menu

Overig / Televisie / DollHouse

zoeken in:
Na 2 afleveringen is het misschien wat vroeg voor een topic, maar Whedon heeft minimaal recht op 7 afleveringen geloof ik.

Dollhouse volgt Echo.
Echo is een vrouw in het instituut/lab Dollhouse, die mensen voorzien van een virtueel geheugen voor allerlei klusjes. Als deze klus klaar is, word het geheugen weer gewist en een geheugen klaar gemaakt voor een volgende klus.
Echo blijkt echter dingen te kunnen onthouden uit vorige sessies, iets wat niet zou moeten kunnen.

Een vrij simpel gegeven, voor Whedon principes.
Bij de eerste aflevering vond ik het ook zeker nog niet echt uit de verf komen. Alles was veel te normaal en het miste complexiteit en de nodige humor

De 2e aflevering geeft me vertrouwen, maar roept ook vragen op.
Een korte terugblik naar aflevering 1. Dan beginnen we al gelijk met een lopende verhaallijn, die waarschijnlijk de hele serie uitgewerkt zal worden.
De verhaallijn zit verweven met de wekelijkse sessie/opdracht. Vanaf dan switcht het constant tussen opdracht en verhaallijn, zonder dat daar een rechte structuur in zit.

Wat ik me afvraag, is dit niet te moeilijk voor de huidige amerikaanse tv? Ik weet zeker dat alles steeds meer op zijn plek gaat vallen, maar het vereist wel aandacht. Niet iedereen zal dat geduld willen opbrengen.

De serie heeft een wat normalere en serieuzer insteek, maar met de gelaagde opbouw, mag dat wel van mij. Toch was er gelukkig weer wat humor te vinden. De lang gerekte scene met de kruisboog en het pistool vond ik toch wel scherp bijvoorbeeld.

AHWA
Heb een deel van de eerste aflevering gezien. Vond het nog niet zo heel boeiend. Misschien dat ik het later nog een kans geef, maar nu hebben andere series en films voorrang.

Ik had iets meer humor in de dialogen verwacht.

eerste aflevering viel ook mij tegen. 2e is al een stuk beter. Het is alsnog geen Firefly niveau.
Maargoed, inmiddels is de man alweer met 2 andere projecten bezig, dus mocht dit niks worden, laat ik het gewoon vallen.

eindconclusie: Het werd pas vanaf aflevering 5 echt goed. Dat is laat voor een seizoen met 13 afleveringen, maar FOX vond het goed genoeg om er een 2e seizoen aan vast te knopen.

Inmiddels ben ik van mening dat Whedon gewoon te slim is voor tv series. De hele tijd had ik het idee dat hij terughoudend was met Dollhouse, al werd dat zeker beter vanaf aflevering 5. Het is hier wel meer Thriller/Drama in plaats van het gebruikelijke Actie/Komedie recept.

Terughoudend dus. Het wordt me nog eens extra duidelijk met de DVD aflevering 13, die niet op tv is gekomen.
We krijgen een geheel nieuwe cast en we skippen een heel aantal jaar en zitten ineens in 2019. Wees gerust, meer vertel ik niet, maar het what the fuck gehalte is hoog als je het hele seizoen gevolgd hebt.
Verder bestaat de halve aflevering uit flashbacks van karakters die we het hele seizoen gevolgd hebben. Het maakt het er niet makkelijker op.

Humor was verder niet overdreven veel aanwezig in deze 13e aflevering, maar was er wel op hele goede momenten. Ik blijf erbij dat Whedon word terug gehouden door het netwerk, of misschien zichzelf inperkt en het gewoon niet het tijdperk is voor slimme en cult tv series.
Seizoen 2 zal het uitwijzen, aangezien de 2e helft van seizoen 1 best goed was.

Snap die hele aanbidding rondom Whedon niet echt, Buffy was inderdaad een erg leuke serie maar sindsdien kan ik niet echt zeggen dat die zijn reputatie omhoog heeft gehouden. Zo ook deze weer. 't Is een vermakelijke show, maar verder dan vermakelijk kom ik ook niet. Nergens geniaal, gewaagd, gedurfd en overig. Dushku zal ook nooit hoger klimmen dan ze deed

Erg lullig en kort om de bocht (gezien Abrams bij ABC zit met het geniale Lost) maar de echte talent werkt gewoon achter de schermen bij betaalzenders als HBO, Showtime, FX en AMC, die hun schrijvers wel de volle ruimte geeft om hun ideeën te benutten. Misschien dat Whedon na FOX overstapt naar zoiets, want ik denk wel dat hij meer kan dan hij met deze serie laat zien.

Nee Lost ja, das pas geniaal, lol. Ach das een discussie die we niet gaan voeren, dat heeft geen zin.
De overaanbidding van Whedon is misschien wat overdreven inderdaad, maar dat berust dan meer op dingen uit het verleden, zoals je zei: Buffy/Angel/Firefly. Toch series die qua dialoog en humor nauwelijks overtroffen zijn.
Het bewijs van zijn huidige talent ligt in de 45 mins. short Dr. Horrible, waar echt weer alles uit de kast werd getrokken.
Dus ja, ik ben zo'n fan...

Maar ik ben ook kritisch, want zoals ik al zei, dit Dollhouse is verre van geniaal gebleken tot dusver, al maken de laatste paar afleveringen veel goed en die 13e aflevering is toch wel erg gaaf.
Blijft de vraag over, had ik zoveel moeite gedaan als ik niet wist dat Whedon achter deze serie zat? Misschien niet, maar aan de andere kant zijn er nu niet echt scifi's die er tussenuit springen. Heroes is inmiddels uitgekauwd, dan heb je nog wel True Blood over misschien.

AchmedATM
Ik vond het wel een heerlijke serie om naar te kijken. Net de DVD besteld, heb de 13de afl. nog niet gezien dus dat is een mooie verassing voor als de dvdbox er is

Vandaag de reeks eindelijk uitgezien en compleet weggeblazen met het 2e seizoen. Ik was, net als velen denk ik, geïnteresseerd in de reeks vanwege de verbondenheid van Whedon maar de unaired pilot viel me enorm tegen. Doodsaai en echt niet het niveau wat ik gewoon was. Later bleek dat Whedon dit niet als een echte aflevering beschouwde waardoor de seizoensfinale van het eerste seizoen niet meer op televisie kwam. Fox beschouwde de pilot als een volwaardige aflevering waardoor Whedon zijn recht op 13 afleveringen verviel en Fox Epitaph One niet wou maken. Whedon en de zijnen lieten het hier niet bij en maakten de aflevering toch. Als je de reeks wilt volgen, lijkt het me ook het beste om de unaired pilot gewoon te skippen (klopt ook totaal niet meer met de verhaallijn) en voort te gaan met de afleveringen zoals ze door Whedon bedoeld zijn.

Soit, in het begin komt het nogal traag op gang. Het talent van Whedon is niet uitdrukkelijk aanwezig, ook ik ben een enorme fan van de man, maar toch heeft het enige aantrekkingskracht. Het eerste seizoen begint dan interessanter en interessanter te worden vanaf episode 5 ongeveer en komt tot een geniale conclusie met Epitaph One. De twists zijn heerlijk (heel het Alpha verhaal!) en erg leuk om oude gezichten uit Whedon Universe te zien zoals Amy Acker, Alan Tudyk en Summer Glau. Ik zou hier nog zoveel meer over kunnen vertellen maar dan moet ik teveel gaan spoileren en ik wil niets van de verrassing weg halen.

En dan komt seizoen 2. Terug 13 afleveringen en zowaar nog 10x beter dan het eerste seizoen. De plotlijnen worden moeilijker en complexer maar hier zit zoveel achter. Ik vind het jammer dat ik het niet allemaal in één ruk heb kunnen uitzien want ik denk dat ik een aantal zaken nog niet helemaal door heb. Alles wordt hier uit de kast gehaald en het zit bij vlagen echt geniaal in elkaar. De gebruikelijke humor komt weer voor in de vorm van de geniale Topher Brink, gespeeld door Fran Kranz. Wat een heerlijke rol maar ook Eliza Dushku en Harry Lenix zijn echt geniaal bij vlagen. Hetgeen mij het hard raakte waren tegelijkertijd de beste afleveringen uit heel de reeks, de aanloop en de climax. Topher die helemaal gebroken is en zichzelf opoffert (prachtig hoe zijn principes in de loop der tijd verandert) en ook het verraad van Boyd is hartverscheurend. De grote klasse komt weer boven drijven en oh, wat heb ik een spijt dat dit weer gecancelled is.

Ik zou hier nog uren over kunnen doorgaan maar als je een fan bent van Whedon of van sci-fi in het algemeen, dan moet je dit sowieso eens oppakken. In het begin niet zo meeslepend maar geloof me, het wordt echt geniaal!

Ik ben nu halverwege seizoen 2 en ik moet zeggen dat ik me niet echt verbaas over het cancelden van de serie. Er zijn betere series al veel eerder gecancelled dan deze.
Dit is absoluut niet het niveau dat je van Whedon mag verwachten!
Er zitten te veel vaagheden en niet kloppende gebeurtenissen in deze serie. Het acteren is bijzonder wisselvallig en dat maakt deze serie er niet beter op. De beste prestatie vind ik nog die van Victor, helaas is hij in seizoen 2 maar minimaal van de partij. Paul Ballard is redelijk ongeloofwaardig als incompetente FBI agent, voor iemand die niets weet af te sluiten, behalve zijn huwelijk, is hij wel erg succesvol en volhoudend...
Voor Eliza Dushku is deze serie een geweldige egotrip, terwijl zij totaal niet de dragende kracht van de serie is.
De beste prestaties vind ik toch zoals gezegd, Victor, Sierra, Topher Brink en Adelle DeWit. Zij zijn de personen die deze serie nog de moeite waard maken.
Ik ben nu aangekomen bij de afleveringen waar Summer Glau in de serie komt, in de eerste aflevering speelt ze wel een erg goede, bijna klassieke schurk. Echt zo'n klassieke jaren 60 mastermind.

Deze serie een maand geleden aangeschaft en vandaag de laatste twee afleveringen gekeken.

Na eerst de hele Buffy reeks rond juni/juli weer bekeken te hebben, las ik over deze Dollhouse serie.
Het feit dat de bedenker van Buffy er achter zat en mijn favoriete actrice uit diezelfde serie, Eliza Dushku, de hoofdrol er in speelde, trok mij over de streep en heb ik de twee seizoenen Dollhouse gekocht en bekeken.

Net als bij de meesten hier vielen mij de eerste afleveringen erg tegen. Erg middelmatige plotjes, b-acteurs en een algemeen lowbudget gevoel overheerste bij mij.
Ik lees hier dat de serie pas echt goed gevonden werd v.a. aflevering 5, maar ik vond het daar nog steeds te standaard. Voor mij ging het pas boeien bij aflevering acht en daarna werd de serie steeds beter.
Seizoen twee knalde er pas echt uit en wanneer zo de hele reeks was geweest, was het echt een klassieker geworden en had het wellicht ook veel langer gelopen.

Het lijkt net of men zich voor seizoen 1 te veel heeft ingehouden en te veel rekening gehouden heeft met een doorsnee publiek. Het resultaat is geen vlees nog vis.

De laatste aflevering van seizoen 1 en 2 vond ik wel minder bij de rest passen en hadden voor mij niet gehoeven.
Het is zeker een serie die ik nog eens zal bekijken, maar dan sla ik wel het eerste gedeelte over.

Is er overigens iemand die de serie Tru Calling kent met diezelfde Eliza Dushku in de hoofdrol? Ik denk er over om die ook aan te gaan schaffen.

Hoi thunderball,

Ja, ik ben ook een Eliza-fan (Buffy/Angel-fan, ik probeer de Buffyverse acteurs wel bij te houden, waar ze nu mee bezig zijn).
Ik heb ook de 2 seizoenen van Dollhouse en het 2e seizoen is inderdaad beter. Ik vind het wel een serie voor een selecte doelgroep en t was vaak wel moeilijk te volgen.
Tru Calling heb ik ook in bezit en is ook de moeite waard, helaas is t ook hier bij 2 seizoenen gebleven.
Ja, deze serie sprak me meer aan dan Dollhouse, je kunt t wel interpreteren als het concept van de film ''Groundhog Day'' als serie. Eliza speelt een pas afgestudeerde (?)lijkschouwersassistente die de gave heeft om de dag 'terug' te nemen en zo de dag opnieuw te beleven, de lijken doen een beroep op haar om uit te zoeken hoe zij overleden zijn en Eliza gaat dan op onderzoek uit. Het begin is vooral een ''case of the week'' reeks, maar er zitten ook wel doorlopende verhaalljnen in zoals de nogal wat rebelse broer van haar die ze vaak uit de brand moet helpen.
Voor de Eliza fan wel aan te bevelen.
Dit is ook de serie waar Eliza de Faith-spinoff heeft voor laten voorbijgaan.
Meer info:
Tru Calling (TV Series 2003?2005) - IMDb

PS: Ik heb ook pas een Tru Calling-topic gestart op MM

Ik lees nu pas je reactie en heb inmiddels ook Tru Calling aangeschaft en bekeken. Zie mijn reactie aldaar.
Nu maar eens wat films met haar gaan bekijken. Zitten daar nog aanraders bij?

thunderball schreef:
Nu maar eens wat films met haar gaan bekijken. Zitten daar nog aanraders bij?

De eerste Wrong Turn is wel een leuke

Bedankt voor de tip!
Overigens wel lachen:
zit ik weken bijna iedere avond naar series met haar te kijken, ben ik er eindelijk doorheen en zet ik vanavond niets vermoedend op dat nieuwe Fox kanaal de film Jay and Silent Bob Strike Back op, blijkt ze daar ook in te zitten en nog in een aantal coole actie scènes ook!

Dan moet ik die ook maar eens opnieuw gaan kijken want dat wist ik ook niet.

Nog wat Eliza film tips, thunderball:

Natuurlijk haar jonge rolletje in True Lies is leuk, in de Alphabet Killer zet ze ook een overtuigende rol neer, al is de film wel wat minder.
En Soul Survivors is erg slecht, maar Eliza is wel weer natuurlijk vermakelijk om te zien en haar personage hierin heeft wel wat weg van Faith.

Bedankt, filmtitels zijn genoteerd!
True lies in het verleden vaak genoeg bekeken, maar nooit geweten dat zij dat was (terwijl ik toch Buffy keek toen het destijds werd uit gezonden), maar nooit die connectie gemaakt.
Ik neem aan dat ze dat dochtertje dan speelt?

Ik ga kijken/aanschaffen:

Wrong turn
Alphabet Killer (die is zelfs al op blu ray)
Soul Survivors

Waar ik zelf heel benieuwd naar ben is die pilot van een nieuwe Saint reeks, met Adam Rayner in de rol van Simon Templar en waarin Eliza de belangrijke rol van Patricia Holm speelt, dat was in de eerste boeken de vriendin en mede avonturierster van de Saint.
De pilot is geregisseerd door Simon West (oa The Expendables 2) en er zijn cameo's van ex-Saints Roger Moore en Ian Ogilvy.
Er wordt getracht de serie aan een network te verkopen, maar tot nu toe lijkt het niet te lukken. Ik vrees het ergste, zou wel eens niet door kunnen gaan, wat dat betreft lijkt Eliza niet erg gelukkig met het uitzoeken van rollen in series.

Ja idd, ze speelt de dochter van Schwarzenegger.
Ook de 1e ''Bring it On'' film, maar niet mijn type film.
Ook was ze in de drama/komedie ''Bye Bye Love'' (jonge rol), grappig met mede-Buffy acteurs Amber Benson en Lindsay Crouse, ''This Boys Life'' (met Dicaprio), coming-of-age drama ''That Night'' (haar debuut , 11jr), en thrillers ''Locked in''', ''the Coverup'' en ''Open Graves''.

Misschien wel leuk om te weten: er is een tijd geleden een comicreeks(je) uitgekomen van Dollhouse genaamd Epitaphs. In totaal 6 issues en eigenlijk echt wel leuk. Speelt zich af voor Epitaph One (de seizoensfinale van seizoen 1) en gaat dieper in op onder andere Zone, Alpha en Mags.

Aanrader voor de fans.

En natuurlijk is ook Faith weer terug te zien in de doorlopende Buffyverse-comics.
Angel & Faith. Het 2e vol. is nu begonnen.
Eliza's uiterlijk is doeltreffend geslaagd hierin.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:32 uur

geplaatst: vandaag om 09:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.