• 15.952 nieuwsartikelen
  • 178.904 films
  • 12.262 series
  • 34.063 seizoenen
  • 648.970 acteurs
  • 199.233 gebruikers
  • 9.387.049 stemmen

Het grote muziektopic

zoeken in:

stephan73

• 6269 berichten
  • 14456 stemmen

Onderhond schreef:

White Noise en Neu! ken ik. Beiden 1* gegeven op MuM.

Op zich wel apart, want dit was (en is) baanbrekende muziek.

Denk dat jij muzikaal misschien te veel naar voren kijkt! Maar ja, ieder zijn ding!

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Zal best baanbrekende muziek geweest zijn inderdaad, al blijft het natuurlijk ook zo dat zij hun inspiratie weer uit andere bandjes/personen gehaald hebben etc etc etc.

Ik zou maar nog wat verder naar achtere kijken als ik jou was!

stephan73

• 6269 berichten
  • 14456 stemmen

Onderhond schreef:

Zal best baanbrekende muziek geweest zijn inderdaad, al blijft het natuurlijk ook zo dat zij hun inspiratie weer uit andere bandjes/personen gehaald hebben etc etc etc.

Ik zou maar nog wat verder naar achtere kijken als ik jou was!

Hoeft niet hoor, want ik weet donders goed dat dit soort bands weer beïnvloed waren door Karlheinz Stockhausen en andere avantgardistische componisten. En ook jaren '50 muzikanten die met elektronica experimenteerde ken ik goed genoeg!

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Voor zover ik weet stamt doe oerelectronica van begin vorige eeuw.

Verder compleet oninteressant wat mij betreft. Ik luister graag naar muziek, de poespas die errond hangt vind ik een stuk minder interessant. Wie waar wat beïnvloed heeft is maar gedoe naast de kwestie (en eigenlijk voor leuk voor mensen die niet over de muziek zelf kunnen praten).

stephan73

• 6269 berichten
  • 14456 stemmen

Onderhond schreef:

Voor zover ik weet stamt doe oerelectronica van begin vorige eeuw.

Verder compleet oninteressant wat mij betreft. Ik luister graag naar muziek, de poespas die errond hangt vind ik een stuk minder interessant. Wie waar wat beïnvloed heeft is maar gedoe naast de kwestie (en eigenlijk voor leuk voor mensen die niet over de muziek zelf kunnen praten).

Ik vindt het zeer interessant om te weten waar men de mosterd vandaan haalt. Hoe een muziekstijl zich heeft geëvolueerd en hoe het zich verder zal ontwikkelen. Vandaar dat ik zowel vooruit als ver in het verleden kijk. Een echte muziekliefhebber zou dat toch ook moeten kennen?

Don Dijk

• 7079 berichten
  • 0 stemmen

Ja, vind ik ook reuze interessant eigenlijk, mijn horizon verbreden op muziekkennis e.d. Raar dat jij dat niet zo hebt, otherfool. Maar ja, jíj kijkt weer graag vooruit. En zo hebben we allemaal onze dingetjes.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Een echte muziekliefhebber zou dat toch ook moeten kennen?

Sorry, maar dat vind ik gewoon een vreselijke instelling. Een echte muziekliefhebber luistert gewoon erg graag muziek. De tam tam errond heeft verder maar bitterweinig met muziek zelf te maken. Film is gelijkaardig.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Zijn allemaal leuke weetjes natuurlijk. Maar of dat het luisterplezier verhoogt lijkt me minimaal. Leuk om even te horen waar het vandaan "zou moeten" komen, maar de muziek van tegenwoordig wordt daar niet beter van.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Alhoewel de muziek van nu, niet zonder die geschiedenis kan. Maar dat is logisch.

Er zijn artiesten die nooit muziek luisteren om niet beinvloed te worden. Dat is pas pure muziek!

stephan73

• 6269 berichten
  • 14456 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Sorry, maar dat vind ik gewoon een vreselijke instelling. Een echte muziekliefhebber luistert gewoon erg graag muziek. De tam tam errond heeft verder maar bitterweinig met muziek zelf te maken. Film is gelijkaardig.

Maar waarom zeg je dan net dat ik verder moet terugkijken? Waarna dan? Dan heb je het toch over invloeden van artiesten die er eerder waren?

Je komt met een argument, dat je daarna meteen weer in de wind gooit (invloeden zijn niet interessant)!

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Dat is dan een stukje sarcasme dat niet helemaal is aangekomen

stephan73

• 6269 berichten
  • 14456 stemmen

Tjee, zeer grappig!

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Punt blijft staan, je kan wel staan kirren om invloeden maar voor je het weet sta je lyrisch te wezen over de oertrommelaars. De bron van alles

stephan73

• 6269 berichten
  • 14456 stemmen

Onderhond schreef:

Punt blijft staan, je kan wel staan kirren om invloeden maar voor je het weet sta je lyrisch te wezen over de oertrommelaars. De bron van alles

Ja en.. Maar je kan ook net zo goed jezelf blindstaren op de toekomst en de hele muziekgeschiedenis negeren. Zonder het verleden is er geen toekomst, zowel in muziek als in film!

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Geen idee waar ik me op zou blindstaren, ik luister gewoon muziek, maar dan zonder alle poespas. Het is ook niet dat ik met m'n duimen zit te draaien, ik kom oren te kort om m'n muzikale interesse bij te houden. Liever zorgen dat ik morgen nog van nieuwe muziek kan genieten dan. Het verleden is niet voor niks al voorbij.

Zonder het verleden is er geen toekomst

Weten we meteen wie er verantwoordelijk zijn voor alle crappy muziek van tegenwoordig.

stephan73

• 6269 berichten
  • 14456 stemmen

Ach laat ook maar. Blijkbaar is alles wat oud is slecht en zinloos en alles wat nieuw is prachtig en origineel!

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Heb ik dan gezegd dat alles wat nieuw is gelijk staat aan prachtig en origineel

stephan73

• 6269 berichten
  • 14456 stemmen

Onderhond schreef:

Heb ik dan gezegd dat alles wat nieuw is gelijk staat aan prachtig en origineel

Nee, maar wel dat oude muziek voorbij is! Nogal simpele houding tegenover muziek in het algemeen!

Arkadi.

• 797 berichten
  • 870 stemmen

Ik vind de man geweldig. Kan niet wachten totdat ik naar Carre ga..maar...... alles wat rondom hem/haar speelt wil ik weten. Waar hij vandaan komt, wat zijn inspiraties zijn enz.

Hierdoor begrijp ik de man meer en kan ik ook de muziek meer begrijpen en waarderen.

Denk toch dat de weetjes kunnen helpen om de muziek meer te waarderen.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

stephan73 schreef:

Nee, maar wel dat oude muziek voorbij is! Nogal simpele houding tegenover muziek in het algemeen!

Een zeer complexe houding is het inderdaad niet, maar ik zie de meerwaarde daar ook niet van in. Muziek hoeft alleen maar te klinken, alle randgedoe leidt daar alleen maar vanaf. Ik ben dan ook nooit zozeer fan van muzikanten als dat ik fan ben van nummers.

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1716 stemmen

stephan73 schreef:

(quote)

Die van mij gaat iets verder terug.

YouTube - Dock Boggs - Sugar Baby

Komt dan uiteindelijk terecht bij nieuwe bands, via een omweg van jazz, psychedelische muziek, punk, new wave, rave/acid, grunge, hiphop, avantgarde, etc.

Heb nog een paar blues verzamelaars in de kast staan en een nummertje hier en daar van The Rolling Stones en The Beatles zal ook vast van voor 1965 komen... Maar over het algemeen is dat wel het punt in de muziekgeschiedenis waar ik het echt leuk begin te vinden. Ik heb verder met heel veel muziek wel iets behalve met pure electronische muziek zoals trance, ambient, noize als ik daar naar moet luisteren maakt me dat erg ongelukkig, oer en oersaai vind ik het.

dutchtuga

• 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Onderhond schreef:

Een zeer complexe houding is het inderdaad niet, maar ik zie de meerwaarde daar ook niet van in. Muziek hoeft alleen maar te klinken, alle randgedoe leidt daar alleen maar vanaf. Ik ben dan ook nooit zozeer fan van muzikanten als dat ik fan ben van nummers.

Wil jij mij vertellen dat jij bv nooit nieuwe dingen hebt leren kennen door in de geschiedenis te duiken achter de artiesten die jij nu waardeert? Lijkt mij sterk dat je je daar helemaal niet mee bezighoudt.

Ook kan je mij niet wijsmaken dat het exploreren van de muziekgeschiedenis afleidt van het luisteren naar muziek. Hoe meer je graaft, hoe meer moois je leert kennen, hoe meer je dus te beluisteren hebt.

Beetje vreemde houding t.o.v. van het verleden.

Leland Palmer

• 23785 berichten
  • 4900 stemmen

Ik duik graag de geschiedenis even in: klik

niethie

• 7319 berichten
  • 7246 stemmen

Dat kan beter

dutchtuga

• 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Kan nog veel beter dan dat:

YouTube - Lloyd Price "Lawdy Miss Clawdy"

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Hoe meer je graaft, hoe meer moois je leert kennen, hoe meer je dus te beluisteren hebt.

Beetje vreemde houding t.o.v. van het verleden.

Zie niet in wat het verleden daarmee heeft te maken. Er valt al meer dan genoeg te graven in het heden.

En nee, nooit bepaald veel boeiende dingen ontdekt door effectief op zoek te gaan naar invloeden van andere artiesten. Wel erg veel slechts ontdekt trouwens.

otherfool

• 18536 berichten
  • 3403 stemmen

Arkadi. schreef:

Ik vind de man geweldig.

(embed)

Toen ik dit liedje voor het eerst hoorde kon ik het niet geloven, baf recht in m'n gezicht, schit-te-rend. De rest van zijn discografie vind ik lang niet altijd even goed, maar Hope There's Someone... tja, prachtig. Geen woorden.

Don Dijk

• 7079 berichten
  • 0 stemmen

Dan moet je beter zoeken, Onderhond! Echt waar, ik denk inderdaad dat als je duikt in het verleden je veel nieuws kunt ontdekken en zo er ook achter kan komen dat muziek steeds zichzelf herhaalt als het ware. Wel met iets andere nuances e.d. maar de basis van dit alles is allemaal terug te vinden in het verleden en dan maakt het niet eens uit over wat voor soort muziek het gaat.

Ik denk echt dat je meer vernieuwende muziek ''achteruit'' zult vinden dan ''vooruit''! Succes ermee!

Adrenal

• 1381 berichten
  • 0 stemmen

Zijn hier ook Gong-fans? (denk niet dat ze erg bekend zijn)

YouTube - GONG - Witch's Song, I Am Your Pussy

YouTube - GONG - The Pot Head Pixies

YouTube - GONG - Radio Gnome Invisible

Heerlijke freaky liedjes met grappige teksten.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Wel met iets andere nuances e.d. maar de basis van dit alles is allemaal terug te vinden in het verleden

Ik ga het mij natuurlijk wat makkerlijker maken.

Hier een stukje muziek, veel plezier met het verleden in te duiken en met iets op de proppen te komen dat ongeveer hetzelfde is met "iets andere nuances".

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.