• 155.327 films
  • 9.292 series
  • 27.638 seizoenen
  • 604.194 acteurs
  • 345.948 gebruikers
  • 8.758.216 stemmen

Wat ik me afvraag nav Amerikaanse films...

zoeken in:

Jordy

• 22563 berichten
  • 2952 stemmen

Waarom zegt men in Amerika altijd "I call shotgun" als iemand voorin de auto wil zitten?

Waar komen uitdrukking als "fair shmair" vandaan (het woord herhalen, maar dan met "shm" in het begin, om aan te geven "lekker belangrijk"?

Waarom zegt men altijd "he was about yea (sp?) high"?

nou kom maar op

T.O.

• 2030 berichten
  • 2282 stemmen

Jordy schreef:

Waar komen uitdrukking als "fair shmair" vandaan (het woord herhalen, maar dan met "shm" in het begin, om aan te geven "lekker belangrijk"?

Volgens mij is dit afkomstig van de joods-Amerikaanse bevolking en derhalve door jiddisch/Hebreeuwse invloed ontstaan.

blabla

• 2070 berichten
  • 5083 stemmen

Jordy schreef:

Waarom zegt men in Amerika altijd "I call shotgun" als iemand voorin de auto wil zitten?

Uit de tijd van de koetsen, naast de koetsier met een gun voor de veiligheid ?

Is maar een gokje, maar lijkt me aannemelijk.

yerdaddy

• 113 berichten
  • 1444 stemmen

blabla schreef:

(quote)

Zou kunnen. Ik dacht altijd dat het door de Amerikaanse politieautos kwam. Bij de bijrijder zit namelijk een shotgun bij het dashboard (heb ik ook maar uit films).

JoeHallenbeck

• 3413 berichten
  • 0 stemmen

De uitdrukking "I call shotgun" wordt door nederlandse vertalers nogal eens verkeerd begrepen.

Laatst nog tijdens een serie (welke ben ik even vergeten), zei een jongetje het tegen z'n zusje met de vertaling: "Ik wil het geweer"

petey

• 1901 berichten
  • 3828 stemmen

Jordy schreef:

Waarom zegt men altijd "he was about yea (sp?) high"?

Yea is gewoon een overblijfsel uit Oud Engels en wordt gebruikt om iets te versterken.

petey

• 1901 berichten
  • 3828 stemmen

blabla schreef:

Helemaal correct.

Historically, the shotgun position originated during the days of the horse-driven wagon. Since the driver is exposed when handling the reins, another person with a shotgun was needed next to him/her to fend off various bandits, outlaws, and do-no-gooders who intended to hi-jack the wagon. Back then, riding "shotgun" was no sinecure, as that person must need expose himself in the same manner as the driver, thus becoming the primary target for various antagonistic forces.

Er zijn zelfs regels voor het roepen.

Jordy

• 22563 berichten
  • 2952 stemmen

dank u

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.