• 17.070 nieuwsartikelen
  • 181.734 films
  • 12.538 series
  • 34.680 seizoenen
  • 654.659 acteurs
  • 200.281 gebruikers
  • 9.454.045 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

eRCee

• 13453 berichten
  • 1982 stemmen

Onderhond schreef:

Het probleem met renners is dat ze het vaak ook niet zo goed lijken te weten. Ze klagen steen en been over UCIs en ASOs, maar als er dan regelmenten zijn en worden toegepast dan is het steevast "ach ja, zo gaat dat in de koers".

Dat illustreert ook wel weer het punt. Een strikte toepassing van de reglementen is niet in overeenstemming met normaal koersgedrag en met de ongeschreven mores van het peloton. Je kan dan de mores veranderen door een strikte toepassing, maar dan moet dat consistent gebeuren. Beter zou zijn om de reglementen in overeenstemming te brengen met wat als normaal koersgedrag wordt beschouwd.

Joy4ever

• 4654 berichten
  • 1876 stemmen

Mathieu van der Poel blijkt ook maar mens te zijn.

Maar waarom uitgerekend nu?

Daar gaat een zekere wereldtitel. Wat zuur zeg.

Graaf Machine

• 10132 berichten
  • 1533 stemmen

Zekere wereldtitel? Dat dacht men op het eind ook van Trentin. Altijd dat roepen van zekere dit en zekere dat...

Pecore

• 927 berichten
  • 1703 stemmen

Gezien de krachtsverhoudingen het gehele jaar leek dat inderdaad een zekere overwinning voor Van der Poel. Maar dat onvoorspelbare maakt het wielrennen ook erg mooi. Echter was dit door het weer toch wel een saai WK.

Graaf Machine

• 10132 berichten
  • 1533 stemmen

Bij eendaagse koersen van dit kaliber is er nooit van te voren een zekere winnaar. Er zijn altijd enkele kanshebbers, wat outsiders. En dan nog kan er een volkomen onverwachte winnaar uit de hoge hoed worden getoverd.

Pecore

• 927 berichten
  • 1703 stemmen

Voor aanvang was Van der Poel al één van de grote favorieten. Als hij dan in een kopgroep van vijf zit dat het tot de meet lijkt te gaan halen, kun je gerust spreken van een zeker lijkende overwinning. Dat dat niet uitkomt verandert daar niks aan. En er is geen wielerliefhebber die zegt dat grote eendagskoersen bij voorbaat een gelopen race zijn.

Beetje onzinnig om dan over de term 'zekere overwinning' te vallen, want je begrijpt heus wel wat ermee bedoeld wordt.

Graaf Machine

• 10132 berichten
  • 1533 stemmen

Pecore schreef:

Voor aanvang was Van der Poel al één van de grote favorieten. Als hij dan in een kopgroep van vijf zit dat het tot de meet lijkt te gaan halen, kun je gerust spreken van een zeker lijkende overwinning. Dat dat niet uitkomt verandert daar niks aan. En er is geen wielerliefhebber die zegt dat grote eendagskoersen bij voorbaat een gelopen race zijn.

Beetje onzinnig om dan over de term 'zekere overwinning' te vallen, want je begrijpt heus wel wat ermee bedoeld wordt.

Ik vind het een kulterm, je begrijpt best dat ik dat bedoel.

Nogmaals, toen de sprint begon was Trentin opeens de zekere winnaar. Is die nu wereldkampioen? Tot zover de zekerheid van zekere. Ook Van der Poel had verslagen kunnen worden aan de meet.

gauke

• 9852 berichten
  • 13069 stemmen

In ieder geval waren de verwachtingen veel te hoog gespannen en moet de druk immens geweest zijn.

Pecore

• 927 berichten
  • 1703 stemmen

Och, dat weet ik niet Gauke, van die verwachtingen en te hoge druk. Van der Poel rijdt al jaren zo ontzettend sterk. Iedere keer weer verbaast hij vriend en vijand. In welke discipline of wat voor koers hij ook rijdt. Wat hij twee weken geleden in de ronde van Engeland liet zien was ook weer van een absurd hoog niveau. Dat de in de sprint geklopte Trentin toen met nederige en gelaten armgebaren over de finish kwam was tekenend. Vandaag wereldkampioen worden was toch een best wel logische volgende stap. Maar het mocht niet zo zijn. Ach, er komen nog genoeg kansen voor hem.

GoodOldJack

• 1339 berichten
  • 4658 stemmen

Een ouderwetse hongerklop voor Mathieu, niks meer of minder.

Jammer want, naar mijn idee, was hij vooraf al de te kloppen man en al zeker in de situatie met die kleine kopgroep... .

stephan-0115

• 1359 berichten
  • 2298 stemmen

GoodOldJack schreef:

Een ouderwetse hongerklop voor Mathieu, niks meer of minder.

Jammer want, naar mijn idee, was hij vooraf al de te kloppen man en al zeker in de situatie met die kleine kopgroep... .

Come on.. Van der Poel wint niet, direct hongerklop. Die jongen rijdt weinig op de weg, WK van 260+ kilometer die hij net niet aan kan en direct ligt het aan de hongerklop.. Bitte, warum? Er ist nicht alles..

GoodOldJack

• 1339 berichten
  • 4658 stemmen

Weinig op de weg? De man heeft ronde gereden, amstel, verschillende koersen van een week. Heeft regelmatig uren bijgetraind (nog na de Primus Classic ergens deze of vorige week omdat hij niet genoeg had gevoeld na de koers), rijdt Trentin er op een gelijkaardig parcours als vandaag keer op keer los af in Tour of Brittain amper een kleine maand ofzo terug. En gaat dan nu , op een compleet vlak stuk weg, lossen, en niet net lossen maar compleet plafoneren zodat hij vrijwel meteen een heel peleton voorbij zich ziet rijden?

Als dat geen hongerklop is, dan weet ik het ook niet meer nee. Rijdt weinig op de weg? Valt zeer goed mee, kunnen niet allemaal een Van Avermaet zijn die overal rijdt, zullen er in de top tien gezeten hebben die nauwelijks of niet meer zullen gereden hebben op de weg.

Ik vind het persoonlijk ook niet te begrijpen dat men kan denken dat hij de afstand niet zou aankunnen. In de Ronde (toen wél zowat zijn eerste koers van die lengte en dat niveau van peleton) was hij los de beste in koers en rijdt hij zonder die te vermijden kleine foutjes op zijn allerminst mee voor de winst. De Amstel was 263 km en wint hij op magistrale manier. Waarom die 10-15 max 20 km extra dan het verschil zou maken, in een koers waar hij dan ook nog later in actie schiet dan in de Amstel en Ronde, geen idee.

Het is een optie om ook te zeggen dat er geen verklaring is natuurlijk maar die lijkt mij dan net weer te simpel. Zo'n ongezien talent dat alles combineert en nooit moe lijkt te worden gaat nu lossen in een groep waar godbetert Kung meerijdt tot aan de streep (ja ik weet het Kung is geen complete pannenkoek maar komt wel niet tot aan de enkels van Van Der Poel in 99% van de races die Mathieu zal rijden).

Edit: Wat wel nog kan meegespeeld hebben uiteraard is het weer, maar laat het nu net in dergelijke omstandigheden zijn dat eten en drinken nog belangrijker wordt dan anders.

stephan-0115

• 1359 berichten
  • 2298 stemmen

GoodOldJack schreef:

Weinig op de weg? De man heeft ronde gereden, amstel, verschillende koersen van een week. Heeft regelmatig uren bijgetraind (nog na de Primus Classic ergens deze of vorige week omdat hij niet genoeg had gevoeld na de koers), rijdt Trentin er op een gelijkaardig parcours als vandaag keer op keer los af in Tour of Brittain amper een kleine maand ofzo terug. En gaat dan nu , op een compleet vlak stuk weg, lossen, en niet net lossen maar compleet plafoneren zodat hij vrijwel meteen een heel peleton voorbij zich ziet rijden?

Als dat geen hongerklop is, dan weet ik het ook niet meer nee. Rijdt weinig op de weg? Valt zeer goed mee, kunnen niet allemaal een Van Avermaet zijn die overal rijdt, zullen er in de top tien gezeten hebben die nauwelijks of niet meer zullen gereden hebben op de weg.

Ik vind het persoonlijk ook niet te begrijpen dat men kan denken dat hij de afstand niet zou aankunnen. In de Ronde (toen wél zowat zijn eerste koers van die lengte en dat niveau van peleton) was hij los de beste in koers en rijdt hij zonder die te vermijden kleine foutjes op zijn allerminst mee voor de winst. De Amstel was 263 km en wint hij op magistrale manier. Waarom die 10-15 max 20 km extra dan het verschil zou maken, in een koers waar hij dan ook nog later in actie schiet dan in de Amstel en Ronde, geen idee.

Het is een optie om ook te zeggen dat er geen verklaring is natuurlijk maar die lijkt mij dan net weer te simpel. Zo'n ongezien talent dat alles combineert en nooit moe lijkt te worden gaat nu lossen in een groep waar godbetert Kung meerijdt tot aan de streep (ja ik weet het Kung is geen complete pannenkoek maar komt wel niet tot aan de enkels van Van Der Poel in 99% van de races die Mathieu zal rijden).

Edit: Wat wel nog kan meegespeeld hebben uiteraard is het weer, maar laat het nu net in dergelijke omstandigheden zijn dat eten en drinken nog belangrijker wordt dan anders.

Meer op de weg dan afgelopen jaren, ja, maar alsnog een stuk minder dan een normaal wegseizoen. Een stuk of 30 dagen is helemaal niets, 1 Grote Ronde komt er al bijna aan. Dat hij een Trentin er in de Tour of Great Britain er dan een paar keer vanaf rijdt is fenomenaal, maar dat was niet meer dan een voorbereidingskoers. Zat Mathieu misschien daar al op z'n piek terwijl Trentin er naar toe aan het werken was? Het is een graadmeter, maar net als Dauphine / Tour zegt het lang niet alles.

Daarnaast wordt die jongen door iedereen gebombardeerd tot de enige die wereldkampioen kan worden. Dat brengt zo oneindig veel druk met zich mee. En dan mag hij er wel ogenschijnlijk nuchter mee omgaan, ook hij voelt het. Net als dat de AGR die hij met geluk heeft gewonnen (ondanks de prestatie is dit gewoon een feit: Fuglsang en Alaphilippe hadden ze nooit meer terug mogen laten komen!) een heel andere koers is dan het WK, waar nota bene de weersomstandigheden bar waren.

Zelfs Mathieu wil het niet op een hongerklop gooien. Dan moeten wij dat ook niet doen.

GoodOldJack

• 1339 berichten
  • 4658 stemmen

stephan-0115 schreef:

(quote)

Meer op de weg dan afgelopen jaren, ja, maar alsnog een stuk minder dan een normaal wegseizoen. Een stuk of 30 dagen is helemaal niets, 1 Grote Ronde komt er al bijna aan. Dat hij een Trentin er in de Tour of Great Britain er dan een paar keer vanaf rijdt is fenomenaal, maar dat was niet meer dan een voorbereidingskoers. Zat Mathieu misschien daar al op z'n piek terwijl Trentin er naar toe aan het werken was? Het is een graadmeter, maar net als Dauphine / Tour zegt het lang niet alles.

Daarnaast wordt die jongen door iedereen gebombardeerd tot de enige die wereldkampioen kan worden. Dat brengt zo oneindig veel druk met zich mee. En dan mag hij er wel ogenschijnlijk nuchter mee omgaan, ook hij voelt het. Net als dat de AGR die hij met geluk heeft gewonnen (ondanks de prestatie is dit gewoon een feit: Fuglsang en Alaphilippe hadden ze nooit meer terug mogen laten komen!) een heel andere koers is dan het WK, waar nota bene de weersomstandigheden bar waren.

Zelfs Mathieu wil het niet op een hongerklop gooien. Dan moeten wij dat ook niet doen.

Stuk minder dan een normaal wegseizoen, maar ook op een kortere periode én gewoon diverse koersen die op vlak van lengte en moeilijkheid nauwelijks of niet moeten onderdoen voor het WK. Dus dan concluderen dat hij een WK net niet zou aankunnen lijkt me zeer kras en daar reageerde ik initieel op.

Tuurlijk is de Tour of Brittain een voorbereidingskoers (met zelfs niet eens het sterkste deelnemersveld) en misschien was mathieu zelfs toen op zijn piek en trentin pas gisteren, maar dan nog blijft het verschil veel te groot gewoon. Van iemand er los afrijden, dagen aan een stuk naar op een vlakker dan vlak stuk waar niet eens wordt aangevallen moeten lossen. Dat zie je gewoon nooit, bij eender welke topper, tenzij totaal niet in vorm (klopt niet) een hongerklop of pech uiteraard (was het ook niet).

Druk kent die volgens mij al wel langer dan de afgelopen weken, kan al jaren enkel maar winnen in het veld, WK's in eigen land gereden met maar één topfavoriet aan de start, hijzelf. Dan is een WK op de weg, wat nog altijd maar een uit de hand gelopen probeersel is klein bier. Veld en zeker OS mtb zijn sowieso stukken belangrijker voor hem nog voorlopig. Dus voelt die druk? Ik zeg van niet maar echt zeker weten kan alleen hij dat natuurlijk. Dat hij zou gelost zijn in deze koers door de druk daar durf ik wel een kapitaal op inzetten dat dat niet zou kloppen.

AGR met geluk gewonnen is weer iets anders, niet akkoord maar op zich haalde ik die race enkel maar aan om aan te geven dat hij de afstand en zwaarte van een koers wel al in de benen had op het WK, er werd wel af en toe gerefereerd naar de Amstel voor het WK maar goed dat is opzich dus niet echt wat ik per se wou zeggen.

Blijft over, ja het was slecht weer, zeker en vast, en dat zal meegespeeld hebben. Slecht weer is dan net het soort omstandigheden waar eten en drinken belangrijker en belangrijker wordt naarmate de wedstrijd vordert. Dat hij zelf geen hongerklop wil inroepen siert hem maar wil niet zeggen dat het geen hongerklop kan geweest zijn.

Edit: Wat vind jij dan van die situatie dat hij ineens stilviel? Gewoon "zomaar" ineens stilvallen op een WK of zit er een andere reden achter?

eRCee

• 13453 berichten
  • 1982 stemmen

Het lijkt me evident dat VDP hier niet op waarde werd geklopt of normaal loste omdat anderen beter waren, maar dat hij een forse klop kreeg. Meest waarschijnlijk door het weer. Anderen beschreven soortgelijke ervaringen (denk aan het kotsen van Alaphilippe). Zonder regen had Mathieu volgens mij gewonnen, zijn benen waren goed, dat was duidelijk.

Wel is het zo dat VDP misschien minder goed aanvoelt dat hij er bijna doorheen zit, die indruk heb ik in elk geval. Dit zie je wel vaker bij jonge coureurs.

GoodOldJack

• 1339 berichten
  • 4658 stemmen

Van der Poel: "Waarschijnlijk toch te weinig gegeten en gedronken" | sporza

T zijn ondertussen oude koeien aan het worden die ik uit de gracht haal ik beken maar hij geeft nu toch zelf ook aan dat eten en drinken en het gebrek daaraan een medeoorzaak waren.

eRCee

• 13453 berichten
  • 1982 stemmen

Barshim, onaards.

GoodOldJack

• 1339 berichten
  • 4658 stemmen

Prachtig dat hij dat voor eigen volk kan op het moment dat het moet ja, zeer mooi om zien.

(Onaards is nu wel overdreven hij zelf sprong bv ooit zes cm hoger, Sotomayor, 8cm)

eRCee

• 13453 berichten
  • 1982 stemmen

Klopt wel, maar het ziet er zo bijzonder uit. Ik viel erin toen hij de 2,33 sprong en aansluitend 2,35 en 2,37, en naar het leek met speels gemak.

Het poolstokhoogspringen eerder deze week was ook weer genieten trouwens.

eRCee

• 13453 berichten
  • 1982 stemmen

Sifan.

eRCee

• 13453 berichten
  • 1982 stemmen

De finale 10.000 meter bij de mannen, zo he, borst aan borst door de laatste bocht.

The Oceanic Six

• 60504 berichten
  • 4103 stemmen

Van Barneveld naar WK Darts

Van Barneveld zeker van een ticket voor het WK Darts in december, zijn laatste toernooi voor hij stopt.

Ben benieuwd. Een grootheid. Maar ik gok dat hij snel het WK weer kan verlaten met zijn huidige niveau van de laatste jaren.

happie

• 6260 berichten
  • 426 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Van Barneveld naar WK Darts

Van Barneveld zeker van een ticket voor het WK Darts in december, zijn laatste toernooi voor hij stopt.

Ben benieuwd. Een grootheid. Maar ik gok dat hij snel het WK weer kan verlaten met zijn huidige niveau van de laatste jaren.

Ja dat is wel mooi voor hem, want hij speelt nou overwegend vloertoernooien. Alleen de Players championship en de World series finals speelt hij nog. Misschien kan hij zich via die laatste nog plaatsen als runner up voor GSoD.

Eerste ronde van het WK moet hij gewoon hopen op geen speler ui de Pro tour order of merit, maar een speler uit de andere geplaatste categorie, als dat maar geen Heta is.

Tweede ronde moet hij geluk hebben met een speler als Beaton ofzo. Op de vloertoernooien had hij ook nog weleens een uitschieter met goede gemiddeldes. Hopen dat hij die tijdens het WK ook heeft, maar het belangrijkste is hoe zijn hoofd staat.

otherfool

• 18541 berichten
  • 3404 stemmen

Morgen moet het dan gebeuren, de four minute mile van de 21e eeuw, een marathon onder de 2 uur...

Ik zal er klaar voor zitten!

otherfool

• 18541 berichten
  • 3404 stemmen

Hij gaat het flikken hoor, nog 10 minuten...

Grootste sportprestatie ooit. Het onmogelijke.

otherfool

• 18541 berichten
  • 3404 stemmen

1:59:40.2

Edmund Hillary, Roger Bannister, Neil Armstrong, Eliud Kipchoge.

Graaf Machine

• 10132 berichten
  • 1533 stemmen

Overdrijven is ook een kunst. Als een marathon in 2 uur en een minuut gelopen kan worden, komt er wel een dag dat iemand onder de juiste omstandigheden de 2 uur grens doorbreekt. Is natuurlijk een psychologische grens, en geen fysieke.

Maar een wereldprestatie is het wel.

Graaf Machine

• 10132 berichten
  • 1533 stemmen

otherfool schreef:

1:59:40.2

Edmund Hillary, Roger Bannister, Neil Armstrong, Eliud Kipchoge.

Bob Beamon?

Op Hillary valt trouwens ook wel wat af te dingen.

Volgens Edmund Hillary zelf was Tenzing Norgay als eerste op de top.

otherfool

• 18541 berichten
  • 3404 stemmen

Dat interview na afloop is ook om te janken zo mooi. Wat een man. Wat een held.

otherfool

• 18541 berichten
  • 3404 stemmen

Vind ik wel van een andere orde eigenlijk. Mag in het rijtje met Boebka.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.