• 15.916 nieuwsartikelen
  • 178.822 films
  • 12.257 series
  • 34.050 seizoenen
  • 648.775 acteurs
  • 199.218 gebruikers
  • 9.385.390 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

IH88

• 9744 berichten
  • 3187 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Ja, dat bedacht ik me ook. Maar een goede prestatie doet toernooi-organisaties ook wel besluiten iemand uit te nodigen, verwacht ik.

Tim van Rijthoven is momenteel wel een naam die door de tenniswereld heen gaat. Je wint niet zomaar een ATP-toernooi van Medvedev. Dat staat echt als een huis.

Mmha, ik ben wat sceptischer. Als je op je 25ste pas eindelijk een leuk resultaat behaalt, dan lijkt mij de kans groter dat je een eendagsvlieg bent dan dat het een opstapje naar meer is. Wat heb je de afgelopen 6/7 jaar in godsnaam gedaan?

Je ziet het ook aan Van De Zandschulp en Griekspoor. Ook op latere leeftijd een leuk resultaat, maar hun ontwikkeling stokt nu ook. De vergelijking met Ivanisevic gaat natuurlijk mank. Die heeft in de jaren 90 meer dan 20 ATP toernooien gewonnen.

Graaf Machine

• 9840 berichten
  • 1425 stemmen

IH88 schreef:

(quote)

Mmha, ik ben wat sceptischer. Als je op je 25ste pas eindelijk een leuk resultaat behaalt, dan lijkt mij de kans groter dat je een eendagsvlieg bent dan dat het een opstapje naar meer is. Wat heb je de afgelopen 6/7 jaar in godsnaam gedaan?

Je ziet het ook aan Van De Zandschulp en Griekspoor. Ook op latere leeftijd een leuk resultaat, maar hun ontwikkeling stokt nu ook. De vergelijking met Ivanisevic gaat natuurlijk mank. Die heeft in de jaren 90 meer dan 20 ATP toernooien gewonnen.

De ontwikkeling van Zandschulp stokt? Huh? Die is gewoon doorontwikkeld naar top 30. Je gaat toch niet verwachten dat hij opeens mee gaat doen om de zege in Grand Slams? Ik verwacht wel dat hij enkele, minimaal 2, ATP's gaat winnen. Hij was er al dichtbij, maar makkelijk is dat niet.

En waar Rijthoven was? In het moeras waarschijnlijk, waar je alleen door een megatalent (heeft hij niet) of een megasucces (heeft hij wel) uit kunt ontsnappen.

Griekspoor is nog bezig, kan falen, kan halen.

IH88

• 9744 berichten
  • 3187 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

De ontwikkeling van Zandschulp stokt? Huh? Die is gewoon doorontwikkeld naar top 30. Je gaat toch niet verwachten dat hij opeens mee gaat doen om de zege in Grand Slams? Ik verwacht wel dat hij enkele, minimaal 2, ATP's gaat winnen. Hij was er al dichtbij, maar makkelijk is dat niet.

En waar Rijthoven was? In het moeras waarschijnlijk, waar je alleen door een megatalent (heeft hij niet) of een megasucces (heeft hij wel) uit kunt ontsnappen.

Griekspoor is nog bezig, kan falen, kan halen.

De ranglijst bij het tennis zegt mij weinig. Door die rare puntentelling kan je door één succes zomaar 60 plaatsen stijgen. En die punten kunnen je ook weer worden afgenomen bij een slecht resultaat op hetzelfde toernooi een jaar later. Door ongelooflijk veel toernooien te spelen (zonder veel succes) kun je je toch blijven handhaven.

Het gaat mij om verbetering bij de GS/ATP toernooien. En dat valt gewoon tegen bij Van De Zandschulp.

Graaf Machine

• 9840 berichten
  • 1425 stemmen

Ja, als je feiten negeert en van je gevoel uit gaat, dan kun je alles beweren. Welkom dan bij de club die Baudet/Engel heet.

Sorry hoor, maar juist de ranglijst geeft je ontwikkeling heel goed weer.

Australian Open 3e ronde (2022)

Roland Garros 3e ronde (2022)

US Open kwartfinale (2021)

Dat is gewoon netjes, afgaande van zijn doorbraak tijdens de US open. Nee, een toptienspeler wordt hij niet. Hoeft ook niet.

De ranglijst bij het tennis zegt mij weinig. Door die rare puntentelling kan je door één succes zomaar 60 plaatsen stijgen.

Ook dit onderschrijf ik niet, dat kan alleen als je laag staat. Iemand die nummer 20 staat wordt niet nummer 1 bij een succes, en iemand die nummer 30 staat zakt bij een slecht toernooi niet naar plek 90.

Dat er onder de top en helemaal onder de subtop een groot gebied met honderden gelijkwaardige spelers bestaat dat is logisch, en dat is in elke sport zo.

IH88

• 9744 berichten
  • 3187 stemmen

Graaf Machine schreef:

Ja, als je feiten negeert en van je gevoel uit gaat, dan kun je alles beweren. Welkom dan bij de club die Baudet/Engel heet.

Sorry hoor, maar juist de ranglijst geeft je ontwikkeling heel goed weer.

Australian Open 3e ronde (2022)

Roland Garros 3e ronde (2022)

US Open kwartfinale (2021)

Dat is gewoon netjes, afgaande van zijn doorbraak tijdens de US open. Nee, een toptienspeler wordt hij niet. Hoeft ook niet.

(quote)

Ook dit onderschrijf ik niet, dat kan alleen als je laag staat. Iemand die nummer 20 staat wordt niet nummer 1 bij een succes, en iemand die nummer 30 staat zakt bij een slecht toernooi niet naar plek 90.

Dat er onder de top en helemaal onder de subtop een groot gebied met honderden gelijkwaardige spelers bestaat dat is logisch, en dat is in elke sport zo.

Volgens mij geef je nu een neerwaartse spiraal aan . Als je het toch feitelijk wil bekijken. Maar we zullen zien.

Ps. Het is misschien wel een goed idee om een discussie niet gelijk te persoonlijk te maken en met namen als Engel/Baudet te strooien. Ik weet uiteraard niet hoe oud je bent, maar volwassen mensen kunnen meestal een discussie voeren zonder gelijk de ander te beledigen. Het is maar een advies.

Graaf Machine

• 9840 berichten
  • 1425 stemmen

IH88 schreef:

Volgens mij geef je nu een neerwaartse spiraal aan .

Nee, ik geef aan dat zijn prestaties op gs-toernooien sinds zijn doorbraak goed passen bij zijn status als top 50 speler. Het zijn slechts twee toernooien, maar dat wist je al.

Jouw opmerking over dat de ontwikkeling stokt is gewoon veel te voorbarig, en volgens mij ook veel te fout. Wanneer vind je dat zijn ontwikkeling zich doorzet? Als hij top 10 haalt? Als hij top 3 haalt? Als hij een GS wint?

Zandschulp heeft zich gewoon ontwikkeld tot de subtopper die hij is. Althans, ik vind top-30 zeker subtop.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Die jongen is toch gewoon een soort Martin Verkerk? 1 of 2 keer pieken op een toernooi en verder weinig. Hij won een week geleden zijn eerste grote wedstrijd uit zijn loopbaan.

happie

• 6242 berichten
  • 426 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Ja, dat bedacht ik me ook. Maar een goede prestatie doet toernooi-organisaties ook wel besluiten iemand uit te nodigen, verwacht ik.

Tim van Rijthoven is momenteel wel een naam die door de tenniswereld heen gaat. Je wint niet zomaar een ATP-toernooi van Medvedev. Dat staat echt als een huis.

Klopt. Plus Fritz en Auger zijn ook geen slechte spelers. Als hij ook mooie prestaties op Wimbledon neerzet, dan pakt hij die ook lekker mee.

Challenger van Ilkley heeft hij afgezegd, dat vind ik goed, want hij hoeft geen kwali's te spelen en is nou voor die week bezig met een wildcard voor Eastbourne of Mallorca. Bij de eerste een WC voor de kwali's, maar het word waarschijnlijk Mallorca, want daar krijgt hij een WC voor het hoofdtoernooi. Ook die pakt hij dan nog even lekker mee.

happie

• 6242 berichten
  • 426 stemmen

IH88 schreef:

(quote)

Van Rijthoven breekt nu pas door, doordat hij veel blessureproblemen heeft gehad. In zijn jongere jaren was hij een groter talent dan vd Zandschulp en Griekspoor. Door die blessures heeft hij, meende ik, eerst ook voor zijn studie gekozen.

Dan moet je je ook uit het challenger circuit zien te werken. Wat zeker niet makkelijk is, dat is al een vrij hoog niveau.

Van de Zandschulp had het daar ook moeilijk, maar dankzij de US open is hij daaruit gekomen en bij de iets minder grote talenten is het makkelijker om in het ATP circuit te blijven, dan erin te komen en daarin handhaaft hij zich prima. Finale Munchen, QF Marrakech, R3 Indian Wells. Een aantal toernooi waar hij een ronde of twee verder komt. Top 100 spelers verslagen waaronder Auger en Ruud. Hij handhaaft zich. Hij hoeft ook niet gelijk bakken met punten te halen, want dan heb je ineens veel te verdedigen. Hij heeft zich sinds de US open van de 62ste plek naar de 29ste plek geslagen, dat doe je niet zomaar.

Griekspoor heeft zich wel via het challengertoernooi op indrukwekkende wijze naar dit niveau geslagen. 7 challengertoernooien gewonnen ofzo en inclusief een atp toernooi erachteraan een vracht aan ongeslagen wedstrijden. Dit jaar wint hij redelijk wat wedstrijden. Voldoende voor een top 100 speler, maar het is minder dan Botic. Hij speelde op eigen service ijzersterk tegen Auger in Rosmalen, maar verloor hij het op tie breaks.

Één toernooi zegt niks over van Rijthoven, maar hij heeft wel sterkere wapens, dan die andere twee. Het is ook een kwartje die ineens kan vallen, maar ik hoop dat de druk even word weggehouden bij hem.

happie

• 6242 berichten
  • 426 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Die jongen is toch gewoon een soort Martin Verkerk? 1 of 2 keer pieken op een toernooi en verder weinig. Hij won een week geleden zijn eerste grote wedstrijd uit zijn loopbaan.

Martin Verkerk word altijd aangehaald als voorbeeld eendagsvlieg, maar daar heb ik wel moeit mee. Hij had zijn finest moment in 2003 met een finale Roland Garro en raakte daarna vrij snel geblesseerd en hopte van blessure naar blessure. Vind een eendagsvlieg toch meer iemand, die niet wegvalt door blessures na een goede prestatie, maar toch meer in de marge blijft tennissen en toch niet meer die prestaties herhaalt.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

happie schreef:

(quote)

Martin Verkerk word altijd aangehaald als voorbeeld eendagsvlieg, maar daar heb ik wel moeit mee. Hij had zijn finest moment in 2003 met een finale Roland Garro en raakte daarna vrij snel geblesseerd en hopte van blessure naar blessure. Vind een eendagsvlieg toch meer iemand, die niet wegvalt door blessures na een goede prestatie, maar toch meer in de marge blijft tennissen en toch niet meer die prestaties herhaalt.

Voor mij is een eendagsvlieg vooral iemand die boven zichzelf uit is gestegen bij iets. Griekenland dat EK 2004 won, Krajicek Wimbledon, Sauerbreij goud met snowboarden etc. Of een zangeres die 40 jaar lang op 1 megahit kan teren. Deze nieuwe tennisheld moet maar laten zien dat hij meer kan, maar hij is 25 en dit waren zijn enige goede weken las ik in de media. Ben benieuwd dan.

eRCee

• 13448 berichten
  • 1980 stemmen

Sauerbrij is jarenlang wereldtop geweest en Krajicek is ook minder een eendagsvlieg dan Martin Verkerk.

wavanbuuren

• 4228 berichten
  • 1334 stemmen

happie schreef:

(quote)

Met de extra kanttekening dat Verkerk ook niet echt leefde voor zijn sport. Hij zat liever aan de bar champagne uit te delen dan aan zijn herstel te werken. Roland Garros was letterlijk naar zijn hoofd gestegen. Waarmee ik wil aangeven dat je zowel lichamelijk als mentaal in orde moet zijn om een solide top 50 speler te zijn. Wat dat aangaande is het best knap wat Griekspoor en Zandschulp laten zien toch? Dit is ongeveer hun niveau schat ik zo in.

happie

• 6242 berichten
  • 426 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Voor mij is een eendagsvlieg vooral iemand die boven zichzelf uit is gestegen bij iets. Griekenland dat EK 2004 won, Krajicek Wimbledon, Sauerbreij goud met snowboarden etc. Of een zangeres die 40 jaar lang op 1 megahit kan teren. Deze nieuwe tennisheld moet maar laten zien dat hij meer kan, maar hij is 25 en dit waren zijn enige goede weken las ik in de media. Ben benieuwd dan.

Krajicek is niet echt een eendagsvlieg. Heeft andere jaren op GS ook gewoon QF en SF gehaald. Twee master titels en nog een reeks ATP toernooien gewonnen. 17 titels las ik en na Tom Okker de meest succesvolle tenniser. Tennis is meer dan alleen GS winnen. Sauerbreij heeft ook meer gewonnen, dan alleen die OS plak. Alleen komt dat snowboarden alleen maar echt op tv met de spelen.

Van Rijthoven moet het verder uiteraard nog laten zien, maar dat hij pas op 25 jarige leeftijd ineens dit haalt ligt zoals gezegd aan blessureperiodes bij hem. Zandschulp en Griekspoor waren ook respectievelijk 25/24 toen ze op dit niveau terecht kwamen. Haase ook alweer 23. Sjeng Schalken werd pas een wereldtopper na zijn 25ste.

Of het een eendagsvlieg is zal het moeten uitwijzen, maar wint wel van twee uitstekende spelers en de huidige nummer 1 van de wereld. Die kans krijgt bij een ATP toernooi in Mallorca/Eastbourne en Wimbledon. In ieder geval het gemak waarmee hij omgaat met de belangstelling en zijn WC voor Wimbledon zegt dat het in zijn hoofd wel goed zit.

happie

• 6242 berichten
  • 426 stemmen

wavanbuuren schreef:

(quote)

Met de extra kanttekening dat Verkerk ook niet echt leefde voor zijn sport. Hij zat liever aan de bar champagne uit te delen dan aan zijn herstel te werken. Roland Garros was letterlijk naar zijn hoofd gestegen. Waarmee ik wil aangeven dat je zowel lichamelijk als mentaal in orde moet zijn om een solide top 50 speler te zijn. Wat dat aangaande is het best knap wat Griekspoor en Zandschulp laten zien toch? Dit is ongeveer hun niveau schat ik zo in.

Ja dat lichamelijke en mentale is wel een dingetje vaak bij Nederlandse tennissers, dat maakt het knap wat die twee nu doen, die in de top 100 staan. Alhoewel Thiemo de Bakker ook een 1 a 2 jaar in de top 100 stond en daarna zowel lichamelijk als mentaal ver weg zakte. Wat dat betreft heb ik ook wel respect voor de carrière van Haase, die minder talentvol was dan de Bakker volgens mij, maar er echt veel meer uitgehaald heeft.

Bertens was ook een mentale tijdbom in haar carrière. Wessels was ook een groot talent, maar ook alleen maar lichamelijke ongemakken. Antal van der Duim was teveel feestbeest en kon zijn talent ook niet omzetten. Indy de Vroome heeft haar potentie ook niet waargemaakt en de Kleine kraai ook niet.

Uiteindelijk zijn Krajicek en Schalken beide ook te vroeg in hun carrière gestopt door blessures (Schalken had daar ook nog pfeiffer bij). 32 en 31 waren zij.

Jan Siemerink, Haarhuis en Eltingh hebben bijvoorbeeld weinig blessures gehad en hebben een meer dan uitstekende carrière gehad.

wavanbuuren

• 4228 berichten
  • 1334 stemmen

En mooie opsomming happie.

Haasse hoorde in de jeugd wel tot de wereldtop als ik me niet vergis toch?

Wat dat zegt in het kader van goeie / slecht lichtingen e.d. ben ik niet ingewijd genoeg voor, maar hadden we van hem toch niet iets meer mogen verwachten?

Bertens is ook wel een mooi voorbeeld idd. Je zou toch denken dat je met de juiste begeleiding wat meer kan bereiken qua mentale weerbaarheid bij de de genen die graag willen.

eRCee

• 13448 berichten
  • 1980 stemmen

Schalken heeft er toch wel het maximale uitgehaald lijkt mij? Ik was fan van Sjeng!

happie

• 6242 berichten
  • 426 stemmen

wavanbuuren schreef:

En mooie opsomming happie.

Haasse hoorde in de jeugd wel tot de wereldtop als ik me niet vergis toch?

Wat dat zegt in het kader van goeie / slecht lichtingen e.d. ben ik niet ingewijd genoeg voor, maar hadden we van hem toch niet iets meer mogen verwachten?

Bertens is ook wel een mooi voorbeeld idd. Je zou toch denken dat je met de juiste begeleiding wat meer kan bereiken qua mentale weerbaarheid bij de de genen die graag willen.

Hmm je heb gelijk over Haase. Toch nr 3 van de wereld bij de junioren en een jeugdfinale wimbledon. De Bakker heeft daar Wimbledon gewonnen, dus ik denk dat die prestaties mijn iets te voorbarige conclusies hebben getrokken.

Gezien die prestaties van Haase in het juniorencircuit zou hij er meer uit moeten halen denk ik ja. Ik heb hem nooit een bijzondere tennisser gevonden. Wellicht heeft hij zich niet zo doorontwikkeld vanaf de junioren, maar hij heeft wel jaren diep in de top 100 gestaan en vaak met een uitschieter (kitzbühel 2x) zich daarin gehandhaafd. Ik denk dat hij zich ook vaak makkelijker uit zijn spel liet halen door kleine irritaties, want het was ook wel een behoorlijke zeur.

Bertens had er ook zeker meer uit kunnen halen. Toen ze in de top 10 kwam zat ik eigenlijk wel te wachten op die GS overwinning, maar de emotionele ineenstortingen en de kleine pijntjes hadden vaak de overhand. Sluiter was qua karakter denk ik een geschenk uit de hemel. Daar heeft ze echt de stappen onder gemaakt aan het begin.

happie

• 6242 berichten
  • 426 stemmen

eRCee schreef:

Schalken heeft er toch wel het maximale uitgehaald lijkt mij? Ik was fan van Sjeng!

Zeker, maar doelde er vooral op, dat het zonde was dat hij op zijn 31ste al noodgedwongen moest stoppen, omdat hij op zijn hoogtepunt pfeiffer had gekregen anderhalf jaar daarvoor. Zonder pfeiffer had hij nog wel zeker 4 jaar dit niveau kunnen hebben. Het is één van de voorbeelden van Nederlandse tennissers, die toch een abrupt beëindigde carrière hebben door een blessure.

happie

• 6242 berichten
  • 426 stemmen

Botic zijn ontwikkeling stokt nog niet zo te zien. Gisteren een sterke pot gespeeld tegen Baby Federer.

happie

• 6242 berichten
  • 426 stemmen

De coronagolf in de ronde van Zwitserland gaat door. Leider Vlasov eruit, de voltallige ploegen van Bahrein en Alpecin, 4 UEAers en 4 van EF. Van de 153 renners zijn er nog 96 over.

Splinters

• 2630 berichten
  • 1391 stemmen

Het is race. Max de Monegask vertrekt zometeen van poleposition in canada.

Splinters

• 2630 berichten
  • 1391 stemmen

Het is officieel. De Monegaskische vlag kan uit: monegask verstappen heeft zojuist de gp van canada op zijn naam geschreven.

Splinters

• 2630 berichten
  • 1391 stemmen

Stil hier. Niemand hier voor monaco? Is lewis hamilton trouwens al uit zijn auto?

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Splinters schreef:

Stil hier. Niemand hier voor monaco? Is lewis hamilton trouwens al uit zijn auto?

Gefeliciteerd, je hebt wederom een topic verziekt. Wees er happy mee.

Splinters

• 2630 berichten
  • 1391 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Gefeliciteerd, je hebt wederom een topic verziekt. Wees er happy mee.

Opzichtig narcistisch gedrag van sporters kun je mij toch niet verwijten? Don't shoot the messenger. Je kunt wat dat betreft beter klagen bij max of voor mijn part bij lewis die ondertussen al dermate lang niet meer in nederland of engeland zijn geweest dat ze waarschijnlijk niet eens meer weten waar het ligt.

Graaf Machine

• 9840 berichten
  • 1425 stemmen

In, of op, Mallorca heeft Griekspoor de Spanjaard Lopez verslagen.

Op zich niet heel raar dat Griekspoor de 40 jarige Lopez, 214 van de wereld verslaat, maar wat er meer in het nieuws stond imponeerde me wel, dat wist ik niet:

"De veertigjarige López zag vorige maand een imposant record ten einde komen. De nummer 214 van de wereld verloor in het kwalificatietoernooi van Roland Garros en ontbrak daardoor na 79 optredens voor het eerst sinds 2002 op een Grand Slam-toernooi."

79 Grand Slam toernooien achtereen acte de présence geven, dat is me wat zeg. Voor het eerst in 20 jaar miste hij afgelopen RG dus een GS-toernooi.

Onwaarschijnlijk. En dat dat me dan ontgaan is, normaal ben ik gek op dit soort feitjes.

happie

• 6242 berichten
  • 426 stemmen

Ja die las ik laatst ook. Vrij onopvallend ook nagenoeg al die jaren in de top 100 gebivakkeerd.

Hij is trouwens wel zonder kwalificaties geplaatst voor Wimbledon. Hij neemt de plek van Thiem in, die zich terug getrokken heeft.

Nog een leuk feitje: Hiermee evenaart Lopez Federer met meeste GS slams: 81 Deelnames. Hopen dat hij daarna een WC krijgt voor de US open, want zou mooi zijn, als hij het record alleen in handen krijgt.

Graaf Machine

• 9840 berichten
  • 1425 stemmen

En Griekspoor gaat door hoor. Nu Molcan naar huis gestuurd. Aanvankelijk leek het er niet op, de eerste set verloor hij met 0-6.

Griekspoor gaat ook gewoon op weg naar een plekje in de top 40. Althans, dat is mijn verwachting.

Het is geen vetpot, maar de Nederlandse tennismannen halen toch de laatste jaren succesjes waar we lang alleen nog van konden dromen.

happie

• 6242 berichten
  • 426 stemmen

Twee Nederlanders in de top 50 zou ook mooi zijn. Nu speelt hij tegen de nummer 303 van de wereld. Wint hij die, dan staat hij 45/46. Botic inmiddels 22ste geplaatst op Wimbledon.

Wanneer hebben er trouwens drie Nederlanders boven Federer gestaan. Na Wimbledon is dit waarschijnlijk het geval.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.