonneschijn, en in Mei dan de inkomende zomerse perioden.
Juni, Juli en Augustus mogen van mij zinderend heet worden, dat het asfalt op de straten de riolen in stroomt en de pannen van de daken branden.
Vervolgens September met een lekker nazomertje, zoiets dat vroeger in Juli plaatsvond, gewoon een graadje of 25 overdag en 15 in de nacht.
Oktober moet dan herfst worden, met regenvlagen, strakke noordwesters en één of twee echte keiharde stormen, ook al houd ik niet van storm.
In November valt dan de Winter in, en die blijft voortduren tot precies over een jaar na nu. Dan gaat in Februari 2021 de lente weer beginnen.
Met Sven Kramer als kersverse Elfstedenkampioen, natuurlijk.

Ik was er al bang voor, de winter laat op het laatst nog even haar tanden zien. Niet in de vorm van ijs en sneeuw, maar in de vorm van een lange waterkoude herfst. De komende weken is het veelal nat, winderig, en waterkoud. Bah. Bah. Bah.

Vandaag is het voor het eerst sinds lange tijd trouwens niet koud. Lente of lenteachtig is het echter allerminst.

Splinters schreef:
Ik was er al bang voor, de winter laat op het laatst nog even haar tanden zien. Niet in de vorm van ijs en sneeuw, maar in de vorm van een lange waterkoude herfst. De komende weken is het veelal nat, winderig, en waterkoud. Bah. Bah. Bah.

Het is volgens jou altijd koud, of het moet 25 graden zijn.

We zitten nu op 16 februari, de betrouwbare vooruitzichten gaan nog niet eens tot het eind van de maand, maar toch ziet het er wel naar uit dat deze februarimaand tot de top 3 warmste februarimaanden sinds het begin van de reguliere metingen (1901) gaat behoren. En dan heb jij het over de tanden van de winter?
Lijkt me meer op een volstrekt tandeloze winter, dit keer.
In 2018 liet de winter nog even haar tanden zien, eind februari/begin maart. Dát leek op een venijnige natrap. Dit niet.

Graaf Machine schreef:
(quote)

Het is volgens jou altijd koud, of het moet 25 graden zijn.

We zitten nu op 16 februari, de betrouwbare vooruitzichten gaan nog niet eens tot het eind van de maand, maar toch ziet het er wel naar uit dat deze februarimaand tot de top 3 warmste februarimaanden sinds het begin van de reguliere metingen (1901) gaat behoren. En dan heb jij het over de tanden van de winter?
Lijkt me meer op een volstrekt tandeloze winter, dit keer.
In 2018 liet de winter nog even haar tanden zien, eind februari/begin maart. Dát leek op een venijnige natrap. Dit niet.

Drie dingen

1. Knip. Knip. Hap. Hap.
2. De winter in nl hoeft niet kouder dan de norm te verlopen om als koud te worden omschreven. Nat, winderig en waterkoud weer hoort ook 'gewoon' bij de nederlandse winter.
3. Het is niet aan jou of ik de aankomende periode als een venijnige natrap van koning winter ervaar of niet.

Splinters schreef:
(quote)

Drie dingen

1. Knip. Knip. Hap. Hap.
2. De winter in nl hoeft niet kouder dan de norm te verlopen om als koud te worden omschreven. Nat, winderig en waterkoud weer hoort 'gewoon' bij de nederlandse winter.
3. Het is niet aan jou of ik de aankomende periode als een venijnige natrap van koning winter ervaar of niet.

Eén ding:

1. Wie heeft het over kouder dan de norm? Met december ruim 2 graden boven het langjarig gemiddelde, januari ruim 3 graden boven het langjarig gemiddelde, en februari naar het zich laat aanzien rond de 4 graden boven het langjarig gemiddelde, zitten we zwaar, zeer zwaar boven de norm.

Deze winter laat net zoveel tanden zien als mijn grootmoeder als ze haar mond opent.

Graaf Machine schreef:
(quote)

Eén ding:

1. Wie heeft het over kouder dan de norm? Met december ruim 2 graden boven het langjarig gemiddelde, januari ruim 3 graden boven het langjarig gemiddelde, en februari naar het zich laat aanzien rond de 4 graden boven het langjarig gemiddelde, zitten we zwaar, zeer zwaar boven de norm.

Deze winter laat net zoveel tanden zien als mijn grootmoeder als ze haar mond opent.
undefined

Niemand. Je leest niet goed. 50 jaar geleden zouden we met dergelijke parameters 1, 2, en 3C boven de norm hebben gezeten.

De 'warmte' die je aanhaalt acht ik irrelevant in deze discussie.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:33 uur

geplaatst: vandaag om 17:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.