• 17.141 nieuwsartikelen
  • 181.950 films
  • 12.552 series
  • 34.706 seizoenen
  • 654.951 acteurs
  • 200.329 gebruikers
  • 9.457.398 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

Graaf Machine

• 10132 berichten
  • 1533 stemmen

alexspyforever schreef:

(quote)

Als wielerliefhebber moet je José De Cauwer toch kennen? Prof wielrenner van 1973 tot 1980, later ploegleider oa bij de ploeg waarbij Greg Lemond de Tour een 2de keer won in 1989 en bondscoach van de Belgische wielerploeg. En nu al jaren een onafscheidelijk commentaarduo met Michel Wuyts (de opvolger van Mark Vanlombeek) bij grote wielerrondes en -klassiekers op de Vlaamse TV

Nou, nee. Ik ken Jan Raas, Gerrie Knetemann, Joop Zoetemelk, Hennie Kuiper, Henk Lubberding, Johan van der Velde, Peter Winnen, Frits Pirard, Didi Thurau, Rudy Pevenage... Ik ken zelfs Bernard Hinault en Eddie Merckx, ook Fransesco Moser en Beppie Saronni, LeMond is me bekend, evenals grootheden als Fignon, Kelly en Phil Anderson, Pascal Simon, Jean René Bernaudeau, Duclos Lasalle (won twee keer Parijs Roubaix), Eric Vanderaerden, Eddy Planckaert...

Maar José de Cauwer? Nee, echt nooit van gehoord.

Graaf Machine

• 10132 berichten
  • 1533 stemmen

Graaf Machine schreef:

evenals grootheden als Fignon

Blijft pijn doen, zelfs het schrijven van de naam. Wat een groot sporter was Laurent. Mijn favoriete sportheld ooit.

stephan-0115

• 1359 berichten
  • 2301 stemmen

Ik ben trouwens benieuwd of Sporza in mei dagelijks een retro-etappe gaat uitzenden van de Giro d'Italia. Immers, zij hadden tot een jaar of 3 a 4 terug nog de uitzendrechten. Net zoals laatst met Milaan - San Remo, toen zij een retro-uitzending uitzonden van toen zij nog de rechten hadden.

Je kunt er een schitterende ronde van maken. Als je bijvoorbeeld de laatste 2 etappes uitpakt: de memorabele solo van de Gendt (etappe 20) en de slottijdrit in Milaan van Dumoulin (etappe 21). Van etappe 1 tot en met 19 moeten er ook nog wel beelden te vinden zijn. Zo kun je een schitterende Giro uitzenden verspreid over ruim 40 jaar!!

Graaf Machine

• 10132 berichten
  • 1533 stemmen

Die tijdrit dat die Raborus Menchov op zijn smoel ging, maar wel de Giro won, ook wel geinig.

stephan-0115

• 1359 berichten
  • 2301 stemmen

Inzinking van Yates en de solo van Froome, etappe 19! Helaas heeft Sporza net als die tijdrit van Dumoulin daar de uitzendrechten niet van..

Graaf Machine

• 10132 berichten
  • 1533 stemmen

Ach ach ach, ik had er ook niet over moeten beginnen. Nu ben ik helemaal in een Fignon-depressie. Wat een kerel was dat. Onvergelijkbaar met die zeikwielrennertjes van nu. En ja, daar gaat een hoop zeur over me heen komen.

alexspyforever

• 21566 berichten
  • 2328 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Ik ken Jan Raas, Gerrie Knetemann, Joop Zoetemelk, Hennie Kuiper, Henk Lubberding, Johan van der Velde, Peter Winnen, Frits Pirard, Didi Thurau, Rudy Pevenage... Ik ken zelfs Bernard Hinault en Eddie Merckx, ook Fransesco Moser en Beppie Saronni, LeMond is me bekend, evenals grootheden als Fignon, Kelly en Phil Anderson, Pascal Simon, Jean René Bernaudeau, Duclos Lasalle (won twee keer Parijs Roubaix), Eric Vanderaerden, Eddy Planckaert...

Maar José de Cauwer? Nee, echt nooit van gehoord.

Nu kende ik hem ook niet zozeer als wielrenner of ploegleider maar vooral als co-commentator. Maar ik neem aan dat je nooit naar de Vlaamse TV kijkt voor wielerwedstrijden dan had je hem wel gekend. Maar ik weet niet of iedere Nederlander die zenders kan ontvangen. Brix vertelde me eens dat hij de VRT (de openbare omroep) zenders kon ontvangen maar die van de commerciële zender VTM niet.

Graaf Machine

• 10132 berichten
  • 1533 stemmen

Heb nooit de Vlaamse televisie ontvangen inderdaad. Maar heb wel de mooie verhalen over de Vlaamse sportcommentatoren gehoord. Maar ja, dat is horen, en niet meemaken.

eRCee

• 13453 berichten
  • 1982 stemmen

stephan-0115 schreef:

Het enige wat er aan ontbrak is 'en we gaan naar Renaat op de motor' (dat moet nog wel eens leuk te regelen zijn dat Renaat er tussendoor komt) en 10 minuten voor het einde 'Buren vervalt'

Haha ja. Het was fijn. De Cauwer wist er zelfs nog een opmerking over (het ontbreken van) koffie in te stoppen.

otherfool

• 18541 berichten
  • 3404 stemmen

'We gaan over precies één minuut overschakelen naar Canvas' had ook nog wel gemogen.

Qua retro-giro-etappes twee verzoeknummers: de mooiste Giro-etappe ooit (Val di Fassa, 2011) en die geweldige mist-etappe van een jaar of 5, 6 (?) terug, met 0,0 beelden onderweg. Renaat en Jose drie uur lang leuteren over van alles en niks. Heerlijk was dat

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

otherfool schreef:

Qua retro-giro-etappes twee verzoeknummers: de mooiste Giro-etappe ooit (Val di Fassa, 2011)

Ah de Verschrikkelijke Sneewman! Die etappe zelf staat me niet helemaal meer helder bij. Wel dat de Basken toen back-to-back wonnen met Anton op de Zoncolan de etappe ervoor. Herinner me ook de totale dominantie van Contador dat jaar, en de straffe prestaties van Gadret en Rujano (die mijn pronostiek toen naar grote hoogte brachten).

en die geweldige mist-etappe van een jaar of 5, 6 (?) terug, met 0,0 beelden onderweg. Renaat en Jose drie uur lang leuteren over van alles en niks. Heerlijk was dat

Ja, dat was met die goed geprepareerde Santambrogio geloof ik! Die er die etappe volgens mij wel doorheen zakte. Dat was sowieso een fijn jaar, met Betancur als opkomend supertalent en de Poolse tandem Majka-Niemiec.

Deze etappe staat me ook nog goed bij. Onverharde (Strade) wegen en slecht weer. Winnaar weliswaar Evans, maar Vino (een van mijn favorieten destijds) pakte toen de gele trui over van Nibali. Dat was ook de editie met de monstervlucht naar L'Aquila, waardoor Arroyo uiteindelijk nog als tweede in het klassement wist te eindigen.

En niet zozeer een etappe, maar aan de editie van 2007 bewaar ik ook goede herinneringen, met de jonge Andy Schleck die het eigenlijk vanuit het niets opneemt tegen alle thuisrijders. Ik noem even de Italianen die toen top-20 AK eindigden: Di Luca, Mazzoleni, Simoni, Cunego, Riccò, Bruseghin, Pellizotti, Sella, Savoldelli, Piepoli, Garzelli, Pozzovivo, Pinotti, Nibali. Haha Eigenlijk ontbraken alleen Basso en Scarponi die toen een dopingschorsing uitzaten.

eRCee

• 13453 berichten
  • 1982 stemmen

In 2007 had je volgens mij die etappe dat Rujano en Simoni op een onverharde klim probeerden Savoldelli in de vernieling te rijden. Die laatste kreeg uiteindelijk in de slotklim wat hulp en behield zo de leiding. Dat was ook legendarisch.

stephan-0115

• 1359 berichten
  • 2301 stemmen

Zondag schijnt het te gaan regenen tijdens Parijs - Roubaix. Nou, als dat echt gaat gebeuren ga ik janken.

stephan-0115

• 1359 berichten
  • 2301 stemmen

Godzijdank is het vandaag 'gewoon' weer droog in Roubaix, maar we krijgen alsnog een regeneditie voorgeschoteld. Sporza Retro zend de legendarische regeneditie van 2002 uit, vooralsnog de laatste keer dat het regende tijdens Parijs-Roubaix.

Volgende week dinsdag en woensdag komt Eurosport in de middagen (helaas) met een throwback naar de Giro van 2017. De belangrijkste etappes worden dan in 45 minuten heruitgezonden.

Volgende week zondag zal Sporza Retro waarschijnlijk de editie van vorig jaar van Mathieu zijn, maar het vriendelijke doch dringende verzoek daar niet op te gaan stemmen. Daar is m.i. niks Retro's aan. Liever een wat oudere editie.

Graaf Machine

• 10132 berichten
  • 1533 stemmen

Zo, vanaf vandaag weer eens sport te volgen.

Waar veel sporten in deze dagen een virtuele variant vertonen, waar doorgaans niets aan is en wat doorgaans niets met de originele sport te maken heeft (tennis, autorijden etc.), gaan de heren schakers vanaf vandaag een dag of 14 een virtueel toernooi spelen. Nou ja, virtueel, schaken online is natuurlijk bijna hetzelfde als schaken fysiek achter het bord.

Omdat er geen fysieke toernooien plaatsvinden, vond niemand minder dan wereldkampioen Magnus Carlsen het wel een goed idee om een onlinetoernooi te organiseren. Met een flink gevulde prijzenpot (65.000 euro voor de winnaar, een groot bedrag in schaakland), wist hij een deelnemersveld bij elkaar te krijgen dat er niet om liegt. Allemaal op uitnodiging van Carlsen himself overigens. Het toernooi heet dan ook het Carlsen Invitational.

De spelers spelen allemaal thuis achter de computer, er zijn camera's geïnstalleerd om vals spelen te voorkomen (al zal niemand op dit wereldtopniveau zich daaraan durven branden), en de partijen zijn lekker verspreid over de tijd zodat de Schakers met de Pet thuis alles fijn kunnen volgen.

Het deelnemersveld bestaat uit:

Carlsen (Noorwegen)

Caruana (VS)

Nakamura (VS)

Nepomniatchi (Rusland)

MVL (Frankrijk)

Firouzja (Iran, statenloos?)

Giri (Nederland)

Ding (China)

Vanmiddag, 16.00 uur gaat het van start. Heb er zin in!

Ben blij dat we een actieve wereldkampioen hebben die zijn energie steekt in het vooruithelpen van zijn sport in deze rottige tijden.

eRCee

• 13453 berichten
  • 1982 stemmen

stephan-0115 schreef:

Volgende week zondag zal Sporza Retro waarschijnlijk de editie van vorig jaar van Mathieu zijn, maar het vriendelijke doch dringende verzoek daar niet op te gaan stemmen. Daar is m.i. niks Retro's aan. Liever een wat oudere editie.

Op Sporza hadden ze een andere editie, maar NOS zond 2019 uit en ik heb toch weer gekeken. Extra aandacht voor de tijdsverschillen enzo (die naar alle waarschijnlijkheid gewoon kloppen). Je ziet dat VDP op 7km van de finish zelf gaat jagen (met een groepje) en dat precies op datzelfde moment Fuglsang/Alaphilippe een beetje gaan lanterfanten. Ja, blijft spectaculair, ik heb weer genoten.

stephan-0115

• 1359 berichten
  • 2301 stemmen

eRCee

Klopt, het chauvinisme van de Belgen heeft toch gewonnen, al had ik een voorkeur dan voor de 1e van Philippe in 2010, maar bon.

Van der Poel heb ik niet gekeken, die heb ik al zo vaak gezien het afgelopen jaar dat ik er zat van was. Mooie overwinning, maar het is natuurlijk van de zotte dat hij nog kon winnen. Niet verdiend wil ik niet in m'n mond nemen, maar als Fuglsang en Alaphilippe gewoon normaal deden hadden ze met minimaal een minuut voorsprong gewonnen. Alleen al de laatste kilometer, met een jagend groepje achter je een surplace blijven doen. Ja, dan verdwijnt die voorsprong van enkele honderden meters voor de zon. Nee, MVDP mag Alaphilippe en Fuglsang op z'n blote knieën dankbaar zijn, want hij had hem eigenlijk al verloren door die kamikaze-actie op 41 km van het einde. En dat zou ook verdiend zijn geweest.

eRCee

• 13453 berichten
  • 1982 stemmen

Iets te kort door de bocht denk ik. Alaphilippe leek me echt op, en Fuglsang was niet goed/slim genoeg om hem eraf te rijden en dan krijg je zo'n treuzelsituatie. Plus dat VDP in de laatste km echt wel indrukwekkend doorstampte. Hoe hij als een stoomtrein over de zwoegende Mollema heen denderde, dat was top.

VDP maakte eerst een fout, maar daardoor werd het een man-tegen-man gevecht en was iedereen stikkapot, terwijl hij daarna juist tactisch slim was door zich weinig te laten zien in de achtervolgende groep en pas in de laatste 7 km z'n troeven op tafel te gooien (itt tot bijvoorbeeld Schachmann, Trentin en Kwiatkowski die zich zinloos kapot aan het beuken waren in een eindeloze achtervolging). Ik vond het in retrospect, met kennis van de afloop, meer verdient dan ik destijds dacht.

Graaf Machine

• 10132 berichten
  • 1533 stemmen

stephan-0115 schreef:

Van der Poel heb ik niet gekeken, die heb ik al zo vaak gezien het afgelopen jaar dat ik er zat van was. Mooie overwinning, maar het is natuurlijk van de zotte dat hij nog kon winnen. Niet verdiend wil ik niet in m'n mond nemen, maar als Fuglsang en Alaphilippe gewoon normaal deden hadden ze met minimaal een minuut voorsprong gewonnen.

Misschien ben je er te jong voor, maar ouderen zoals ik kunnen zich nog de editie van LBL herinneren, eind jaren tachtig, dat Moreno Argentin won (ja die won vaker), doordat voorop twee renners, ik meen Kelly en Criquelion, gewoon bijna een sur place deden, omdat ze elkaar de overwinning niet gunden.

Dát zou ik wel weer eens willen zien.

Edit: bij nazoeken blijkt het die andere Ier te zijn geweest. Stephen Roche. In 1987. Het jaar dat Roche ongenaakbaar was. Toch wat beelden gevonden. Was allemaal niet zo ernstig als ik in mijn geheugen had, maar wel mooi gefopt die Ier en die Belg. Argentin was dan ook een baas hoor. Luik - Bastenaken - Luik 1987 winnaar Moreno Argentin - YouTube slechte video overigens, zeker in het begin.

stephan-0115

• 1359 berichten
  • 2301 stemmen

Nog allemaal even stemmen voor LBL1999 op Sporza Retro. Nu het nog kan. Ik heb geen zin om alweer naar een overwinning van Philippe Gilbert te kijken. Fijn dat die jongen populair is, maar Milaan San Remo 2011 (3e), Ronde van Vlaanderen 2017 (1e) en de Amstel Gold Race 2017 (1e) waren ook al met hem in de hoofdrol. Zo raak je een beetje Gilbert-moe..

stephan-0115

• 1359 berichten
  • 2301 stemmen

Ik zie het niet gebeuren dat er in 2020 nog gekoerst gaat worden, maar mocht dat toch het geval zijn wordt het wel een gevalletje keuzestress op 25 oktober.

De afsluitende tijdrit van de Giro d'Italia, én een loodzware bergrit in de Vuelta met aankomst op de Tourmalet én Parijs-Roubaix.. Dit zijn de keuzes des levens.

stephan-0115

• 1359 berichten
  • 2301 stemmen

Eurosport heeft geluisterd. Zij gaan de komende 3 weken elke dag de mooiste etappes van de afgelopen jaren uitzenden, inclusief achtergrondverhalen!

Ook Sporza Retro is zondag terug, met de heroïsche solo van Thomas de Gendt op de Stelvio, waardoor hij derde werd in het eindklassement. En hij had de Giro nog bijna gewonnen ook, ware het niet dat Hesjedal begon te rijden..

otherfool

• 18541 berichten
  • 3404 stemmen

Haase heeft zich tijdens de coronacrisis amper met tennis beziggehouden. "Zolang we niet weten wanneer we weer kunnen, zie ik het nut van hard trainen niet in. We hebben misschien nog wel maanden om aan ons spel te werken."

Heerlijk om me weer eens ouderwets aan deze gozer te ergeren. Is er nog Koen Verweij nieuws?

mjk87 (moderator films)

• 14820 berichten
  • 4654 stemmen

otherfool schreef:

Haase heeft zich tijdens de coronacrisis amper met tennis beziggehouden. "Zolang we niet weten wanneer we weer kunnen, zie ik het nut van hard trainen niet in. We hebben misschien nog wel maanden om aan ons spel te werken."

Heerlijk om me weer eens ouderwets aan deze gozer te ergeren. Is er nog Koen Verweij nieuws?

Ach, zo slecht zal hij niet zijn. Vond dit wel een sympathiek bericht.

Apollinisch

• 21301 berichten
  • 0 stemmen

otherfool schreef:

Is dat dezelfde Haase die een tijdje geleden anderen een lakse houding verweet?

Haase hekelt lakse houding Hollands tennistrio: 'Je moet je diep schamen' | NOS - google.com

eRCee

• 13453 berichten
  • 1982 stemmen

stephan-0115 schreef:

Eurosport heeft geluisterd. Zij gaan de komende 3 weken elke dag de mooiste etappes van de afgelopen jaren uitzenden, inclusief achtergrondverhalen!

Lekker om Hesjedahl te zien in z'n beste dagen, Gesink die attent voorin zat de hele tijd, en de sluwe Paolini die alles goed doet. Vandaag sneeuw!

(Helaas gebruiken ze alleen de laatste zeven edities, terwijl je volgens mij van de afgelopen drie jaar niks zou moeten laten zien en iets verder terug zou moeten in de tijd, van 2005-2015 oid, maar goed, verder helemaal top.)

Graaf Machine

• 10132 berichten
  • 1533 stemmen

We leven in zeer bijzondere tijden. Beangstigend voor mij, maar dat is mijn probleem.

Straks is het september. Dan komt er het voorjaarseizoen van fietsen langsracen. Tegelijkertijd het zomerseizoen, met voorjaarsklassiekers. Ondertussen gaan de grote ronden van start, zonder tijdsbesef.

OK, en dan tegelijkertijd gaat er getennist worden, ook zonder mensen die iets vinden.

Dan nog 1000 sporten. Wordt wel iets hoor.

Graaf Machine

• 10132 berichten
  • 1533 stemmen

Tja, die naamgrap zie je aan komen natuurlijk. Novak Djocovid.

Don Homer

• 510 berichten
  • 1297 stemmen

Federer heeft zijn knieoperatie wel perfect getimed zeg. Misschien mist hij wel geen enkel groot toernooi. Helaas loopt zijn revalidatie nog niet op rolletjes. Als groot fan hoop ik van harte dat hij weer op zijn oude niveau terugkeert en nog minstens één jaar kan vlammen!

AGE-411

• 10343 berichten
  • 751 stemmen

In de eerste grote koers van het vernieuwde wielerjaar slaat Remco Evenepoel direct z'n slag. In de ronde van Burgos won hij de eerste rit met aankomst bergop. Hij is ook de nieuwe leider.

Hij sprong weg uit het groepje favorieten (Yates, Landa, Bennett, Chaves, Carapaz, Aru) op de laatste klim.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.