• 16.126 nieuwsartikelen
  • 179.464 films
  • 12.317 series
  • 34.175 seizoenen
  • 650.365 acteurs
  • 199.427 gebruikers
  • 9.402.850 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

Fillumon

• 2240 berichten
  • 0 stemmen

Fantastisch die overwinning van Dumoulin , net als die van Janssen in 1968 in de laatste (t ik srit) veroverd. Zoetemelk in 1980 won meer Door de op gave van Hinault , anders Was hem dat denk ik niet gelukt.....maar ok , hij telt.

Graaf Machine

• 9911 berichten
  • 1439 stemmen

Fillumon schreef:

Fantastisch die overwinning van Dumoulin , net als die van Janssen in 1968 in de laatste (t ik srit) veroverd. Zoetemelk in 1980 won meer Door de op gave van Hinault , anders Was hem dat denk ik niet gelukt.....maar ok , hij telt.

Als je opgeeft kun je niet winnen, dat klopt.

Om nu (of toen ook al) te zeggen dat Joop de Tour won door de opgave van Hinault is flauwekul. Niemand dwong Hinault om op te geven, dat deed hij zelf. Met reden. De reden was dat hij zichzelf niet in staat achtte die Tour te winnen, wegens knieproblemen.

Joop Zoetemelk, die daarvoor al 5 keer tweede geworden was, was geen koekebakker, en zijn Touroverwinning was volkomen op eigen kwaliteit, en geen gelukje omdat een ander afstapte.

Fillumon

• 2240 berichten
  • 0 stemmen

Mja. .....eeuwige 2e , prima ronderenner , maar zonder Hinault de overwinning een beetje gelukkig gewonnen. Hij Was de beste zonder Hinault , dus wel verdiend hoor.

Knisper

• 13042 berichten
  • 1280 stemmen

starbright boy schreef:

Ik denk a) niet dat de ploeg ermee op houdt en b) Als dat wel gebeurd krijgt hij heel veel aanbiedingen en c) Die gaat niet in een knechtenrol rijden behalve als hij zwicht voor een groot Sky-salaris. En dat kan Sunweb met het huidige budget niet opbrengen (Budget Sky is zo'n 35 miljoen, dat van Sunweb is ongeveer 12 miljoen, daarmee zijn ze (net als LottoNLJumbo) een lage middenmoter onder de WT-ploegen).

Ik vond de door de Eurosport-commentatoren geopperde suggestie om Tejay van Garderen aan te trekken eigenlijk een heel goed en wellicht ook haalbaar idee. Die verpietert nu bij BMC en is einde contract. Die zou in een ander team en in een andere rol misschien weer helemaal tot bloei kunnen komen. Laat 'm een ronde knechten en een ronde als vrijbuitende rittenkaper/kopman zonder klassementsdruk rijden.

Of ook interessant: Jan Hirt. Zit nu bij een continentale ploeg, is daar eigenlijk te goed voor en kan klimmen. Dat zou echt een ideale renner zijn voor Sunweb. Ook dat lijkt me haalbaarder dan Jungels.

Jungels zou ook kopman kunnen worden bij Sunweb m.i. Sunweb heeft nu Barguil, maar die heeft al meerdere keren laten zien dat hij niet echt een klassementsrenner is. Ik denk dat deze Tour heel belangrijk voor hem is, anders zou hij bij Sunweb weleens een minder prominente rol kunnen krijgen.

Van Garderen zou een goed zijn inderdaad, al verdient hij nu bij BMC waarschijnlijk ook vorstelijk. Maar ik denk dat BMC weleens met een nieuwe kopman en daarnaast Rohan Dennis aan de slag zou willen gaan.

Jan Hirt is een hele logische en haalbare pion, maar je weet niet of zo iemand het een tweede ronde zo goed kan doen. Maar dat is een gok die je zou kunnen nemen.

Graaf Machine

• 9911 berichten
  • 1439 stemmen

Fillumon schreef:

Mja. .....eeuwige 2e , prima ronderenner , maar zonder Hinault de overwinning een beetje gelukkig gewonnen. Hij Was de beste zonder Hinault , dus wel verdiend hoor.

Blijft een laffe en afgunstige opmerking. Je kunt 1000 renners noemen die "zonder x of y" nooit die en die wedstrijd gewonnen hadden. Bah.

En het lafste is dat er ook nooit te bewijzen is dat ze het met die x of y ook hadden gewonnen. Vieze speculatie.

Fillumon

• 2240 berichten
  • 0 stemmen

Nee hoor, gewoon mijn mening en van velen destijds. Er waren 2 betere Ronderenners in zijn tijd, nml. Mercks en Hinault, duidelijk. Hij was absoluut verweg de 3e., met een mooie ov erwinning in '80 door opgave van Hinault.

Graaf Machine

• 9911 berichten
  • 1439 stemmen

Fillumon schreef:

Nee hoor, gewoon mijn mening en van velen destijds. ? Er waren 2 betere Ronderenners in zijn tijd, nml. Mercks en Hinault, duidelijk. Hij was absoluut verweg de 3e., met een mooie ov erwinning in '80 door opgave van Hinault.

Laffe mening, en volgens jou dus een laffe mening van velen (wat op zich ook al laf is, om die mening velen aan te smeren omdat je niet alleen voor je mening durft te staan).

En Merckx was niet alleen niet beter in 1980. Hij was zelfs gestopt in 1980. Dus je praat over dingen waar je geen eens verstand van hebt, en vervolgens te lui bent om je er over te informeren. 1980 was al weer enkele jaren na het tijdperk Merckx. (Die ik moeiteloos als grootste wielrenner aller tijden beschouw).

Fillumon

• 2240 berichten
  • 0 stemmen

Niet zo graven, Machine . Waar maak je druk om, gewoon een ander zijn mening respecteren en niet zulke grote woorden gebruiken . Ga fietsen.. ...(of film kijken)

Graaf Machine

• 9911 berichten
  • 1439 stemmen

Mening respecteren van iemand die leugens praat? Nee, nooit!

mjk87 (moderator films)

• 14614 berichten
  • 4562 stemmen

Ik heb weleens dat boekje van Smeets gelezen over die tour van 80. Het eerste dat bij mij opkwam: Joop heeft gewonnen doordat Hinault opgaf. De tijden waarmee hij Joop op achterstand zette in de tijdritten, ik zou niet moeten weten hoe dat anders zou moeten worden goedgemaakt. Hinault verliet de Tour ook in de gele trui met een ruime voorsprong. En natuurlijk, je moet maar op je fiets blijven zitten en heel blijven, uiteraard, maar in de basis was hij niet de beste dat jaar en zou een Hinault die hem uitreed gewoon die ronde hebben gewonnen.

Als ik trouwens die etappes zie van toen en met het totaal aantal tijdritkilometers van tegen de 200 per Tour aan, dan zou Dumoulin met gemak een Tour moeten winnen. En wel vaker dan eens,

starbright boy (moderator films)

• 22491 berichten
  • 5152 stemmen

Ach ja, de oude discussie over Joops overwinning wordt weer eens opgehaald. Even my two cents. mjk87 heeft het niet helemaal goed onthouden. Hinault verloor juist voor zijn doen veel tijd in een tweede tijdrit. Nadat hij op kasseien en in een andere tijdrit eerst twee minuten had gepakt.

Hinault komt uit een generatie die met hele zware versnellingen reed, te zware. Fignon is daar trouwens ook een exponent van en er zijn meer renners uit met name de jaren '70 en '80 te noemen. In 1980 brak dat Hinault op. In dat jaar had de Tour namelijk een tweetal etappes met kasseien. Daar had Hinault een hekel aan, maar hij was eerzuchtig genoeg om die etappes niet alleen goed te willen rijden, maar die ook te willen winnen. Na die regenachtige etappes begonnen de knieën van Hinault te protesteren. In het begin ging het nog. Zoetemelk stond keurig op twee minuten van Hinault en wat er voor hem stond waren geen klassementsrenners. Maar het werd serieuzer in een tijdrit in het midden van de Tour. Joop was een goede tijdrijder, maar Hinault was bijna onoverwinnelijk. Niet in 1980. Zoetemelk won die tijdrit. Hinault werd vijfde op 1:39. Het verschil tussen die twee was nog maar 21 seconden. Hinault reed nog een vlakke etappe mee, maar stapte af voor de bergen.

Hinault stapte dus niet af door een valpartij of pech, maar door vermijdbaar gedrag. Nota bene zijn ploegleider was al op zijn 29e gestopt met wielrennen wegens knieproblemen om dezelfde reden. Als hij niet was afgestapt had hij vele minuten verloren in de bergen en had Joop ook gewonnen. Een ander belangrijk punt is dat Zoetemelk juist dat jaar zijn beste team ooit had (hijzelf was wellicht iets minder dan in '78 en '79). En Zoetemelk trapte lichter, mede daardoor had hij een langere carriere.

In 1983 was Hinault helemaal niet in de Tour wegens diezelfde knie, maar Zoetemelk was toen echt over zijn hoogtepunt als ronderenner heen en werd pas 23e. Fignon won, hij versloeg Hinault in 1984. Maar haakte in 1985 zelf af wegens knieproblemen. Knieproblemen en de veel zwaardere programma's die toen gereden werden waren de reden dat veel ronderenners toen kortere carrieres hadden. Merckx stopte op zijn 32e, Hinault stopte op zijn 32e, Fignon stopte op zijn 33e. Joop won zijn tour toen hij 33 was en stopte toen hij 39 was. Ter vergelijking: Chris Froome is nu 32. Nibali is ook 32 en Contador is 34.

Je kunt dus hooguit zeggen: Als Hinault niet zulke zware versnellingen had getrapt waardoor hij flinke knieproblemen kreeg en dus niet af had hoeven stappen in 1980... Maar het is de vraag of Hinault wel gewonnen had wat hij had gewonnen als hij zichzelf niet die enorme versnellingen had aangeleerd. Dan kun je alles wel wegredeneren. We zullen het nooit weten. Net als dat we nooit zullen weten of Jan Janssen wel zijn tour had gewonnen als Merckx had besloten een jaartje eerder te debuteren.

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16494 stemmen

Is een hele mooie Belgische 'Andere Tijden Sport' (weet even de titel niet meer - van die wielerportretten) gemaakt over Hinault 1980. Hinault had de Tour nooit gewonnen toen - dat wordt wel duidelijk als je die kijkt. Omdat hij moest afstappen - anders had hij nooit meer op een fiets gezeten in zijn leven. Hij was helemaal af en op, die knie. Wat hiervoor ook al gezegd wordt. Volgens mij gestart in LBL dat jaar - in de sneeuw meen ik.

• 22491 berichten
  • 5152 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

Volgens mij gestart in LBL dat jaar - in de sneeuw meen ik.

Klopt inderdaad. Ook die won hij natuurlijk. 21 renners haalden het einde lees ik.

stfuympos

• 13364 berichten
  • 731 stemmen

In topsport is degene die wint altijd de verdiende winnaar waar als niet aan te pas komt!

stfuympos

• 13364 berichten
  • 731 stemmen

Uitzondering als iemand neergestoken word ofzo!

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Tom Dumoulin heeft de Giro d'Italia gewonnen.

• 22491 berichten
  • 5152 stemmen

otherfool schreef:

Tom Dumoulin heeft de Giro d'Italia gewonnen.

Blijf het herhalen otherfool! Knijp nog even in je arm.

Ben er nog steeds vol van. Ik koop normaal alleen maar een krant als de IFFR-bijlage erbij zit. Toen ik gisteren bij de supermarkt stond verdwenen er ineens drie kranten in mijn mandje..... Ik zit filmpjes van de Giro op Youtube te kijken met Spaans commentaar uit Colombia alleen om ze even te horen roepen: "Tom Dumoulin! Impresionante!". Jan, Joop, Tom. Dat is het rijtje nu.

happie

• 6254 berichten
  • 426 stemmen

RG raakt gewoon Zverev en Tsonga al kwijt in de eerste ronde. Dit zijn de grootste verrassingen van het toernooi tot nu toe. Beide waren goede klunskeuzes geweest. btw

AHWA

• 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Pfff nou, ik had ze dus allebei opgesteld. Sportpools gaat echt kut de laatste jaren. Bij het wielrennen kies ik steeds verkeerden en bij het tennissen dus ook. En ik maar denken dat ik er een beetje verstand van heb. Reality check.

Baggerman

• 10840 berichten
  • 8294 stemmen

Haha, bij mij alleen als het om geld gaat. Ik organiseer zelf een wielerpoule die alleen om de 'eer' gaat en daarin doe ik het steevast goed. Maar als ik meedoe met een sportpoole met een geldelijke inzet, dan bak ik er niets van.

Nu komt het ook wel doordat ik dan meestal renners/sporters/teams selecteer waar ik niet echt fan van ben, zodat ik een soort win-winsituatie creëer. Als ik win is het geldelijk leuk, maar sportief niet en als ik verlies dan ben ik ook blij, want dan wint mijn favoriet.

Dumoulin heeft zijn overwinning dus ook aan mij te danken, want ik heb hem niet gejinxt door hem te kiezen!

happie

• 6254 berichten
  • 426 stemmen

AHWA schreef:

Pfff nou, ik had ze dus allebei opgesteld. Sportpools gaat echt kut de laatste jaren. Bij het wielrennen kies ik steeds verkeerden en bij het tennissen dus ook. En ik maar denken dat ik er een beetje verstand van heb. Reality check.

Ik had alleen Zverev. Dat Verdasco wint van Zverev kan nog wel, maar dat Tsonga zich verslikt heeft in die Olivo is wel vrij verrassend. Ik hoopte dat Robert mijn kluns Dimitrov eruit zou slaan, maar helaas. Nu maar hopen op Robredo.

Overigens heeft Bertens, na een dramatische begin van het seizoen, wel aan schadebeperking gedaan de afgelopen weken. Met twee goede masters en titelprolongatie is een vroege uitschakeling geen flinke duikeling op de ranglijst. Top 25 blijft ze sowieso staan. Richel Hogenkamp is de top 100 binnen gekomen en is volgens mij vrijwel zeker van rechtstreekse plaatsing voor Wimbledon.

stephan-0115

• 1358 berichten
  • 2225 stemmen

happie schreef:

RG raakt gewoon Zverev en Tsonga al kwijt in de eerste ronde. Dit zijn de grootste verrassingen van het toernooi tot nu toe. Beide waren goede klunskeuzes geweest. btw

Wat te denken van Kerber (1e v/d wereld) die er in de 1e ronde kansloos uitvliegt tegen Makarova met 6-2, 6-2?

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

starbright boy schreef:

(quote)

Blijf het herhalen otherfool! Knijp nog even in je arm.

Mensen beginnen inmiddels vragen te stellen over mijn blauwe plekken...

happie

• 6254 berichten
  • 426 stemmen

stephan-0115 schreef:

(quote)

Wat te denken van Kerber (1e v/d wereld) die er in de 1e ronde kansloos uitvliegt tegen Makarova met 6-2, 6-2?

Vorige jaar ook de eerste ronde eruit gewipt door Kiki Bertens. Dus Kerber tellen we al niet meer mee.

happie

• 6254 berichten
  • 426 stemmen

LBJ vs KD

Steph Curry vs Kyrie Irving

En dan ook nog de andere helft van de Splash Brothers, Green en Love.

Let's go Cavs.... hopen op game 7 victory.

stephan-0115

• 1358 berichten
  • 2225 stemmen

happie schreef:

(quote)

Vorige jaar ook de eerste ronde eruit gewipt door Kiki Bertens. Dus Kerber tellen we al niet meer mee.

Toch een redelijke verrassing vind ik. Hoewel ik zelf niet verbaasd was dat ze verloor van Makarova. Maar met het gemak waarmee ze verloor, verraste me toch enigszins.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

WIELERWEDSTRIJDEN LIVE-PROGRAMMA JUNI (o.v.)

vrijdag 2 - zondag 4 juni: Hammer Series (Eleven Sports + L1)

zaterdag 3 juni: Heistse Pijl (vtm)

zondag 4 juni: Memorial Van Coningsloo (Livestream)

zondag 4 - zondag 11 juni: Criterium du Dauphiné (Sporza + Eurosport)

zaterdag 10 juni: Dwars door de Vlaamse Ardennen (Livestream)

zaterdag 10 - zondag 18 juni: Ronde van Zwitserland (Play Sports (BE) + Eurosport (NL))

donderdag 15 - zondag 18 juni: Route du Sud (Eurosport)

donderdag 15 - zondag 18 juni: Ronde van Slovenië (Eurosport)

zondag 18 juni: Elfstedenronde (Sporza)

woensdag 21 juni: Halle-Ingooigem (vtm + Eurosport)

zondag 25 juni: BK (Sporza)

zondag 25 juni: NK (NPO)

donderdag 29 juni: Teampresentatie Ronde van Frankrijk (Eurosport)

OPGELET!!: Dit is een voorlopig schema. Wijzigingen zijn dus altijd mogelijk.

(Wielrennen en cyclocross op tv - Facebook)

AHWA

• 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Lol, Anderson en Wright verliezen op de World Cup van Singapore.

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25174 stemmen

En niet een beetje. 5-2 voor Singapore, ongelofelijk. Nu ligt de weg naar de halve finales voor de gebroeders Huybrechts wel wagenwijd open. Eerst nog Griekenland en daarna Singapore of Spanje (Alcinas en Reyes).

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.