ad
  • 139.959 films
  • 6.689 series
  • 20.273 seizoenen
  • 435.267 acteurs
  • 282.073 gebruikers
  • 8.112.773 stemmen

Het grote muziektopic

zoeken in:

TornadoEF5

• 5145 berichten
  • 1046 stemmen

Trouwens, ik heb gisteren mijn eerste Spaanstalige album beluisterd dat ik echt fantastisch vond, en niet één maar direct gewoon 4. (De flamenco art pop van de Spaanse Rosalia, 2 van Lido Pimienta (vooral fusie van Wayaa/Afro-Colombiaanse wereldmuziek en elektronica/art pop) en de Puerto Ricaanse chillwave/vocal trance groep Buscabulla). En de Peruviaanse jazz-freak folk groep La La was ook niet slecht.

Toch echt zalig dit...

En dit is ook ziek goed (maar echt wel randje weird / experimenteel heb ik het idee)

Miss Colombia is nog meer wereldmuziek en een beetje meer Rosalia-achtig, al zijn het niet dezelfde invloeden, maar ik vind La Papessa (haar eerste album) zo goed.

TornadoEF5

• 5145 berichten
  • 1046 stemmen

McSavah Velocity: Design: Comfort. - Album by Sweet Trip | Spotify - open.spotify.com Ik vermoed dat je dit erg goed gaat vinden. Ik kan me echt niet voorstellen dat je dit niet goed gaat vinden. Zie mijn post op MuMe.

Eindelijk de tijd genomen om het eens te beluisteren. En het is heel duidelijk dat na één luisterbeurt dat dit niet zomaar een album is, maar één van de meest unieke is die ik ooit gehoord heb. Op dat vlak heeft RYM overschot van gelijk dat dit zo gewaardeerd is, maar dan met uitstel. Maar het is zeker niet een album dat iedereen zal waarderen. Het is een soort van meer mechanische of experimentele M83 maar met de gelaagdheid die we ook terugzien in My Bloody Valentine. Maar tegelijkertijd zijn de glitchelementen ook heel sterk aanwezig, en daarmee moet het meer denken aan eigentijdse groepen en muziek dan aan muziek uit 2003. In dat opzicht wellicht te obscuur gebleven voor die tijd en zo onder die radar gebleven, maar nu opgevist terecht door het internet. Ik vermoed dat de dubbelsingle Sweet Trip - Walkers Beware! We Drive Into the Sun | Stab / Slow (2021) iets toegankelijker is, maar dit album lijkt me zelfs nog beter.

De singles zijn zeker allemaal apart te luisteren (itt wat hierboven wordt gezegd), maar de ervaring is volgens mij veel beter als je het hele album na elkaar luistert en je er je tijd voor vrijmaakt. Dat hoeft geen probleem te zijn, dat is bij veel albums zo. Het is zeker absoluut een unieke ervaring, en het is absoluut heel apart. Iets buitenaards. Iets dat niet van deze wereld is. En iets dat een tijdloos album is. Als er één album is dat men in 2100 nog luistert van pakweg twee decennia geleden, zal het dit album zijn. En als je denkt dat mechanische muziek niet dromerig kan zijn, dan zal dit album jouw ongelijk bewijzen.

Bakema NL

• 840 berichten
  • 113 stemmen

Cd's van dit Italiaanse gezelschap zijn onderweg....heerlijk!

Geen idee waarom mensen 'geestverruimende' middelen nodig hebben.....ik heb aan muziek genoeg eigenlijk .

McSavah

• 9917 berichten
  • 5169 stemmen

Dank voor de tip TornadoEF5. Dat album staat wel al een hele tijd in mijn 'crystal math' lijstje, maar de grap is een beetje dat die ik de albums in dat lijstje nooit luister terwijl het me vrij essentiële albums lijken die me goed zouden moeten liggen. Dus je zit waarschijnlijk wel goed met je tip.

Ik was zelf wat minder weg van Magdalene. Vind het nog steeds wel heel goed hoor maar relatief niet echt vaak opgezet. Voor de lange termijn kan dat juist wel weer werken (aangezien ik het album in ieder geval niet kapot heb gespeeld).

Wel tof dat je bladee/drain gang ook een kans geeft. Momenteel zit ik al een paar maanden in een heftige Oklou fase. Mocht je haar nog niet kennen geef ik je die graag als tip, lijkt me ook wel iets voor jou. Heeft wel wat weg van Grimes, wat minder uitbundig en iets meer klassieke invloeden en geweldige synths.

McSavah

• 9917 berichten
  • 5169 stemmen

Luister trouwens ook veel Spaanstalige muziek tegenwoordig, maar vooral in de neoperreo/hiphop/R&B hoek. Rosalía en Lido Pimienta smaak ik uiteraard ook. Zal die andere twee ook eens checken. Kali Mutsa is dan misschien ook wat voor jou, sluit wel een beetje aan bij de freak-folk die je noemt maar dan vermengd met o.a. ook verschillende urban en electronic elementen.

Mr Thee

• 1482 berichten
  • 954 stemmen

Met name de reggae van Zinema en de indie van TornadoEF5 like ik wel.

Ik kan van harte aanbevelen voor alle genres:

https://www.fip.fr/

Een lijst van 10 aan aanraders en genres “around the world”:

1. Lucky Ones- Nick Warehouse

2. Homage to Patagonia- Lemon Jelly

3. Zadie Bobo- Ernesto Djedje

4. Losers- Balthazar *2021 nieuw album

5. Canto de Ossanha- Baden Powell

6. Endtroducing- DJ Shadow

7. All Night- Romare

8. Street Fighter Mass- Kamaso Washington

9. Rabbit in Your Headlights- UNKLE

10. Skatesteak- Sebastien Tellier ea

Twee vragen/ uitdagingen:

- een top 10 te delen van jezelf

- raad de sample: in welke jaren 90 hit vind je deze sample van Chaka Kan:

Fate (WSM Compilation Edit) - YouTube

Bakema NL

• 840 berichten
  • 113 stemmen

Top 10 wat? Tracks....albums? .....altijd lastig.

Chaka Khan sample....Stardust - Music sounds better with you.

Bakema NL

• 840 berichten
  • 113 stemmen

herman78

• 3177 berichten
  • 1281 stemmen

TornadoEF5 schreef:

Trouwens, ik heb gisteren mijn eerste Spaanstalige album beluisterd dat ik echt fantastisch vond, en niet één maar direct gewoon 4. (De flamenco art pop van de Spaanse Rosalia, 2 van Lido Pimienta (vooral fusie van Wayaa/Afro-Colombiaanse wereldmuziek en elektronica/art pop) en de Puerto Ricaanse chillwave/vocal trance groep Buscabulla). En de Peruviaanse jazz-freak folk groep La La was ook niet slecht.

Die eerste 2 zijn erg tof, al vind ik de laatste releases van Rosalía wel wat minder. Het album van een jaar of 3 terug was geweldig.

Misschien is Rubio's Mango Negro ook wel wat voor jou.

Hier kun je e.e.a. beluisteren:

Mango Negro | Rubio - rubiomusic.bandcamp.com

Jimmiie

• 582 berichten
  • 16 stemmen

Dogie_Hogan

• 13292 berichten
  • 783 stemmen

Dogie_Hogan

• 13292 berichten
  • 783 stemmen

Dogie_Hogan

• 13292 berichten
  • 783 stemmen

Dogie_Hogan

• 13292 berichten
  • 783 stemmen

Dogie_Hogan

• 13292 berichten
  • 783 stemmen

Bakema NL

• 840 berichten
  • 113 stemmen

TornadoEF5

• 5145 berichten
  • 1046 stemmen

Meest beluisterde artiesten in laatste maand

https://cdn.discordapp.com/attachments/825125819776892938/835686318179745832/7110.png

Meest beluisterde artiesten in laatste drie maanden

https://collage.caretas.club/static/collages/9392.png

En meest voorkomende tags

https://i.imgur.com/MslalB7.png

HALVE TAMME.

• 13252 berichten
  • 1073 stemmen

Zo! Dit nummer komt even goed bij

mij binnen. Niet normaal. Magisch!

Brix

• 18365 berichten
  • 4142 stemmen

Ik ben er nooit achter gekomen of de naam van deze band te maken had met de uitstekende muzikanten die erin speelden en zongen of betrekking had op de indrukwekkende attributen van zangeres Mieke Stemerdink.

Een fijne en swingende band was het in ieder geval, met gigantisch succes ook.

In hun topjaren meer dan 300 optredens per jaar!

Met dit live TV optreden ging destijds de bal pas echt aan 't rollen voor hen.

Gigantjes in 'Wereldberoemd in Almelo' - Nederland C - 1985 - YouTube

skinny_tie

• 843 berichten
  • 2586 stemmen

HALVE TAMME. schreef:

Zo! Dit nummer komt even goed bij

mij binnen. Niet normaal. Magisch!

Vind deze versie juist heel vervelend klinken, gok dat jij dan weer niks hebt met die van This Mortal Coil (die ik prachtig vind).

Brix

• 18365 berichten
  • 4142 stemmen

skinny_tie

De versie van This Mortal Coil ! Prachtig! (heb ik nog op vinyl in de platenkast)

Dogie_Hogan

• 13292 berichten
  • 783 stemmen

Ook "muzikaal:, de geschiedenis van de single (45 rpm) en de LP aka "album" (33 1/3 rpm):

Verder geeft dit Youtube kanaal enorm veel- vaak verrassende- gedetailleerde, historische info's over beeld- en geluidsdragers.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.