• 15.869 nieuwsartikelen
  • 178.587 films
  • 12.249 series
  • 34.038 seizoenen
  • 648.332 acteurs
  • 199.162 gebruikers
  • 9.381.779 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

Onderhond

• 87599 berichten
  • 12859 stemmen

SergioMalick schreef:

Het blijft toch altijd weer hartverscheurend om Roglic te zien vallen. Hij doet het in principe zelf, maar ik heb er toch elke keer weer medelijden mee.

Hij heeft er ook wel het hoofd voor. Maar ondertussen de zoveelste valpartij van Roglic, je kan het nog moeilijk toeval of pech noemen.

Graaf Machine

• 9827 berichten
  • 1422 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Hij heeft er ook wel het hoofd voor. Maar ondertussen de zoveelste valpartij van Roglic, je kan het nog moeilijk toeval of pech noemen.

Lijkt me vooral een gevolg van het op late leeftijd ontdekken van de fiets.

Roglic was natuurlijk tot zekere leeftijd een schansspringer, en pas bij een blessure aldaar ging hij fietsen. Hij was toen iets van 24 ofzo. Dan kan je wel de vermogens trappen, maar de fijne techniek aanleren is niet zo gemakkelijk meer.

Onderhond

• 87599 berichten
  • 12859 stemmen

Graaf Machine schreef:

Roglic was natuurlijk tot zekere leeftijd een schansspringer

Ook letterlijk een valsport natuurlijk.

Graaf Machine

• 9827 berichten
  • 1422 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Ook letterlijk een valsport natuurlijk.

Ik zou dat niet "letterlijk" noemen. Letterlijk is het een springsport.

Maar vallen bij springen is een in te calculeren risico.

SergioMalick

• 1234 berichten
  • 1840 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Het vallen van Roglic ligt inderdaad vaak aan hemzelf. Zelfs met al die vallen op de belangrijkste momenten, staat hij momenteel op de 42e plek aller tijden (PCS). Tussen niet de minste renners.

Onderhond

• 87599 berichten
  • 12859 stemmen

SergioMalick schreef:

staat hij momenteel op de 42e plek aller tijden (PCS). Tussen niet de minste renners.

Je zal mij niet horen zeggen dat het een slechte renner is, de laatste jaren toch steeds een constante. Maar de pech (die hij vaak over zich afroept) en dat geslagen imago (die helm in de Tour, die bril gisteren) maken hem toch ook een soort van schlemiel.

Graaf Machine

• 9827 berichten
  • 1422 stemmen

Roglic heeft opgegeven. Hij gaat niet van start vandaag. Jammer, maar mooi natuurlijk voor Evenepoel.

happie

• 6239 berichten
  • 426 stemmen

Jammer voor de koers. De rest is niet goed genoeg om nog spanning in het klassement te brengen ben ik bang. Gezien de huidige tijdsverschillen dan. Jammer ook dat Roglic in de eerste week niet op zijn top was, want dan hoefde hij gisteren ook niet het risico te nemen.

happie

• 6239 berichten
  • 426 stemmen

Balen Kyrgios kan het niet waarmaken. De druk toch weer te groot. Na de wedstrijd moesten zijn rackets er ook aan geloven.

Benieuwd wie hem gaat pakken. Ruud is nog één overwinning van verwijderd van een grote kans op de nummer 1 positie. Wel afhankelijk van Alcaraz.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

SergioMalick schreef:

Het blijft toch altijd weer hartverscheurend om Roglic te zien vallen. Hij doet het in principe zelf, maar ik heb er toch elke keer weer medelijden mee.

Het doet me steeds terugdenken aan die Parijs-Nice rit waarbij een ontketende Wout Van Aert hem op sleeptouw nam Yates achterna. Tot driemaal toe was het meer geluk dan kunde dat hij niet viel om toch maar dat wiel te houden.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

SergioMalick schreef:

(quote)

Het vallen van Roglic ligt inderdaad vaak aan hemzelf. Zelfs met al die vallen op de belangrijkste momenten, staat hij momenteel op de 42e plek aller tijden (PCS). Tussen niet de minste renners.

Ah, daar bestaan stats van? Ben benieuwd naar het lijstje. Heb je een rechtstreekse link?

SergioMalick

• 1234 berichten
  • 1840 stemmen

Fisico schreef:

Ah, daar bestaan stats van? Ben benieuwd naar het lijstje. Heb je een rechtstreekse link?

All time | ProCyclingStats

Best wel een leuk lijstje. Volgens mij houden ze dat best goed bij. Sowieso een hele fijne site om naar uitslagen te kijken.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

SergioMalick schreef:

(quote)

All time | ProCyclingStats

Best wel een leuk lijstje. Volgens mij houden ze dat best goed bij. Sowieso een hele fijne site om naar uitslagen te kijken.

De site ken ik uiteraard, maar ik las je bericht verkeerd. Ik dacht dat er ook een ranking bestond van renners die (door een valpartij) uit koers stapten.

Als ik zo snel denk, kom ik bij het (huidige) peloton uit bij renners als Roglic, Cavendish, Haussler, Martin, Alaphilippe… Nuja, soms ook wat subjectief op basis van wat je je herinnert tijdens grotere wedstrijden.

happie

• 6239 berichten
  • 426 stemmen

Als het geen plan is van UAE, dan heeft Almeida wel ballen.

happie

• 6239 berichten
  • 426 stemmen

De Condor in de aanval. Kom op. 38 seconden op 6,2 km word lastig....

Edit: Hij loopt nu wel uit.

happie

• 6239 berichten
  • 426 stemmen

Zonde net niet voor Gesink.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Mooie zege. Een ritwinst in een bergrit was wel nodig om z'n rode trui extra kleur te geven.

Voor Mas is er zaterdag nog 1 kans om de zege naar zich toe te trekken. Aartsmoeilijke en gevaarlijke etappe over verschillende cols.

starbright boy (moderator films)

• 22414 berichten
  • 5115 stemmen

Ben je de Vuelta bang voor Covid vallen op het laatst smaakmakers als Vine en Roglic op het asfalt en gaan ze er zo uit. Blijft jammer. Desondanks vandaag een erg leuke slotklim gezien die heel competitief was en waarin waanzinnig veel gebeurde. En Evenepoel heeft vandaag wel mijn twijfels weggenomen. Mas kan niet tegen hem op. De etappe van zaterdag is zwaar, die van morgen en ook natuurlijk zondag gaan niet voor verschillen zorgen. Het is vaker zo laat i n de Vuelta nog volledig op zijn kop gegaan, maar het zou me verbazen als we niet de eerste Belgische grote ronde zege in vele decennia gaan krijgen.

Ik had Gesink het enorm gegund trouwens. Was ook wel mooi geweest: Het jonge talent en de oude rot die allebei een bergrit winnen voor Nederland.

Graaf Machine

• 9827 berichten
  • 1422 stemmen

starbright boy schreef:

maar het zou me verbazen als we niet de eerste Belgische grote ronde zege in vele decennia gaan krijgen.

De eerste sinds Freddy Maertens, meen ik.

En dat was natuurlijk ook een prachtfiguur, een compleet onwaarschijnlijke coureur. Won toen een keer alle etappes of zoiets, maar in zijn bol zat het niet altijd goed.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

De eerste sinds Freddy Maertens, meen ik.

En dat was natuurlijk ook een prachtfiguur, een compleet onwaarschijnlijke coureur. Won toen een keer alle etappes of zoiets, maar in zijn bol zat het niet altijd goed.

Laatste eindzege was Johan De Muynck in de Giro van 1978.

Laatste in de Vuelta was idd Maertens in 1977. Hij won toen 13 van de 19 etappes!

Laatste tourzege dateert van 1976: Van Impe.

starbright boy (moderator films)

• 22414 berichten
  • 5115 stemmen

Freddy Maertens. Net voor mijn tijd maar een van de gekste erelijsten ooit. Was een aantal seizoenen extreem goed maar had ook enorme periodes waarin hij er weinig van bakte. Deels doordat hij niet met geld om kon gaan en deels omdat hij psychisch instabiel was en deels onverklaarbaar.

Maar zijn grote rondes: Twee Girodeelnames, drie tourdeelnames en 1 Vueltadeelname. En in die zes rondes won hij maar liefst 35 etappes, 4 puntentruien (in alle rondes die hij uitreed!) en een Vuelta-eindwinst. Haalde bijna al zijn overwinningen in een idiote periode tussen 1975 en 1978, kreeg in 1979 en 1980 bitter weinig meer voor elkaar. Een serieuze comeback in 1981. Maar die was een jaar later alweer over. En daarna was hij nog tot 1987 een has been die rondreed als pelotonvulling en moeite had om ploegen te vinden.

Verder won hij nog twee WK's en wedstrijden als de Omloop Het Volk, Gent-Wevelgem en de Amstel Gold Race. Maar dan weer geen enkel monument.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Ik weet het niet meer wie het hier vroeg voor de Vuelta begon, maar er is wel degelijk een heuse Remcomania aan de gang in België. Mocht iemand dat zich nog afvragen natuurlijk....

Zijn hond werd nog net niet geïnterviewd. Het is er wat over aan het gaan, alweer... Heb zelfs de indruk dat het de Boonenmania gaat overstijgen (hoewel?), maar dat zal ook te maken hebben met de nog grotere sociale media.

Valt wel op dat er ondanks de zotte media er bij de laatste drie laatste Vlaamse absolute wereldtoppers (Boonen, WVA en Remco) er een stevige kop en erg vlotte babbel opstaat.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Topkerel die Freddy, erg eenvoudige bescheiden man, beetje goedgelovig ook waarschijnlijk (en dat zeg ik met positieve noot en het allergrootste respect). Nog steeds verbonden aan het wielermuseum in Roeselare. Overwon een hartoperatie en pancreaskanker. Ik hoor hem nog steeds graag bezig. En was ik wat ouder geweest, ik was fan.

wavanbuuren

• 4228 berichten
  • 1334 stemmen

Fisico schreef:

Ik weet het niet meer wie het hier vroeg voor de Vuelta begon, maar er is wel degelijk een heuse Remcomania aan de gang in België. Mocht iemand dat zich nog afvragen natuurlijk....

Zijn hond werd nog net niet geïnterviewd. Het is er wat over aan het gaan, alweer... Heb zelfs de indruk dat het de Boonenmania gaat overstijgen (hoewel?), maar dat zal ook te maken hebben met de nog grotere sociale media.

Valt wel op dat er ondanks de zotte media er bij de laatste drie laatste Vlaamse absolute wereldtoppers (Boonen, WVA en Remco) er een stevige kop en erg vlotte babbel opstaat.

Ik kijk graag op de Belgische TV naar het wielrennen. Toch vind ik de nogal orgastische commentaren rond Evenepoel wel een tikkie overdreven. Was ook het geval bij van Aert in de tour, waarbij ik natuurlijk niks afdoe aan de geweldige ronde die hij heeft gereden.

Dat gezegd hebbende: Ben ik de enige die het lastig vindt om de aanstaande Vuelta winst van Evenepoel te duiden? Je zou het voor het klassement toch wel een behoorlijk gedevalueerde ronde kunnen noemen? Als Mas je naaste belager is, dan hoeft dit weinig te zeggen over het succes van Evenepoel in toekomstige rondes.

Of zien jullie geachte zuiderburen dat anders?

Onderhond

• 87599 berichten
  • 12859 stemmen

Fisico schreef:

Ook wel een beetje normaal natuurlijk. Zo'n grote ronde leent zich ook perfect tot hype, zelfs na twee weken stilte kan je nog snel een TV programma op de poten zetten (op een zeker niveau had ik het ook nog wel leuk gevonden moest RE hetzelfde lot als Roglic gekend hebben afgelopen maandag ... sta je daar met een week TV over een ronde waar je eigenlijk niet zo veel over te vertellen hebt).

Wat het enthousiasme van de commentatoren betreft vind ik het zelf wel meevallen. Als je bv. een Thijs Zonnevold, of de Britse Eurosport mensen bezighoort, dan scheelt het toch niet zo heel veel. En ja, het is ook gewoon volkssport nummer 2, en België zit al meer dan 40 jaar zonder échte kandidaat winnaar (Jurgen VdB was wel goed, maar gaf nooit de indruk beter te zijn dan de rest), dus dan is het logisch dat mensen met gekruiste vingers en dichtgeknepen billen zitten te supporteren, ook de verslaggevers. Als er nu één tak van de persberichtgeving is waar je niet 100% objectief (maar wel fair uiteraard) moet zijn, dan is het toch wel de sportverslaggeving.

Het uitvallen van Roglic is verder vooral jammer naar de inschattingen naar volgende rondes toe, anderzijds denk ik dat het in België in ieder geval niet teveel afdoet aan de glans van de prestatie. Evenepoel was de eerste week gewoon veel beter, was de tweede week minder (ook na een val), en toonde de laatste dag voor de rustdag al dat het verschil toch niet zo héél groot was. Zeker niet nadat Roglic hetzelfde had gedaan dan wat Remco gisteren deed, maar dan wel 18km langer.

Toch is heel België nog verder erg Belgisch, en lees je overal dat het zaterdag nog steeds op allerlei manieren mis kan lopen. Die "wij worden wereldkampioen!" mentaliteit die bij onze geachte noorderburen zo vaak heerst zal je hier maar zeldzaam terugvinden

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

wavanbuuren schreef:

(quote)

Ik kijk graag op de Belgische TV naar het wielrennen. Toch vind ik de nogal orgastische commentaren rond Evenepoel wel een tikkie overdreven. Was ook het geval bij van Aert in de tour, waarbij ik natuurlijk niks afdoe aan de geweldige ronde die hij heeft gereden.

Dat gezegd hebbende: Ben ik de enige die het lastig vindt om de aanstaande Vuelta winst van Evenepoel te duiden? Je zou het voor het klassement toch wel een behoorlijk gedevalueerde ronde kunnen noemen? Als Mas je naaste belager is, dan hoeft dit weinig te zeggen over het succes van Evenepoel in toekomstige rondes.

Of zien jullie geachte zuiderburen dat anders?

Dat chauvinisme druipt er soms wel van af, maar dat is niet abnormaal binnen de sportwereld en moet je er als buitenlander er gewoon bijnemen. Tenzij je buitenlanders laat becommentariëren (Wilander/Schett bij de BBC in het tennis of pakweg Flecha bij Eurosport (UK?). Het belangrijkste is toch dat je ruim sportief bent naar de anderen en met kennis van zaken spreekt. Ik moest het er ook maar bijnemen dat Boonen werd opgehemeld hoewel dat ook mijn strot uitkwam en zelfs "anti" QS was in het voorjaar (niet in de Tour). We zien dat bij Sporza, maar die staan daar zeker niet alleen in, maar ik begrijp dat gevoel wel. Ik had dat ook bij het EK schaatsen in Heerenveen

En dat hele circus errond met interviews en kunstmatige shows. Mja, Vlaanderen is nu eenmaal een wielergek land met de nodige achterban én aandacht in de media. Het speelt ook mee dat de renners zo benaderbaar zijn en hun arbeid als mythisch wordt gezien.

En dan je tweede opmerking. Of Roglic Remco nog ging kunnen bijhalen, weet niemand. We gaan er vanuit dat hij gisteren waarschijnlijk ook ging meedoen voor de overwinning. Dat hij letterlijk uitvalt is niet de schuld van Remco natuurlijk. Net zoals Carapaz er niets kan aan doen dat Vine uitvalt.

Dat de Vuelta minder bezet is als de Giro en de Tour, kan best zijn, maar een grote ronde is meer dan alleen maar de renners. Er is de voorbije maand veel gespeculeerd over hoe Remco drie lange weken zou verteren. Ook dat bepaalt hoe je tegenover winnaars moet staan. Remco was top, beperkte ruimschoots de schade wanneer het moest. Velen hadden hem dat niet nagegeven, ikzelf ook niet, nog niet althans.

Trouwens, de top 10 van de Vuelta vorig jaar. Carapaz (out) en Bernal (niet in vorm, niet mee, pech) als uitdagers van Roglic vooraf gezien... Mas en Haig op het podium, gevolgd door Yates en Mäder, tja ... Geen haan die de Vuelta-overwinning van Roglic minimaliseert, toch? Maar het is wél geen Tour natuurlijk, en enkel daar heb je een punt

Eerst wordt gezegd: "Remco zal nooit een grote worden als hij nooit een grote ronde wint, want wat stelt nu de Algarve, San Juan, Polen, etc voor?". En nu hij dit wel dreigt te winnen zou de tegenstand te beperkt zijn??? Niet echt fair lijkt me

IH88

• 9742 berichten
  • 3187 stemmen

Waren er echt mensen die dachten dat Evenepoel geen grote renner zou worden? Waar hebben zij de afgelopen jaren naar lopen kijken? Het is geen rechte lijn naar de top inderdaad (zoals Pogie), maar de klasse druipt er vanaf.

Iemand kan ook een grote renner zijn/worden zonder een grote ronde te winnen. Zijn we Peter Sagan vergeten? Ok, dan moet je wel eendaagse wedstrijden winnen en/of Wereldkampioen worden, maar dat is voor Evenepoel ook niet onmogelijk. Is Quintana een grotere renner dan Van Der Poel of Van Aert omdat hij de Giro en Vuelta heeft gewonnen? Ik weet niet wie dat over Evenepoel heeft gezegd, maar diegene heeft weinig verstand van wielrennen.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Niet zozeer de idee dat hij geen groot renner is, veeleer die zweem van twijfel of de grote "maar". Aan de andere kant, hij legt zichzelf die druk ook op om als "groot" bestempeld te worden met zijn gedrag (waar hij de voorbije maanden toch aan gewerkt heeft).

Ik kan me best voorstellen dat sommigen hem arrogant vinden en als je dan afgaat in de Giro door eerst wat te spelen met secondes met Bernal, tja ...

Ik ben absoluut chauvinistisch. En ik ben zeker dat ik geen supporter van Remco was als hij of ik geen Belg waren, dat is zeker. Daartegenover staat ook dat we in de media zeer veel over hem lezen en daarbij tot de conclusie komen dat hij eigenlijk erg joviaal, respectvol en beleefd is. Meerdere malen hoor ik hoe dankbaar hij is naar mecaniciens, verzorgers, oud-trainers en ga zo maar door. Gelukkig maar zou ik zeggen. Maar van een buitenlander zou dat nieuws nooit doorsijpelen natuurlijk, dat besef ik ook wel

wavanbuuren

• 4228 berichten
  • 1334 stemmen

Fisico schreef:

ik begrijp dat gevoel wel. Ik had dat ook bij het EK schaatsen in Heerenveen

Schaatsen is een dusdanige marginale B sport dat we dat niet al te serieus moeten nemen.

Het carnaval er omheen is wel leuk voor een keertje trouwens.....

En dat hele circus errond met interviews en kunstmatige shows. Mja, Vlaanderen is nu eenmaal een wielergek land met de nodige achterban én aandacht in de media. Het speelt ook mee dat de renners zo benaderbaar zijn en hun arbeid als mythisch wordt gezien.

Dat is de romantiek van het wielrennen in zijn algemeenheid. Daarom hou ik zo van de sport.

En dan je tweede opmerking. Of Roglic Remco nog ging kunnen bijhalen, weet niemand. We gaan er vanuit dat hij gisteren waarschijnlijk ook ging meedoen voor de overwinning. Dat hij letterlijk uitvalt is niet de schuld van Remco natuurlijk. Net zoals Carapaz er niets kan aan doen dat Vine uitvalt.

Dat de Vuelta minder bezet is als de Giro en de Tour, kan best zijn, maar een grote ronde is meer dan alleen maar de renners. Er is de voorbije maand veel gespeculeerd over hoe Remco drie lange weken zou verteren. Ook dat bepaalt hoe je tegenover winnaars moet staan. Remco was top, beperkte ruimschoots de schade wanneer het moest. Velen hadden hem dat niet nagegeven, ikzelf ook niet, nog niet althans.

Al zullen velen het niet met me eens zijn, ik ben daar vrij rigoreus in. Als je als renner de tour niet hebt gewonnen hoor je niet tot de aller grootsten. Zeker de afgelopen jaren rijden de echte toppers de giro en vuelta niet of hooguit als B doel. Ik ben absoluut niet onder de indruk van het klassementsniveau in de breedte in de giro en de vuelta van dit jaar.

Trouwens, de top 10 van de Vuelta vorig jaar. Carapaz (out) en Bernal (niet in vorm, niet mee, pech) als uitdagers van Roglic vooraf gezien... Mas en Haig op het podium, gevolgd door Yates en Mäder, tja ... Geen haan die de Vuelta-overwinning van Roglic minimaliseert, toch? Maar het is wél geen Tour natuurlijk, en enkel daar heb je een punt

Ik ben dan ook zeker geneigd een aantal van de Vuelta overwinningen van Primoz onder de noemer te scharen als wat ik hierboven schets. Al is drie keer achter elkaar winnen dan wel weer iets indrukwekkender.

Eerst wordt gezegd: "Remco zal nooit een grote worden als hij nooit een grote ronde wint, want wat stelt nu de Algarve, San Juan, Polen, etc voor?". En nu hij dit wel dreigt te winnen zou de tegenstand te beperkt zijn??? Niet echt fair lijkt me

Daar kunnen we alleen maar de dooddoener op los laten dat de tijd het zal leren.Renners afschrijven voordat hun carriere goed en wel van de grond is, is sowieso onzinnig.

Het gaat me er puur om dat ik het lastig vindt de prestatie van Remco te duiden. Natuurlijk mogen jullie blij zijn dat ie hem wint. Dat was ik ook toen Dumoulin de giro wint. En passant het beste voorbeeld dat een zwaluw nog geen zomer maakt.

Onderhond

• 87599 berichten
  • 12859 stemmen

IH88 schreef:

Waren er echt mensen die dachten dat Evenepoel geen grote renner zou worden?

De grote rondes blijven toch op een ander niveau.

België heeft wel vaker grote renners gehad de laaste 40 jaar, WvA is er uiteraard zo eentje. Dat Evenepoel daar in de buurt van zou komen was de meesten wel duidelijk (al hadden sommigen - terecht - wat twijfels bij z'n sprint en daarmee de kans op ook echt veel te winnen). Maar we hebben al een WvA, dus zo geweldig spannend is dat ook niet voor het huidige Belgische wielrennen.

Sinds het begin is RE aangekondigd als onze grootste hoop voor het rondewerk in decennia, en daar waren terecht twijfels bij. Zeker de langere rondes, met stijler klimwerk. Het blijkt nu ook dat hij die stappen ook effectief nog moeten zetten heeft, maar daar is hij nu volop mee bezig. Dus ja, die twijfels waren er (en niet onterecht denk ik), maar langzaamaan verdwijnen die bij de meeste mensen.

Blijft enkel nog dat Remco redelijk eenvoudig ambities durft uitspreken en zeer zelfzeker overkomt. En daarbij niet altijd even nederig is. Daar zullen bepaalde Belgen altijd last mee hebben

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.