menu

Overig / Televisie / Tokaido

zoeken in:
Vanaf vandaag begint op Canvas om 22.45 de documentaire reeks Tokaido.

Tokaido is een tiendelige reeks van Luc Cuyvers over een reis langs de eeuwenoude route tussen Edo (het huidige Tokyo) en Kyoto, in de voetsporen van de beroemde Japanse houtdrukkunstenaar Ando Hiroshige. Het is een tocht van het wereldse naar het spirituele centrum van het land, die tegelijk laveert tussen het traditionele Japan en de moderne economische grootmacht.

We maken kennis met de Japanse natuur, cultuur en geschiedenis, en met een heleboel mensen uit alle lagen van de Japanse samenleving. Zo stellen we vast dat heden en verleden in dit mysterieuze land onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Ik ga in ieder geval de eerste aflevering vandaag opnemen, lijkt me wel zeer interessant. Hier is wat meer informatie te vinden
CANVAS - Tokaido - multiblog.vrt.be

Heb de eerste twee afleveringen nu gezien en 3&4 heb ik nog opgenomen liggen. Het is wel iets wat ik ga blijven opnemen omdat het wel interessant is om te zien hoe de Tokaido weg in de loop van der jaren is verandert.

Trouwens bedankt voor de tip. Zag het nog net op tijd en volg de serie ook met veel belangstelling.

Ik vind niet alles even sterk (die hoofdpersoon is nogal een ouwe zeur dat-ie hele tijd met de bus moet en geen tijd heeft om langer te blijven). Het was nog beter geweest als-ie juist wel langer was gebleven en had ontdekt wat de voormalige halteplaatsen nu allemaal wél te bieden hebben en wat ze bijzonder maakt om zo ook iets over Japan en Japanners te laten zien.

Dat gebeurt te sporadisch. Zoals in de trouwkapel. Maar de prenten zijn fraai en het is mooi om te zien hoe soms het oude en traditionele wel heel mooi past binnen het huidige Japan en ook wel een onderdeel is van hun waarden.

Goeie tip, kan het iedereen aanraden die teleurgesteld afhaakt bij Zomergasten.

Ja, ik had de eerste aflevering helaas gemist en ben vervolgens dus afgehaakt. Maar deze is vast ergens online te bekijken (?), want dit kan ik volgens mij erg goed pruimen.

Is het ergens online te bekijken?
Ik heb de eerste aflevering gezien en vond het wel leuk, maar ben het daarna vergeten.
Ik haat series met één aflevering per week, ze zouden het gewoon in één keer uit moeten zenden.

kos
Ja, ik ben er ook wel in geïnteresseerd.

Volgens mij heeft de VRT (BRT? Canvas?) ook zoiets als 'uitzending gemist' of 'weer opnieuw' of zo. Wellicht daar.

Ik dacht de eerste aflevering dat het om een 'écht' buitenlandse (BBC productie bijv.) of zo ging, maar het is echt Vlaams. Beetje vergelijkbaar in opzet met wat Geert Mak enkele jaren terug deed bij de RVU met "In de voetsporen van Jacob van Lennep". Ook zo'n heerlijk programma.

Jammer dus alleen dat Luc Cuyvers de tijd niet neemt om soms dingen uit te diepen. Mooi wel dat er dus dergeljike intiatieven zijn, maar jammer dat het zo beknopt moet ('geen tijd', want we moeten verder. hoezo moeten we verder - budget op???).

Die Vismarkt in de aflevering van vorige week had echt iets op kunnen leveren, net als afgelopen aflevering met de plaatselijke specialiteit van een soort soep/saus van een soort wortel (a la Wasabi zeg maar). Maar meer dan wat algemeenheden over dat het een eeuwenoud recept is, de Japanners er van houden en dat het nogal een aparte smaak heeft en hij het alleen uit curiositeit ging eten, vind ik dan een gemiste kans.

Aflevering van deze week was wel redelijk informatief, vooral op het einde en ook wat leuke inkijkjes in 'Japan achter de schermen' bij het gedoe rond de steen. Er werd gelukkig maar een keer gezegd dat ze nu toch voort moesten maken, omdat er weinig tijd was.

Ik zou er eens terug aan moeten beginnen. Ik heb de eerste twee afleveringen gezien en de rest ligt hier nog altijd opgenomen maar het komt er gewoon niet van door het goede weer.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:33 uur

geplaatst: vandaag om 04:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.