- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Are You Being Served?
Are You Being Served?
tsjidde
-
- 2112 berichten
- 3995 stemmen
Are You Being Served? (1972-1985)
Created by Jeremy Lloyd en David Croft
Deze televisieserie is wat mij betreft makkelijk zo leuk als 'Allo 'Allo!, de latere serie die eveneens van de hand van Jeremy Lloyd en David Croft kwam.
Are You Being Served? speelt zich af op een etage in een warenhuis waar Mrs. Slocombe (Mollie Sugden) en Miss Brahms (Wendy Richard) de damesafdeling beheren, terwijl de herenafdeling wordt gerund door Mr. Grainger (Arthur Brough, tot 1977), Mr. Humphries (John Inman) en Mr. Lucas (Trevor Bannister, tot 1980). Het afdelingshoofd is de strenge Captain Peacock (Frank Thornton), die op zijn beurt zijn orders krijgt van Mr. Rumbold (Nicholas Smith).
Ik ben momenteel bijna door alle afleveringen van AYBS? heen en kan er nog steeds van genieten. Alle acteurs spelen met verve en de Britse humor druipt eraf.
In 1977 is er onder dezelfde naam een speelfilm van de serie gemaakt, geregisseerd door Bob Kellett. Hoewel ik hem niet persé slecht vind, heeft die film m.i. echter toch niet de sfeer die de serie ademt.
kappeuter (crew films)
-
- 74263 berichten
- 5914 stemmen
Als je 'Allo Allo', niks vindt, is deze serie dan ook aan je besteed?
Totaal niet mijn soort humor namelijk.
Fawlty Towers en Royle Family vind ik wel schitterend.
gotti
-
- 14048 berichten
- 5751 stemmen
Ben bang van niet. Vind persoonlijk Allo Allo zelfs wat leuker dan dit. Beide oubollig, maar AYBS maakt het af en toe wel heel bont.
starbright boy (moderator films)
-
- 21817 berichten
- 4686 stemmen
Als ik ervoor in de stemming ben kan ik het best een keer hebben en er om lachen, maar ik vind het toch vrij oubollige onderbroekenlol. Zit dichter bij Benny Hill dan bij Monty Python zeg maar.
tsjidde
-
- 2112 berichten
- 3995 stemmen
Eindelijk heb ik dan het kijken van de hele serie AYBS? afgerond. Ik waardeer de serie toch zeker wel op 4*, want ik heb er echt van genoten. Aan de andere kant kan ik best begrijpen dat andere kijkers niet gecharmeerd zijn van dit soort humor.
Tsja, hoe moet je dit omschrijven? Oubollig is inderdaad wel een passend woord, maar ook soms ronduit flauw en zelfs gewoon plat. De kracht van dit soort werk zit vooral in (stereo)typetjes en in de herhaling cq. herkenning. Als je daar niet tegen kunt en als 'Allo 'Allo! ook al niks vindt, dan moet je dit zeker links laten liggen.
Nu ben ik begonnen aan de vervolgserie, genaamd Grace & Favour (1992-1993) of ook bekend als Are You Being Served? Again!, van dezelfde makers en met (bijna) dezelfde cast. Ik ben benieuwd.
SpaghettiWestern
-
- 129 berichten
- 0 stemmen
ja Grace & Favour werd jaren terug uitgezonden op TV10
was leuk om te zien dat de groep in een andere setting kwam, en was uiterst kijkbaar
er is ook een Australische spin off gemaakt waarin John Inman (Mr. Humphries) meespeelde.
verhaal: Old Mr. Grace leent Mr. Humphries uit aan zijn Australische neef, Mr. Bone, die een soortgelijke winkel heeft als Old Mr. Grace. De staf van de winkel komt enigzins overeen met de originele serie. De verhalen zijn ook afgeleid van de originele serie.
Heeft 2 seizoenen geduurd (rond '80), maar weet er verder niks van
BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Are You Being Served is - net als veel Britse komedies - hilarisch! Kon vooral altijd erg lachen om Mr Humpries!
tukkerstein
-
- 2187 berichten
- 3242 stemmen
Engelse series zijn vaak grappig, helaas kon ik hier niet zo om lachen, jammer. Misschien ga ik het nog eens proberen als ie weer uitgezonden op tv wordt.
tsjidde
-
- 2112 berichten
- 3995 stemmen
Nu ben ik begonnen aan de vervolgserie, genaamd Grace & Favour (1992-1993) of ook bekend als Are You Being Served? Again!, van dezelfde makers en met (bijna) dezelfde cast. Ik ben benieuwd.
Gisteren heb ik de laatste aflevering van "Grace & Favour" gekeken en helaas moet ik zeggen dat deze serie nergens het niveau haalt van de eerste serie. We zijn intussen 7 jaar verder en de cast is zichtbaar ouder geworden. Dat is op zich niet erg, maar de doldwaze geintjes van vroeger zitten er niet meer in. De koek was klaarblijkelijk een beetje op voor de schrijvers Lloyd en Croft. De grappen zijn nog maar af en toe leuk, maar vaker ronduit flauw en van bedenkelijk niveau.
Een lichtpuntje is de introductie van Fleur Bennett als boerendochter Mavis en haar vader Maurice Moulterd (Billy Burden). De overige cast drijft echter vooral op eerdere successen, waardoor deze vervolgserie waarschijnlijk alleen het kijken waard is voor degenen die ook "Are You Being Served?" leuk vonden.
"Grace & Favour" krijgt van mij 3*, maar dan vooral vanwege de nostalgie.
Blue Velvet
-
- 22 berichten
- 10 stemmen
Altijd lachen met "Are You Being Served" net als met "Some Mother Do 'Ave 'Em" en the Bucket woman.
Britse sitcoms zijn de enige waarmee ik nog eens kan lachen omdat het allemaal zo ontzettend droog is, en natuurlijk met Frasier.
robertus65
-
- 1130 berichten
- 0 stemmen
Kan ik geen genoeg van krijgen, van die typische Engelse humor. Ik heb de eerste box bijna helemaal bekeken, hopelijk komt serie 6-10 binnenkort ook uit.
Dk2008
-
- 10777 berichten
- 745 stemmen
Het leuke van die Engelse comedies is dat de spelers heel consequent in de rol blijven met elk hun eigen type. Ik vind Allo Allo leuker, is minder grof. Moest altijd erg lachen om Mr. Grace en z'n rikketik (is wel niveau Benny Hill). Maar Dad's Army blijft een van mijn favorieten.
jumpstylemovie
-
- 6225 berichten
- 1221 stemmen
Soms als ik ziek ben is het op TV.
Ik vind het een leuke Comedy. Normaal gesproken kan dit soort humor me niets boeien maar dit is best leuk.
jirachi03
-
- 393 berichten
- 0 stemmen
Altijd zijn die Engelsen geweldig ! ;D
Kijk maar naar dit , Blackadder , Young Ones , Bottem etc.
robertus65
-
- 1130 berichten
- 0 stemmen
Ik heb net het tiende seizoen ontvangen en kan de serie eindelijk helemaal uitzien. Jammer dat Grainger er niet meer bij is.
knusse stoel
-
- 3195 berichten
- 3999 stemmen
Heerlijke humor, typisch Engelse humor en ik lig vaak dubbel van de lach.
(krijg je lachrimpels van op de buik)
"robertus65", Grainger ( Arthur Brough in mei 1978 op 73-jarige leeftijd, zes weken na het overlijden van zijn echtgenote) was na het 5e seizoen niet meer in de serie.
Rumbold is nu nog de enige die in leven is, Captain Peacock is (eind maart 2013) 2 weken geleden overleden.
Je kunt trouwens wel merken op deze pagina dat de serie niet momenteel op tv wordt uitgezonden. Er zijn bijna 4 jaar geen reacties op de pagina gezet.
"kappeuter", Jij hebt niet alle series uit Engeland op jouw lijstje staan, ik vind ze wel allemaal geweldig.
Dat kan ook nog!
bart007bond
-
- 1443 berichten
- 350 stemmen
Geweldig.
Gister de boxset gekocht voor maar 39.99.
Dat word weer genieten.
Brix
-
- 19478 berichten
- 4858 stemmen
Dit is echt een serie waar ik nooit genoeg van lijk te krijgen.
Alle afleveringen heb ik al ik weet niet hoe vaak gezien, maar toch vervelen ze nog altijd niet.
Ik kijk er wekelijks nog steeds een paar opnieuw.
Nu via de zender ONS, maar de complete serie heb ik ook op DVD in huis.
Ik zag dat hier de serie "Allo Allo" vaker genoemd werd.
Daar heb ik dan weer helemaal niks mee.
"Fawlty Towers" daarentegen
Graaf Machine
-
- 9146 berichten
- 1186 stemmen
Is dit die serie met Mr. Humphries (of zoiets) ?
Graaf Machine
-
- 9146 berichten
- 1186 stemmen
Vond ik dan, als klein Graaf Machientje, geweldig leuke serie.
Fillumon
-
- 2240 berichten
- 0 stemmen
Zowel Are You Being Served? als 'allo allo' is Door hetzelfde schrijverscollectief geschreven. ..
..ben de 2 Namen even kwijt.
Beide series hebben o.a. ook herkenbare typetjes in doen en laten of naam met dubbele bodem o.i.d.
AYBS? Is voornamelijk uit de jaren 70 en 'allo allo' uit de jaren 80. Hoewel ik een zwak heb voor de 1e, is de 2e 'een van mijn favoriete comédyseries ever.....Goodmoaning?