• 15.887 nieuwsartikelen
  • 178.627 films
  • 12.250 series
  • 34.040 seizoenen
  • 648.380 acteurs
  • 199.168 gebruikers
  • 9.382.564 stemmen

Het grote muziektopic

zoeken in:

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

Onderhond

• 87599 berichten
  • 12861 stemmen

Ironisch genoeg kan je je toch aardig oud vinden bij het ontdekken en goedvinden van gloednieuwe muziek.

Finisterra

• 15532 berichten
  • 4711 stemmen

Geef mij qua Death Metal maar Immolation. Heerlijk verwrongen riffs.

Finisterra

• 15532 berichten
  • 4711 stemmen

Maar eigenlijk luister ik vaker Black Metal.

Duits eenmansproject. Leuk gebruik van samples en niet voor niets één van de meest bijzondere bands uit het genre van het vorige decennium.

danuz

• 12935 berichten
  • 0 stemmen

De nieuwe James Blake. Heerlijk. Fijne clip ook, met Rebecca Hall.

[embed]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=eJDSueNSMJE#![/embed]

En even het minstens zo fijne origineel:

Brix

• 19686 berichten
  • 5123 stemmen

"Three in a row "...Claudia, Marcello en Julie , een soort "favorietenparade" voor mij , verenigd in een clipje.

Uzza_Sparta

• 1195 berichten
  • 2138 stemmen

eRCee schreef:

(quote)

Die tekst ook.

maar toch een heel stuk beter dan al die X-factor types! want over de laatste jaren is het meestal zo'n x-factor figuur die nummer een staat rond kerst, en nu hebben ze terminste een nieuwe liedje dat iets betekent voor veel mensen in GB

trouwens, die liedje was geschreven met de echte teksten uit brieven van vrouwen aan hun partners die daar zitten, en wat hun daar doen is natuurlijk heel wat anders dan wat de nederlandse soldaten deden

dimi303

• 3421 berichten
  • 3700 stemmen

Enkele van mijn favoriete nummers uit 2011:

maxcomthrilla

• 15579 berichten
  • 2847 stemmen

Ook maar even een Top 3 samengesteld van mijn favoriete nummers dit jaar:

01.

02.

03.

dimi303

• 3421 berichten
  • 3700 stemmen

Re-score voor Silent running door de Amerikaanse Postrockband 65daysofstatic:

trebremmit

• 3014 berichten
  • 1465 stemmen

Mijn favoriete album van dit jaar.

En mijn favo nummer van dit jaar is van Toro y Moi

dimi303

• 3421 berichten
  • 3700 stemmen

Door hun covers voor Antony And The Johnsons & Robert Wyatt wat van hun eigen werk opgezocht.

Wondermooie folk uit het Noorden van Verenigd Koninkrijk.

Respekked

• 6286 berichten
  • 1229 stemmen

Met afstand mijn nummer van 2011: Noir & Haze - Around (Solomun Vox remix)

hellboy.ray

• 2056 berichten
  • 2100 stemmen

Bartt88

• 1577 berichten
  • 1023 stemmen

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Gelukkige kerst allemaal

Malick

• 9143 berichten
  • 640 stemmen

Na aanleiding van Le Gamin au Vélo.

hellboy.ray

• 2056 berichten
  • 2100 stemmen

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Leuk afscheidspresentje van muziekjaar 2011

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Mijn eindejaarslijst:

(afbeelding)

1. The Strokes - Angles

De single Undercover Darkness was een lekker nummer, maar misschien net iets te gewoontjes. Album zelf was echter heerlijk met toppertje Machu Pichu dat juist weer totaal anders was. Daarnaast zaten er vooral veel nummers op die je moet leren waarderen. Two Kinds of Happiness heeft een soort 80s feel over zich waardoor het misschien wel m'n favo nummer is van het album.

(afbeelding)

2. The Black Keys - El Camino

Gasten hebben misschien wel de toekomst voor zich liggen waarin ze echt zich onder de grote rockartiesten gaan scharen. Iedereen kent ze inmiddels sinds het fantastische Brothers, en slechts een jaartje later (waarin ze OOK gewoon nog vol touren!) komen ze met deze plaat, en heerlijk plaatje is het geworden. Lekkere rauwe gitaren, mis deze sound een beetje anno 2011... Money Maker en vooral Mind Eraser zijn pareltjes (naast Lonely Boy uiteraard).

(afbeelding)

3. Ben Howard – The Kingdom

Ben Howard is een surfdude met een gitaar. Klinkt een beetje als Jack Johnson ja, alleen voelt dit veel meer volwassener dan de kampvuurhitjes van Jack. Wolves vind ik bijvoorbeeld echt een geweldig nummer waar meer gevoel inzit dan alle Jason Mraz en jack Johnson albums bij elkaar. Qua plays denk ik mijn meest gedraaide album van 2011.

(afbeelding)

4. Mogwai – Hardcore Will Never Die, But You Will

Acid Rock noemen ze het zelf, en ik vind die naam eigenlijk wel perfect passen. Het is niet zo dromerig als het fantastische Mr. Beast uit 2006 (wow 2006 alweer?), maar de Schotten weten perfect een trip te verbinden aan een muziekstuk. Echt geweldige nummers waarvan Mexican Grand Prix een ideaal nummer is voor in de auto.

(afbeelding)

5. The Vaccines – What Did You Expect From The Vaccines?

Met de Vaccines hebben we iig nog een debuutalbum in dit lijstje. En een debuut om trots op te zijn. Heerlijke uptempo en de meeste nummers duren niet langer dan 3 minuten. Daarom ook perfecte songs voor op de radio en Wreckin Bar heb ik meerdere keren langs horen komen. Jammer dat ze daarna schijnbaar uit het oog (of oor?) raakte bij de stations, want Post Break Up Sex en Norgaard zijn echt nog veel beter.

(afbeelding)

6. Foo Fighters – Wasting Light

Hate em or love em. Foo's staan sinds een tijdje bovenaan m'n Last.fm lijst en eigenlijk ook gewoon terecht. En ja, laten we eerlijk zijn, het is allemaal hetzelfde als 12 jaar terug, maar ik kan er niet om malen. Toch vind ik als ik door de album list heen scroll dat elk album wel z'n eigen smoelwerk heeft.. En op dit album doen ze gewoon waar ze goed in zijn, weer lekkere rock n roll. Eigenlijk niks op aan te merken.

(afbeelding)

7. Cataldo – Prison Boxing

Cataldo is de schuilnaam van Eric Anderson, een Amerikaan met dikke baard die zo uit Fleex Foxes kan zijn gestapt. De CD klinkt echt heel persoonlijk, alsof alle nummers op een zonnige zondagmiddagje zijn geschreven met alleen een gitaar. Er gebeuren dan ook geen hele vreemde dingen in de nummers, maar het klopt allemaal wel. Het zijn vooral de ritmes die blijven hangen, zoals Rock of the Cavalry die ik echt lang heb zitten luisteren omdat ik hem niet weg kon klikken.

(afbeelding)

8. The Decemberists – The King Is Dead

Als ik denk aan Montana denk ik aan CCR, Lynyrd Skynyrd en sinds 2011 ook aan The Decemberists. Ook hier zitten ook weer duidelijke country invloeden in die de gasten uit voorheen werk hebben meegekregen, maar op de een of andere manier klinken banjo's en accordeons op deze manier nog heel vet ook. Zelfs de mondharmonica en steeley guitar komen langs. Komt vast door de passende stem van de zanger. Calamity Song is de ideale mix tussen deze indie en country.

(afbeelding)

9. Pete and the Pirates – One Thousand Pictures

Pete and the Pirates zijn echt 100% Brits, maar veel meer gericht op beetje oudere punk dan al die hippe shit die tegenwoordig alleen maar uit Liverpool en omstreken komt. Dit is gewoon Britse sound zoals je hippe vader dat kent. Dat ze ook nog wat geinige draaien er aan willen geven hoor je in Come To The Bar, dat heerlijk herkenbaar is. Half Moon Street vat beter samen wat ik net probeerde te vertellen. Ik hoor echt veel The Cure/Madness invloeden hier.

(afbeelding)

10. Cage The Elephant – Thank You Happy Birthday

Energiek is de beste benaming die je kan geven aan dit album. Als je ff heerlijk wilt springen is dit een perfect album, maar Shake Me Down en Around My Head nummers waarbij je zelfs nog gaat meeschreeuwen. Lekker achtbaantje die 12 nummers duurt. Nouja, 11 misschien aangezien Flow een beetje te rustig is. Maar dat is dan ook de afsluiter.

Noemenswaardige kandidaten:

11. Elbow – Build a Rocket Boys!

12. Dawes - Nothing Is Wrong

13. Seasick Steve - You Can’t Teach An Old Dog New Tricks

14. Foster The People – Torches

15. Kasabian – Velociraptor!

16. Florence and the Machine – Ceremonials

17. M83 – Hurry Up We’re Dreaming

18. James Vincent McMorrow – Early in the Morning

19. Bronze Radio Return – Shake! Shake! Shake!

20. Wolfgang – Suego Faults

21. Cut Copy – Zonoscope

22. NOIR – Blue Sky Black Death

Hostelg

• 64 berichten
  • 56 stemmen

Inland Rabbit

• 3286 berichten
  • 2159 stemmen

als t dan toch "hard" moet zijn, kun je er maar beter snel mee klaar zijn:

FillumGek

• 8987 berichten
  • 3398 stemmen

Vet nummer van de film Drive (2011). Doet denken aan de jaren '80

eRCee

• 13447 berichten
  • 1980 stemmen

Misschien door velen al gezien, maar wou hem toch even plaatsen, errug mooie live-uitvoering van Greg Holden en Eric Corton tijdens serious request, 'The lost boy':

Inland Rabbit

• 3286 berichten
  • 2159 stemmen

Eindelijk iets van op YT, niet het beste nummer, maar nog steeds

Onderhond

• 87599 berichten
  • 12861 stemmen

Geweldig en gevarieerd album. NIet kapot te krijgen die kerels van SR

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

hellboy.ray

• 2056 berichten
  • 2100 stemmen

JDSsmetje

• 6568 berichten
  • 2315 stemmen

Rage Against the Machine is veel meer dan alleen Killing in the Name of

JDSsmetje

• 6568 berichten
  • 2315 stemmen

En nog eentje: oud maar geniaal

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.