- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Algemeen sporttopic (geen voetbal)
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Dat sowieso.
Zoals ik dus al in de gewijzigde post boven de jouwe schreef vind ik vooral zijn progressie in het klimwerk verdacht.
Zijn progressie in het tijdrijden is ergens normaal. (Als een 23-jarige 16de kan worden in een tijdrit, dan kan die enkele jaren later gemakkelijk 2de worden)
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Wellicht dat zijn progressie in het tijdrijden normaal is. Dan nog zijn die plaatsen (33e en 32e) weinig bijzonder vind ik hoor. In 2010 werd hij weer 138e in de tijdrit... Je moet uitkijken dat je ook niet opeens alles goed gaat praten op basis van een 16e plek.
Dat verklaart niet dat 1 en dezelfde persoon 2 van zulke enorm verschillende disciplines zo erg goed kan zijn.
Ik bedoel, Tony Martin trapte op een machtig verzet van 58-12 rond, omdat het een korte vlakke tijdrit was met nog wind in de rug ook. Dat betekent dat je een echte krachtpatser moet zijn om met 53 kilometer gemiddeld rond te rijden, zie een Tuft.
Het interview nadien was ook geniaal, waarin Martin zelf gewoon niet kon geloof dat zo'n scharminkeltje van 67 kg nog bijna onder zijn tijd dook op een parkoers dat op het lichaam van Der Panzerwagen is geschreven. En dan kwam dat trouwens nog puur door veranderende weersomstandigheden in de laatste kilometers die in het nadeel van Froome uitpakte.
Dat hij daarna opeens sneller het laatste stuk van de Ventoux opsprint dan het duel Pantani/Armstrong en iemand als Contador wegzet als een amateur zonder uit het zadel te komen heb ik wel zoiets van, ehh, is dit dezelfde kerel die zo'n geweldige tijdrit neerzette? Is dit dezelfde Froome die tot de Vuelta 2011 vrijwel niks had gewonnen behalve een etappe in de Ronde van Japan? Is dit dezelfde Froome die het in 2009 aflegde tegen alle renners die nu ruim achter hem finishen?
Ik zeg nergens dat het omonstotelijk doping is, maar dit is wel één van de meest opmerkelijke prestaties/progressies ooit gezien in de moderne topsport. En dan heeft Froome net de pech dat dat gebeurt in het wielrennen, een sport die mij heeft geleerd dat zulke enorm goede prestaties in 99/100 gevallen niet op water en brood zijn bereikt.
Apollinisch
-
- 21299 berichten
- 0 stemmen
Het interview nadien was ook geniaal, waarin Martin zelf gewoon niet kon geloof dat zo'n scharminkeltje van 67 kg nog bijna onder zijn tijd dook op een parkoers dat op het lichaam van Der Panzerwagen is geschreven. En dan kwam dat trouwens nog puur door veranderende weersomstandigheden in de laatste kilometers die in het nadeel van Froome uitpakte.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Nog een mooie, uit een recent verleden. De hoogste aankomst ooit in de tour(2655m!):
18: Pinerolo - Col du Galibier
89 renners kwamen toen buiten tijd aan. De tourdirectie liet ze allemaal opvissen, maar ze verloren allemaal 20 punten.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Wellicht dat zijn progressie in het tijdrijden normaal is. Dan nog zijn die plaatsen (33e en 32e) weinig bijzonder vind ik hoor. In 2010 werd hij weer 138e in de tijdrit... Je moet uitkijken dat je ook niet opeens alles goed gaat praten op basis van een 16e plek.
Maar die 16de plek bewijst wel dat hij goed kan tijdrijden als hij wil.
Waarom zou hij als helper in een andere ronde in 2010 alles gaan geven in een tijdrit? Driekwart van het peloton gaat niet voluit in een tijdrit. (Sommigen zien het als een extra rustdag).
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Nogmaals, we kunnen heel makkelijk gaan zoeken naar redenen waarom Froome wel een geloofwaardige progressie boekt. Dan kom je dus uit bij tijdritjes uit waar hij 16e wordt.
Dat is heel knap, zeker, maar op die manier zou ik ook kunnen stellen dat Boy van Poppel 12 Touretappes gaat winnen omdat hij in het wit heeft gereden en in zijn eerste Tour massasprint direct 3e werd. Deze discussie doet me dan ook denken aan het verhaal Richie Porte. Daar kun je precies dezelfde discussie voeren... Froome heeft iig nog nooit een constante prestatiecurve vertoond, dat moeten we gewoon eens zijn. Helemaal als het gaat om etappekoersen.
Feit blijft dat als je in 2010 had gezegd dat Froome en Porte beide GC contenders zouden worden die iedereen aan gort zouden rijden, had iedereen je voor gek verklaard.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Dat is heel knap, zeker, maar op die manier zou ik ook kunnen stellen dat Boy van Poppel 12 Touretappes gaat winnen omdat hij in het wit heeft gereden en in zijn eerste Tour massasprint direct 3e werd.
Heeft er niets met te maken. Iedereen stond toen in dezelfde tijd.
12 etappes lijkt me wat veel, maar één of meerdere sprint-etappes in de toekomst lijkt me niet onmogelijk. (Als hij nog wat beter kan worden).
Deze discussie doet me dan ook denken aan het verhaal Richie Porte. Daar kun je precies dezelfde discussie voeren...
Ritchie Porte's progressie vormt wel een constante. Niet zoals bij Froome, die 'plots' een toprenner werd.
Niet te vergeten: Porte werd 7de bij zijn eerste grote ronde (Giro van 2010).
Froome heeft iig nog nooit een constante prestatiecurve vertoond, dat moeten we gewoon eens zijn. Helemaal als het gaat om etappekoersen.
Maar we moeten wel de kanttekening maken met wat een renner kan, en wat hij presteert.
Als helper kan je misschien meer dan wat je eigenlijk presteert. Sommige dagen laat je je expres wat vroeger uitzakken in een bergrit, of doe je het extra rustig aan in een tijdrit (omdat je daags nadien moet beuken voor je kopman).
Ik ben het wel met je eens dat er iets niet klopt aan Froome. Ik zou er ook niet van verschieten als dit een 2de Armstrong wordt.
Knisper
-
- 13041 berichten
- 1279 stemmen
Overigens maakt het in wielrennen veel uit of iemand de kopman is of niet. Ik heb van de week een interview gelezen waarin Tony Martin zegt, dat hij zich volgend jaar op de gele trui wil gaan richten. Aan de hand van zijn bergprestaties in deze Tour lijkt dat natuurlijk lachwekkend, maar het is allemaal een kwestie van prioriteiten. Martin is ervan overtuigd, dat als hij een paar kilo's verliest (en dat is een kwestie van de juiste training), dat hij met de beste mee naar boven kan.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Ritchie Porte's progressie vormt wel een constante. Niet zoals bij Froome, die 'plots' een toprenner werd.
Niet te vergeten: Porte werd 7de bij zijn eerste grote ronde (Giro van 2010).
Nogmaals, deze discussie heb ik ook gevoerd na de Trentino en PN waarin Porte zo sterk reed.
Die 7e plek had hij grotendeels te danken aan die enorme beruchte massa ontsnapping waar hij bij zat. Die Giro van 2010 werd trouwens bijna gewonnen door Arroyo...
In alle, maar dan ook alle stages die bergop finishte verloor hij tijd op concurrenten.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Overigens maakt het in wielrennen veel uit of iemand de kopman is of niet. Ik heb van de week een interview gelezen waarin Tony Martin zegt, dat hij zich volgend jaar op de gele trui wil gaan richten. Aan de hand van zijn bergprestaties in deze Tour lijkt dat natuurlijk lachwekkend, maar het is allemaal een kwestie van prioriteiten. Martin is ervan overtuigd, dat als hij een paar kilo's verliest (en dat is een kwestie van de juiste training), dat hij met de beste mee naar boven kan.
Hoezo is het belachelijk als Martin zegt dat hij voor het klassement gaat? Ik vind dat een vrij logische uitspraak gezien zijn krachten en fysieke gesteldheid... Tijdrit is een zeer belangrijk onderdeel (er zijn maar 4 Tourwinnaars OOIT die NIET in de top 3 van de ITT eindigden... zegt genoeg).
Dus ik geef hem een grote kans hoor.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
U kan de goede prestatie van Mollema vieren, maar met mate!
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Feit blijft dat als je in 2010 had gezegd dat Froome en Porte beide GC contenders zouden worden die iedereen aan gort zouden rijden, had iedereen je voor gek verklaard.
Ik voorspelde het al in 2008 hoor: hoppa hier zag ik het al, gebroederlijk vier en vijf in de altijd lastige Herald Sun Tour. Froome beter in de klim, Porte beter in de tijdrit. Het jaar daarvoor won Froome trouwens naast een ritzege in de Tour of Japan ook een rit in de Giro delle Regioni. In de uitslagen zie je verder dat hij altijd al goed met aankomsten bergop uit de voeten kon. Nu is het wachten tot Kennaugh zich in de GC's gaat mengen 
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Haha ja je bent nu sarcastisch toch? 
Ze hebben ook nog Dombrowski rijden. Dat is nu dus een renner waarvan ik verwacht dat hij over 4 jaar met de allerbeste kan strijden voor de Tourwinst. Dat is gewoon een enorm talent en een zeer goede aankoop van Sky. Ben benieuwd.
Knisper
-
- 13041 berichten
- 1279 stemmen
Hoezo is het belachelijk als Martin zegt dat hij voor het klassement gaat? Ik vind dat een vrij logische uitspraak gezien zijn krachten en fysieke gesteldheid... Tijdrit is een zeer belangrijk onderdeel (er zijn maar 4 Tourwinnaars OOIT die NIET in de top 3 van de ITT eindigden... zegt genoeg).
Dus ik geef hem een grote kans hoor.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Ben ik het niet mee eens. Als Tony Martin 7 kg lichter is kan hij alleraardigst mee in de bergen, dat liet hij in 2009 zien. Maar met Tony Martin was het altijd zo dat hij in week 3 wegzakte . Ook kwam het. omdat zijn agenda en voorbereiding destijds niet ideaal waren met Ronde van Zwitserland bv.
Vind ik dus een apart geval dan Froome/Porte die gewoon altijd constant minder reden dat hun leeftijdsgenoten. Als hij zich echt gaat focussen kan hij top 5 rijden denk ik. Ullrich stijl..
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Kopgroep van 32 man, inclusief Dumoulin, Boom, de Tourminator en... 3 Saxo's...
mjk87 (moderator films)
-
- 14580 berichten
- 4539 stemmen
Boom wint vandaag. Zo, die staat vast genoteerd. Had gisteren al dat voorgevoel.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Mooi niet. Alles is toch net weer samen?
Enkel Klöden en Hansen rijden nog voorop.
Ik denk dat sommige mensen zich nu afvragen: "Ik wist niet dat Klöden mee deed".
Heeft zich dit jaar (en de laatste jaren) nog niet laten zien.
Klöden was al 2 maal 2de in de Tour, maar won nooit een etappe. 1 keer kwam hij wel heel dicht bij: (17 Bourg d'Oisans - Le Grand Bornand (2004))
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Een veel te zware klim voor Larsje op het eind.
Groep alweer terug gepakt trouwens.
mjk87 (moderator films)
-
- 14580 berichten
- 4539 stemmen
1 keer kwam hij wel heel dicht bij: (17 Bourg d'Oisans - Le Grand Bornand (2004))
(embed)
Wat dacht je van deze dan:
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Boom wint vandaag. Zo, die staat vast genoteerd. Had gisteren al dat voorgevoel.
Indrukwekkend 
mjk87 (moderator films)
-
- 14580 berichten
- 4539 stemmen
Tja, ik kan beter niets roepen.
Of nee, Froome wint de tour. Had vanochtend dat voorgevoel * wacht nu geduldig af*
El Loco
-
- 1130 berichten
- 2403 stemmen
Als deze groep wegblijft zal het gaan tussen Voeckler, Gilbert en Albasini denk ik.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Het zal veel van de daalcapaciteiten afhangen.
Wie het best daalt, die wint.
Er wordt dezelfde afdaling genomen als in 2003! Toen verwachtte niemand een aanval, maar Vinokourov ging er toch vandoor voor de top.
De afdaling lag er toen gevaarlijk bij omdat het warm was. Toevallig is het vandaag ook 36°c!
Alweer een filmpje, van de gevaarlijke afdaling in 2003. Beloki kwam ten val, en Armstrong kon hem maar nipt ontwijken;
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Ik vind Mollema weer niet sterk ogen, rijd zo lijkt het (wederom) puur op karakter, maar dat gaat een keer te weinig zijn komende dagen....
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Hoop wel dat Mollema nog een keertje zich laat zien. Hij zit steeds mee vooraan, maar de hele tijd aanklampen en meeglippen. Doet wel weer een goeie zaak.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Heeft volgens mij geluk dat het maar een colletje van 2de categorie is.
Wat als dit Alpe D'Huez was?
Nicolage Rico
-
- 20223 berichten
- 2367 stemmen
Tja, ik kan beter niets roepen.
Of nee, Froome wint de tour. Had vanochtend dat voorgevoel * wacht nu geduldig af*
Met deze voorspelling van jou is de Tour opeens weer spannend.
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Lars Boom is vandaag overigens op een keurige 134e plek geëindigd.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.