- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- De studie Media en Cultuur
De studie Media en Cultuur

Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Discussie van algemeen flame-topic hierheen gehaald.
ANDER ONDERWERP!!
Aangezien dit een (algemeen) flame topic is...
Ik ben gestopt met m'n huidige studie en ga volgend jaar media & cultuur (voorheen film & televisiewetenschappen) aan de uva studeren. Iemand ervaring met deze studie?

kos
-
- 46514 berichten
- 8704 stemmen
Een vriend van mij is er bijna klaar mee, bereid je voor op veel internetwerk zoals sites bouwen e.d. Het 'echte' film en t.v. werk is maar een soort van basis in het beginjaar (als ik het goed heb begrepen).
Succes!

Lianne
-
- 31 berichten
- 1017 stemmen
Heeft hij dan niet de richting nieuwe media gekozen? Na het eerste jaar kun je de richting film, tv, maar ook nieuwe media kiezen. Nieuwe media bestaat dus vooral uit het omgaan met computers. Maar daar hoef je niet voor te kiezen.

Wouter
-
- 18698 berichten
- 3052 stemmen
Veel mensen die zijn afgewezen aan de filmacademie of mensen die zich niet durfden aanmelden. Eigenlijk heeft de studie alleen echt zin als je van theorie houdt.
Neemt niet weg dat er genoeg interessante mensen van de school afgekomen zijn.

kappeuter (crew films)
-
- 74655 berichten
- 5943 stemmen
Namen, ik wil namen horen!

IamBernie
-
- 672 berichten
- 1641 stemmen
Dat is grappig Goodfella, die studie had ik namelijk ook op 't oog

Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Leuk! Zit je nu nog op het VWO dan? (laatste jaar?) Tovenaar had hier trouwens ook wel oren naar, zo gaan de geruchten...

cornelis
-
- 4743 berichten
- 672 stemmen
Ik deed ooit een tijdje diezelfde richting in Utrecht, toen nog Theater/Film/Televisiewetenschappen.
Heel veel uitval tijdens en na het eerste jaar. Veel mensen die eigenlijk iets anders wilden doen (toneelschool, dansacademie, filmacademie, kleinkunst). Daardoor wel een actief extra-curriculair circuit in die tijd, al heb ik me laten vertellen dat dat wat minder geworden is na de invoering van prestatiebeurzen en wat dies meer zij.
Verder: het betreft hier een Universitaire studie, geen opleiding en geen school. Je wordt in principe nergens voor opgeleid, hetgeen niet wil zeggen dat je er niks mee zult worden.
Bekend voorbeeld van een geslaagde Filmwetenschap-student is de Nederlandse filmregisseur Marleen Gorris, die na de Oscar voor haar film Antonia een aantal films in Engeland en de VS maakte. Zo iemand is een uitzondering. Mensen uit mijn jaar zijn meer terecht gekomen in de hoek van de dramaturgie (scriptontwikkelaars en schrijvers bij omroepen bijvoorbeeld), produktie, redactie, beleid&management en onderwijs.
Als je niet binnen een jaar of twee weet wat je uiteindelijke doel met of binnen of juist buiten die studierichting is, en geen goed plan hebt voor één of meer stages, denk ik dat je er niet voldoende uit zult halen.
Verder moet studeren je liggen. In mijn ervaring bereiden middelbare scholen hun leerlingen bijzonder slecht op de dagelijkse praktijk van het studeren, al zijn er tegenwoordig steeds meer van die studiebegeleidingsmodules.
Veel gehoord en door mij zelf ervaren is ook de onterechte vanzelfsprekendheid om een universitaire studie te volgen na je middelbare school. Er is in mijn ogen minder niveauverschil dan cultuurverschil tussen HBO en WO, namelijk.
Mijn 2 eurocent.

Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Bedankt!!
Zelf denk ik dat een universitaire studie mij toch beter ligt. Op het HBO richt je je toch meer op de praktijk, het theoretische van de universiteit spreekt mij toch meer aan en biedt bovendien (zo vermoed ik) meer zekerheid. Je noemde het al: produktie, redactie, beleid&management en onderwijs bieden volgens mij meer zekerheid dan (ik noem maar wat) regisseur of scriptschrijver, waar je toch wel erg afhankelijk bent van opdrachten die je krijgt en (niet onbelangrijk) het klimaat om je heen.
Studeren moet je idd liggen. Het lukt mij ook wel, maar dan moet de stof die ik voor ogen krijg mij wel volledig kunnen boeien. Bij mijn vorige studie (bedrijfswetenschappen) had ik dat ab-so-luut niet, hier verwacht ik precies datgene te vinden wat ik zoek.

IamBernie
-
- 672 berichten
- 1641 stemmen
Zeker interessante info cornelis, thx.
Ik heb geen flauw idee wat me te wachten staat, bovendien was dit ook niet m'n eerste keuze. Dat was natuurlijk de NFTA, maar iedereen weet dat de kans dat je daarop beland gewoon nul is als je niets kan laten zien. Bovendien denk ik ook niet dat ze snotneuzen als mij die net van de middelbare school afkomen, serieus nemen.
Hoe dan ook wou ik de filmrichting in, vandaar Media & Cultuur op de UvA of UvU. Ik zou deze studie dan waarschijnlijk alleen maar volgen om genoeg ervaring op te doen en eigen werk te maken.
Maargoed baal er dus ook van dat ik gister de open dag op de UvA heb gemist. (Ongelukje met m'n enkel, en kan nu ff niet lopen)
En ja Goodfella, ik doe nu VWO en zit in m'n examenjaar

cornelis
-
- 4743 berichten
- 672 stemmen
Niets, maar dan ook helemaal niets biedt zekerheid.
Serieus, ga vooral op jezelf af, en niet op vermeende zekerheden. De meeste van mijn HBO-opgeleide vrienden zijn meer tevreden over hun werk en verdienen meer dan mijn doctorandus-vrienden. Al zal dat voor anderen anders liggen.

cornelis
-
- 4743 berichten
- 672 stemmen
Niet per se een correcte veronderstelling. Bezoek er eens een open dag.

Mik
-
- 1504 berichten
- 1094 stemmen

van een zeer betrouwbare bron vernomen dat Tovenaar Films supervet vind, maar een schijthekel heeft aan theater, mocht dit ook deel uit maken van die opleiding, dan laat "the Wizard" verstek gaan ....

IamBernie
-
- 672 berichten
- 1641 stemmen

cornelis
-
- 4743 berichten
- 672 stemmen
Dan geef ik hem in de film niet veel kans.

Jos2
-
- 1730 berichten
- 0 stemmen
Er worden elk jaar mensen van jou leeftijd aangenomen.
Hoe dan ook wou ik de filmrichting in, vandaar Media & Cultuur op de UvA of UvU. Ik zou deze studie dan waarschijnlijk alleen maar volgen om genoeg ervaring op te doen en eigen werk te maken.
De vraag is of dat dan de juiste school is.

Jos2
-
- 1730 berichten
- 0 stemmen
Het tegendeel is eerder waar.

Jos2
-
- 1730 berichten
- 0 stemmen
Dan geef ik hem in de film niet veel kans.
... want weinig serieus te nemen.

cornelis
-
- 4743 berichten
- 672 stemmen
Is ook overdreven. Feit is dat als je wat wil leren over acteren enige interesse in theater noodzakelijk is. Zelfs als je er niet van houdt. Misschien wel juist als je er niet van houdt.
Keep your friends close, but your enemies closer.

Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Ik ben maandag een dag met Lianne meegeweest en heb twee colleges (clandestien ) bijgewoond. Erg interessant en bovendien krijg je op deze manier denk ik een beter beeld van de studie dan tijdens een open- of meeloopdag. Want dan wil de school of universiteit zich natuurlijk van z'n beste kant laten zien en krijg je een verkeerd beeld van de opleiding. (zo heb ik zelf de afgelopen twee maanden ondervonden
)
Ik ben er voor mezelf al uit trouwens; dit wordt voor de komende vier jaar mijn studie. Nu een kamer zoeken...

IamBernie
-
- 672 berichten
- 1641 stemmen
haha grappig Hadden jullie elkaar daar toevallig ontmoet of was er wat afgesproken?
Maargoed je kijkt vast al erg uit naar de komende 4/5 jaar

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Met minder inwoners verslaat Belgie Nederland. (hoewel de info vrij oud is)

filmmaker
-
- 22 berichten
- 0 stemmen
Hallo allemaal, DIT IS JE KANS!
hier iemand van de filmacademie!
WIJ ZOEKEN HULP bij onze filmdraaidagen! DEZE WEEK!
wij zijn bezig met een productie voor het 2e jaar van de filmacademie en nu is er iemand uitgevallen van de catering (een student regie zou dat doen).
CATERING? ja catering.
Wat heb ik daar aan?
Nou.. het is een uitgelezen (en 1 van de weinige) mogelijkheid om...
1. ervaring met film op te doen
2. ervaring met een filmacademie project op te doen
3. studenten van alle vakklassen te ontmoeten (de crew)
en ze alles te vragen wat je ooit al wilde weten (nou ja, alles)
4. docenten te ontmoeten van alle vakklassen
5. acteurs te ontmoeten (grote en kleine)
6. het staat goed in je aanmeldingsgesprek of op je aanmeldingsformulier.
we eten altijd gezellig met zijn allen dus je kunt makkelijk iemand aanspreken. je doet de catering samen met een student van de opleiding regie en hebt veelvuldig contact met productiestudenten.
daarnaast kun je rondlopen op de set, kijken hoe het er aan toe gaat en gezellig een praatje maken.
wat moet je doen? gewoon, wat je moeder vroeger voor jou deed. af en toe broodjes op tafel zetten en een keertje de pasta afgieten. en vooral je goede humeur meenemen! want dat vind je collega, een andere student wel zo gezellig!
EEN DING:
het gaat al om as. woensdag 14 april 2010 en donderdag 15 april 2010. Liefst BEIDE dagen maar als je 1 dag kan, laat het dan ook even weten.
Aarzel niet, we bijten niet.
Muurbloempjes ook welkom, als je maar van aanpakken weet.
Dus....
Mail me een berichtje met je:
NAAM
TELEFOONNR
LEEFTIJD (minimaal 18+)
OPLEIDING/ WERK
AAN: [email protected]
Op de draaidag legitimatie meenemen svp.
Groetjes,
Filmmaker