menu

Overig / Televisie / Wim T. Schippers

zoeken in:
Willem Theodoor Schippers (Groningen, 1 juli 1942) is een Nederlands televisiemaker, radiomaker, schrijver en beeldend kunstenaar. Zijn beeldende kunst heeft verwantschap met Fluxus, Pop art en conceptuele kunst. Als theatermaker maakt hij gebruik van humor en absurditeit. Als schrijver creëert hij vaak nieuwe woorden. Bekende televisiewerken zijn: Hoepla, de Fred Haché Show, Barend is weer bezig, We zijn weer Thuis, Waldolala en Van Oekels discohoek. (Bron: Wiki)

Veel van deze televisieproducties zijn inmiddels op dvd verschenen
VPRO webwinkel.

Vanaf deze week zijn weer twee nieuwe Schippers' dvd's verkrijgbaar:
DVD 5: Het is weer zo laat! (ook wel bekend als Waldolala)
DVD 6: Hoepla & Plafond over de Vloer

Naar aanleiding van de laatste release heb ik een artikel geschreven over de legendarische serie Hoepla (1967): Hoepla - Wim T. Schippers

Was mijn eerste 'echte' kennismaking met Schippers en die is zeker niet tegengevallen. Hou wel van scherpe maatschappijkritiek. Benieuwd hoe die doorklinkt in single-plays en televisieseries.

Maar natuurlijk vooral bekent als Ernie.

kos
We zijn weer thuis. .

Nooit meer zo'n absurde NL-serie gezien.

Zag laatst ook wat afleveringen tijdens de herhalingen rond de klok van half twaalf op Nederland drie. Vrij bizar inderdaad, wat daar allemaal gebeurde. Wel typisch Schippers, als ik achtergrondliteratuur mag geloven.

Knisper schreef:
Oei, wat een akelige spelfout, mijn excuses!

Ben nu Plafond over de Vloer aan het kijken. Een uiterst vreemde serie. Karikaturen tot en met, veel taalspelletjes, plotselinge seksuele of gewelddadige uitbarstingen en een bijzonder goedkoop production design. Druk, chaotisch, tegen het genante aan zo af en toe, maar toch bijzonder boeiend.

Quido schreef:
Ben nu Plafond over de Vloer aan het kijken. Een uiterst vreemde serie. Karikaturen tot en met, veel taalspelletjes, plotselinge seksuele of gewelddadige uitbarstingen en een bijzonder goedkoop production design. Druk, chaotisch, tegen het genante aan zo af en toe, maar toch bijzonder boeiend.
Hier een artikel over de serie. Niemand anders mee bekend? Of met het radioprogramma 'Ronflonflon' waarop de serie gebaseerd is?

Sneakerjeans29
Knisper schreef:

de originele Ernie was Jim Henson.

Ooit wel een paar keer de Fred Haché Show in de herhaling gezien, maar ik was nog net iets te klein om het echt te snappen, maar vond het leuk omdat het zo maf was

Was na dit topic ook nieuwsgierig geworden naar andere series van Schippers, maar het is erg moeilijk om online afleveringen te vinden. Wel vond ik op YouTube wat Hoepla fragmenten en dat was toch wel een geniaal programma voor die tijd! Geweldige optredens en een naakte Phil Bloom Wat wil je nog meer?

Echter wat ik allemaal over zijn beeldende kunst heb gezien/gelezen lijkt het me allemaal nogal zwak en makkelijk. Niet echt van onder de indruk.

Ben nu Het is weer zo laat! (a.k.a. Waldolala) aan het kijken. Zit een stuk beter in elkaar dan wat ik eerder van hem zag.

Opzoek naar Yolanda is ook een geestige serie van Schippers. Leuke liedjes ook.

Het is best wel koud voor de tijd van het jaar,
Maar hij krijgt het opeens warm en dat komt door haar
Het was het het perron van dat ene station
Waar hij werd getroffen, waar alles begon.

Op zoek naar Yolanda
Yolanda is zijn leven
Op zoek naar Yolanda
Om haar zijn liefde te geven
De kans is maar klein
Dat zij ooit samen zullen zijn
Toch blijft hij op zoek, op zoek, op zoek naar Yolanda...

Of:

Het is heel lang geleden
Dat wij het samen deden
Maar ik weet nog heel goed hoe dat ging
Het waren hoogtepunten in ons leven
Ook al kon het soms maar even
Momenten van zielsverrukking

Maar onze wegen, die scheidden
Dat was beter voor ons beiden
Dat vonden en zeiden
We toen
Maar hoe konden we denken
Dat die vrijheid ons meer zou schenken
Dan de Paden der Liefde
Kunnen doen

Ik zing een lied van verlangen naar jou
Ik zing een lied van verlangen naar jou
Voor jou
O, niets kan vervangen
Dat nemen en ontvangen
Van liefde, o liefste kom gauw

Zowel de liedjes als de serie staan op YouTube.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:27 uur

geplaatst: vandaag om 00:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.