• 12.301 nieuwsartikelen
  • 166.091 films
  • 10.730 series
  • 30.930 seizoenen
  • 623.877 acteurs
  • 195.082 gebruikers
  • 9.108.516 stemmen

Allemaal Film

zoeken in:

by_the_way

• 3792 berichten
  • 504 stemmen

Waar ik kan de aflevering online zien?

timbo_

• 13112 berichten
  • 3748 stemmen

kappeuter schreef:

Van Diem die 100 projecten had afgewezen. Tsss. Wil hij nog wel film maken vraag je je dan af.

Schrok er ook van. 100 films afwijzen ongeloofelijk. Ben benieuwd wat die buiten moster's ball nog meer heeft afgewezen.

by_the_way

• 3792 berichten
  • 504 stemmen

Ik heb de aflevering zojuist online bekeken en het was naar mijn mening de beste aflevering tot nu toe. MIJN favorieten kwamen aan bod, geweldig om Maas emotioneel te zien en het verhaal rondom FFF. Ik vond het erg triest om te zien hoe die aannemer leuk stond te vertellen waar de ovens kwamen, terwijl Maas daar tot in de details zijn ontwerpen heeft zitten maken. Ook interessant waren Geels, Verhoeven en de Bont.

Gastel

• 376 berichten
  • 1498 stemmen

by_the_way schreef:

Waar ik kan de aflevering online zien?

staat gewoon op uitzending gemist.nl

http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/serie?serID=2630&md5=a0e4a445ad4d8fb4d4660256e2fef151

niethie

• 7312 berichten
  • 6723 stemmen

Komt dit vanavond nog of was het nou afgelopen ??

gotti

• 14040 berichten
  • 5712 stemmen

Net een aflevering geweest over de Nederlandse animatieindustrie. Erg leuk...

niethie

• 7312 berichten
  • 6723 stemmen

fuck gemist

Koekebakker

• 2540 berichten
  • 3981 stemmen

Ik ook, maar gelukkig zijn de afleveringen tot een maand na uitzending online te zien.

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11606 berichten
  • 4970 stemmen

En op DVD te koop

by_the_way

• 3792 berichten
  • 504 stemmen

Dit was dus de laatste?

Quentin

• 10202 berichten
  • 8410 stemmen

Nee.

sinterklaas

• 11668 berichten
  • 3239 stemmen

Leuke serie. Alhoewel ik alleen het eerste deel heb gezien (over de Nederlandse film) en die van gister. (met die animaties) Maar zeker leerzaam voor een filmliefhebber.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8410 stemmen

Zoeken naar de werkelijkheid

Aflevering 8 Zondag 21 oktober, 20:20 uur, Ned. 2

De Nederlandse documentaires zijn befaamd tot ver over de grenzen. Nederland heeft veel belangrijke documentairemakers voortgebracht. Documentairemakers die, hoe verschillend ook, allemaal worstelen met dezelfde vraag: hoe laat ik de werkelijkheid zien en hoe echt is die werkelijkheid? Soms grijpt de documentairemaker in om zijn betoog kracht bij te zetten. Dan rijst de vraag: wanneer wordt de grens van waar en niet waar overschreden?

Met Jan Blokker, Michel Ciment, Louis van Gasteren, Bert Haanstra, Heddy Honigmann, Joris Ivens,Johan van der Keuken, Niek Koppen, Eddy Posthuma de Boer, Jos de Putter, Jiska Rickels, Pieter Verhoeff, Jan Vrijman.

gotti

• 14040 berichten
  • 5712 stemmen

Al gezien op de Filmacademie, met achteraf een debat met Jiska Rickels, Jos de Putter en Heddy Honigman over dé raag van deze aflevering. Niet onaardig.

niethie

• 7312 berichten
  • 6723 stemmen

Weer gemist, ik ben er wel lekker bij met mijn hoofd de laatste tijd

Quentin

• 10202 berichten
  • 8410 stemmen

Betere Tijden

Aflevering 9 - Zondag 28 oktober, 20:20 uur, Ned. 2

De relatie tussen de filmmaker en zijn publiek kent zijn ups en downs. In de jaren ’90 krijgt de Nederlandse film flinke concurrentie van de televisie, waarop veel speelfilms en dramaseries te zien zijn.Zelfs de gevestigde filmsterren krijgen het publiek niet meer naar de bioscoop. De soap laat zijn invloed gelden en nieuwe, goedkopere filmtechnieken doen hun intrede. Filmmakers moeten inspelen op deze trend. Zullen zij erin slagen het publiek te blijven betoveren met de magie van hun films?

Met Willeke van Ammelrooy, John Appel, Burny Bos, Lodewijk Crijns, Theo van Gogh, Albert ter Heerdt, Matthijs van Heijningen, Martin Koolhoven, Pieter Kuijpers, Alain de Levita, Olga Madsen, Dana Nechushstan, Johan Nijenhuis, Mimoun Oaïssa, Eddy Terstall, Jean van de Velde, Monique van de Ven, Paul Verhoeven, Alex van Warmerdam, Frans Weisz, Robert Jan Westdijk

Mochizuki Rokuro

• 18920 berichten
  • 15250 stemmen

Gisteren laatste deel. Het grootste deel van de serie gezien. Mooi overzicht, prima serie. Goed dat ze tijd genomen hadden om verschillende aspecten uit de diepen. Relevante interviews.

Vond de aflevering van gisteren wel wat veel op een hoop geveegd, van de Fake-docu's van Crijns tot Van God Los, Zusje, de multi culti film, Van Gogh (en 9/11) en Burny Bos.

starbright boy (moderator films)

• 21624 berichten
  • 4596 stemmen

Vond ik ook wel. De aflevering van gisteren hadden er twee mogen zijn, waarbij met name Theo van Gogh (en dat is te combineren met de multicultifilm en 9/11) best een losse aflevering had mogen hebben. Verder was het een mooie, verzorgde serie, waar zichtbaar serieus aan gewerkt is Met name aan de hoeveelheid geinterviewden en aan de vaak goed gekozen en soms obscure fragmenten kon je dat zien. Heb het meeste ook gezien. Hij is trouwens inmiddels ook op DVD uit.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8410 stemmen

DVD-box kost slechts 24,99

Gastel

• 376 berichten
  • 1498 stemmen

Ik vond de eerste afleveringen heel sterk. Maar vooral bij de laatste aflevering kon ik merken dat Krabbé niks met de huidige Nederlandse film heeft.

Jereon Krabbé kan heel goed interviews en portretten maken over mensen als Weisz, LaParra, Verhoeven of Haanstra maar met een Eddy Terstall heeft hij beduidend minder en dat straalt er ook van af.

gondwana

• 1212 berichten
  • 1464 stemmen

lijkt me een erg sterke reeks...

Quentin

• 10202 berichten
  • 8410 stemmen

Heb de box gister gekregen, als extra staan er ongebruikte fragmenten uit de interviews op ieder schijfje

Sol-

• 216 berichten
  • 87 stemmen

Heb hem destijds ook voor een gedeelte gezien, maar kreeg sterk de indruk dat de NL film groter werd gemaakt dan dat ie is. Met Weisz en zijn andere vriendjes stond Krabbe met een flinke paal in zijn broek. Diverse fragmenten werden de hemel ingeprezen en vergeleken met meesterwerken. Nee, ik vond helaas de arrogantie er soms vanaf druipen.

Quido

• 14638 berichten
  • 6058 stemmen

Je hebt alle betreffende films ook gezien?

gotti

• 14040 berichten
  • 5712 stemmen

Voor die verhalen van Weisz kéék ik Allemaal Film juist. Enorm innemende man.

De Mees

• 558 berichten
  • 64 stemmen

Kan het zijn dat ik ergens Rob Houwer gemist heb?

Quentin

• 10202 berichten
  • 8410 stemmen

Zit er niet in naar mijn weten, vind hij vast 'flauwekul'. Werkt bijna nooit ergens aan mee volgens mij.

matthijs_013

• 3627 berichten
  • 5290 stemmen

Ik heb de eerste drie afleveringen gezien op dvd en ik kan maar één ding zeggen:

In tegenstelling tot anderen op dit forum vind ik Jeroen Krabbé zeer geschikt als presentator. Hij heeft een fijne stem en door zijn belangrijke functie in de filmwereld durft hij ook bij de groten door te vragen (en de geïnterviewden 'durven' hem meer te vertellen).

Ik ben tot een jaar geleden erg negatief geweest over de Nederlandse filmindustrie, maar dit is volledig omgeslagen, mede door deze docu.

Het grootste gemis vind ik informatie over de NL filmindustrie voor 1945. Er wordt gesuggereerd dat het voor de jaren 70 niets voorstelde. Enkel een aantal docu's; voor de fictiefilms moest je naar het buitenland. Ik vind het jammer dat ze er deze draai aan hebben gegeven. De Nederlandse speelfilmindustrie in de jaren '30 was relatief gezien erg groot en dit hebben ze in deze docu compleet verwaarloosd. Waar zijn de besprekingen van Willem van Oranje (1934), De jantjes (1934), Pygmalion (1937)....? Waarom wordt er niets verteld over het ontstaan van de NL speelfilm en de belangrijke functie ervan gedurende de Eerste Wereldoorlog?

Maar verder ben ik zeer te spreken over deze docu. Geen politiek correct gemeuk en vriendjespolitiek, maar eerlijke meningen. Vooral de concurrentie tussen de regisseurs in de jaren '60 en '70 vind ik erg interessant naar voren gebracht in de 2e en 3e aflevering. Ook Verhoevens uitleg over zijn afkeer van het Filmacademie is een kijkje waard.

Wat ik mij afvraag is hoe men over een tijd zal terugkijken op de NL speelfilmindustrie in 2000-2009. Waar de jaren '50, '60 en '70 duidelijk iets kenmerkends hebben, kan je de laatste periode naar mijn idee niet echt meer categoriseren.

Ik kijk uit naar volgende afleveringen (ik heb er nog maar 3 gezien).

starbright boy (moderator films)

• 21624 berichten
  • 4596 stemmen

Ben de hele reeks aan het herzien (en een enkele aflevering voor het eerst aan het zien). De DVD-box ligt her en der voor een appel en een ei. Fijn dat het gemaakt is, maar ik blijf een of twee afleveringen over de tijd van voor Fanfare wel missen.

Quido

• 14638 berichten
  • 6058 stemmen

starbright boy schreef:

Fijn dat het gemaakt is, maar ik blijf een of twee afleveringen over de tijd van voor Fanfare wel missen.

Niet geheel wat je bedoelt natuurlijk, maar op Neerlands Filmdoek | NLfilmdoek.nl zijn we nu bezig met een zgn. 'Klassieker-reeks', waarin we de Nederlandse filmgeschiedenis doorlopen a.d.h.v. filmklassiekers. De jaren dertig en veertig vind je hier terug (bij de apart besproken films wordt dus ook steeds de context besproken, dit artikel is een beknopte samenvatting met linkjes naar de losse films). Komende week gaan we weer verder.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.