- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het ware verhaal achter The Exorcist
Het ware verhaal achter The Exorcist
diddledidoo
-
- 239 berichten
- 0 stemmen
Zijn er mensen die gisteren 'Reportage: Het ware verhaal achter The exorcist' hebben gezien? Ik zou graag willen weten uit welk jaar de reportage stamt. Ik kreeg namelijk het idee met nogal oud (jaren 80, begin jaren 90?) materiaal te maken te hebben. Ik bekeek de reportage samen met mijn vader en wij beiden konden ons niet voorstellen dat men niet veel meer informatie voor handen had. Het bleef over het algemeen bij ooggetuigeverslagen en een aantal korte mondelinge toelichtingen van psychologen, die kennelijk in de wandelgangen even aan hun jasje waren getrokken. Zij wekten niet bepaald de indruk dat zij ruim voorafgaand aan de reportage op de hoogte waren gesteld van het onderwerp, zodat zij zich ruimschoots hadden kunnen voorbereiden. Sommige momenten had ik zelfs even het idee dat de hele reportage enkel en alleen ter promotie van The Exorcist was gemaakt.
ROOSKY
-
- 29923 berichten
- 7936 stemmen
En wat was in het kort dan het ware verhaal erachter? Ben best wel benieuwd, klinkt spannend! Vertel, vertel, vertel!
RookWorstje
-
- 21 berichten
- 0 stemmen
Ging over een mannetje die bezeten leek te zijn door de duivel, waardoor dat boek dus is geschreven. Uiteindelijk kwam het erop neer dat veel mensen het niet geloofden, omdat hij op deze manier aandacht wilde trekken en omdat zijn ouders ook altijd bezig zijn geweest met dit soort onverklaarbare krachten ofzo.
Dit in combinatie met de sterke overtuiging van de pastoors en priesters heeft ervoor gezorgd dat het verhaal zo overtuigend is geworden.
Op het end zou het zo zijn geweest dat er een engel met satan aan het vechten was om het jongetje te verlossen. De engel pwnde de duivel.
jazzy
-
- 42 berichten
- 5 stemmen
deze documentaire is al een aantal keer geweest op discovery en rtl 5 ergens in 1997 ofzo , maar is wel een boeiende documentaire.
Dus exorcist is op een waar verhaal gebasseerd!
Pascal A
-
- 213 berichten
- 0 stemmen
Het ware verhaal waar The Exorcist uit is geinspireerd, is deze film.
Als het goed is, is dit het zelfde verhaal als die repotage
aunuscus
-
- 591 berichten
- 115 stemmen
jullie geloven toch echt niet in duivels en bezetene?denk eens even na.de exorsist is alleen maar een hororfilm
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
the exorcist wel ja.
maar de film is gebasseerd op een boek en dat boek kan toch op bepaalde gebeurtenissen gebeurd zijn? (al dan niet bovennatuurlijk)
aunuscus
-
- 591 berichten
- 115 stemmen
Een jaar geleden uitleg gevraagd en er nog steeds geen gekregen
jumpstylemovie
-
- 6225 berichten
- 1221 stemmen
Wat Max en Joep zegt klopt niet. Hij zegt dat The Exorcist nooit echt gebeurd kan zijn maar dat het boek The Exorcist wel op ware gebeurtenissen kan rusten, terwijl het een boekverfilming is...
clockwork72
-
- 2780 berichten
- 1736 stemmen
volgens mij is het gewoon onzin. De exorcist kan nooit echt gebeurd zijn. Ik zie al zo'n wijf in het echt. Het is vast gewoon een fabeltje ofzo.
jumpstylemovie
-
- 6225 berichten
- 1221 stemmen
De zogenaamde waarheid ging ook over een bezeten jongetje, dus nu kan het wel echt waar zijn 
wyatt earp
-
- 5006 berichten
- 2629 stemmen
Er zijn wel meer films met mensen die door de duivel bezeten zijn die op waarheid berust zijn, o.a. Exorsism of Emily Rose. Daar zitten extra's bij (bij mijn versie) waar een echt exorsisme word uitgevoerd. Ook allemaal mensen die van die spastische bewegingen maken, met alles erop en eraan. Dus wie weet...
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2534 stemmen
Ik vindt het gewoon onzin. M'n ouders kijken ook van die buitenlandse kanalen en bij sommige kanalen filmen ze gewoon hoe mensen in een kerk 'bezeten' zijn en door een priester verlost worden.
_Se7en_
-
- 2041 berichten
- 1777 stemmen
En de priester verdient daar uiteindelijk wel lekker aan. Je denkt toch zeker niet dat hij dat voor niets doet? Anders moet je Jesus Camp eens kijken. Die mensen worden zo enorm geïndoctrineerd.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Zijn er mensen die gisteren 'Reportage: Het ware verhaal achter The exorcist' hebben gezien? Ik zou graag willen weten uit welk jaar de reportage stamt. Ik kreeg namelijk het idee met nogal oud (jaren 80, begin jaren 90?) materiaal te maken te hebben. Ik bekeek de reportage samen met mijn vader en wij beiden konden ons niet voorstellen dat men niet veel meer informatie voor handen had. Het bleef over het algemeen bij ooggetuigeverslagen en een aantal korte mondelinge toelichtingen van psychologen, die kennelijk in de wandelgangen even aan hun jasje waren getrokken. Zij wekten niet bepaald de indruk dat zij ruim voorafgaand aan de reportage op de hoogte waren gesteld van het onderwerp, zodat zij zich ruimschoots hadden kunnen voorbereiden. Sommige momenten had ik zelfs even het idee dat de hele reportage enkel en alleen ter promotie van The Exorcist was gemaakt.
Met The Exorcist (1973) zijn ze toentertijd een jaar lang met de opnames bezig geweest. Tijdens dat jaar zijn er 9 mensen overleden die heel direct bij de film betrokken waren. En zo zijn de acteurs Jack MacGowran and Vasiliki Maliaros een week voor de release overleden. Ok, Mailiaros was al 89, maar MacGowran was pas 54. Ook vond er tijdens het weekend een mysterieuze brand plaats wat de complete set afbrandde.
Tijdens de opnames van The Passion of the Christ gebeurde er ook vreemde dingen. Zo werd er een assistent regisseur tot 2x toe getroffen door de bliksem. Ook acteur James Caviezel heeft toegegeven dat ook hij werd getroffen door de bliksem tijdens de kruisiging. En die scène moest waarschijnlijk ook even overnieuw gedaan worden.
Maar inderdaad, natuurlijk gebeurde er tijdens de opnames van Forest Gump ook wel een ongelukje. Of bij Friday the 13th of bij Dirty Dancing. Dus ja, allemaal toeval.
Maar ga maar is echt serieus glaasje draaien. Kan nog wel is tegenvallen hoe leuk en onschuldig dat is. Al kan ik je niet garanderen dat er ook echt wat engs gebeurd. 
_Se7en_
-
- 2041 berichten
- 1777 stemmen
Glaasje draaien is inderdaad eng, maar dat komt vanuit jezelf. Als je daarmee bezig bent ga je vanzelf dingen horen en zien.
Wel een eng verhaal zeg. Wat er allemaal gebeurd is tijdens de opnames van The Exorcist. Maar ja, aangezien ik niet in bovennatuurlijke krachten geloof houd ik het maar op stom toeval.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Tijdens het glaasje draaien roep je negatieve entiteiten op je af en kun je er nadien last van krijgen.
Althans, dat zeggen mensen die het ervaren hebben.
Maar een kleine greep uit enkele gebeurtenissen die je naderhand kunnen overkomen zijn:
Het open en dicht gaan van deuren. (tastbaar)
Electrische apparaten schakelen zich zonder reden aan en uit. (tastbaar)
Klopgeluiden in huis. (tussen je oren)
'Stemmen' horen. (tussen je oren)
Opeens depressieve gevoelens krijgen. (tussen je oren)
Geestverschijningen. (hersenspinsels?)
Spullen verdwijnen en duiken vervolgens heel ergens anders in huis weer op. (tastbaar, tenzij je erg vergeetachtig bent en gewoon zelf doet)
Een aantal dingen kunnen makkelijk tussen je oren zitten. Hersenspinsels. Maar ja, om erachter te komen, moet je het echt zelf proberen denk. Ook hangt het af wat voor persoon je bent. Stabiel of labiel. Is allemaal van invloed.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Tijdens het glaasje draaien roep je negatieve entiteiten op je af en kun je er nadien last van krijgen.
Zijn dat dezelfde mensen die op 5 december voor de open haard zitten wachten?
Ik bedoel maar. Deze topictitel alleen al 
_Se7en_
-
- 2041 berichten
- 1777 stemmen
Maar een kleine greep uit enkele gebeurtenissen die je naderhand kunnen overkomen zijn:
Het open en dicht gaan van deuren. (tastbaar)
Electrische apparaten schakelen zich zonder reden aan en uit. (tastbaar)
Klopgeluiden in huis. (tussen je oren)
'Stemmen' horen. (tussen je oren)
Opeens depressieve gevoelens krijgen. (tussen je oren)
Geestverschijningen. (hersenspinsels?)
Spullen verdwijnen en duiken vervolgens heel ergens anders in huis weer op. (tastbaar, tenzij je erg vergeetachtig bent)
Een aantal dingen kunnen makkelijk tussen je oren zitten. Hersenspinsels. Maar ja, om erachter te komen, moet je het echt zelf proberen denk. Ook hangt het af wat voor persoon je bent. Stabiel of labiel. Is allemaal van invloed.
Ik heb het meerdere malen geprobeerd toen ik nog een pubertje was. En tijdens het glaasje draaien 'hoorde' ik inderdaad dingen. Maar dat heb ik ook als ik een 'enge' film heb gezien. Omgevingsgeluiden die je normaal niet opvallen hoor je dan ineens wel omdat je angstig bent.
Meer kan ik er niet van maken.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Zijn dat dezelfde mensen die op 5 december voor de open haard zitten wachten?
Ik bedoel maar. Deze topictitel alleen al
Zullen we dan maar een glaasjedraai-meeting organiseren? 
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Helaas heb ik de komende weken geen tijd. Mijn horoscoop wordt uitgeplozen, Derek Ogilvie komt op de koffie en ik moet nodig weer eens naar mijn homeopathische arts. En mijn theeblaadjes staan ook al ongunstig. Misschien over een tijdje, als het mag van de klopgeesten in mijn huis.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Hier trouwens gewoon het bewijs dat ze bestaan. Kijken op eigen risico uiteraard!