- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- André van Duin
André van Duin

606
-
- 23728 berichten
- 11627 stemmen
André van Duin (artiestennaam van Adrianus Marinus Kyvon) (20 februari 1947, Rotterdam) is een Nederlands acteur (onder andere komiek en cabaretier), zanger, tekstschrijver en programmamaker.
André van Duin werd ontdekt in 1964 toen hij de AVRO-talentenjacht 'Nieuwe Oogst' won. Als beloning mocht hij optreden in de televisieshow van Willy en Willeke Alberti.
Vanaf 1967 was André van Duin regelmatig te zien op de Nederlandse televisie. Enkele jaren later begon hij met zijn theatercarrière. In zijn revues werd hij bijgestaan door Frans van Dusschoten en Corrie van Gorp. Voor laatstgenoemde schreef hij teksten van meerdere hits, waaronder 'Zo slank zijn als je de dochter'.
In 1973 begon André van Duin samen met Ferry de Groot met de Dik Voormekaar Show op de radio. Eerst bij Radio Noordzee, later bij de NCRV en weer later bij de TROS. De slome "meneer de Groot" en later ook de bozige "Ome Joop" (van Duin zelf) ("nee, nou wordt-ie mooi!) vervulden daarin de hoofdrollen.
André van Duin heeft de hoofdrol in meerdere Nederlandse speelfilms gespeeld. Het bekendst is zijn rol als Joep Meloen in de film Ik ben Joep Meloen en de rol van rondreizende kiezentrekker in De boezemvriend (een persiflage op de novelle "De Inspecteur-generaal" van Nikolaj Gogol). Ook maakte hij enkele andere producties, waaronder in 1982 de musical Boem-Boem, en een kerstshow bij de TROS in 1978.
Als zanger heeft André van Duin een groot aantal hits op zijn naam staan. Aanvankelijk lag de nadruk op persiflages van bekende hits zoals Het bananenlied, Angelique, De tamme boerenzoon, File, Doorgaan en Willy Alberti, bedankt. Veel van zijn latere hits zijn carnavalskrakers, zoals Er staat een paard in de gang (1981), Ik heb hele grote bloemkolen en Pizzalied (Effe Wachte...). Dat laatste nummer bereikte eind 1993 de nummer 1 positie in de Nederlandse hitparade.
In 1976 was het nummer Willempie een groot succes. Sommige luisteraars vatten het echter op als een spotlied op geestelijk gehandicapten. Spottend was het niet bedoeld, maar het ging wel duidelijk over een geestelijk minder begaafd iemand. Een dreigende rechtszaak, aangespannen door ouders van een geestelijk gehandicapt kind, werd door van Duin afgewend door publiekelijk zijn excuses aan te bieden. Willempie stond gedurende drie weken op de eerste plaats van AVRO's "Top Pop" hitparade, maar deze sloeg het nummer enige tijd over vanwege de controverse. Geestelijk gehandicapten zelf zongen het lied vrolijk mee.
Ook brengt André van Duin met enige regelmaat albums met serieuzere liedjes uit.
Sinds 2006 is André van Duin vereeuwigd op de officiële Nederlandse Wall of Fame, vanwege zijn verdiensten als presentator en komiek door humor in de Nederlandse samenleving te brengen, in de Zuiderkerk in Amsterdam.
Op 13 december 2006 maakte van Duin in het RTL 4-programma RTL Boulevard bekend op 23 december 2006 te gaan trouwen met zijn partner Martin Elferink.

Elineloves
-
- 24024 berichten
- 3580 stemmen
Wat een lap tekst zeg, moeten we dat allemaal gaan lezen?
Bedoeling is neem ik aan om te zeggen wat we van meneer van Duin vinden....
Ik vond hem vroeger leuk, maar de afgelopen jaren steeds minder grappig worden, en nu zelfs vervelend.

Karl van H.
-
- 2808 berichten
- 2017 stemmen
Ik vond zijn show eergisteren best leuk, bij tijden. Vooral dat stuk met die monnik was lachen: lekker flauwe woordgrappen, en tja, daar hou ik nu eenmaal van. Daarnaast is het ook een stukje jeugdsentiment, natuurlijk.
'De balletjes van de koningin' vond ik dan weer wel een gedrocht.

606
-
- 23728 berichten
- 11627 stemmen
Ik heb vandaag gekeken naar andre van duin reveu
Maar was weer eens lachen.