• 155.448 films
  • 9.300 series
  • 27.667 seizoenen
  • 604.324 acteurs
  • 346.582 gebruikers
  • 8.762.743 stemmen

The Mentalist

zoeken in:

kleez

• 849 berichten
  • 1207 stemmen

The Mentalist is een CBS politie drama televisie serie welke voor het eerst uitgezonden is op 23 September 2008 in Amerika op CBS. Vanaf 1 Januari zal SBS 6 de serie gaan uitzenden in Nederland.

Golden Globe Award genomineerde Simon Baker schittert als Patrick Jane, een onafhankelijke consultant bij het California Bureau of Investigation (CBI), met een indrukwekkende staat van dienst op het gebied van het oplossen van ernstige delicten door het gebruik van zijn ijzersterke observatievermogen. Hij maakt ook veelvuldig gebruik van zijn vaardigheden als mentalist om getuigen of daders feiten van de zaak aan hem te laten bekennen die alleen bij hun bekend zijn. Binnen het bureau is Jane berucht vanwege zijn gebrek aan protocol en zijn semibekende voorgeschiedenis als medium waarvan hij inmiddels heeft toegegeven dat zijn paranormale vaardigheden niet bestaand waren. Jane's rol in het oplossen van een reeks moeilijke bekende zaken ordt erg gewaardeerd door zijn collegas. Teresa Libson, een hoofdagent die niet van onzin houd, maakt geen geheim van haar afkeer over Jane's rol in haar team en wisselt tussen het, met tegenzin toegeven dat hij handig is en het afbranden van Jane vanwege zijn theater, narcisme en gevaarlijke gebrek aan grenzen. Lisbons team bestaat uit de agenten Kendall Cho, Wayne Rigsby en het nieuwste lid, Grace Van Pelt, die Jane allemaal zien als een losgeslagen stier maar bewonderen hem om zijn charme en vermogen om zaken op te lossen.

Hoewel de show een sterke achterban had werd hij door velen bekritiseerd als een kopie van de andere serie op dit gebied die momenteel op televisie is, Psych.

De eerste aflevering trok 15.6 miljoen kijkers tijdens de eerste uitzending en 7.8 miljoen in de herhaling twee dagen later.

Het komt niet vaak voor in Amerika, een nieuwe serie die een mijlpaal aan kijkcijfers neerzet. In Amerika was The Mentalist aflopen week de best bekeken serie van de week. Aflevering 9 (Flame Red) scoorde in Amerika maar liefst 18.7 miljoen kijkers.

Dit is de eerste keer dat een nieuw programma de hoogste kijkcijfers van een week behaalde sinds Desperate Housewives in 2005.

Ik ben erg benieuwd! Iemand die deze serie al kijkt?

aryan

• 986 berichten
  • 1723 stemmen

Ik volg deze serie, de eerste aflevering is briljant, daarna wordt het iets minder. Het is humor en drama door elkaar, een beetje zoals House. Al bij de eerste aflevering zijn gewoon stukjes waar je echt dubbel ligt. Maar de afleveringen daarna mis ik dat toch een beetje, de karakters om Patrick Jane heen zijn niet zo heel sterk.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Is dat niet met die gast uit The Guardian?

timbo_

• 13112 berichten
  • 3647 stemmen

Moet zeggen net de eerste twee afleveringen gezien en erg vermakelijk. Patrick Jane is een geweldig personage maar zie het gevaar dat Ayran noemt ook wel. De rest is wel enkel vulling. Ben dan ook benieuwd of het trucje me snel gaat vervelen maar voorlopig blijf ik de komende weken nog vrolijk kijken.

Respekked

• 6279 berichten
  • 1181 stemmen

Ja was ook wel gecharmeerd van de eerste twee afleveringen. Grappige vent die Patrick Jane (idd uit The Guardian).

mrdig

• 499 berichten
  • 2583 stemmen

De 1e 2 afleveringen gisteravond waren inderdaad vermakelijk. Het smaakte in elk geval naar meer en dat is altijd positief!

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

timbo_ schreef:

Moet zeggen net de eerste twee afleveringen gezien en erg vermakelijk. Patrick Jane is een geweldig personage maar zie het gevaar dat Ayran noemt ook wel. De rest is wel enkel vulling. Ben dan ook benieuwd of het trucje me snel gaat vervelen maar voorlopig blijf ik de komende weken nog vrolijk kijken.

Zelfde hier. 't Is allemaal niet echt origineel, hoe vreemd dat ook klinkt. Een soort van CSI meets Psych. Maar ik moet zeggen, het werkt wel. Weinig opzienbarends, maar erg vermakelijk. Hier ben ik wel een tijdje zoet mee.

Wel jammer dat het hier ook weer om losstaande afleveringen gaat, ik hoop dat de 'mythologielijn' (Red John) langzamerhand de overhand neemt.

mnrk

• 1876 berichten
  • 1733 stemmen

Heb gisteren ook naar de eerste 2 afleveringen gekeken. Eerst was er twijfel, zal ik hier wel naar kijken (top serie uit de USA) en ga zo maar door...

Maar ik moet zeggen dat ik deze serie zeker te weten ga volgen. Simon Baker speelt uitstekend. De combinatie van alles in de serie is ook prima uitgewerkt. Laten we hopen dat ze bij SBS6 niet stoppen na 1 seizoen.

Maphesta

• 115 berichten
  • 62 stemmen

Ik geniet met volle teugen van deze serie! De hoofdrolspeler is echt héél cool. Ik kan mezelf wel vinden in zijn hele doen-en-laten, trouwens That gives it some extra flair for me.

Zeer leuke serie. Aanrader.

timbo_

• 13112 berichten
  • 3647 stemmen

Vond de aflevering van gisteren beduidend minder dan de eerste twee.

eppo349

• 853 berichten
  • 3790 stemmen

timbo_ schreef:

Vond de aflevering van gisteren beduidend minder dan de eerste twee.

Ik ben na 6 afleveringen afgehaakt, veel van hetzelfde.

zogenaamd een spraakmakende kijkcijfertopper, niet dus.

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Waar slaat dat dan weer op?

aryan

• 986 berichten
  • 1723 stemmen

The Last schreef:

Waar slaat dat dan weer op?

Ik denk op series zoals House, CSI, American Idol, Criminal Minds

Het concept van deze series veranderd niet, wekelijks op zichzelf staande verhalen die een bepaald patroon volgen. En deze series trekken al jaren veel kijkers in Amerika.

robertus65

• 1130 berichten
  • 0 stemmen

Ik was op bezoek bij iemand en deze serie stond aan.

Ik heb deze aflevering gezien zonder reclame!!!!!!!!!!

Voor de eerste reclame kwam, was ik al naar huis!!!

Zooooooo saai.

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

aryan schreef:

(quote)

Ik denk op series zoals House, CSI, American Idol, Criminal Minds

Het concept van deze series veranderd niet, wekelijks op zichzelf staande verhalen die een bepaald patroon volgen. En deze series trekken al jaren veel kijkers in Amerika.

Valt lastig te ontkennen ja, maar ik bedoel, dit kan net als The Pretender op een gegeven moment een bepaalde rode draad krijgen (Red John) en zich makkelijk van bovenstaande series onderscheiden. Ik heb er op dit moment 11 afleveringen opzitten en het komt er gaandeweg steeds meer.

De opzet lijkt dan weer veel op House/Psych/CSI, maar dat is wat anders.

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Ik zie er helaas geen heil meer in. Dit soort series focussen zich inderdaad alleen maar op alleenstaande verhalen per aflevering. Dan begint het idd een soort van CSI, NCIS etc. te worden, wat dus al gauw verveeld. Ik had nog even hoop na aflevering 10 (of 11 was het) toen een connectie met Red John werd opgepikt, maar meer lijkt er echt niet meer te komen. Jammer, want het concept is goed en Patrick Jane is een fascinerend personage.

Anyway, ik kap er dus mee na 14 afleveringen.

eppo349

• 853 berichten
  • 3790 stemmen

Nu dan, daar slaat het op.

timbo_

• 13112 berichten
  • 3647 stemmen

Ik kijk ze nog vrolijk iedere donderdag op SBS 6 en moet zeggen bevalt me nog steeds uitstekend. Patrick Jane is gewoon een erg cool personage en ik ben het trucje nog niet moet. De Red John lijn maakt dat er ook nog steeds een overkoepelende rode lijn blijft. Ik blijf voorlopig nog even kijken in ieder geval.

alcapachino

• 293 berichten
  • 108 stemmen

ben bij episode 15 kijkt lekker weg maar ik vind het niet hoogstaand .... te weinig ontwikkeling nog gezien

luckyluuk

• 18 berichten
  • 282 stemmen

Leuke serie.

Ik kijk het elke week. Nou ja ik neem het altijd op en daarvoor neem ik ook House op want ik kijk natuurlijk Wie is de Mol.

Het is inderdaad een soort CSI/Medium met een eigen vleugje eraan toegevoegd. Ik houd wel van al die series, je moet ervan houden.

Nijmegen

• 323 berichten
  • 669 stemmen

ik kijkhet, 't is zeker niet verkeerd op de toch wat saaie donderdagavond!

alcapachino

• 293 berichten
  • 108 stemmen

Nou seizoen twee begonnen , niet zo best ...

timbo_

• 13112 berichten
  • 3647 stemmen

Wauw. Finale van seizoen drie was niet minder dan meesterlijk. Ben in seizoen twee afgehaakt maar einde seizoen twee weer opgepakt en zeker geen spijt van. Uitstekend derde seizoen met dus een zinderende finale.

Wel jammer dat ik nu weer half jaar moet wachten op nieuwe House/The Mentalist afleveringen.

timbo_

• 13112 berichten
  • 3647 stemmen

Zou het overigens wel bijzonder teleurstellend vinden als de makers er voor kiezen om het volgende jaar te beginnen met de onthulling dat het niet de echte Red John was die werd neergeschoten. Dan moet ik nog eens zien of ik verder kijk.

timbo_

• 13112 berichten
  • 3647 stemmen

Zo'n meesterlijke seizoensfinale en niemand die er naar kijkt. Onbegrijpelijk.

timbo_

• 13112 berichten
  • 3647 stemmen

Het ultieme zwaktebod. Na een seizoensfinale ineens weer alles terugdraaien in eerste aflevering van nieuwe seizoen.

mà'àèç§

• 68 berichten
  • 165 stemmen

wanneer komt red john eens echt in beeld?

JustMike

• 3218 berichten
  • 751 stemmen

timbo_ schreef:

Het ultieme zwaktebod. Na een seizoensfinale ineens weer alles terugdraaien in eerste aflevering van nieuwe seizoen.

Daar zijn ze goed in, net als het begin van seizoen 4...

mà'àèç§

• 68 berichten
  • 165 stemmen

komt er ooit een final season van the mentalist?

JustMike

• 3218 berichten
  • 751 stemmen

Net de eerste tien aflevering van seizoen 6 gezien en damn, wat goed! Vorig seizoen verveelde ik me best wel erg en had ik eigenlijk weinig zin om door te kijken, maar de eerste 8 waren echt het beste wat de serie tot nu toe geproduceerd heeft. Erg spannend en het volgde elkaar goed op, waardoor je echt weer zin had in de volgende. Ook een interessante kant die ze nu op gaan, het wordt wel een andere serie, maar dat hoeft niet erg te zijn. Hoop dat het wat wordt!

gillie24

• 2637 berichten
  • 1735 stemmen

Heerlijke seizoensfinale! Er werd in de laatste afleveringen al een beetje naar toegewerkt, maar erg fijne manier om het seizoen mee af te sluiten.

De verhuizing van Sacramento naar Texas heeft de serie veel goed gedaan. Jane is weer gewoon Jane en is weer dé bepalende factor en niet meer Red John.

Zijn nieuwe FBI-collega's maken duidelijk meer indruk dan Van Pelt en Rigsby.

Op naar seizoen 7.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.