- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Oliver Twist (1985) (BBC serie)
Oliver Twist (1985) (BBC serie)
dafoefan
-
- 373 berichten
- 1495 stemmen
Oliver Twist (1985)
Groot Brittannië
Drama
360 minuten (miniserie)
geregisseerd door Gareth Davies
met Ben Rodska, Eric Porter en Frank Middlemass
De wees Oliver Twist wordt geboren in 1820. Hij wordt mishandeld en krijgt bijna geen eten. Hij loopt weg en komt terecht in een jeugdbende en gaat op zoek naar zijn ware afkomst.
Zeker een goede versie van de vele versies die gemaakt zijn van Oliver Twist.
6 uur gekeken en ik heb me geen minuut verveeld.
4,5*
raymondg
-
- 89 berichten
- 87 stemmen
Ik heb deze nog liggen. Ga hem binnekort es kijken. BBC heeft meestal wel goeie mini-series die lekker wegkijken.
Don Homer
-
- 510 berichten
- 1297 stemmen
Er kunnen wat mij betreft niet genoeg versies gemaakt worden van dit prachtige boek van Charles Dickens. Deze Oliver Twist miniserie is volgens IMDb het meest trouw aan het boek van alle 30(!) versies.
Het is dan ook een lange zit met 12 afleveringen van 30 minuten. De serie houdt het de hele 6 uur interessant. De acteurs doen het wisselvallig, Oliver matig (de hele jonge Oliver zelfs belabberd), de boeven vaak heel goed, hoewel er ook regelmatig over the top wordt geacteerd. Vooral in het begin van de serie is dat wat teveel van het goede. Soms is het ook wel grappig, vooral mr. Bumble werkt goed op de lachspieren.
De setting is ok, wat karig af en toe. Je kan wel merken dat het geen hele dure productie is. Het is in ieder geval voldoende om je in te leven in Londen/Engeland in de 19e eeuw met al zijn gebreken en ellende.
De reden dat ik deze serie aanraad is echter omdat het zo'n geweldig script is. De personages zijn geweldig bedacht, het leven in armoede secuur in beeld gebracht alsmede alle geldwolven die geld verdienen over de rug van de allerarmsten. Toch doet Dickens dit zonder de nuance te verliezen. Zo is Fagin echt een zeer gedetailleerd uitgewerkte slechterik met ook goede eigenschappen. Ten slotte zit het plot goed in elkaar, al is die in deze serie na een aflevering of 5 al wel ruwweg in te vullen.
Complimenten dus aan Dickens en de BBC die deze accurate versie prima in beeld hebben gebracht.