menu

Overig / Algemeen / het groot niet te missen "topografie - New York - Frits Bom"-topic

zoeken in:
neo (crew)
Dat zou wel gezellig zijn

Jordy (admin)
kappeuter schreef:

je mag het woord bom in een vliegtuig niet noemen.

Nee je mag niet tegen stewardessen zeggen dat je er een bom aanwezig is in het vliegtuig, da's wat anders

kos
Precies ik mag best zeggen: Heeft U nog een zure bom voor mij stewardess.

Jordy (admin)
offuh.. "ik ben de bom, overal waar ik binnenkom! de bom, binnen en buiten de bebouwde kom!" dat mag wel...

kappeuter schreef:
(quote)

Zou best kunnen ja.
Mijn bron sprak van Muurstraat, maar ik kom op internet ook een pagina tegen die het over Walstraat heeft.

Hm, *Zavo pakt z'n boek er weer even bij* ik zie alleen 'Het Cingle' staan op de kaartjes, wat goed zou kunnen, vergelijk de Singel in Amsterdam, dat was ooit ook de muur om de stad. 'Wal' associeer ik meer met water en Wallstreet lag/ligt niet aan het water.

kappeuter (crew)
Ik associeer Singel juist met water.

sin·gel (de ~ (m.), ~s)
1 gracht om een stad of dorp

wal=muur in dit geval, want dat wordt ermee bedoeld

wal (de ~ (m.), ~len)
1 langgestrekte ophoping van grond, gemetselde muur die iets omgeeft ter bescherming)

Impliceert niet de nabijheid van water. Hetzij je de Walletjes als maatstaf gaat nemen.

Ja, maar een singel of gracht is gegraven natuurlijk. 'Aan de wal' is toch langs het water? Ok, zou ook langs de gracht kunnen zijn.

EmDee schreef:
Trouwens leuk zo'n topo-quiz:

V.S. slechts 2 landen fout (Maine en Delaware blijf ik door elkaar gooien )

Amerika: 146 v/d 150 punten goed

Redlop schreef:

Ik vind trouwens dat De Vakantieman terug moet komen en wel heel snel.

vind ik ook ,dat was een geweldig programma,vroeger iedere donderdagavond gekeken en geen aflevering gemist,het beste programma ooit wat uit rtl4 is gekomen.

FisherKing
Zavo schreef:

Ja, maar een singel of gracht is gegraven natuurlijk. 'Aan de wal' is toch langs het water? Ok, zou ook langs de gracht kunnen zijn.

Ach, ik zat met mijn oorspronkelijke verklaring dus erg goed. EmDee

Manhattan-zuid is vol met water.

kappeuter schreef:

Voor een land dat mede door Nederlanders gesticht is, met nog duidelijk aanwijsbare Nederlandse sporen, vind ik dit wel storend.
Welke Amerikaan weet dat New York door Nederlanders gesticht is. Weet waar de namen Brooklyn, Harlem en Wall Street vandaan komen ? Dan kom je toch al gauw bij Nederland uit. Eigenlijk zou zoiets standaard in hun geschiedenisboekjes moeten staan.

Ik vind dit allemaal weinig getuigen van een gevoel voor perspectief.

BoordAppel schreef:

Veel Amerikanen denken ook dat Nederland een provincie van Duitsland is, dat is al helemaal erg.

Alhoewel ze niet eens zo ongelijk hebben....

Phooze schreef:

De engelse kregen New York (toen Nieuw Amsterdam) toch in ruil voor Suriname? Of heb ik het nou mis...?

Men is daar in ieder geval bezig een film over te schrijven...

kappeuter (crew)
Wouter schreef:

Ik vind dit allemaal weinig getuigen van een gevoel voor perspectief.

Tja, zo'n lange geschiedenis heeft Amerika ook weer niet. Is het dan teveel gevraagd om de geschiedenis van New York een beetje te kennen ?

FisherKing
1. New York is dus niet door Nederlanders gesticht. De Walen hebben er een potje van gemaakt. Doen ze nog steeds met Dutroux enzo.
2. Historisch onderzoek is belangrijk omdat het leert over de toekomst.

There are no facts, only interpretations. zegt Nietzsche.

My answer: No Nietzsche... facts exist
Only we interpretate them false.

Jordy (admin)
Wouter schreef:
(quote)

Men is daar in ieder geval bezig een film over te schrijven...

men?? wie??? Nederlandse mensen uit een soort van vaderlandsliefde (zou best interessant kunnen zijn) of Amerikanen in een grote blockbuster over de historie van New York (sorry maar dat zou stiekum veel interessanter zijn imho)??

Ha, grappig dat jullie je vermaakt hebben met de topografie quizz. Heb me er destijds ook erg enthousiast op gestort. Mijn kennis viel me toen niet tegen, maar bij Afrika ging ik toch behoorlijk de mist in. Ook petje af voor diegenen die bijna alle Amerikaanse staten weet aan te wijzen, is ook behoorlijk moeilijk.

kappeuter (crew)
FisherKing schreef:

1. New York is dus niet door Nederlanders gesticht. De Walen hebben er een potje van gemaakt.

Ah vandaar de naam Nieuw Amsterdam, ik snap 'm.

FisherKing schreef:

1. New York is dus niet door Nederlanders gesticht. De Walen hebben er een potje van gemaakt. Doen ze nog steeds met Dutroux enzo.
2. Historisch onderzoek is belangrijk omdat het leert over de toekomst.

There are no facts, only interpretations. zegt Nietzsche.

My answer: No Nietzsche... facts exist
Only we interpretate them false.

Waarom praat je Engels tegen een Duitser?

Jordy schreef:
(quote)

men?? wie??? Nederlandse mensen uit een soort van vaderlandsliefde (zou best interessant kunnen zijn) of Amerikanen in een grote blockbuster over de historie van New York (sorry maar dat zou stiekum veel interessanter zijn imho)??

Nederlanders die er een film in zien.

wackyboy schreef:

Ook petje af voor diegenen die bijna alle Amerikaanse staten weet aan te wijzen, is ook behoorlijk moeilijk.
Mwoa, kwestie van je juiste vakantieland kiezen.

FisherKing
Wouter schreef:

Waarom praat je Engels tegen een Duitser?

Komt door de New-Amsterdam-mode waarin ik zat

Gast
geplaatst: vandaag om 05:31 uur

geplaatst: vandaag om 05:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.