• 15.855 nieuwsartikelen
  • 178.554 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.282 acteurs
  • 199.157 gebruikers
  • 9.381.414 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

IH88

• 9741 berichten
  • 3186 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Blijft enkel nog dat Remco redelijk eenvoudig ambities durft uitspreken en zeer zelfzeker overkomt. En daarbij niet altijd even nederig is. Daar zullen bepaalde Belgen altijd last mee hebben

Nou ja, jullie nationale trots en held is Tom Boonen. Over niet nederig gesproken . Maar terecht hoor, één van mijn favoriete klassieke renners. Dat Belgen niet zelfverzekerdheid zouden zijn is denk ik ook iets van vroeger (of een mythe). Net zoiets als dat Nederlands zo nuchter en 'down to earth' zouden zijn. Als je kijkt naar de Belgische sporthelden van nu (Van Aert, De Bruyne, Lukaku, Thiam, Evenepoel, de hockeymannen) dan zijn dat allemaal sympathieke personen, maar ik zou niet durven zeggen dat ze zonder zelfvertrouwen rondlopen.

Onderhond

• 87599 berichten
  • 12858 stemmen

IH88 schreef:

Dat Belgen niet zelfverzekerdheid zouden zijn is denk ik ook iets van vroeger (of een mythe).

Goh, het is meer hoe het uitgedragen wordt denk ik. Boonen heb ik niet héél actief meegemaakt (toen nog niet zo'n wielerfan), maar de andere die je opnoemt hebben (uitgezonderd Lukaku allicht, maar die wordt hier ook niet op handig gedragen) misschien wel zelfvertrouwen, maar zullen dat toch eerder wegsteken of publiekelijk proberen temperen.

Evenepoel doet dat tijdens deze Vuelta ook wel meer, maar op de één of andere manier toont zijn lichaamstaal toch een ander verhaal. Dat "ik ga hier gewoon winnen" airtje wat je bij anderen niet zo merkt. Belgen zijn toch nog steeds eerder underdog-fan, en zien grootspraak graag op z'n bek gaan.

België mag ondertussen Remco-gek aan het worden zijn, bij de meesten hoor je toch nog steeds dat Madrid nog veraf is.

Sergio Leone

• 4415 berichten
  • 3100 stemmen

IH88 schreef:

(quote)

Nou ja, jullie nationale trots en held is Tom Boonen. Over niet nederig gesproken . Maar terecht hoor, één van mijn favoriete klassieke renners. Dat Belgen niet zelfverzekerdheid zouden zijn is denk ik ook iets van vroeger (of een mythe). Net zoiets als dat Nederlands zo nuchter en 'down to earth' zouden zijn. Als je kijkt naar de Belgische sporthelden van nu (Van Aert, De Bruyne, Lukaku, Thiam, Evenepoel, de hockeymannen) dan zijn dat allemaal sympathieke personen, maar ik zou niet durven zeggen dat ze zonder zelfvertrouwen rondlopen.

Beetje rare voorbeelden. Zo'n Thiam ging er vorig jaar bijna mentaal onder door van de stress, hetgeen heel erg duidelijk was en ze zelf ook aangaf. Dat associeer ik niet meteen met veel zelfvertrouwen. Gelukkig voor haar lijkt die stress wat weggevallen.

Bij ons in de vriendengroep bv is eigenlijk iedereen wel liefhebber van de wielrenner Evenepoel. Het zijn juist z'n maniertjes en akkefietjes uit het verleden (drukke gebaartjes naar organisatie/ tegenstanders/ mecaniciens) waar mensen op afknappen. Dat is iets wat hij nog lang gaat meedragen, ongeacht het palmares dat hij bijeen zal rijden.

eRCee

• 13447 berichten
  • 1980 stemmen

Eerst zaterdag maar eens afwachten. Als Evenepoel standhoudt, prima, dan is hij ook voor de toekomst een interessante ronderenner, hoewel nog zeker niet op het niveau om al voor geel te gaan. Ben ik enorm onder de indruk? Nee. Hij lijkt vooral goed in de korte inspanningen, maar zijn recuperatievermogen heb ik nog m'n twijfels bij (tov andere ronderenners) en ook meerdere lange klimmen in een tweede of derde week van een ronde met geduchte concurrentie moeten we nog maar zien.

IH88

• 9741 berichten
  • 3186 stemmen

Sergio Leone schreef:

(quote)

Beetje rare voorbeelden. Zo'n Thiam ging er vorig jaar bijna mentaal onder door van de stress, hetgeen heel erg duidelijk was en ze zelf ook aangaf. Dat associeer ik niet meteen met veel zelfvertrouwen. Gelukkig voor haar lijkt die stress wat weggevallen.

Bij ons in de vriendengroep bv is eigenlijk iedereen wel liefhebber van de wielrenner Evenepoel. Het zijn juist z'n maniertjes en akkefietjes uit het verleden (drukke gebaartjes naar organisatie/ tegenstanders/ mecaniciens) waar mensen op afknappen. Dat is iets wat hij nog lang gaat meedragen, ongeacht het palmares dat hij bijeen zal rijden.

Ok, dat over Thiam wist ik niet. Als ik naar Thiam kijk zie ik iemand die plezier uitstraalt, en met plezier komt zelfvertrouwen (of andersom). Thiam heeft ook een geweldige charisma, waardoor je wat minder snel verwacht dat ze stress ervaart (in combinatie met het plezier). Maar achter die lach kan natuurlijk genoeg schuilgaan.

starbright boy (moderator films)

• 22414 berichten
  • 5115 stemmen

Mijn twijfels over het recuperatievermogen van Evenepoel verdwenen vooral gisteren toen hij beter rond aan het rijden was. Vind het heel belangrijk bij ronderenners dat de vorm tijdens een ronde niet enkel in een dalende lijn verloopt. Als Evenepoel in de tour start heeft hij wel meer en heftiger tegenstand (zeker als generatiegenoten Pogacar, Vingegaard en Bernal allen in topvorm zijn, al schijnt die tweede in een psychisch zware fase te zitten (Jonas heeft grote moeite met de belangstelling na zijn zege) en sukkelt de derde erg veel lichamelijk). Bovendien zijn de bergen in tour vaker lang. En misschien dat wat kortere punchhellingen hem iets beter liggen, maar is dat eigenlijk ook niet zo bij Pogacar? Maar een jonge Vuelta winnaar is op zijn minst een outsider in toekomstige tours.

Dit hele verhaal ervan uitgaande dat de Belgen niet gaat overkomen wat de Nederlanders de laatste jaren al meerdere keren gebeurde natuurlijk (Vuelta 2015, Giro 2016, Giro 2020).

Overigens was 1978 de laatste Belgische Vueltazege. In 1979 won er een Nederlander (Zoetemelk). Ik zeg Arensman 2023.

Onderhond

• 87599 berichten
  • 12858 stemmen

Hmmm, de beklimmingen in deze Vuelta zijn toch merkbaar langer dan in de Tour? Hier gaan ze geregeld boven de 10km, dat zie ik niet zo vaak daar.

Het stelt vooral gerust dat Evenepoel het houdt, zelfs na z'n val vorige week.

• 22414 berichten
  • 5115 stemmen

Dat is juist vrij gewoon in de Alpen en Pyreneeën en de meeste slotklimmen hier zijn juist wat korter. De extreemste vaste tourklim (Galibier) is van de Telegraphekant alleen al zo'n 35 kilometer. Hoe hij het daar gaat doen. Daar ben ik nieuwsgierig naar.

Er gaan overigens geruchten dat de tour voor het eerst sinds 1988 naar de Puy de Dome gaat. De plek van Merckx' ondergang. Dat is wel een korte klim (maar ook niet in de Alpen of Pyrenneeën). Vroeger zowat vaste prik maar werd qua verkeer lastig naar het schijnt en verdween daarom uit de ronde.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5984 stemmen

De Vries maakt grandprixdebuut in Monza, vervangt zieke Williams-coureur Albon - nos.nl

Klein ventje.

Of hij volgend jaar vaste plek kan veroveren is de vraag.

Twee Nederlanders in F1 is wel heel uniek.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

kappeuter schreef:

De Vries maakt grandprixdebuut in Monza, vervangt zieke Williams-coureur Albon - nos.nl

Klein ventje.

Dit is erg bijzonder ja. Maakt het morgen nog interessanter om te bekijken. De Vries is een groot talent, zou me niks verbazen als hij in de komende jaren een vaste F1 plek krijgt.

Splinters

• 2629 berichten
  • 1391 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Dit is erg bijzonder ja. Maakt het morgen nog interessanter om te bekijken. De Vries is een groot talent, zou me niks verbazen als hij in de komende jaren een vaste F1 plek krijgt.

Nyk de vries is 27 jaar en ruim 7 maanden oud. Roger Federer is op deze leeftijd in dit topic omschreven als een overjarige veteraan die tegenover een stel jonge honden op de tennisbaan stond.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5984 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Ja interessant. Moet hij morgen niet als laatste eindigen.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Toch leuk dat Leclerc ook weer eens een succesje heeft. Leuk voor de sport.

Als een coureur alles wint is F1 ook geen reet meer aan.

• 22414 berichten
  • 5115 stemmen

En Evenepoel wint de Ronde van Spanje voor België en Arensman voor Nederland bijna de etappe nog (maar gaat wel naar nummer 6). De etappe van vandaag was geen moment meer spannend maar liet zien dat het klassement gewoon stond en klopte (op Rodriguez na, voor wie het met zijn kwetsuren net te lang was)

Carapaz faalde vroeg in de ronde maar heeft daarna alles uit de Vuelta gehaald wat er nog in zat. Met aanval na aanval en liefst drie etappe-overwinningen en door het lot ook nog eens de bergtrui.

En wordt Enric Mas de Joop Zoetemelk van de Vuelta? Nu al zijn derde tweede plek. Maar ook Zoetemelk won een keer.

Vuelta laat wel zijn status weer zien als een soort van missing link tussen de Tour de L'avenir (waar dit jaar ook een Belg won) en De Tour de France. Maar we zagen de eerste grote resultaten in rondes van Evenepoel, Rodriguez, Arensman en Ayuso. Jonge talenten die allemaal in de top 7 eindigden.

Nu een rood feestje in Belgie.

En dag Valverde en Nibali. Die reden beide hun laatste grote ronde.

• 22414 berichten
  • 5115 stemmen

Arensman won een etappe en werd in drie etappes tweede. Veelbelovend.

Ik merk trouwens dat ik deze ronde niet naar de NOS of VRT keek, maar de reclame voor lief nam op Eurosport. Vind Jeroen en Karsten daar echt een goed duo. Die zijn de afgelopen jaren zo goed op elkaar ingespeeld geraakt.

eRCee

• 13447 berichten
  • 1980 stemmen

Wat een afmaker die Carapaz. Heerlijk.

Verder overtuigend van Evenepoel, maar ik heb niks met hem, vond dat ostentatief opzij blikken naar Mas ook weer irritant.

happie

• 6239 berichten
  • 426 stemmen

Mas: "we hebben er een prachtige Vuelta van gemaakt met de ploeg"......

Mas is dankzij het uitvallen Roglic tweede geworden. Roglic was in alles een veel betere concurrent voor Evenepoel.

happie

• 6239 berichten
  • 426 stemmen

kappeuter schreef:

Klein ventje.

Ja voor zover ik weet alleen Doornbos en Albers enkele races samen en de allereerste GP op Zandvoort met twee Nederlanders.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

starbright boy schreef:

Dat is juist vrij gewoon in de Alpen en Pyreneeën en de meeste slotklimmen hier zijn juist wat korter. De extreemste vaste tourklim (Galibier) is van de Telegraphekant alleen al zo'n 35 kilometer. Hoe hij het daar gaat doen. Daar ben ik nieuwsgierig naar.

Er gaan overigens geruchten dat de tour voor het eerst sinds 1988 naar de Puy de Dome gaat. De plek van Merckx' ondergang. Dat is wel een korte klim (maar ook niet in de Alpen of Pyrenneeën). Vroeger zowat vaste prik maar werd qua verkeer lastig naar het schijnt en verdween daarom uit de ronde.

Ik hoor al 10 jaar de geruchten dat de Puy De Dome terug keert De enigste HC klim in het centraal massief.

Maar bekijk die eens in streetview. Ik denk dat het logistiek echt niet mogelijk is, tenzij het over een (afsluitende) klimtijdrit zou gaan en de renners per trein naar het hotel terug kunnen.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Ik weet niet waarom iedereen minderwaardig doet over deze zege.

Ok, Vingegaard en Pogacar doen niet mee. Maar Roglic zal de komende jaren niet beter worden. En Bernal heeft niet zo'n goede tijdrit in de benen. Voor mij is Evenepoel de favoriet voor de Giro van 2023. (Er van uit gaand Vingegaard en Pogi de tour rijden).

Ik had dit ook niet van hem verwacht. Ik dacht dat hij op een goede dag wel eens podium kon rijden, maar een eindzege met dit gemak had ik niet verwacht, en zeker niet dit jaar.

Hij moet wel nog beter worden in de derde week. Want zo sterk als in de eerste week was hij niet meer.

Flavio

• 4904 berichten
  • 5242 stemmen

Enkele off topic berichten verwijderd.

Graaf Machine

• 9826 berichten
  • 1421 stemmen

Is weer lekkere rel bezig in Schaakland.

19-jarig talent Hans Niemann (USA) wint in het supertoernooi van St.Louis (Sinquefield Cup) van een matig spelende Magnus Carlsen.

Carlsen insinueert dat Hans Niemann valsspeelt en verlaat het toernooi. Maar het blijft bij insinuaties, hij durft het niet hardop te zetten.

Twitter vol met schakers en anderen die het wel of niet met Carlsen eens zijn.

Feit is dat Hans Niemann in zijn jeugd wel heeft valsgespeeld op internet, dat geeft hij ook toe, maar dat ziet hij als jeugdzonde, en is onvergelijkbaar met achter het bord schaken. Dan moet je echt wat geregeld hebben.

De wedstrijd nadat Carlsen verloren had, zijn er extra strenge controles met metaaldetectoren en zo geweest.

Die Niemann is overigens een sociaal compleet onaangepaste autist die overloopt van brutaliteit, beledigingen en zelfoverschatting. Zijn grote rolmodel is Bobby Fischer. Dat belooft nog wat.

Ondertussen bemoeit Elon Musk zich er op twitter ook al mee.

Bobbejaantje

• 2279 berichten
  • 2078 stemmen

AGE-411 schreef:

Hij moet wel nog beter worden in de derde week. Want zo sterk als in de eerste week was hij niet meer.

In de eerste week heeft hij tijd genomen. Nadien in de leiderstrui heeft hij veeleer defensief gereden wat redelijk normaal is. Verder eens met je analyse. 'Als X of Y had deelgenomen, dan ...". Met 13 als'en steek je Parijs in een fles. Het maakt verder niet uit want niemand heeft een glazen bol. Van Pogacar werd gezegd dat hij vertrokken was om een reeks TdF's te gaan neerzetten komende jaren. Tot hij dit jaar Vingegaard tegenkwam. Pogacar heeft er 1 slecht moment gehad en daarop de Tour verloren. Mede hierdoor wordt Vingegaard door velen ineens op het niveau van Pogacar geplaatst, wat voordien duidelijk niet het geval was. Winst of verlies bepaalt de perceptie en de toegedichte status.

Voor de Vuelta waren we (toch een aantal onder ons ) nieuwsgierig of Remco het 3 weken zou kunnen houden zonder erdoor te zakken. Wel hij is met glans geslaagd en schrijft en passant Belgische wielergeschiedenis. Nu kunnen we met nieuwsgierigheid uitkijken naar het niveau dat hij haalt tegen de helden van de TdF, of dat nu volgend jaar of binnen 2 jaar is. En als het tegen hen alsnog niet lukt, is het natuurlijk ook meer dan prima om af en toe een keer een andere grote ronde of een ééndagsklassieker binnen te halen. Moeten we niet flauw over doen

eRCee

• 13447 berichten
  • 1980 stemmen

Bobbejaantje schreef:

Van Pogacar werd gezegd dat hij vertrokken was om een reeks TdF's te gaan neerzetten komende jaren. Tot hij dit jaar Vingegaard tegenkwam. Pogacar heeft er 1 slecht moment gehad en daarop de Tour verloren. Mede hierdoor wordt Vingegaard door velen ineens op het niveau van Pogacar geplaatst, wat voordien duidelijk niet het geval was. Winst of verlies bepaalt de perceptie en de toegedichte status.

Niet helemaal, want Vingegaard reed in de Tour ervoor ook al een keer bergop weg bij Pogacar (Ventoux) en deed dat de afgelopen Tour tweemaal, beide keren met significante tijdswinst. Plus dan nog de laatste tijdrit. Ook in de eerste Tourwinst van Pogacar, waren er momenten dat hij bergop kraakte en tijd toegaf. Door sommige exploten en raids werd hij bijna onaantastbaar geacht, maar dat is en was onterecht.

Vingegaard werd naar mijn idee juist een beetje onderschat, ook door Pogacar zelf. Pogacar heeft natuurlijk een overschot van talent, is de completere renner en bulkt van het lef. Als hij het verstandiger aanpakt, dan is hij ook volgend jaar weer de favoriet, maar het kunnen, mits beide heren fit en op de fiets blijven, mooie duels gaan worden.

Bobbejaantje

• 2279 berichten
  • 2078 stemmen

eRCee schreef:

[Als hij het verstandiger aanpakt, dan is hij ook volgend jaar weer de favoriet, maar het kunnen, mits beide heren fit en op de fiets blijven, mooie duels gaan worden.

Inderdaad, laten we duimen voor nog meer mooie tijden binnen het wielrennen

happie

• 6239 berichten
  • 426 stemmen

Een Vuelta is een grote ronde, die staat toch mooi op je palmares. Uiteindelijk moet je ook drie weken op je fiets blijven zitten. Blijft alleen jammer dat Roglic uitviel. Ongeacht wie won was dat al een mooier duel geweest , dan met Mas.

Benieuwd of hij volgend jaar gelijk de Tour aandurft. Anders lekker de Giro rijden eerst en het jaar daarop de tour.

happie

• 6239 berichten
  • 426 stemmen

Sportvrouw van het jaar is ook bekend. Annemiek van Vleuten wint ook de derde grote ronde.

Splinters

• 2629 berichten
  • 1391 stemmen

Ik zie in het liveblog dat de race inmiddels al bijna 10 ronden oud is en bij ferrari op of naast de baan nog steeds niets is gesloopt. Goed bezig.

mjk87 (moderator films)

• 14544 berichten
  • 4523 stemmen

happie schreef:

Sportvrouw van het jaar is ook bekend. Annemiek van Vleuten wint ook de derde grote ronde.

Los ervan of dit goed is of niet, ze gaat nooit die prijs winnen in dit Olympische jaar. Zeker niet met een Irene Schouten, Schulting en zelfs Wüst met een bepaalde gunfactor.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

happie schreef:

Benieuwd of hij volgend jaar gelijk de Tour aandurft. Anders lekker de Giro rijden eerst en het jaar daarop de tour.

Ik denk Giro, want hij heeft daar nog iets goed te maken. Zou bovendien ook de meest logische 'volgende' stap zijn.

Beiden zijn ook mogelijk, maar dan moet hij de tour rijden zonder ambitie. De tijdrit meepikken en in de bergen proberen een rit mee te pikken.

Ik zou het jammer vinden als Pogacar alles op de tour zou zetten. Stiekem wil ik hem terug in de strade en de Ronde van Vlaanderen. En waarom niet eens de combi Giro + Vuelta? Merckx heeft de tour in 1973 ook bewust niet gereden om te kunnen schitteren in de andere 2 rondes.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.