• 143.210 films
  • 7.046 series
  • 21.386 seizoenen
  • 481.228 acteurs
  • 286.445 gebruikers
  • 8.227.850 stemmen

Allemaal Film

zoeken in:

starbright boy (moderator films)

• 20196 berichten
  • 3864 stemmen

Aan deze serie kun je goed zien wat voor schat aan potentiele extra's er eigenlijk zijn bij veel Nederlandse films. Ze hebben vaak de DVD niet gehaald. En nu zijn daar nog interviews bijgekomen die ingetwijfeld langer zijn dat we in deze serie zien. Nog meer potentieel materiaal.

Weer een mooie aflevering. Ergens wel een beetje jammer dat Fanfare als startpunt is genomen. Een aflevering ervoor met de prehistorie had wel gemogen eigenlijk.

niethie

• 7283 berichten
  • 5808 stemmen

Wist niet dat het zou komen vandaag, maar gelukkig zette me pa het op en heb ik toch nog de helft mee kunnen pikken.

Inderdaad erg interessant weer, vooral dat heel verhaal rondom spetters, kreeg spontaan gelijk weer zin om de film te gaan kijken.

Vond dat hele verhaal rondom, een vrouw als eva maar raar ik bedoel waren er rond die tijd niet allang films gemaakt waarin hetrosexuele vrouwen de rol speelde van een lesbisch iemand??.

Verder werden er ook nog wat filmpjes besproken waar ik nog nooit van gehoort had, leken zag er allemaal zeer boeiend uit.

Een minpuntje was dan weer wel dat ze af en toe wel grote stukken oversloegen kan aan mij liggen (omdat ik later inschakelde) maar de ene keer hadden ze het over spetters en toen over een maand later 6 jaar verschil toch raar.

Weet iemand trouwens waar dat volledige interview bij sonja barend met paul verhoeven, die homo's en de anti spetters groep te bekijken valt??, kan me herrineren het een keer in zijn geheel gezien te hebben en ik het het heel interessant voor.

• 20196 berichten
  • 3864 stemmen

niethie schreef:

waren er rond die tijd niet allang films gemaakt waarin hetrosexuele vrouwen de rol speelde van een lesbisch iemand??.

.

Nauwelijks.

Quentin

• 10125 berichten
  • 8106 stemmen

niethie schreef:

Weet iemand trouwens waar dat volledige interview bij sonja barend met paul verhoeven, die homo's en de anti spetters groep te bekijken valt??, kan me herrineren het een keer in zijn geheel gezien te hebben en ik het het heel interessant voor.

Een langer fragment zat iig. in een aflevering van Andere Tijden.

niethie

• 7283 berichten
  • 5808 stemmen

starbright boy schreef:

Ergens wel een beetje jammer dat Fanfare als startpunt is genomen. Een aflevering ervoor met de prehistorie had wel gemogen eigenlijk.

Best toevallig dat je dat zegt, ik zit er namelijk aan te denken om een heel hoop nederlandse klassiekers weer onder het stof vandaan te halen en een heel hoop wat ik nog niet heb aan te schaffen.

Maar ook ik heb steeds het idee dat het allemaal bij fanfare begonnen is, kan iemand een paar belangrijke films, regisseurs, acteurs van voor die die periode noemen die je als fan van de nederlandse cinema gezien moet hebben??

niethie

• 7283 berichten
  • 5808 stemmen

starbright boy schreef:

(quote)

Nauwelijks.

Maar in amerika toch wel, kan alleen niet zo gauw op een titel komen maar weet zeker dat ze er waren.

Quentin

• 10125 berichten
  • 8106 stemmen

Hier een lijstje met enkele mijlpalen van voor WO2;

http://www.neerlandsfilmdoek.nl/NederlandseFilmklassiekers.htm

oa.:

De Jantjes (1934)

Bleeke Bet (1934)

Morgen gaat 't beter (1939)

Het Meisje met den Blauwen Hoed (1934)

Op Stap (1935)

Oranje Hein (1936)

De Spooktrein (1939)

Pygmalion (1937)

Boefje (1939)

Malle Gevallen (1934)

Jonge Harten (1936)

• 20196 berichten
  • 3864 stemmen

Verschil tussen na Fanfare en voor Fanfare is dat ervoor geen echt belangrijke Nederlandse filmers waren (wel documentairemakers trouwens). Successen waren vaak toevalstreffers. Er werden vaak maar een of twee films per jaar gemaakt en vooral net voor de oorlog vaak ook nog door buitenlandse regisseurs.

Filmmuseum heeft een paar van die oude films uitgebracht. Dat zijn volgens mij de enige die op DVD zijn.

Volgens mij was Lily Bouwmeester ook een van de weinigen die iets had wat een heel klein beetje leek op een acteercarriere in films. Maar ik heb zelf vrijwel niets gezien uit die periode. Dus misschien kan iemand nog wat aanvullen en verbeteren.

Quido

• 14621 berichten
  • 5855 stemmen

Misschien heb je hier wat aan, artikel over de DVD-reeks Nederlandse Filmklassiekers van het Filmmuseum (wel pas startend vanaf 1934; komst van de geluidsfilm). Nog niet helemaal up-to-date (zijn al een stuk of twintig titels verschenen inmiddels). Verder zijn van voor Fanfare ook zeker Ciske de Rat, Jenny (eerste Nederlandse kleurenfilm), Dorp aan de Rivier en films van o.a. Rutten, Speyer, Berger en Zelnik interessant (niet allemaal natuurlijk). Actrices: Lilly Bouwmeester, Fien de la Mar. Acteurs: Johan Kaart. Om maar eens wat te noemen.

• 20196 berichten
  • 3864 stemmen

niethie schreef:

(quote)

Maar in amerika toch wel, kan alleen niet zo gauw op een titel komen maar weet zeker dat ze er waren.

Serieuze films over lesbische vrouwen waren er zelfs eerder in Europa. In Amerika was het veel meer taboe dan hier (nog steeds). Niet voor niets dat Een Vrouw Als Eva zo positief is ontvangen door lesbische Amerikanen. Er zijn natuurlijk wel films met lesbische karakters gemaakt voor Een Vrouw Als Eva, maar echt bijna geen serieuze met dat thema.

kappeuter (crew films)

• 61894 berichten
  • 5062 stemmen

starbright boy schreef:

Verschil tussen na Fanfare en voor Fanfare is dat ervoor geen echt belangrijke Nederlandse filmers waren (wel documentairemakers trouwens). Successen waren vaak toevalstreffers. Er werden vaak maar een of twee films per jaar gemaakt en vooral net voor de oorlog vaak ook nog door buitenlandse regisseurs..

Maurits Binger was hierop een van de weinige uitzonderingen.

by_the_way

• 3792 berichten
  • 503 stemmen

Een beduidend mindere aflevering dan gister, te weinig info over films en de teveel over emancipatie/politiek.

niethie

• 7283 berichten
  • 5808 stemmen

Ciske de Rat is de oudste nederlandse productie die ik heb gezien, ik heb het dus over de 1955 versie en niet die uit 1984.

Ik vind dit een verrasend goede film, al is het jaren geleden dat ik hem zag.

Quentin

• 10125 berichten
  • 8106 stemmen

Vond de vooroorlogse films die ik zag verrassend vlot.

kappeuter (crew films)

• 61894 berichten
  • 5062 stemmen

starbright boy schreef:

Er werden vaak maar een of twee films per jaar gemaakt.

Dat is onjuist.

Hier een handig overzicht van de Nederlandse filmproductie gerangschikt op jaar:

http://www.geocities.com/Hollywood/Studio/9761/FRSallefilms.html

Er zijn een aantal jaren geweest waar er maar 2 films uitkwamen, maar zoals je kunt zien zijn dat uitzonderingen. Er werden soms wel 10 films gemaakt en Binger maakte er meerdere per jaar.

De films waren in die tijd overigens wel over het algemeen wat korter.

Quentin

• 10125 berichten
  • 8106 stemmen

Tussen kunst en kassa - Aflevering 5

Zondag 30 september, 20:20 uur

'Als iets succesvol was, was het geen kunst. Als iets flopte, dan was het wel kunst. Zo simpel lag het’, aldus Haig Balian. Wat drijft de filmmaker? Het bereiken van het allergrootst mogelijke publiek, of zonder concessies een eigen verhaal vertellen?Een filmmaker wordt geconfronteerd met dilemma's. Soms komt dit door het verhaal, soms door de keuze van acteurs of door andere aspecten van het filmproces. Maar altijd is er het dilemma tussen het bereiken van het grootst mogelijke publiek en het zonder concessies je eigen verhaal vertellen. Kun je tevreden zijn met een film die een groot publiek trekt, maar die je eigenlijk liever niet had gemaakt? Of, kun je tevreden zijn met een prachtige film, die echter geen publiek weet te bereiken? In de jaren '80 wordt er veel gesproken over de commerciële versus de artistieke film. Deze periode kent enerzijds commerciële kassuccessen als Schatjes, Flodder en Amsterdamned en anderzijds kleinere eigenzinnige films als Abel, De stilte rond Christine M en Charlotte. Een schijnbare tegenstelling, waarbij het de vraag is of er wel een scherp onderscheid bestaat tussen Kunst en Kassa.

Met Haig Balian, Wouter Barendrecht, Jan Blokker, Chris Brouwer, Michel Ciment, Theo van Gogh, Marleen Gorris, Nanouk Leopold, Renée Soutendijk, Jos Stelling, Pieter Verhoeff, Alex van Warmerdam, Marc van Warmerdam, Frans Weisz

niethie

• 7283 berichten
  • 5808 stemmen

Heb het niet helemaal kunne volgen vooral omdat ik doodmoe was en ik mijn ogen niet meer open kon houden.

Toch heb ik nog wat stukjes mee kunnen pikken, nog steeds best interessant alleen is het nooit echt duidelijk over welke tijd ze het hebben want eerst laten ze een fragment zien van de stilte rond christine m en dan weer van rembrandt fecit 1669 een beetje verwarrend dus.

neo (crew films)

• 15358 berichten
  • 8645 stemmen

Er stond toch wel steeds bij elk fragment uit welk jaar de film was? Ondanks dat er wel een lijn van oud naar heden in de meest afleveringen zitten, loopt er ook nog wel wat door elkaar heen.

kappeuter (crew films)

• 61894 berichten
  • 5062 stemmen

Vind het niet storend. Elke aflevering heeft een eigen thema, en ik vind het goed dat ze dan niet gaan blindstaren op jaren.

De aflevering ging over eind jaren 70 tot eind jaren 80. Zo'n beetje plusminus.

niethie

• 7283 berichten
  • 5808 stemmen

Vind het trouwens wel leuk dat ze ook steeds fragementen laten zien uit de wat onbekendere films in dit geval luger van Van gogh.

Quentin

• 10125 berichten
  • 8106 stemmen

De Amerikaanse droom

Aflevering 6 Zondag 7 oktober, 20:20 uur, Ned. 2

Hollywood. Het Mekka voor menig filmmaker. In de jaren 80 vliegen Nederlandse filmmakers de oceaan over voor de Amerikaanse droom. Soms met succes, soms niet. Tegelijkertijd worden er in Nederland films naar Amerikaans voorbeeld gemaakt. En met de bouw van een immense studio wordt getracht de werkwijze van Hollywood te kopiëren en kassuccessen te genereren. Wat is de invloed van Hollywood op Nederland en wat heeft Nederland Hollywood gebracht?

Met Dickey Beer, Jan de Bont, Pieter Jan Brugge, Mike van Diem, Laurens Geels, Ruud van Hemert, Dan Ireland, Mark Johnson, Ate de Jong, Dick Maas, Marion Rosenberg, Ferri Somogyi, Huub Stapel, Paul Verhoeven, Yorick van Wageningen.

Quentin

• 10125 berichten
  • 8106 stemmen

Uitstekende aflevering weer, pijnlijk om de teloorgang van FFF te zien ...

kappeuter (crew films)

• 61894 berichten
  • 5062 stemmen

Prachtige aflevering ja. Heb er van genoten.

Goed om Laurens Geels en Mike van Diem weer 'in levende lijve' te zien.

Van Diem die 100 projecten had afgewezen. Tsss. Wil hij nog wel film maken vraag je je dan af.

by_the_way

• 3792 berichten
  • 503 stemmen

Volgens mij de beste aflevering gemist!! Grr hopelijk dat ik het ergens online kan bekijken.

niethie

• 7283 berichten
  • 5808 stemmen

heel interessante aflevering inderdaad, erg interessant en treurig tegelijk om te horen hoe zulke talentvolle acteurs en regisseurs eigelijk een beetje ten onder zijn gegaan aan het harde leven van hollywood.

Ik blijf het op een grappige manier raar vinden om krabbe steeds te horen spreken over alles en nog wat, wat hij zelf ook allemaal heeft meegemaakt en er toch met acteurs/regisseurs en producenten over spreekt zonder er zelf iets van af te weten.

Quentin

• 10125 berichten
  • 8106 stemmen

Krabbé is me eigenlijk reuze meegevallen, had vantevoren mijn twijfels maar vind hem prima.

niethie

• 7283 berichten
  • 5808 stemmen

Heb krabbe nooit zo geweldige acteur gevonden, hij heeft in een paar geweldige films gespeeld maar echt geweldig heb ik hem nooit gevonden.

Quido

• 14621 berichten
  • 5855 stemmen

Het gaat hier toch ook niet om de acteur Krabbé?

niethie

• 7283 berichten
  • 5808 stemmen

Weet ik het gaat hier om krabbe als presentator/interviewer maar ik wou er even bij zeggen dat ik krabbe als acteur niet echt geweldig vind.

neo (crew films)

• 15358 berichten
  • 8645 stemmen

Quentin schreef:

Krabbé is me eigenlijk reuze meegevallen, had vantevoren mijn twijfels maar vind hem prima.

Hij riep bij iedere aflevering wel enigzins ergenis op. Maar dat is verder ook niet zo heel boeiend, want iedere aflevering was kwalitatief sterk.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.