• 15.987 nieuwsartikelen
  • 179.045 films
  • 12.274 series
  • 34.085 seizoenen
  • 649.230 acteurs
  • 199.277 gebruikers
  • 9.390.385 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal)

zoeken in:

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

In het wielrennen heeft het erg met wind, parcours en wedstrijdverloop te maken maar dat eigenlijk geen enkele toptijd meer wordt verbroken zegt wel een hoop natuurlijk.

rep_robert

• 27519 berichten
  • 4089 stemmen

Important mentions: In 1958, 1999 and 2004, Mont Ventoux was climbed in a 21,5 km individual time trial.

Staat er zelfs in je eigen link. Fris aan zo'n klim beginnen lijkt me toch anders dan 200 km hard koersen ervoor en dan nog eens 20 km klimmen. Vandaar vooral die goede tijden in 99 en 04 gok ik..

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Maarja dan kun je weer niet van elkaar profiteren...

mjk87 (moderator films)

• 14580 berichten
  • 4539 stemmen

rep_robert schreef:

(quote)

Important mentions: In 1958, 1999 and 2004, Mont Ventoux was climbed in a 21,5 km individual time trial.

Staat er zelfs in je eigen link. Fris aan zo'n klim beginnen lijkt me toch anders dan 200 km hard koersen ervoor en dan nog eens 20 km klimmen. Vandaar vooral die goede tijden in 99 en 04 gok ik..

Verder niet gekeken eigenlijk, kom ne eerlijk gezegd ook geen tijdrit herinneren daarheen. Vandaar. Tijd van Froome dus alsnog verdacht

Overigens, op Alp d'Huez had Armstrong met een tijdrit nog een langzamere tijd dan Pantini ooit reed. Het kan dus wel, al was het vandaag bijzonder lang voor ze de berg opgingen.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

otherfool schreef:

In het wielrennen heeft het erg met wind, parcours en wedstrijdverloop te maken maar dat eigenlijk geen enkele toptijd meer wordt verbroken zegt wel een hoop natuurlijk.

Ook gisteren van Merckx gehoord dat het één van de makkelijkere beklimmingen van de Ventoux was. Niet extreem warm en het ganse parcours de wind in het voordeel, speelt vorlgens hem in het voordeel van het type Froome, terwijl de lichtere klimmertjes en haast geen winst bij hadden. Moest dezelfde wind op kop of pal in de flank hebben gestaan, zou het een echt slagveld geweest zijn. In plaats van 45 minuten vooruit op het snelste schema aan te komen, zouden ze minstens een half uur na het traagste schema zijn aangekomen.

eRCee

• 13449 berichten
  • 1981 stemmen

Overigens ook een sterke beklimming van Nieve zeg, het is dat de Belkins hem in de waaieretappe hebben uitgeschakeld, maar zou anders nog een geduchte concurrent kunnen zijn geweest voor de top-5.

Had op iets meer gehoopt van Mollema, maar hopelijk komt zijn dag nog (dinsdag in een sprintje?). Een etappewinst zou toch wel een mooie beloning zijn voor het rijden van de Belkins deze Tour. Gesink en Ten Dam vond ik gisteren echt overtuigend, in deze vorm moet Gesink toch eens een fraai nummer kunnen opvoeren.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

mjk87 schreef:

Verder niet gekeken eigenlijk, kom ne eerlijk gezegd ook geen tijdrit herinneren daarheen. Vandaar. Tijd van Froome dus alsnog verdacht

Was telkens in de Dauphiné.

De laatste klimtijdrit in de tour dateert inderdaad van Alpe D'Huez (2004). Toen won Armstrong.

2de was Ulrich, op 1:01 !

Spijtig dat men vandaag zo weinig klimtijdritten doet. Vroeger had men er haast ieder jaar een. (in 1983 zelfs 2 stuks: - 15 Clermont-Ferrand - Puy De Dome (Arroyo) + 19 Morzine - Avoriaz (Van Impe))

Ulrich finishte in 1997 als 2de, op 0:47 van Pantani.

maw: Hij deed toen een kwart minuut beter dan zijn tijdrit in 2004!

Maar ik snap wel waarom men in 1997 zo snel reed. In deze link kan je de eerste helft van de beklimming + de finish zien.

YouTube - Tour de France 1997 Stage 13 Pantani L'Alpe D'Huez

Je ziet namelijk dat T-Mobile op de flanken van de berg een enorm tempo maakt (alsof ze een sprint aantrekken).

Timmy757

• 3365 berichten
  • 598 stemmen

Wat was Pantani toch een geweldige klimmer .

Timmy757

• 3365 berichten
  • 598 stemmen

Wordt slecht weer verwacht voor de etappe naar Alpe d'Huez, dan ben ik benieuwd naar de afdaling.... Mocht het echt slecht weer zijn zeg ik schrappen en gwn één keer beklimmen....

stfuympos

• 13362 berichten
  • 731 stemmen

Timmy757 schreef:

Wordt slecht weer verwacht voor de etappe naar Alpe d'Huez, dan ben ik benieuwd naar de afdaling.... Mocht het echt slecht weer zijn zeg ik schrappen en gwn één keer beklimmen....

Mietje

Timmy757

• 3365 berichten
  • 598 stemmen

stfuympos schreef:

(quote)
Mietje

Sensatiezoeker.... Waarom de risico's opzoeken ?

stfuympos

• 13362 berichten
  • 731 stemmen

Rustig maar hoor heilig boontje!

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Timmy757 schreef:

Wat was Pantani toch een geweldige klimmer .

Nog een legendarische: 15 Grenoble - Les Deux Alpes (1998)

Ulrich vertrekt die dag met de gele trui. Zijn uitdagers staan al op enkele minuten (Pantani op 3:01), en Ulrich denkt al aan geel in Parijs.

Dat is buiten Pantani gerekend, die al op de Galibier (nog voor de slotklim) aan valt.

Andere uitdagers willen zijn voorbeeld volgen, en daardoor wordt het peleton al snel aan flarden gereden.

Ulrich zit volledig geïsoleerd en moet de kastanjes zelf uit het vuur halen wanneer iedereen hem begint aan te vallen. In eerste instantie lukt dat, maar nog voor de top van de Galibier begint Ulrich te kraken.

Pantani haalt op de top van de Galibier de vroege vluchters in (waarvan hij in de vallei kan profiteren om te recupereren), en staat dan al 2 minuten voor op Ulrich.

Pantani vliegt dan als een ontketende Les Deux Alpes op, terwijl Ulrich alles zwart ziet worden en ook andere concurrenten moet laten gaan.

Uiteindelijk komt Ulrich als 25ste over de streep, op 8'57. Zijn tour is voorbij! (Boogerd werd die rit mooi 5de op 5'48)

Als men het Chris Froome dit jaar nog moeilijk wil maken, dan moet men het dit jaar ook zo doen. De rit naar Alpe D'Huez leent er zich toe.

Zoals je ziet in bovenstaande link: Riis was er in 1998 bij, en weet hoe het moet.

Als zijn team reeds op de Col d'Ornon tempo kan maken, dan kan men de debatten al openen op de eerste Alpe D'Huez. Als praktisch iedereen in de top 10 om beurten aan valt, dan kan men Froome snel afmatten.

Bovendien: Froome is een belabberde daler, en zal extra tijd verliezen in de gevaarlijke afdaling van de Col de Sarenne.

(afbeelding)

Timmy757 schreef:

Ulrich verklaarde dat zijn inzinking ook te maken heeft met het enorm slechte weer die dag.

Ook Froome is iemand die beter rijdt bij warm weer (Afrikaanse roots!). Het is mogelijk, als men het aan durft!

Finisterra

• 15532 berichten
  • 4718 stemmen

Ullrich was een mooi-weer-man inderdaad en Armstrong net het omgekeerde. De weinige moeilijke momenten die Armstrong kende waren ook altijd bij erg warm weer, geloof ik.

Waar haal je eigenlijk de slechte daalcapaciteiten van Froome? Niet dat ik weet van erg goede daalkunsten maar kan me niet herinneren dat hij ooit problemen had in afdalingen.

Dat om beurten aanvallen van de top-10 gaat volgens mij nooit gebeuren. Denk dat de meesten wel beseffen dat Froome veel te sterk is en dus eerder focussen op de andere top-10 kandidaten. Áls ze iets willen doen, zal het wel van ver moeten ja. En zullen ze hem zo vroeg mogelijk moeten isoleren. Kennaugh en Porte waren wel sterk gisteren maar de rest van de ploeg lag er toch weer erg snel af. Want op de slotklim behoort Froome - zonder inzinking - sowieso tot de 2 beste klimmers.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Finisterra schreef:

Ullrich was een mooi-weer-man inderdaad en Armstrong net het omgekeerde. De weinige moeilijke momenten die Armstrong kende waren ook altijd bij erg warm weer, geloof ik.

Armstrongs moeilijkste jaar was 2003: Het jaar met de warmste zomer ooit.

Toen won Ulrich de tijdrit in Cap Découverte, en kroop heel dicht bij Armstrong (0'34).

Enkele dagen later volgden de Pyreneeën. Armstrong concentreert zich te veel op Ulrich, waardoor Vinokourov in zowel de rit naar Loudenvielle als naar Plateau De Bonsacre tijd kan pakken, en ook gevaarlijk dicht komt!

De laatste pyreneeënrit (naar Luz-Ardiden) wordt gewonnen door Armstrong, maar kan zijn voorsprong amper uitbouwen.

Het blijft spannend tot de laatste tijdrit. Kan Ulrich alweer toeslaan en deze tour winnen?

Het regent echter, en Ulrich valt ... Armstrong wint de tijdrit, en de tour! Hetzij met zijn kleinste verschil: 1'01

Timmy757

• 3365 berichten
  • 598 stemmen

AGE-411 schreef:

(quote)

Ulrich vertrekt die dag met de gele trui. Zijn uitdagers staan al op enkele minuten (Pantani op 3:01), en Ulrich denkt al aan geel in Parijs.

Dat is buiten Pantani gerekend, die al op de Galibier (nog voor de slotklim) aan valt.

Andere uitdagers willen zijn voorbeeld volgen, en daardoor wordt het peleton al snel aan flarden gereden.

Ulrich zit volledig geïsoleerd en moet de kastanjes zelf uit het vuur halen wanneer iedereen hem begint aan te vallen. In eerste instantie lukt dat, maar nog voor de top van de Galibier begint Ulrich te kraken.

Pantani haalt op de top van de Galibier de vroege vluchters in (waarvan hij in de vallei kan profiteren om te recupereren), en staat dan al 2 minuten voor op Ulrich.

Pantani vliegt dan als een ontketende Les Deux Alpes op, terwijl Ulrich alles zwart ziet worden en ook andere concurrenten moet laten gaan.

Uiteindelijk komt Ulrich als 25ste over de streep, op 8'57. Zijn tour is voorbij! (Boogerd werd die rit mooi 5de op 5'48)

(embed)

Prachtig ook! En dan nog even stoppen, regenjasje aan een weer door!

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Op Alpe d'Huez wordt veel regen en koude verwacht. (Sneeuw lijkt weinig waarschijnlijk.)

Het kan een sterkte zijn! Als Froome ergens een inzinking kan krijgen, is het daar.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

AGE-411 schreef:

De mooiste Tour-etappe aller tijden

rep_robert

• 27519 berichten
  • 4089 stemmen

http://nos.nl/video/529837-vader-niet-eens-met-afstappen.html

Blijft een vreemd interview. Wat mij betreft een loser-mentaliteit. Je rijdt de Tour uit(tenzij je niet anders kan natuurlijk) of anders blijf je gewoon lekker thuis joh!

http://nos.nl/artikel/529711-danny-van-poppel-verlaat-tour.html

depri83

• 6812 berichten
  • 1491 stemmen

Misschien een idee. Ritzeges pas uitkeren na afloop van de tour. Heb je hem uitgereden mag je je ritzege houden, doe je dat niet krijgt de nummer twee van die rit hem op zijn naam.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Idee van niks.

Snap het alleen ook niet zo van Danny, schijnt nog redelijk fris te zitten.

rep_robert

• 27519 berichten
  • 4089 stemmen

Ja, maar hij heeft zijn ervaring opgedaan dus nu mag hij weer weg. Ja, zo ken ik er ook wel meer. Als hij ooit op de Champs Élysées wilt winnen lijkt het me logisch dat hij ook die bergen over zal moeten.

eRCee

• 13449 berichten
  • 1981 stemmen

Die jongen is 19 en had tot voor deze Tour zelfs nog nooit met oortjes in gereden. Het heeft geen enkele zin om hem de drie zware bergetappes en de tijdrit aan te doen voor een 9e plek op de Champs-Elysees.

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Ok, dus Froome wint eerst bijna een korte vlakke tijdrit van erkende power tijdrijder en wint vervolgens ook nog een enorm zware bergrit.

Niets aan de hand mensen, gewoon doorlopen.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Pitakaas schreef:

Ok, dus Froome wint eerst bijna een korte vlakke tijdrit van erkende power tijdrijder en wint vervolgens ook nog een enorm zware bergrit.

Niets aan de hand mensen, gewoon doorlopen.

Froome was ook vorig jaar ijzersterk in de tijdritten.

9: Arc-et-Senans - Besançon

1 Bradley WIGGINS

2 Christopher FROOME + 00' 35"

3 Fabian CANCELLARA + 00' 57"

Tony Martin werd pas 12de

19 Bonneval - Chartres

1 Bradley WIGGINS

2 Christopher FROOME + 01' 16"

3 Luis-Leon SANCHEZ + 01' 50"

Tijdrijden zat er altijd al wat in. Bij zijn eerste deelname aan de tour (2008) was hij nog piepjong, maar wist in de 2 tijdritten 33ste en 16de te worden. Vooral die 16de plaats zegt veel, aangezien er toen al 3 weken in de benen zaten.

Enkel zijn progressie in de bergen snap ik niet echt.

Je kon het eerder ook zien bij Armstrong:

Bij zijn eerste deelname in 1993 waren de bergen voor hem te hoog.

Ook in 1994 gaf ie op, (Toen was er wel al een bergrit verreden). Toen kwam hij op 20 minuten binnen.

In 1995 rijdt hij de tour uit en wordt 36ste op 1h28'. In de bergen blijft hij het niet goed doen: In de etappe naar Guzet-Neige komt hij 28 minuten na Pantani binnen, en op Cauterets rolt hij 32 minuten na Virenque over de streep.

Ook in de Alpen (La Plagne - 18 minuten na Zülle & Alpe D'Huez - 17 minuten na Pantani) doet hij het niet goed.

En dat vind ik nogal verdacht.

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Ja vorig jaar is ook wel erg lang geleden... Lol ik heb het natuurlijk niet over 2012, want toen riep ik ook al dat dat mannetje vrij verdacht was.

Vorig jaar reed hij ook al bij Sky en was hij ook al de beste klimmer van de Tour.

Je moet eens verder kijken dan de Vuelta 2011, dan wordt het pas echt leuk.

WK tijdrijden finisht hij 3:31 minuten achter Lars Boom, in de Giro 2009 finisht hij standaard in de bus of zelfs daarachter (achter fantastische klimmers zoals Mark Cavendish _O-) en in 2009 wordt hij gediskwalificeerd omdat hij achter een motor hing op de Mortirolo. Hij zou anders namelijk buiten de tijd finishen.

Check dit:

GT's before the magic happened.

2008 Tour De France. Finished 84th.

Stage 4 ITT 29.5km 33rd @1'49. 15 seconds behind Valverde

stage 6(transitional) 79th @4'48. Finished in a group with Zabel, Velo, Aerts amongst others.

stage 7(transitional) 148th @21'53. 3 places behind Cavendish.

stage 9 (MT) 51st @1'57 The boy can climb!!!!!

stage 10 120th @33'14. Autobus

stage 11(transitional) 126th @22'14. Autobus

stage 15 (MT) 127th @25'33. Autobus

stage 16 (MT) 138th @31'56. Autobus

stage 17(MT) 31st @11'41.

stage 18 (transitional) 114th @7'07. Autobus although 17 riders finsihed behind the bus including Cunego.

stage 20 ITT 53km 16th @3'00 6 seconds behind Danny Pate.

Giro D'Italia 2009 36th

stage 4(mt) 48th @1'31. 11 seconds behind De Greef.

stage 5(mt) 29th @2'17.

stage 6(transitional) 71st @1'15. Finished with the Texan

stage 7(transitional) 120th @'40

stage 8(transitional) 48th @'31

stage 10(mt) 45th @3'29. Finished with Pozzato, Voigt, LY Bak and Marzano

stage 12 ITT 60.6km 34th @5'36

stage 14(mt) 6th @'36. The (in)famous zigzag climbing.

stage 15(transitional) 116th @22'48. Autobus

stage16 (mt) 25th @7'05

stage 17(mt) 161st @16'45. Autobus

stage 19(mt) 130th @17'11. Only 6 guys crossed the line after him.

stage 21 ITT 14.4km 32nd @1'00

Giro d'Italia 2010 DNQ

stage 1 ITT 8.4 138TH @'51. same time as Amador

stage 6(transitional) 97th @4'11. finished with Ale-Jet

stage 7(transitional) 132nd @24'10. Tuscan mud stage

stage 8(MT) 65th @12'02. 2 places and almost 4 minutes down on Tommy V.

stage 11 (transitional) 167th @46'31. Autobus

stage 13 (transitional) 111th @7'55. Worst Sky finisher.

stage 14(mt) 23rd @4'46. same group as Tommy V and 1 place ahead of Porte. Must have been talking about how much they were going to rake in 2013.

stage 15(mt) 82nd @22'35. Same group as the noted climber Pozzato.

stage 16 MTT 12.9km 39th @3'47. 4seconds behind Tommy V.

stage 17(transitional) 146th @18'13. Autobus

stage 19(mt) Kicked out for breaking the rules.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Hij is gewoon in vorm.

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Dat sowieso.

Nicolage Rico

• 20223 berichten
  • 2367 stemmen

Pinot naar huis. Kan hij thuis over z'n daalangst gaan peinzen.

Ik hoop dat ik nog een renner over houd.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

rep_robert schreef:

http://nos.nl/video/529837-vader-niet-eens-met-afstappen.html

Blijft een vreemd interview. Wat mij betreft een loser-mentaliteit. Je rijdt de Tour uit(tenzij je niet anders kan natuurlijk) of anders blijf je gewoon lekker thuis joh!

http://nos.nl/artikel/529711-danny-van-poppel-verlaat-tour.html

Als ik het goed voor heb heeft de tourdirectie eens fors uitgehaald naar Cipollini.

Die stond in 1999 voor de 7ste keer aan de streep, maar had de tour nog nooit uitgereden.

Altijd volgde hij hetzelfde stramien: In de eerste week verzamelde hij wat zeges in sprint-etappes, en bij de eerste cols ging ie huiswaarts.

Cipollini's ploeg kreeg echter in de jaren erna geen startbewijs.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.