- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Wat ik me afvraag nav Amerikaanse films...
Wat ik me afvraag nav Amerikaanse films...

Jordy
-
- 22563 berichten
- 2952 stemmen
Waarom zegt men in Amerika altijd "I call shotgun" als iemand voorin de auto wil zitten?
Waar komen uitdrukking als "fair shmair" vandaan (het woord herhalen, maar dan met "shm" in het begin, om aan te geven "lekker belangrijk"?
Waarom zegt men altijd "he was about yea (sp?) high"?
nou kom maar op

T.O.
-
- 2030 berichten
- 2282 stemmen
Waar komen uitdrukking als "fair shmair" vandaan (het woord herhalen, maar dan met "shm" in het begin, om aan te geven "lekker belangrijk"?
Volgens mij is dit afkomstig van de joods-Amerikaanse bevolking en derhalve door jiddisch/Hebreeuwse invloed ontstaan.

blabla
-
- 2070 berichten
- 5083 stemmen
Waarom zegt men in Amerika altijd "I call shotgun" als iemand voorin de auto wil zitten?
Uit de tijd van de koetsen, naast de koetsier met een gun voor de veiligheid ?
Is maar een gokje, maar lijkt me aannemelijk.

yerdaddy
-
- 113 berichten
- 1444 stemmen
Zou kunnen. Ik dacht altijd dat het door de Amerikaanse politieautos kwam. Bij de bijrijder zit namelijk een shotgun bij het dashboard (heb ik ook maar uit films).

JoeHallenbeck
-
- 3413 berichten
- 0 stemmen
De uitdrukking "I call shotgun" wordt door nederlandse vertalers nogal eens verkeerd begrepen.
Laatst nog tijdens een serie (welke ben ik even vergeten), zei een jongetje het tegen z'n zusje met de vertaling: "Ik wil het geweer"

petey
-
- 1901 berichten
- 3828 stemmen
Yea is gewoon een overblijfsel uit Oud Engels en wordt gebruikt om iets te versterken.

petey
-
- 1901 berichten
- 3828 stemmen
Helemaal correct.
Historically, the shotgun position originated during the days of the horse-driven wagon. Since the driver is exposed when handling the reins, another person with a shotgun was needed next to him/her to fend off various bandits, outlaws, and do-no-gooders who intended to hi-jack the wagon. Back then, riding "shotgun" was no sinecure, as that person must need expose himself in the same manner as the driver, thus becoming the primary target for various antagonistic forces.
Er zijn zelfs regels voor het roepen.