• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.946 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.980 gebruikers
  • 9.370.617 stemmen

Vuurzee

zoeken in:

Donkerwoud

• 8660 berichten
  • 3940 stemmen

Het zou al maanden geleden getoond moeten zijn, volgens de site van Vara.

Ik denk zelf dat de tweede reeks tegen gaat vallen. Niet om meteen van het slechtste uit te gaan, maar omdat de eerste reeks wel erg duf eindigde. Het doet mij vrezen dat ze dit in een vervolg voort gaan zetten. Sowieso heeft de eerste een redelijk afgeronde verhaallijn. We zullen het zien, want over het algemeen was dit een van de hipste Nederlandse series. Nou eens geen verwaterde versie van een Amerikaans iets, maar een productie met een eigen feel.

Overigens viel mij wel op dat deze serie veel weg heeft van de BBC-klassieker The Lakes.

thomzi50

• 1991 berichten
  • 2527 stemmen

Ik ben benieuwd, maar verwacht inderdaad ook minder van het tweede seizoen.

gotti

• 14075 berichten
  • 5883 stemmen

Vond de eerste al niet even sterk. Vooral de laatste aflevering waren maar zo zo...

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11900 berichten
  • 5305 stemmen

Donkerwoud schreef:

Het zou al maanden geleden getoond moeten zijn, volgens de site van Vara.

Klopt. Die keer dat ik vorig jaar een avondje mee mocht doen is al bijna een jaar geleden.

thomzi50

• 1991 berichten
  • 2527 stemmen

In januari komt het, heb ik vernomen.

IcU

• 6783 berichten
  • 3051 stemmen

Naar mijn mening de meest klamvaste serie die ik gezien heb. Ik heb zojuist de laatste aflevering bekeken, nadat ik de volledige serie via uitzending gemist gevolgt heb, en ik ben totaal ontdaan. Deze serie heeft mij de laatste weken in zijn greep gehouden, en ik was totaal positief verrast door het enorm sterk acteer, regie en schrijf werk. De ontknoping was grandioos en aandoenlijk, en ik wil nu alleen maar meer van deze serie. Geweldig dus. Misschien wel de beste drama serie die ik gezien heb.

Ik kan niet wachten tot seizoen 2.

speranza

• 24668 berichten
  • 0 stemmen

Ik kijk vol verwachting uit naar de start van seizoen 2 vanavond. Ik vind het bijzonder spijtig dat de oogverblindend mooie Marjolein Ley daarin niet meer terugkeert.

robertus65

• 1130 berichten
  • 0 stemmen

Ja, inderdaad, nu moeten we het doen met Jochum Ten Haaf. En wat te denken van Caro Lenssen.

Donkerwoud

• 8660 berichten
  • 3940 stemmen

De eerste aflevering dan eindelijk gezien en hij viel me ontzettend tegen. In de eerste serie werd je als met een mokerslag in het verhaal geworpen, maar nu bouwt het wel erg lang op naar de climax. Ik hoop dat de spanning er nu wel in blijft zitten...

Ook jammer dat Victoria Koblenko ook hier haar mooie hoofdje moet tonen. Ik vond de eerste serie nou juist zo geslaagd door zijn ''onbekende'' acteurs.

gotti

• 14075 berichten
  • 5883 stemmen

Bar en Boos. Ik heb het na één aflevering al gezien...

IcU

• 6783 berichten
  • 3051 stemmen

Donkerwoud schreef:

Ook jammer dat Victoria Koblenko ook hier haar mooie hoofdje moet tonen. Ik vond de eerste serie nou juist zo geslaagd door zijn ''onbekende'' acteurs.

Ik vond Koblenko ontzettend meevallen. Ik was niet echt voorstander van haar deelname, maar ze viel me 100% mee.

Donkerwoud

• 8660 berichten
  • 3940 stemmen

IcU schreef:

(quote)

Ik vond Koblenko ontzettend meevallen. Ik was niet echt voorstander van haar deelname, maar ze viel me 100% mee.

Ze viel wel mee, maar toch...waarom zitten er in elke Nederlandse productie dezelfde soapacteurs?

• 11900 berichten
  • 5305 stemmen

'Soapacteurs'... Alsof GTST haar enige rol was.

Donkerwoud

• 8660 berichten
  • 3940 stemmen

BlueJudaskiss schreef:

'Soapacteurs'... Alsof GTST haar enige rol was.

Noem dan eens een rol die boven het niveau soapie uitstijgt? Ik ken hem namelijk niet.

• 11900 berichten
  • 5305 stemmen

Daar heb ik het niet over. Ik noem Victoria gewoon een actrice en geef haar niet dat predikaat 'soapactrice' mee. En trouwens...soapacteren is ook een vak apart. Vind het altijd zo lullig hoe mensen daarop neerkijken. En laat Victoria lekker deze rol spelen, waarom niet?

IcU

• 6783 berichten
  • 3051 stemmen

Donkerwoud schreef:

(quote)

Noem dan eens een rol die boven het niveau soapie uitstijgt? Ik ken hem namelijk niet.

De korte film American Dreams, laatst gezien op het IFFR. Mooie film met sterke acteer prestaties van Koblenko.

Donkerwoud

• 8660 berichten
  • 3940 stemmen

BlueJudaskiss schreef:

Daar heb ik het niet over. Ik noem Victoria gewoon een actrice en geef haar niet dat predikaat 'soapactrice' mee. En trouwens...soapacteren is ook een vak apart. Vind het altijd zo lullig hoe mensen daarop neerkijken. En laat Victoria lekker deze rol spelen, waarom niet?

Jij maakt ervan dat ik neer zou kijken op (ex-)soapacteurs, dat heb je mij helemaal niet horen zeggen. Soap is een vorm van entertainment waar inderdaad veel bij komt kijken i.v.m. andere vormen van film en televisie. Snel teksten eigen maken, langere tijd dagelijks draaien, etc. Maar het zijn nou eenmaal niet de talenten die meedoen aan zo'n soap. Het gros ervan is en/of fysiek aantrekkelijk en/of kan prettig een bepaald type neerzetten. Het echt vormgeven van een karakter is in een soap nou eenmaal ondergeschikt aan andere zaken, en dat zie je dus ook aan de type acteurs die ze ervoor casten.

Mijn punt was ook meer hoe ze in NL steeds uit hetzelfde vijvertje lijken te vissen qua acteurs ( ook bij gevestigde acteurs ). Het zijn steeds dezelfde namen, terwijl er toch echt meer talent zou moeten zijn in ons land.

Quido

• 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Donkerwoud schreef:

Ze viel wel mee, maar toch...waarom zitten er in elke Nederlandse productie dezelfde soapacteurs?

Raar statement.

Mijn punt was ook meer hoe ze in NL steeds uit hetzelfde vijvertje lijken te vissen qua acteurs ( ook bij gevestigde acteurs ). Het zijn steeds dezelfde namen, terwijl er toch echt meer talent zou moeten zijn in ons land.
Dat is er ook, wordt ook gebruikt. Misschien iets meer rondkijken?

Donkerwoud

• 8660 berichten
  • 3940 stemmen

En nu graag weer verder over de serie, jullie hebben je zegje gedaan, ik ook. Het was niet mijn bedoeling om hier over soapacteurs en weet ik het wat te gaan praten. Het lijkt wel alsof ik steeds topics kaap en andere discussies uitlok.

Vooruit, nog een ding dan:

@ Guido, ik stel voor dat je hetzelfde doet, want je kunt moeilijk beweren dat in grote producties niet veelal dezelfde acteurs sieren. Er zijn nog best kleine experimenten met nieuw talent ( de serie Flow bijvoorbeeld ), maar dat zijn veelal de uitzonderingen die voor mij de regel bevestigen.

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

Ik vraag me af, is deze "tweede" serie ook te bevatten als je de eerste serie niet hebt gezien?

IcU

• 6783 berichten
  • 3051 stemmen

Jawel, is een nieuw verhaal en er wordt genoeg terug gekeken naar de eerdere gebeurtenissen. Het enige is dat je de ontknoping van de 1e serie te weten komt, wat jammer is omdat je helemaal nieuw de 1e serie moet kijken.

Quido

• 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Donkerwoud schreef:

@ Guido, ik stel voor dat je hetzelfde doet, want je kunt moeilijk beweren dat in grote producties niet veelal dezelfde acteurs sieren.

Ik zie bijna alles wat er in Nederland (voor de bioscoop en tv) gemaakt wordt, en zie genoeg diversiteit.

Donkerwoud

• 8660 berichten
  • 3940 stemmen

dragje schreef:

Ik vraag me af, is deze "tweede" serie ook te bevatten als je de eerste serie niet hebt gezien?

De eerste is trouwens wederom terug te vinden op uitzendinggemist.nl. Ik zou het een kans geven, want het is best de moeite waard. Mocht je dat niet willen, dan is de tweede serie vermoedelijk ook wel te vatten. Het is een nieuw verhaal met een nieuw uitgangspunt, wel met dezelfde karakters maar hun verhoudingen worden zo wel duidelijk.

@ Guido: Tsja, ik ergerde me bij Zwartboek dood aan alle bekende gezichten. Maar goed, ik begin nu ook serieacteurs te herkennen in Amerikaanse films, dus misschien niet helemaal eerlijk.

Ciai

• 168 berichten
  • 49 stemmen

Ik ben echt blij met Vuurzee. Hieruit blijkt maar weer dat Nederlanders heus wel in staat zijn goed kwalitatief filmwerk af te leveren.

Ik ben een fan van Engelse detectives, en de verschillen tussen Engelse detectives en Nederlandse detectives zijn enorm. Op de een of andere manier ziet het camera-werk er bij de Engelsen er veel echter uit, net als het acteerwerk. Het komt bij de Nederlanders allemaal zo knullig over, Baantjer voorop!

Maar. Vorig jaar was er opeens Vuurzee. Het begon al zo intrigerend, het beeld van de Hoogovens (die er overigens in de serie prachtig uitzien) met dat neurotische piano-liedje. Het verhaal was meteen spannend, de acteurs lieten meteen zien wat ze in hun mars hebben, en dat is een heleboel. Ik vond het fijn dat er van die semi-bekende acteurs zijn genomen, die je meestal alleen kent van Belastingdienst-reclames (Ali Cifteci), soaps (Emiel Sandtke) of puberseries (Eva van de Wijdeven). Toch lieten ze een enorme serieusheid zien, echt toewijding, de emoties die er zeer echt uit zagen, spatten er van af. Geweldig ook vond ik het, hoe ze in elke aflevering weer een plot-twist wisten in te borduren.

En nu het vervolg van de serie. Wat zal het ons dit keer brengen? Wie is de man met de verrekijker? Wat doet Victoria Koblenko opeens in dat bed?

Ik heb nu alweer zo'n zin in vanavond!

speranza

• 24668 berichten
  • 0 stemmen

Dit is inderdaad een prachtige serie met een ingenieus plot dat mij ongetwijfeld nog gaat verrassen. Ik zit er na het zien van de tweede aflevering al weer helemaal in. Deze serie wordt gedragen door gerenommeerde acteurs, zoals Mark Rietman, Marcel Musters en Carine Crutzen. Deze acteurs heb ik al eerder samen zien schitteren in Oud Geld, de met afstand beste Nederlandse serie die ik ooit gezien heb. De minder beklende acteurs trekken zich aan deze acteurs op. Dat is mooi om te zien. Iedereen speelt inderdaad met zeer veel toewijding. De mysterieuze muziek en prachtige beelden van het duinlandschap zijn de slagroom op de taart.

Donkerwoud

• 8660 berichten
  • 3940 stemmen

Tsja, het wil voor mij maar niet spannend worden, daarvoor lijkt het qua structuur teveel op de eerste reeks. Wat overblijft zijn de schitterende beelden en het magnifieke spel van enkele oudere acteurs.

thomzi50

• 1991 berichten
  • 2527 stemmen

Eerste twee afleveringen vond ik erg goed - wat is die Rietman toch een geweldige acteur. Merkte helaas wel dat ik de derde al iets minder interessant vond..

gotti

• 14075 berichten
  • 5883 stemmen

Ben na de tweede opgehouden met kijken. De 'magie' is er wel een beetje vanaf, als die ooit al heel heftig is geweest...

Donkerwoud

• 8660 berichten
  • 3940 stemmen

Het helpt me ook niet mee dat ik zo'n beetje elke plotwending vooralsnog aan zag komen. Altijd het gevaar wanneer de structuur van een serie hergebruikt wordt in vervolgreeksen.

De grootste ''verrassing'' vind ik vooralsnog die Jochem Ten Haaf als de boekenwijs geworden rechercheur tegenover de meer klassiek geschoolde Wannie de Wijn.

Glacius

• 4297 berichten
  • 3030 stemmen

T.O. schreef:

Niet slecht, maar ik kan nu ook weer niet zeggen dat ik niet kan wachten tot de volgende aflevering.

Inderdaad.

Het is een redelijke serie met redelijke acteerprestaties.

Muziek vind ik wel aardig goed.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.