• 16.123 nieuwsartikelen
  • 179.464 films
  • 12.317 series
  • 34.175 seizoenen
  • 650.346 acteurs
  • 199.425 gebruikers
  • 9.402.757 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

TornadoEF5

• 5618 berichten
  • 1742 stemmen

Ligt het aan ik, of zie ik kansen voor Tsonga, Nadal en Cilic om te verliezen vandaag. Van Kei heb ik het gevoel dat het zeker een exit wordt.

Finisterra

• 15532 berichten
  • 4733 stemmen

speedy23 schreef:

Die 'stemming' is de grootste bulshitt die je maar kan hebben. Verander de naam Sagan in de naam Groenewegen, Demare of Bouhanni, het ja-kamp had 75% van de stemmen. Het is gewoon omdat men houdt van de showman Sagan. Niets meer of minder.

edit: 9u11 - De poll op hln.be

61%

Terecht (7758)

39%

Niet terecht (5025)

Totaal: 12783

Heb je überhaupt iets gelezen van de argumentatie van de tegenstanders van de uitsluiting?

Ik heb niets speciaals met Sagan, en voor bepaalde wielerpooltjes is het zelfs goed, maar vind de uitsluiting niet terecht.

Timmy757

• 3365 berichten
  • 598 stemmen

starbright boy schreef:

De gevolgen tellen ook. Als iemand in de hekken uitkomt is het anders dan als iemand op zijn fiets blijft zitten..

Absoluut niet met je eens. Gevolgen zijn irrelevant en zouden niet mee moeten wegen. Het gaat er in dit geval om of je je collega's al dan niet in gevaar bent.

Ik vraag mij nog steeds af waar Sagan Cavendish dan precies de hekken in rijdt.

Mijn analyse:

Sagan volgt Démare die naar de rechterkant van de weg duikt. Cav volgt Sagan en wil een heel klein gaatje in, dit past niet. Cav drukt door, verliest balans en raakt met z’n hoofd Sagan en zijn val is al ingezet. Sagan probeert z’n evenwicht te behouden (de elleboog, die duidelijk Cav NIET raakt), Cav valt.

Nee, Sagan sprint niet 100% rechtuit, maar dat doet niemand. Ik heb Sagan echter niet zo’n gekke manouvre zien maken als Démare bijv wel deed.

Démare dan:

Kiest rechterkant van de weg om eruit te komen. Wil vervolgens Kristoff voorbij, dit had nog makkelijk via rechts gekund (oftewel voor Démare gewoon rechtdoor), er was genoeg ruimte tussen Kristoff en de balustrade, de Noor houd bovendien keurig zijn lijn.

Démare kiest echter voor de linkerkant, zwiept aldus bruusk naar links, snijdt Bouhanni af maar wint de sprint.

Terugkomend op mijn eerste punt is dus de vraag, brengen ze hun collega's in gevaar?

Sagan: Lastig, in ieder geval niet minder dan Cav zelf. Veel mogelijkheden om uit te wijken heeft hij niet met Bouhanni naast zich. Hij houd echter niet helemaal zijn lijn. Cav duikt een gat in welke er eigenlijk niet is. Je zou dus kunnen zeggen dat ze elkaar in gevaar brengen.

Démare: Ja, onnodige manouvre en hij snijdt Bouhanni overduidelijk af.

Maatregel: Declassering voor Cav, Démare en Sagan en gaat over tot de orde van de dag.

Dit hele voorval is gewoon meten met twee maten, alles voor een Fransman in het groen kennelijk.

AHWA

• 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Gelukkig dat Aru het wel durfde om aan te vallen, want zo'n houdgreep-klim van Sky met 6 man is niet bepaald spannend.

TornadoEF5

• 5618 berichten
  • 1742 stemmen

Ik heb hier toch weer zo een "doping" gevoel bij.

Graaf Machine

• 9911 berichten
  • 1439 stemmen

TornadoEF5 schreef:

Ik heb hier toch weer zo een "doping" gevoel bij.

Waarom? Omdat Aru op het eind van de etappe de beste benen had en lef vertoonde?

Overigens dacht ik dat je niet meer zou kijken.

AHWA

• 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Aru was in de Dauphiné ook al goed, dus dit komt niet uit de lucht vallen. Jammer dat iemand bij een mooie demarrage meteen weer over doping moet beginnen. Innocent till proven guilty.

starbright boy (moderator films)

• 22491 berichten
  • 5152 stemmen

AHWA schreef:

Gelukkig dat Aru het wel durfde om aan te vallen, want zo'n houdgreep-klim van Sky met 6 man is niet bepaald spannend.

Ben nog blijer dat Froome het verschil niet kan maken en dat Froome niet in het geel met op 1'15" de eerste concurrent staat. Daar was ik echt bang voor.

Roglic valt erg tegen trouwens, Bennett is wel oke. Chaves is ook nog niet goed genoeg. Fuglsang is niet zoals in de Dauphine. Het piepjonge talent waardoor Wanty werd uitgenodigd, Guillaume Martin, deed het dan weer opvallend aardig. De aanvallen waren te kort om echt definitieve conclusies te trekken maar de dubbel van Quintana zou weleens finaal kunnen mislukken. Ik begin te denken dat we die niet in de top 5 gaan zien. Alle Giro-renners waren niet al te indrukwekkend trouwens. Ook Contadors (zeer waarschijnlijk) laatste Tour gaat 'm niet naar het podium brengen, maar alleen echt optimistische fans van 'm geloofden daar in.

Blijf nog steeds bij mijn top 3 (Froome, Porte, Bardet). Ik zie bij Aru nog iets te veel vorig jaar voor me, maar dat ligt misschien aan mij.

SergioMalick

• 1244 berichten
  • 1863 stemmen

Wat een overwinning van Fabio Aru! Bij gebrek aan Nederlandse favorieten wordt dit misschien wel de renner waar ik het meeste naar ga uitkijken komende tour. Dan Martin lijkt ook sterker dan ooit op een steile klim. Uran en Simon Yates rijden ook een zeer behoorlijke klim en vallen erg mee.

De rest staat eigenlijk wel waar ik ze ongeveer had verwacht. Weet iemand eigenlijk wie de beste dalers van de favorieten zijn? Er komen namelijk nog een aantal etappes, waar ze na een klim nog een daling naar de finish hebben.

Ook maar even een prognose van het podium na vandaag:

1. Froome

2. Porte

3. Aru (weet hoe het is om een grote ronde te winnen)

• 22491 berichten
  • 5152 stemmen

Dit is wel helemaal een Dan Martin-klim. Die is doorgaans beter in steil en niet zo lang dan in een alpenklim van 23 km die over bijna de hele klim ongeveer even steil is.

Timmy757

• 3365 berichten
  • 598 stemmen

Tja, het is dat Aru lef heeft, anders was ook deze etappe niet om aan te gluren. Froome gaat gewoon winnen als er niks geks gebeurd. Grootste gevaar zal Bardet zijn, als die op een 2e plek komt in het klassement en Froome neemt per ongeluk een bidon aan op 19,9km van de streep wordt hij zo de Tour uit geflikkert. Enfin iedereen denk ik op de te verwachtte plaats, 1 tegenvaller die ik verwachtte, Majka. Martin zal er wel weer doorzakken op de langere cols. Porte ook weinig indrukwekkend (net als de ploegentactiek van BMC?), al geloof ik er überhaupt niet in voor hem, daarbij denk ik dat hij wellicht te vroeg heeft gepiekt in de Dauphiné. Zelfs Froome was vaak minder in de slotweek na een goeie Dauphiné. Nu minder in de Dauhiné, hier goed, en zie hem nog wel wat verbeteren.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Rit niet gezien, maar blij voor Aru die door een blessure de Giro niet kon rijden. Eerste tourzege en outsider voor het podium.

Graaf Machine

• 9911 berichten
  • 1439 stemmen

Mooie etappe. Anders dan velen houd ik wel van dergelijke lange etappes eindigend in een sprint. Je moet toch maar eerst 200 kilometer wegtrappen voor je kunt gaan sprinten. Dat is anders dan wat bijvoorbeeld Thijs Zonneveld voorstelt om zo'n etappe maar korter te maken. Natuurlijk hoef je de eerste uren niet te kijken, maar de renners moeten die uren wel fietsen.

Als je dan kijkt, en de kilometers tikken weg, en je komt in de laatste twee, drie kilometer, dan stijgt bij mij wel de spanning, en dan kun je mooi zien hoe de sprinters zich positioneren. Toppers als Kittel en Demare zijn dan net iets beter dan bijvoorbeeld Groenewegen. Maar die leert hier hopelijk weer van.

Morgen nog zo'n spannende saaie etappe en daarna weer wat variatie.

• 22491 berichten
  • 5152 stemmen

LOL

Mat_

• 737 berichten
  • 1336 stemmen

Ik vind Zonneveld best oké als journalist/verslaggever en het is iemand die ik graag aan tafel zie aanschuiven omdat hij vaak weel wat zinnigs te vertellen heeft. Maar vaak balanceert hij toch op het randje van aanstellerij.

Alsof het zoveel verschil uitmaakt voor de kijkers of een rit nu 170 of 210 km lang is?

Verder is het de laatste 20 jaar niet anders geweest dan dat de eerste week van de Tour "saai" is.

TornadoEF5

• 5618 berichten
  • 1742 stemmen

Niet enkel deze etappe, maar de gehele Tour.

Graaf Machine

• 9911 berichten
  • 1439 stemmen

Mat_ schreef:

Ik vind Zonneveld best oké als journalist/verslaggever en het is iemand die ik graag aan tafel zie aanschuiven omdat hij vaak weel wat zinnigs te vertellen heeft. Maar vaak balanceert hij toch op het randje van aanstellerij.

Alsof het zoveel verschil uitmaakt voor de kijkers of een rit nu 170 of 210 km lang is?

Verder is het de laatste 20 jaar niet anders geweest dan dat de eerste week van de Tour "saai" is.

Die afstand maakt voor de renners overigens wel uit, zoals Laurens ten Dam gisteren vertelde (en die er aanzienlijk meer verstand van heeft dan beroepskleuter Zonneveld).

Als je in de eerste week beduidend minder kilometers maakt, zijn de renners in de derde week frisser en is de lengte van de Tour uiteindelijk minder onderscheidend.

De lange aanloop van etappes zoals die van gisteren en eergisteren is gewoon nodig. Met kortere etappes zal de spanning niet stijgen, want zolang het parcours nagenoeg vlak is zullen de sprintersploegen zorgen dat vlak voor de meet een kopgroepje teruggepakt wordt.

Overigens ligt het vooral aan de zeurende kijker, die niet doorheeft dat hij geen 4 uur naar zo'n etappe moet kijken, maar gewoon andere dingen moet doen, met de radio aan, en dan de laatste twintig kilometer even meepakken. Valt er nog genoeg te zien.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

De laatste rit in de Dauphiné was er eentje van een 105 kilometer en geen bergrit. Van bij de start tot de aankomst is er sensatie en spektakel geweest. De organisatoren, ook ASO, zegden zelf dat ze in de toekomst ook meer van deze korte ritten in te bouwen, ook in de Ronde. Ik denk dat er in de Ronde nu ook een korte etappe is.

En willen ze lange ritten? Dat ze dan doen zoals in mijn tijd, bij vlakke aankomsten alleen het laatste uur uitzenden. Zoals nu is het strontvervelend, voor iedereen, ook voor de renners zelf. Of de oortjes alleen gebruiken voor 'veiligheidsboodschappen'. En niet zoals nu dat een sportbestuurder tien kilometer verder een renner kan bevelen geven.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Het gaat toch ook niet om de lengte maar om het profiel van de etappe? Als je er keer op keer 0,0 obstakels inlegt kunnen alle sprinters en al hun treintjes moeiteloos overleven (geen strijd onderling van die en die kunnen we er misschien daar en daar afrijden) en het nodigt ook niemand uit om in de kopgroep te gaan zitten buiten wat Pro-Continentale renners. Een maat voor niks.

Graaf Machine

• 9911 berichten
  • 1439 stemmen

speedy23 schreef:

En willen ze lange ritten? Dat ze dan doen zoals in mijn tijd, bij vlakke aankomsten alleen het laatste uur uitzenden.

Je bent toch zelfstandig genoeg om alleen het laatste uur te gaan kijken? Of ben je televisieverslaafd?

Graaf Machine

• 9911 berichten
  • 1439 stemmen

otherfool schreef:

Het gaat toch ook niet om de lengte maar om het profiel van de etappe? Als je er keer op keer 0,0 obstakels inlegt kunnen alle sprinters en al hun treintjes moeiteloos overleven (geen strijd onderling van die en die kunnen we er misschien daar en daar afrijden) en het nodigt ook niemand uit om in de kopgroep te gaan zitten buiten wat Pro-Continentale renners. Een maat voor niks.

Dat moeiteloos overleven gaat zich dus in de derde week voor velen wreken, want zo moeiteloos is het niet, het peloton ontwikkeld wel degelijk een grote snelheid, en dat kost energie. Het zijn geen wandeletappes, want dan zouden die groepjes vluchters namelijk "moeiteloos" een kwartier of meer voorsprong kunnen krijgen, en niet met pijn en moeite eens 4 minuutjes. Het tempo in het peloton ligt gewoon continu hoog. En dat over een grote lengte, gaat slopend zijn.

Mat_

• 737 berichten
  • 1336 stemmen

otherfool schreef:

Maar is er iets mis met het feit dat de sprinters ook een aantal mooie kansen krijgen om een rit te winnen? De tour van 20 jaar geleden was trouwens nog iets helemaal anders dan nu. Toen was de hele eerste week biljartvlak. Nu had je al een aankomst heuvelop op dag drie en een aankomst bergop op dag 5.

Die afstand maakt voor de renners overigens wel uit, zoals Laurens ten Dam gisteren vertelde (en die er aanzienlijk meer verstand van heeft dan beroepskleuter Zonneveld).

Als je in de eerste week beduidend minder kilometers maakt, zijn de renners in de derde week frisser en is de lengte van de Tour uiteindelijk minder onderscheidend.

Dat is nog een andere discussie, waar ik het trouwens ook mee eens ben. Elk uur langer op de fiets neem je gewoon mee naar het eind, of je die kilometers nu al "wandelend" doet of niet.

Verder hebben journalisten/ verslaggevers altijd wat te klagen. De tour-ritten zijn te lang en de aanloop is te vlak, de Giro is te zwaar, de Vuelta is te steil,....

En ze vergeten vaak dat het de renners zijn die de koers maken. Als er gisteren één ploeg was geweest die een waaier trok op één van de open stukken dan spraken we nu misschien over een geweldige rit.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Persoonlijke voorkeur allicht maar ik zit niet te wachten op 8 a 9 platte sprintetappes zonder ook maar enige kans dat er vluchters voorop blijven. Dat mag best gereduceerd worden tot 3 a 4. Met nog een dergelijk aantal etappes met een paar kuitenbijtertjes in de finale waarin het alle kanten op kan, ook nog naar een massasprint. Maar dat in ieder geval dit sjabloon een beetje doorbroken wordt.

Graaf Machine schreef:

Dat moeiteloos overleven gaat zich dus in de derde week voor velen wreken, want zo moeiteloos is het niet, het peloton ontwikkeld wel degelijk een grote snelheid, en dat kost energie.

Het moeiteloos overleven sloeg op het complete sprintersgilde in deze etappes, ik had het niet over de derde week (zoals gezegd hoeven de etappes van mij ook niet korter te worden, wel afwisselender).

• 22491 berichten
  • 5152 stemmen

otherfool schreef:

Persoonlijke voorkeur allicht maar ik zit niet te wachten op 8 a 9 platte sprintetappes zonder ook maar enige kans dat er vluchters voorop blijven. Dat mag best gereduceerd worden tot 3 a 4. Met nog een dergelijk aantal etappes met een paar kuitenbijtertjes in de finale waarin het alle kanten op kan, ook nog naar een massasprint. Maar dat in ieder geval dit sjabloon een beetje doorbroken wordt.

Dit dus. Vier is een prima aantal. Twee in de eerste week, eentje in de tweede en Parijs. Meer is niet nodig. Genoeg om een Kittel mee te nemen naar de Tour, maar niet meer dan dat.

Mooie rit van Gesink trouwens, maar Calmejane was gewoonweg beter. Fijn parcours vandaag. Zulke ritten zijn altijd tof. Maakt me niet uit dat de favorieten alleen keken.

Twee piepjonge Fransen bij de eerste drie vandaag trouwens. Beiden zie ik in de toekomst nog veel grote dingen doen.

Graaf Machine

• 9911 berichten
  • 1439 stemmen

otherfool schreef:

(quote)

Het moeiteloos overleven sloeg op het complete sprintersgilde in deze etappes, ik had het niet over de derde week (zoals gezegd hoeven de etappes van mij ook niet korter te worden, wel afwisselender).

Mwoah...ik mag wel graag wat sprintetappes zien in de eerste week. Maar er zijn ook af en toe wel etappes in de eerste week met aankomst heuvelop, van die Valverde-etappes zeg maar. Zoals maandag, die Sagan won, of die van Aru, afgelopen woensdag, dat was al iets meer zelfs. Blijven er in de eerste week opeens nog maar vier echte sprintetappes over. De helft van de etappes in de eerste week.

Geen probleem mee wat mij betreft dus, ik kan zeer genieten van een mooie sprint met de hele elite, en dat moet toch in de eerste week gebeuren. Jammer natuurlijk dat er al sprinters weg zijn, maar dat is ook wielrennen.

Eigenlijk vond ik zo'n etappe als die van gisteren veel saaier. je ziet al lang voor de finish wie er gaat winnen en het pak grote mannen doet elkaar geen pijn. Zit verder helemaal geen spanning in zo'n etappe. Nee, dan de laatste drie kilometer van een degelijke sprintetappe.... heerlijk. Maar je hebt natuurlijk helemaal gelijk als je zegt dat het een kwestie van smaak is.

Zandkuiken

• 1751 berichten
  • 1442 stemmen

Nooit fan geweest, maar een heel mooi interview in Vive le vélo gezien met een gelouterde Jurgen Van den Broeck... Toch enorm veel respect voor al zijn opofferingen en zijn 4e plek in de Tour, achter Wiggins, Froome en Nibali (!).

Over de Tour van dit jaar: hopelijk vanmiddag eindelijk vuurwerk!

• 22491 berichten
  • 5152 stemmen

Gesink uit de Tour na valpartij. Dat is wel heel zuur na gisteren. Ook Mori lag erbij en is uit koers.

Nicolage Rico

• 20225 berichten
  • 2375 stemmen

Balen zeg. Gesink had ik nog wel zien vlammen.

SergioMalick

• 1244 berichten
  • 1863 stemmen

Heel erg zuur zeg, potverdrie. Overigens even terugkomend op gisteren, wat een fantastische vluchtersetappe! Zonder favorietenspel kan het dus ook onwijs spannend worden. En Calmejane geeft de Tour misschien wel het meeste een (Franse) kleur tot nu toe.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.