- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote muziektopic
Het grote muziektopic
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Vooruit kijken?
De jeugd heeft het er maar moeilijk mee. 
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Nee hoor, zelfs beter voor je nek, verkramp je ook niet na een tijdje.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Wishful thinking.
In vele gevallen wordt vervlakking juist de norm.
Ik heb niks met de norm te maken. Jij wel?
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31163 berichten
- 5455 stemmen
Nee hoor, er is helemaal geen verschuiving naar commerciele genres.
Dat er ook dat soort muziek in de commerciele muziekwereld te vinden is betekent niet dat er geen alternatiever of originele muziek meer is in dat genre. Het is gewoon veel breder geworden, maar niet verschoven.
Nog meer dan genoeg hiphop of electronische muziek te vinden die oorspronkelijk en goed is en geen reet te maken heeft met de top 40.
Gelukkig maar. Ik kan me er in vergissen. Dit zijn ook niet echt genres waar ik me in verdiep.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3284 stemmen
en de muziek een dusdanige dramatische lading (en misschien wel saamhorigjheid) meegeven die dit tijdperk echt mist.
Genoeg saamhorigheid en dramatisch gedoe in dit tijdperk hoor.
Niet echt. Die hebben ook moeite om verder te kijken dan hun neus lang is.
Ja en nee. Ik ben al blij als jonge mensen niet blijven hangen bij de hype van het moment of de hitlijsten. Als je gaat kijken bij je ouders platenkast sta je al open voor andere muziek en is het toch een stap in de goeie richting.
Dat is ook allemaal prima maar helaas gaan veel van dat soort mensen gewoon niet verder kijken naar wat er vandaag de dag nog meer gemaakt wordt en baseren ze hun oordeel dat vroeger alles beter was op de top 40 en die platenkast.
-
- 31163 berichten
- 5455 stemmen
Ik ook, het jammere is dat ze achter zich gaan kijken ipv vooruit.
Als je enkel wacht op wat je afkomt krijg je alleen muziek van radio en tv. Als je dan gaat zoeken is het logisch dat je bij bronnen in de buurt gaat kijken die muziek bevatten en ouders horen tot die categorie. De volgende stap zou wel moeten zijn dat je nog meer open staat voor muziek en niet alleen achteruit, maar ook vooruit kijkt. Maar zoiets vraagt tijd en verloopt stap voor stap.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen

-
- 31163 berichten
- 5455 stemmen
Dat is ook allemaal prima maar helaas gaan veel van dat soort mensen gewoon niet verder kijken naar wat er vandaag de dag nog meer gemaakt wordt en baseren ze hun oordeel dat vroeger alles beter was op de top 40 en die platenkast.
Daarom ook de 'ja en nee'. Zoals ik net zei is het logisch dat je eerst naar vroeger kijkt. Maar je moet daar dan ook weer niet blijven steken natuurlijk en ook gaandeweg muziek van nu leren ontdekken. Namen die je niet kent uitproberen, muziek uitwisselen nog maar eens: openstaan voor muziek.
Maar ik ben ergens toch al blij dat jeugd in de platenkast thuis snuffelt, omdat er evengoed een grote groep is die daar zelfs niet aan toe komt. Laat staan dat ze in de hedendaagse muziek verder kijken dan hun neus lang is.
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Nee hoor, zelfs beter voor je nek, verkramp je ook niet na een tijdje.
Oh zo. 
In elk geval, toen jij nog een pubertje was (hoe oud ben je eigenlijk?) keek je ook zowel vooruit naar nieuwe muziek, nieuwe bands, nieuwe stromingen enz. als achteruit naar invloeden, bands enz?
-
- 31163 berichten
- 5455 stemmen
Met nummer 1 hits als Brown girl in the ring, 't Smurfenlied, Barbie girl, Trojan Horse, Comment ça va, Willempie, Kung Fu Fighting, Rote Rose, zie ik ook niet in dat vroeger alles beter was.
Muziek is veranderd, maar er zit zowel vroeger als nu goeie als slechte muziek bij.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Nee hoor, ik keek vooruit. Mijn ouder mochten hun platenkast voor zichzelf houden.
B_B
-
- 1969 berichten
- 776 stemmen
Kijk zowel vooruit als achteruit. Vind het vooral leuk om te weten wat de invloeden zijn van bands/artiesten van nu. Ook leuk is dat je dan ziet dat sommige albums in 30 of 40 jaar nog nauwelijks overtroffen zijn.
Walkure
-
- 1690 berichten
- 0 stemmen
Jeuk jij maar even lekker, dan zet ik ondertussen een goede plaat van The Doors of Buffalo Springfield op 
Weg dromen bij Expecting to fly heerlijk.
Heb toch veel liever de Beatles of de Byrds dan die eenheidsworst van tegenwoordig. 
Ik vergelijk mezelf met een roeier, in kijk achteruit maar ga vooruit.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4900 stemmen
Eén van m'n favoriete nummers.
Walkure
-
- 1690 berichten
- 0 stemmen
Krijg er telkens weer rillingen van als ik het hoor, erg erg goed.
otherfool
-
- 18536 berichten
- 3403 stemmen
Ik heb vandaag zowaar Cash eens gedraaid...
...maar normaliter concentreer ik me op de nieuwste plaatjes.
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Heb toch veel liever de Beatles of de Byrds dan die eenheids worst van tegenwoordig. 
Ik vergelijk mezelf met een roeier, in kijk achteruit maar ga vooruit.
Dan ontstaat er inderdaad de situatie waarin de stuurman iets roept over de eenheidsworst van tegenwoordig, en jij dat klakkeloos neertikt op internetfora 
Ronduit irritant die onwetendheid bij sommige 'muziekkenners' als het over hedendaagse muziek gaat. Prima om naar oude dingen te luisteren, maar hou alsjeblieft op met dat pathetische afzetten tegen dat o-zo oppervlakkige nu.
kos
-
- 46708 berichten
- 8865 stemmen
Ja, maar mensen die alleen maar vooruit kijken kan ik ook niet helemaal serieus nemen.
Ik vind het echt belachelijk om '1 van de 2' serieus als meest interessante optie te zien.
Adrenal
-
- 1381 berichten
- 0 stemmen
Ja, maar mensen die alleen maar vooruit kijken kan ik ook niet helemaal serieus nemen.
Ik vind het echt belachelijk om '1 van de 2' serieus als meest interessante optie te zien.
Helemaal mee eens, muziek is iets van alle tijden en in alle tijden valt dan ook wel iets interessants te ontdekken al is het voor sommige tijden langer zoeken en lastiger om iets te vinden.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1716 stemmen
Ook erg mee eens, het is hetzelfde als met films (en heel veel andere zaken). Bagger vind je overal maar het is juist de kunst om de pareltjes ertussen uit te vissen. Als iets goed is en het je weet te raken maakt het toch geen donder uit of het 50 jaar geleden of gisteren gemaakt is?
Mijn platencollectie bestrijkt overigens de periode van halverwege de jaren '60 tot nu.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
In die van mij zit ook van alle soorten maar ook uit verschillende tijdsperiodes. Van Jehtro Tull tot Metallica, Dire Straits tot Iron Maiden, Allman Brothers, Doors, Deep Purple, B.B. King, Jimi Hendrix, ergens heb ik zelfs nog iets van de Beatles liggen maar die sloegen toch wat tegen.
stephan73
-
- 6269 berichten
- 14456 stemmen
Mijn platencollectie bestrijkt overigens de periode van halverwege de jaren '60 tot nu.
Die van mij gaat iets verder terug.
YouTube - Dock Boggs - Sugar Baby
Komt dan uiteindelijk terecht bij nieuwe bands, via een omweg van jazz, psychedelische muziek, punk, new wave, rave/acid, grunge, hiphop, avantgarde, etc.
Apollinisch
-
- 21299 berichten
- 0 stemmen
Vroeger was het qua 'electronic music' inderdaad beter.
Vind muziek overigens een stuk tijdlozer dan film.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
De toekomst ziet er in ieder geval vaak een stuk rooskleuriger uit. Sowieso lastig om veel met oudere muziek te hebben als je al niet zoveel hebt met analoge instrumenten en composities.
niethie
-
- 7319 berichten
- 7246 stemmen
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
De toekomst ziet er in ieder geval vaak een stuk rooskleuriger uit. Sowieso lastig om veel met oudere muziek te hebben als je al niet zoveel hebt met analoge instrumenten en composities.
Ik denk dat je de analoge synths wel waardeert, kan eigenlijk niet anders.
Als ik geld over had...
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Op muzikaal gebied ziet de toekomst er rooskleuriger uit? Goed om te horen.
Over 10 jaar praten we wel weer verder dan of deze gewaagde stelling nog steeds een bestaansrecht heeft.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Voor iemand die zorgt dat hij mee is met wat de huidige muziek brengt wel ja. Als je namelijk nu al niet meer mee kan met de huidige muziek zal het alleen maar verslechteren.
Ik kan nog steeds met veel interesse uitkijken naar wat de muziek van morgen zal brengen, iemand die de muziek van vandaag al niet kan pruimen heeft dat een stuk minder.
Rooskleuriger dus.
stephan73
-
- 6269 berichten
- 14456 stemmen
Er werd genoeg leuk spul gemaakt dat de liefhebber van nieuwere elektronische muziek zal interesseren. Zo waren er genoeg Krautrock bands die muziek maakte waar menig Warp artiest zich niet voor hoeft te schamen (Can, Neu! en Faust, bijv). Of zelfs enkel psychedelische bands, zoals White Noise, Silver Apples en The United States of America. Allemaal zeer interessante bands die erg veel nieuwere artiesten hebben geïnspireerd.
Sowieso betekent analoog niet altijd rock in zijn basisvorm!
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
White Noise en Neu! ken ik. Beiden 1* gegeven op MuM.