- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Algemeen sporttopic (geen voetbal)
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Nee, maar hij kon alleszins niét verder rijden. Nog nooit van een analogie-redenering gehoord?
Zeker, er worden daarbij specifieke gevallen met elkaar vergeleken.
Maar voor mij is liggen kermen en een lekke band een hemelsgroot verschil. Hij heeft pleogmaats die hem meteen een andere fiets kunnen geven, tot het rustiger is en de ploegleider hem kan voorzien van ander materiaal. Valverde heeft doodsimpel een domme inschattingsfout gemaakt, wat hij trouwens bij TF1 ruiterlijk heeft toegegeven. Hij dacht dat hij gewoon snel zou kunnen terug plaatsnemen in het peleton.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4719 stemmen
Bij de Ventoux is het nooit echt anders geweest (al is de aanloop nu wel erg lang). Ik kan me vergissen maar volgens mij liggen daar geen echt grote cols in de buurt, Bij de Ventoux heb je dus altijd een vlakke tot heuvelachtige aanloop.
Klopt. Buiten wat kleine colletjes is het vaak enkel de Ventoux in een rit. Meestal is het voorstuk wel beperkt tot een kilometer of 170/80. Maar goed, er is al vaker in deze Tour onverwacht spektakel gekomen. Hoop eigenlijk dat de 'groten' gaan strijden om de overwinning vandaag. Al zal een massale vluchtgroep zeker in kans maken op dit heuvelachtige parcours. Moeilijk te controleren.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4719 stemmen
Zeker, er worden daarbij specifieke gevallen met elkaar vergeleken.
Maar voor mij is liggen kermen en een lekke band een hemelsgroot verschil. Hij heeft pleogmaats die hem meteen een andere fiets kunnen geven, tot het rustiger is en de ploegleider hem kan voorzien van ander materiaal. Valverde heeft doodsimpel een domme inschattingsfout gemaakt, wat hij trouwens bij TF1 ruiterlijk heeft toegegeven. Hij dacht dat hij gewoon snel zou kunnen terug plaatsnemen in het peleton.
Jij vind ze dus niet genoeg op elkaar lijken voor een analogie-redenering. Ik wel. Behalve inderdaad, als Valverde domme dingen heeft gedaan (wat ik uit de samenvattingen niet kon opmaken). Dan heeft hij er zeker zelf ook schuld aan.
Achja, dat Valverde en Quintana vandaag maar al revanche nemen. Leken me tot nu toe de sterksten bergop na Froome, en Valverde moet nu in ieder geval niet meer wachten!
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Had hij wel gekund als hij gewoon een andere fiets had genomen
Daarin volg ik je volledig. Meteen de fiets van een bij hem aanwezige ploegmaat en hij had nooit het contact met de kop verloren. Nu had hij minstens al dertig seconden verloren voor de teamwagen bij hem was en hij opnieuw kon vertrekken.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4719 stemmen
Daarin volg ik je volledig. Meteen de fiets van een bij hem aanwezige ploegmaat en hij had nooit het contact met de kop verloren. Nu had hij minstens al dertig seconden verloren voor de teamwagen bij hem was en hij opnieuw kon vertrekken.
Dan doen renners toch bijna nooit? Vaak zal die fiets ook niet passen. En achteraf is makkelijk praten natuurlijk. Normaal gezien kom je na een beetje pech wel makkelijk terug. Behalve als een bepaald team plots opnieuw op kop gaan knallen natuurlijk. 
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Maar dat maakt dan het verschil tussen de echte winnaars en de net-nietjes zeker? "Normaal" en "meestal" niet accepteren en kiezen voor zo snel mogelijk zekerheid? Dan keer je ook terug en voelt Belkin zich waarschijnlijk een stuk slechter.
Hij wist op dat moment trouwens al dat er gewaaierd werd (want Omega en Belkin hadden al een keertje geprobeerd) ... dat is dan met vuur spelen. En neem aan dat als je met geen enkele ploegmaat van fiets kan wisselen die wisselfietsen op de wagen zelf wél van enig nut zijn? Het is ook niet dat je er nog een hele rit op moet blijven zitten.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4719 stemmen
Maar dat maakt dan het verschil tussen de echte winnaars en de net-nietjes zeker? "Normaal" en "meestal" niet accepteren en kiezen voor zo snel mogelijk zekerheid? Hij wist op dat moment trouwens al dat er gewaaierd werd (want Omega en Belkin hadden al een keertje geprobeerd) ... dat is dan met vuur spelen.
Dat laatste klopt zeker. Hij had wellicht efficiënter moeten reageren en heeft er dus ook schuld aan.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Gisteren trouwens even op Nokia Maps de streek rond de Ventoux bekeken .. 't is maar een eenzame berg als je het zo ziet. Veel meer dan een wat bumpy aanloop zit er niet in. Toch een beetje jammer voor zo'n legendarisch aankomst.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Gisteren interview mer Mollema gezien en net als De Gendt heeft hij nog nooit de Ventoux beklommen. Is hij niet een beetje té nonchalant? Persoonlijk vind ik dit eigenaardig voor een klassementsrijder.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Alessandro Petacchi keert op 1 augustus terug uit wielerpensioen. De Italiaanse spurtbom versterkt vanaf die dag de selectie van Omega Pharma-Quick.Step, zo maakte teammanager Patrick Lefevere zaterdag bekend in het Eén-programma Vive le Vélo.
Petacchi, die in april stopte met fietsen, zal het shirt van de Belgische WorldTour-ploeg dragen tot eind 2014, zo bevestigde Lefevere.
En met de Colombiaanse Sky-renner Rigoberto Uran (26), tweede in de voorbije Giro, heeft Omega Pharma-Quick.Step een mondeling akkoord. Die tekent normaal de eerste dagen van augustus.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Hopelijk nog eens een tot de verbeelding sprekende naam op de Ventoux. De erelijst staat (stond?) vol klinkende namen, en werd de laatste maal nogal bezoedeld door iemand als Garate.
Het is gewoon een berg waar iemand als Froome of Contador hoort te winnen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22439 berichten
- 5132 stemmen
Ik verwacht geen Froome of Contador eigenlijk. Ik denk dat er een groep wegraakt en de klassementsrenners het achter die groep (met heel veel Fransen) gaan uitvechten. Iemand als Voeckler wordt het ben ik bang. Die heeft vandaag waarschijnlijk als hoofddoel voor het hele seizoen.
En Uran is dus die klassementsrenner die Lefevre op het oog zei te hebben een paar dagen terug. Geen slechte keus lijkt me.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Wachten, wachten, wachten en dan flink het gas erop aan de voet van de klim om de Sky-ploeg weer te slopen denk ik.
mjk87 (moderator films)
-
- 14580 berichten
- 4540 stemmen
En tot die tijd, voor diegenen die zich vervelen, kan Ventoux van Wagendorp worden gelezen. Prima boek, kan makkelijk met tour op de achtergrond. Als je toch een dag uitkiest.
starbright boy (moderator films)
-
- 22439 berichten
- 5132 stemmen
Tactiek op de Ventoux is lastig. Zou best weleens aan de voet meteen helemaal uit elkaar kunnen knallen om dan alleen nog maar man tegen man te worden. Of hele kleine groepjes. Uitputten van Sky is meer iets voor in de Alpen.
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Kopgroep van een man of 10 is er inmiddels vantussen met naast veel Fransen (geen TiTi) ook Petertje Sagan en Woutje Poels!
Knisper
-
- 13041 berichten
- 1279 stemmen
Interessant, Losada ken ik niet zo, maar Poels lijkt me op papier de beste klimmer in deze kopgroep. Hopen dat Rolland niet aansluit.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4719 stemmen
Riblon zou ik ook niet onderschatten. Won in 2010 ook al een bergrit uit een vroege vlucht. Europcar rijdt in in peloton. Die doen een Riis-tactiekje. Rolland laten aansluiten of ze gaan blijven rijden. Al 2 minuten weg van de voorsprong.
mjk87 (moderator films)
-
- 14580 berichten
- 4540 stemmen
Nooit buigen voor Fransen, en laat ze maar lekker hun mannetjes oproken. 220 vlakke kliometers genoeg daarvoor.
eRCee
-
- 13449 berichten
- 1981 stemmen
Talansky stijgt wat in het klassement. Hopelijk klimt hij in de volgende ritten ook wat beter in de bergen.
Volgens mij was Talansky in de eerste rit bergop helemaal niet zo slecht. Even nagezocht; hij werd 16e op 2.34, stond toen 12e in het klassement.
De dag erna was hij betrokken bij het aanvalswerk van Garmin in het begin (ik heb dat stuk zelf niet gezien overigens), wat denk ik wel kan verklaren waarom hij de groep toen moest laten lopen. Verder stond hij een paar dagen terug op 20 km van de streep met een lekke band bij een op hol geslagen peloton, kostte volgens mij weer iets van 2 minuten.
En in de tijdrit was hij gewoon goed.
Ik zie hem nu wel weer top-10 rijden eigenlijk; Kwiatkowski, Daniel Martin en Kreuziger (waarvan ik nog steeds rotsvast geloof dat die erdoor gaat zakken) moet hij nog wel kunnen passeren.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Roland is intussen gegrepen. Enig idee of Europcar blijft rijden? Ze hebben niemand vooraan ...
EDIT: Europcar blijft idd tempo maken.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4719 stemmen
Van de lekke band van Talansky wist ik niets maar het leek me toch dat D. Martin wat beter was voorlopig bergop. Van mij mag Talansky die rol over nemen hoor. Heb hem vaak gespeeld.
Als Europcar dit blijft doen en daarna wordt er overgenomen door bijvoorbeeld Movistar, zit de winnaar vandaag niet vooraan. Voor wie is Europcar eigenlijk nog aan het rijden? Rolland heeft al een serieuze cartouche verschoten en Voeckler rijdt erg bleekjes in deze Tour.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Van de lekke band van Talansky wist ik niets maar het leek me toch dat D. Martin wat beter was voorlopig bergop. Van mij mag Talansky die rol over nemen hoor. Heb hem vaak gespeeld.
Als Europcar dit blijft doen en daarna wordt er overgenomen door bijvoorbeeld Movistar, zit de winnaar vandaag niet vooraan. Voor wie is Europcar eigenlijk nog aan het rijden? Rolland heeft al een serieuze cartouche verschoten en Voeckler rijdt erg bleekjes in deze Tour.
Volgens mij is de verklaring niet ver te zoeken: Er zit niemand van hen voorin, en dat op een rit die van hen zou moeten zijn.
Versterkende factor: het is een Frans team, op de Franse nationale feestdag!
Daarom zal hogerop wel beslist zijn dat het team zich dan maar op een andere manier in de kijker moet rijden, zodat de rit toch wat van hen is.
En misschien hopen ze daarboven op een aanval van Roland of Voeckler op de flanken van de Mt. Ventoux. Aan dit tempo komt alles samen, vlak voor de Ventoux.
Als de favorieten zich kalm houden, kan een goede Roland wel voorop blijven. Maar is die wel goed, en heeft die nog energie genoeg?
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4719 stemmen
Volgens mij is de verklaring niet ver te zoeken: Er zit niemand van hen voorin, en dat op een rit die van hen zou moeten zijn.
Versterkende factor: het is een Frans team, op de Franse nationale feestdag!
Daarom zal hogerop wel beslist zijn dat het team zich dan maar op een andere manier in de kijker moet rijden. Hopen op een aanval van Roland (als die nog energie heeft?) op de flanken van de Mt. Ventoux. Als de favorieten zich kalm houden, kan die voorop blijven.
Dat is inderdaad de enige verklaring. Soort van straftraining. Bijna een gemiddelde van 50 per uur in de 1e 2 uur trouwens. Rolland kan echt alleen winnen op de Ventoux als de favorieten er echt geen zin in hebben en dat zie ik niet echt gebeuren als ze ook voor winst kunnen gaan. Ook leuk zo, de favorieten die ook nog voor de etappe kunnen gaan. De Ventoux verdient wel grote namen.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Men rijdt blijkbaar een waanzinnig tempo. In het 2de wedstrijduur haalde men 50,4 km/h !
Binnen enkele minuten komt men boven op het colletje van 3de categorie. Het snelste schema had daar een doorkomst voorzien om 14u24 !
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Dat is inderdaad de enige verklaring. Soort van straftraining. Bijna een gemiddelde van 50 per uur in de 1e 2 uur trouwens. Rolland kan echt alleen winnen op de Ventoux als de favorieten er echt geen zin in hebben en dat zie ik niet echt gebeuren als ze ook voor winst kunnen gaan. Ook leuk zo, de favorieten die ook nog voor de etappe kunnen gaan. De Ventoux verdient wel grote namen.
Zoals ik daarnet al wat zei. Vond het eigenlijk een schande dat er in 2002 en 2008 mindere namen op stonden. (Virenque en Garate).
Wie komt vandaag in het rijtje van Ventoux-winnaars achter namen als Gaul, Poulidour, Janssen, Merckx, Thévenet, Pantani, ... ?
Aan dit tempo weten we het nog voor 17u.
Edit: Movistar zou net de kop overgenomen hebben van Europcar! Hopen die op een ritzege van Quintana en Valverde? Als die 2 tezamen vertrekken bij de eerste kilometers en om beurten tempo maken wordt het moeilijk om ze nog bij te halen.
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Europcar kent het jongensboek Poels dus niet, jammer.
En kleine Nairo zal wel wat van zins zijn inderdaad!
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4719 stemmen
In ieder geval vroeger dan het verwachte snelste schema, lijkt me. Gok dat de Ventoux begint rond half 4. De snelsten klimmen een klein uur normaal. Vroege aankomst dus.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.