menu

Overig / Televisie / Spellbinder

zoeken in:
Een TV-serie die helaas in Nederland vrijwel onbekend is, maar toch zeker tot één der beste TV-series ooit gemaakt behoord. Spellbinder is een Australische tv-serie uit 1995 en 1997 van 26 afleveringen. Elke aflevering duurt 25 minuten. Er zijn in totaal 2 seizoenen van Spellbinder die deels elkaar opvolgen.

Spellbinder is een ultieme mix van Sience Fiction, Actie, Avondtuur, Drama, Spanning en de diep menselijke gevoelens.

In de eerste serie gaat de jongen Paul samen met zijn vriend Alex op schoolkamp naar de Blue Mountains. Bij een mislukte grap van Paul en Alex wordt er een elektromagnetische doorgang geopend die naar een parallelle wereld leidt. Paul loopt er doorheen om te kijken wat het is, maar sluit per ongeluk de doorgang naar onze wereld. Daardoor zit hij gevangen in een wereld waar Spellbinders de macht hebben over hun volk en hun vlok als slaven behandeld, door hun dom te houden en te laten geloven dat Spellbinders magiërs zijn.
Paul komt er later achter dat de Spellbinders alleen wetenschappers zijn. Eerst denkt Paul in een andere tijd te zijn beland, maar komt later erachter dat hij vast zit in een parallelle wereld...
In onze wereld proberen Alex en Katrina (een vriendin van Paul) terug te halen, maar zowel haar ouders als de politie wil hun niet geloven.
In de wereld van de Spellbinders ontmoet Paul een meisje genaamd Riana, waar hij zijn hulp zoekt. Omdat Paul de wet overtreedt, wordt hij door de Spellbinder Askha naar het kasteel van de Spellbinders gebracht. Aldaar wacht hem verbanning naar een woestijn, maar weet de Spellbinder Askha te overtuigen dat hij van een andere wereld komt. Later blijkt dat Askha de kennis van Paul wilt stelen om over de Spellbinders en het volk te regeren en super machtig te worden...

In de tweede serie heeft wetenschapper Mek uit het land van de Drakenheer een boot uitgevonden die tussen ontelbare parallelle werelden kan reizen. Om zijn boot te testen komt hij terecht in onze wereld, waar Kathy, samen met haar ouders Carl en Vikey en haar broer Josh op vakantie zijn. Kathy ontdekt de boot en activeert per ongeluk een reis naar de Spellbinder wereld. Wanneer zij daar aankomt treft ze ineens de maker van de boot Mek, die haar uitlegt dat ze gereisd heeft in dimensies. Kathy vlucht voor Mek, omdat zij denkt dat hij een kidnapper is. Als later Mek Kathy red van een afgrond, wil Mek haar weer terugbrengen, maar onderweg ontmoeten ze een Spellbinder die roet in het eten gooit en hun naar een slavenkamp laat brengen.
In dat slavenkamp werkt ook Askha die naar de avonturen uit de eerste serie als straf moet werken voor de Spellbinders. Met de hulp van Askha ontsnappen Kathy en Mek uit de wereld van de Spellbinders en komen zo doende terecht in het land van de Drakenheer. De Drakenheer (een 8 jarige jongen) die regeert over het land wil Kathy niet naar huis laten, omdat hij eenzaam is. Askha bedenkt een listig plan om de Drakenheer te verstoten en zelf aan de macht te komen...

Naast onze wereld, de wereld van de Spellbinders en het land van de Drakenheer komen nog vier andere parallelle werelden voor in de tweede serie van Spellbinder. In elke wereld speelt zich een uniek en zeer afwisselend verhaal zich af, wat elke aflevering weet te boeien. En beide seizoenen worden met een verassend slot afgesloten.

Eigenlijk is de eerste serie naar mijn mening net iets te lang, terwijl de tweede serie van begin tot het eind blijft boeien, door wat meer afwisseling. Desondanks dat feit blijft de eerste serie ook heel erg goed, maar wint van mij toch de tweede serie.

Elke aflevering eindigt met een cliffhanger, en dat maakt het extra spannend. Een tv-serie vol met avonturen, en een tv-serie waar je geen genoegen van kunt krijgen. Elke aflevering sleept je mee en je zit elke keer helemaal in het verhaal. En alles kan je goed inbeelden. Een ware beleving, vergeleken met andere tv-series. Verder is het verhaal onvoorspelbaar en het verhaal neemt zo een andere wending! Desondanks de fantasie weet Spellbinder heel geloofwaardig over te komen.

Uiteraard zitten er ook de nodige special-effects in de film, maar zijn absoluut niet het aantrekkingspunt van de kijker. Het is een bijzaak.

Belangrijk bij deze tv-serie(s) is dat je open moet staan voor fantasie. Het doel van de serie is de jeugd van 9+. Eerder zou ik de tv serie ook niet laten zien, omdat er te heftige situaties zich voordien. Nee, Spellbinder is 99% vrij van moord, seks en vloeken. Dat bedoel ik ook niet, maar wanneer je in een verhaal zit, komen er bepaalde situaties die je een kind van 7 nooit zou willen laten zien.

Daarnaast ook heel belangrijk dat deze tv-serie ook goed geschikt is voor volwassenen. Ik heb nog nooit zoveel positieve reacties gekregen op deze tv-serie. En ook niet geheel onbelangrijk: Na een poos wil je deze tv-serie gewoon wéér zien, en weet dan opnieuw van begin tot eind je mee te slepen, terwijl je het verhaal natuurlijk al kent.

Het decor en acteerwerk is in deze film ook dik in orde, met zeer goede cast. Sommigen zullen goed herkend worden uit de Flying Doctors of uit Schindlers List. Wat dachten jullie van Anthony Wong, Andrew McFarlane, Lauren Hewett, Peter O'Brien, Ryan Kwanten of Lenore Smith? Ook minder bekende acteurs als Krzysztof Kumor, Stanislaw Brejdygant, Zbych Trofimiuk en Me Yang spelen super goed! En de filmlocaties zijn ook niet kinderachtig, met schitterende bergen, heuvels, kastelen, dorpjes en tempels!

De meest hilarische rol "Spellbinder Askha" is geacteerd in beide series door: Heather Mitchell! Ze kan benoemd worden als de vrouwelijke versie van Jim Carrey of Johnny Depp. Spellbinder Askha is een heel slim en toch ook domme, onvoorspelbare en gemene slechterik. Dat klinkt cliché achtig, maar dat is absoluut niét zo! Ze speelt haar rol op een hele speciale manier. In Australië staat Heather Mitchell ook overal bekend als "Askha".

De tv-series zijn gemaakt in Polen, Australië en China. Tevens hebben deze landen samengewerkt en ook de productie gedaan. Een internationale organisatie dus! En dat niet alleen: De cast is ook internationaal!

Met Noel Price als regisseur is Spellbinder een uitstekend geslaagde (jeugd) serie! Mensen die deze tv-serie slecht noemen gaan veel te kort door de bocht en hebben deze serie nooit echt helemaal bekeken.

Een grote misser van deze tv-serie is de bekendheid buiten Australië. Ze weten deze tv-serie gewoon slecht internationaal bekend te maken. In België was Spellbinder 3x met Nederlandse ondertiteling te zien geweest. Naar mijn weten is deze nooit in Nederland op tv geweest. En ook in andere landen in Europa heeft Spellbinder weinig tot geen bekendheid. Jammer, want dan hebben de producers van Spellbinder toch een beetje hun doel voorbijgeschoten.

Komt Spellbinder op TV: Kijken!

Nu ben ik ook benieuwd naar andere mensen die ook deze tv-serie hebben gezien en hun mening erover...

Door deze serie begon ik onderscheid te zien in goed acteren en slecht acteren. Zat een paar ontzettend Houten Klasen hierin rond te lopen, zelfs voor een Aussie TV-serie.

Maar voor ik zover kon herinneren was het een vrij boeiende serie, maar heb het einde nooit mogen zien. Het uitzendschema hiervan was cha-o-tisch indertijd.

FransBosch schreef:
lang bericht

Mooi verhaal, dit was inderdaad een prachtige serie. Ik ben hiermee opgegroeid het is echt jeugdsentiment.

Deze serie is trouwens wel in Nederland met ondertitels op TV geweest.

Weet iemand of deze serie op internet te bestellen of te downloaden is?

Ruben1986 schreef:
Weet iemand of deze serie op internet te bestellen of te downloaden is?

De tv-serie is in Australische online shops te koop. Zelf heb ik beide series besteld via www.ezydvd.com.au. Voor beide series was ik 45 euro kwijt, inclusief verzendkosten. De verzendkosten waren overigens goedkoop, maar de series zelf waren best een beetje prijzig. Maar opzich is dat ook niet heel raar want één serie bevat wel 4 DVD's en 650 minuten kijkplezier! Uiteindelijk als je er even bij nadenkt is het dus helemaal niet zo duur.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

http://www.brt12.eu/downloads/09/03/spellbinder.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Inderdaad, zeer goede serie. Ik weet nog dat ik er naar keek, en dat zowel ik als mijn vrienden wel enthousiast waren over deze serie. Het is al wel erg lang geleden. Zou deze graag nog eens herzien. Ik hoop dat de 2 series ooit een op DVD verschijnen in Belgie of Nederland.

Hier: voor alvast wat Nostalgie, ik kan er maar niet genoeg van krijgen

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=vGf1OwgiKI8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

606
Nooit van gehoord.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:39 uur

geplaatst: vandaag om 05:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.