- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- MM Filosofie
MM Filosofie
katie morosky
-
- 1003 berichten
- 804 stemmen
Waarschijnlijk het besef dat je geen deel meer uitmaakt van wat er hier allemaal gebeurt, geen grootse gebeurtenissen meer kan meemaken. Dat maakt het juist extra pijnlijk. Ik denk dat hij dat bedoelt. Maar ik ben Freud niet.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Deze redenering volg ik niet helemaal Freud (en sta er verder ook totaal niet achter). Waarom zou het gemakkelijker zijn ?
Omdat het onlogisch is om voor jezelf te verdwijnen....Ik ga niet weg, de wereld verdwijnt uit mijn waarneming. Best leuke gedachte eigenlijk.
Zelf denk ik dat wij allen gedachtespinsels zijn van een dromende reus. Hopelijk blijft hij nog een tijdje slapen......
Yekezzez
-
- 2512 berichten
- 1126 stemmen
Zelf denk ik dat wij allen gedachtespinsels zijn van een dromende reus. Hopelijk blijft hij nog een tijdje slapen......
katie morosky
-
- 1003 berichten
- 804 stemmen
Omdat het onlogisch is om voor jezelf te verdwijnen....Ik ga niet weg, de wereld verdwijnt uit mijn waarneming. Best leuke gedachte eigenlijk.
Misschien een leuke gedachte, ik vind hem vrij omslachtig. Uiteindelijk ga je toch weg. Eigenlijk snap ik ook niet wat daar leuker aan is.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12834 stemmen
Tja, wat er 'hier' gebeurt, misschien, maar wie gaat voor zichzelf nu lopen verzinnen dat er in een godvergeten continent hongersnood is en een hoop mensen dagelijk sterven in erbarmelijke omstandigheden. Nee, ik kan er gewoon eigenlijk helemaal niet bij.
De verklaring van Reinbo komt ook meer uit een angst om te verdwijnen dan dat het gaat om een logische verklaring (wat Freud beweert). Waarom is het logisch voor jezelf te verdwijnen als je elke nacht je PC afzet en smorgens weer opstart ?
Yekezzez
-
- 2512 berichten
- 1126 stemmen
Tja, wat er 'hier' gebeurt, misschien, maar wie gaat voor zichzelf nu lopen verzinnen dat er in een godvergeten continent hongersnood is en een hoop mensen dagelijk sterven in erbarmelijke omstandigheden. Nee, ik kan er gewoon eigenlijk helemaal niet bij.
Confucius omschreef dit verhaaltje anders: 'Hoe meer je weet, des te meer je weet dat je eigenlijk niets weet'
Respekked
-
- 6286 berichten
- 1228 stemmen
ja maar iedereen weet van zichzelf dat ze bestaan, dat is het enige zekere. Dus in principe kun je er van uitgaan dat iedereen ervan uit kan gaan dat ze bestaan. Bestaan we dan niet allemaal??
JonathanTucker
-
- 764 berichten
- 0 stemmen
Tuurlijk bestaan we allemaal, we zien elkaar toch ook.
Ik vind het sowieso een rare visie door te zeggen ik besta en de rest niet.
Dan kunnen we het hier ook niet over acteurs/actrices en idolen hebben 
Respekked
-
- 6286 berichten
- 1228 stemmen
ja idd. Heel raar om te denken dat alles wat je doet en met alle mensen waarmee je omgaat dat die niet bestaan en maar een hersenspinsel zijn. Dan heb je alle films die alle users hier hebben gezien, stiekem zelf ook gezien en praat je jezelf voortdurend tegen over al die films en bla bla bla je wordt gek als je daar over door gaat denken 
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12834 stemmen
Als je twijfelt aan de rest kan je volgens dezelfde redenering ook twijfelen aan jezelf. Zo'n stom slagzinnetje als "je pense donc je suis" helpt daar niet veel aan.
Het klinkt allemaal teveel als filosofische clichés. Stammend vanuit een beperkt denkkader, vermengd met een teveel aan poëzie en dromerigheid, en bewust bepaalde variabelen vermijdend. Ik heb het dan ook niet zo voor de "klassieke" filosofie. 
Respekked
-
- 6286 berichten
- 1228 stemmen
Ik heb overigens laatst in de trein naar huis samen met een vriend van mij een raar voorval bedacht/ontdekt. Komtie aan, en na dit gelezen te hebben denk niet dat ik gek ben maar het was een brakke vrijdag en dan bedenk je nogal eens wat.
Stel je bent in je eigen woonplaats en je hebt niks te doen en je besluit naar beneden te graven. Je graaft en graaft en graaft. Je graaft natuurlijk een heel stuk langs de kern van de aarde heen want die is te heet. Je laat uiteindelijk door dat hele stuk wat je hebt gegraven een hitte bestendige buis aan leggen. Door deze buis laat je je naar beneden glijden. De buis loopt van jou achtertuin naar de andere kant van de aarde. Aan het begin wordt je door de zwaartekracht naar beneden getrokken en val/glij je tot het 'midden' van de aarde(je hebt een heel stuk langs de kern heen gegraven). Maar eenmaal in het midden, kom je niet meer verder. Je kan niet meer terug en niet verder vanwege de zwaartekracht. Even de warmte en de druk buiten beschouwing gelaten(dat je daar een anti druk/warmte pak voor an hebt met die anti warmte buis) is er dus een punt waar je nix meer kan/bent.
Ik weet dat het nogal absurd is, maar we hebben er 1,5 uur over kunnen 'filosoferen'.
Maar waarom ik het er hier ingooi: Is het zo'n gekke gedachte? Met mijn vrienden in het cafe heb ik het er nog eens over gehad, en die vonden ook dat het absurd was , maar dat er wel wat in zat..
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12834 stemmen
Voor zover ik het kan inschatten lijkt mij dit een perfect wetenschappelijk te verklaren vraag met antwoord te zijn, en is er eigenlijk maar weinig sprake over 'filosoferen'. Zover mijn definitie van filosofie strekt, gaat dat net over niet logisch op te lossen stellingen 
Verder is het een doodnormale absurde gedachte, die iedereen wel eens heeft.
Respekked
-
- 6286 berichten
- 1228 stemmen
ja ik zette het filosoferen ook tussen de tekentjes, maar het was wel mooi om er eens over na te denken. Ik vond het wel een mooi idee dat je ergens in het midden van de aarde vast komt te zitten als jedoor een buis heen gaat omdat je in principe in een V vorm glijdt waar je niet meer uit komt door de zwaartekracht
Yekezzez
-
- 2512 berichten
- 1126 stemmen
Als je twijfelt aan de rest kan je volgens dezelfde redenering ook twijfelen aan jezelf. Zo'n stom slagzinnetje als "je pense donc je suis" helpt daar niet veel aan.
Zoals ik (eigenlijk Descartes) al eerder zei: Je bent iets als je het vermogen hebt om te twijfelen. Hij had ook kunnen zeggen: 'Ik twijfel dus ik besta'
Het klinkt allemaal teveel als filosofische clichés. Stammend vanuit een beperkt denkkader, vermengd met een teveel aan poëzie en dromerigheid, en bewust bepaalde variabelen vermijdend. Ik heb het dan ook niet zo voor de "klassieke" filosofie. 
Verder heb ik zelf ook niet zo veel met filosofie. Ik leef er ook niet na. Als je een dik boek nodig hebt om een gedachte te beschrijven dan ben je alleen maar aan het cirkelredeneren tot die gedachte klopt. De beste filosofen zijn zij die een gedachte het beste sluitend kunnen beredeneren, wat weer niet aangeeft dat die gedachte juist is.
katie morosky
-
- 1003 berichten
- 804 stemmen
Zoals ik (eigenlijk Descartes) al eerder zei: Je bent iets als je het vermogen hebt om te twijfelen. Hij had ook kunnen zeggen: 'Ik twijfel dus ik besta'
Maar als je twijfelt denk je toch? Denken > twijfelen en niet twijfelen > denken.
Yekezzez
-
- 2512 berichten
- 1126 stemmen
.
Hoezo? Dat ik ze een beetje na kan praten betekent niet dat ik het er mee eens ben.
(Dat je waarneemt dat het zeg betekent niet dat die gedachte ook zo bij mij zo bestaat. Niets is zeker
)
Leno
-
- 5921 berichten
- 4399 stemmen
Ik denk zoals je ook niet hogen kunt springen vanaf de grond dan 60 cm ofzo, kun je ook niet verder vallen dan de halve doorsnede van de aarde. De zwaartekracht zal je dan stoppen zoals die je ook stopt als je gewoon in de lucht springt. Je moet dan dus een soort van ribbels aanbrengen in de buis waardoor je 'omhoog' kunt klimmen halverwege, welke kant op maakt dan niet uit..
(inderdaad ik kan niet slapen..)
kos
-
- 46685 berichten
- 8843 stemmen
Hoezo? Dat ik ze een beetje na kan praten betekend niet dat ik het er mee eens ben.
(Dat je waarneemt dat het zeg betekend niet dat die gedachte ook zo bij mij zo bestaat. Niets is zeker
)
.
Respekked
-
- 6286 berichten
- 1228 stemmen
ja maar dat is dus het mooie! dat bedoelde ik. Met een gladde buis heb je dus ergens een punt dat je gewoon vastzit en niks meer kunt
Yekezzez
-
- 2512 berichten
- 1126 stemmen
Maar als je twijfelt denk je toch? Denken > twijfelen en niet twijfelen > denken.
kos
-
- 46685 berichten
- 8843 stemmen
Jij denkt dat je door de zwaartekracht de grond in wordt getrokken
.
Respekked
-
- 6286 berichten
- 1228 stemmen
neej je hebt een 35.000 km lange buis door de hele aarde getrokken dan en je laat je glijden, dan wordt je toch de aarde in getrokken?
Leno
-
- 5921 berichten
- 4399 stemmen
ja maar dat is dus het mooie! dat bedoelde ik. Met een gladde buis heb je dus ergens een punt dat je gewoon vastzit en niks meer kunt
Inderdaad, dan moet iemand steeds eten en drinken door die buis gooien. Vangen hoeft dan niet want het blijft halverwege bij jou rondhangen..
Vergeet ook niet een laptopje mee te nemen.. 
Respekked
-
- 6286 berichten
- 1228 stemmen
Inderdaad, dan moet iemand steeds eten en drinken door die buis gooien. Vangen hoeft dan niet want het blijft halverwege bij jou rondhangen..
Vergeet ook niet een laptopje mee te nemen.. 

heerlijk leventje!
kos
-
- 46685 berichten
- 8843 stemmen
neej je hebt een 35.000 km lange buis door de hele aarde getrokken dan en je laat je glijden, dan wordt je toch de aarde in getrokken?
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
(...)
Waarom is het logisch voor jezelf te verdwijnen als je elke nacht je PC afzet en smorgens weer opstart ?
Ik denk heus niet echt dat jullie niet bestaan, dat was maar een theorietje
. Ik ben dan wel vrij egocentrisch, zo ver is het nog niet gekomen. Maar ik blijf erbij dat je enkel van jezelf zeker kunt zijn dat je bestaat, de rest is gewoon een redelijke aanname die je maakt.
En nu we toch met filosofische clichés bezig zijn: wie zei ook alweer dat hij ooit droomde dat hij een vlinder was, en sindsdien niet meer weet of hij een mens is die droomde dat hij een vlinder was, of een vlinder die droomt dat hij een mens is? Afgezaagd, maar prachtig
.
Respekked
-
- 6286 berichten
- 1228 stemmen
Jij denkt dat je door de zwaartekracht de grond in wordt getrokken
.
als je een gat graaft val je erin(kan je erin vallen), dus de zwaartekracht trekt je de 'grond' in. Hoe absurd het ook is je valt ook in een 35.000km diep gat, alleen je weet niet hoe diep je valt want op een gegeven moment kom je op het punt dat je ook weer niet meer terug kan en niet verder naar beneden want feitelijk moet je weer omhoog. Dat kan in de werkelijkheid natuurlijk nooit, maar het was wel leuk om over te denken. En hoe absurd het ook is, als je het zo bekijkt hoe ik het stel zit je op een gegeven moment dus vast en moet je zoals leno zegt eten en drinken naar je toe gegooid krijgen
katie morosky
-
- 1003 berichten
- 804 stemmen
Denken is niet hetzelfde als twijfelen. Twijfelen valt onder denken.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Confucius omschreef dit verhaaltje anders: 'Hoe meer je weet, des te meer je weet dat je eigenlijk niets weet'
Toffe gozer. Heeft vast niet geschreven, dat je ook door het geschreven woord, (zoals op chat, ofzo als je elkaar niet ziet) helemaal verliefd kunt worden. 
-effen voor dummies, makkelijker om me te verwoorden-
Verder dreigt het te verzanden. Wij zijn WAAR we heen willen, een IK wil soms niet zoveel, (tel de zelfmoorden maar na, die hebben het wij-gevoel niet kunnen ontdekken)
Waar WIJ naar willen is natuurlijk geheel verschillend, maar dat gaat wel uit in interesse in de medemens. En uit die mede-mens halen we onze kracht, onze interesse, ons leven.
Verder was ik een Nietzsche en Schopenhauer aanhanger, maar die brachten me weinig inzicht.
Het leven draait gewoon op de meer positief ingestelde personen die dat ook vinden. Dan pas ontstaat er verbinding en contact.
En als dat onstaat is alles mogelijk. Zelfs de meest gekke dingen