menu

Overig / Televisie / 24

zoeken in:
Review seizoen 8

"When you first came to CTU, I never thought it was gonna be you that was gonna cover my back all those years. And I know that everything that you did today was to try and protect me, I know that. Thank you."

Jammer, jammer. Dit was alweer het laatste 24 seizoen dat ik kon herkijken. Gelukkig eindigen we met een spetterend slot, zodat ik heel tevreden terugkijk op de serie (deed ik sowieso wel!), maar ook wetende dat begin mei een nieuwe mini-serie begint.

Seizoen 7 eindigde met een stervende Jack, die toch nog werd gered na een stamceloperatie via dochter Kim. Seizoen 8 start een opgeknapte Jack die gestopt is met overheidswerk en onder andere opa is en met zijn kleindochter tv kijkt. Schattig hoor. Nieuwe, belangrijke castleden zijn oa Dana Walsh, CTU analiste. Maar ook Brian Hastings neemt een grote rol in als directeur van CTU. Jammer dat dit niet meer kan worden gedaan door Bill Buchanan. Ik miste hem wel in de serie. Van de oude cast heeft gelukkig Chloe O’Brian weer een mooie rol. In seizoen 7 vond ik haar rol wat karig, maar nu krijgt ze weer gelukkig veel screentijd. Ik vind haar altijd erg interessant. Ze is wat cynisch en terughoudend, maar wel een vriend voor het leven van Jack. Hastings is weer de stereotype CTU directeur. Eerst houdt hij Jack klein, totdat hij merkt hem keihard nodig te hebben. Maar wel een goede rol. Kiefer Sutherland is dit seizoen opnieuw grandioos als Jack Bauer. Nog meer beschadigd en genadelozer dan ooit. Ook keert Renee Walker terug, de FBI agente uit seizoen 7, die steeds meer als Jack Bauer is gaan handelen en een getraumatiseerde periode achter de rug heeft.

Dit seizoen draait om een eventuele aanslag op Omar Hassan, president van een fictief Islamitisch land die in Amerika is om een vredesovereenkomst met Amerika te tekenen, waar ook nog de nodige tegenstanders van zijn. Een erg overtuigende rol van Bollywood acteur Anil Kapoor. Grappig dat hij in een Indiase versie van 24 de rol van Jack Bauer is gaan spelen, haha. Hassan heeft zijn vrouw Dalia en dochter Kayla mee naar Amerika genomen. Het levert in de eerste helft van dit seizoen een vrij onderhoudend plot op over een aanslag op hem. Jack raakt erbij betrokken om hem te beschermen, net als Renee, die door CTU wordt ingeschakeld bij haar Russische onderwereldcontacten. Renee is alleen emotieloos geworden door nare ervaringen uit haar verleden en is vooral uit op wraak op haar Russische vijanden. Ik vond haar rol in seizoen 7 al pakkend, maar hier gaat ze helemaal los. Zo zaagt ze een pink van iemand af. Typische Jack-actie, maar dan door Renee. Uiteindelijk loopt het wel fataal af voor Hassan, als hij zichzelf opoffert om Amerikanen te redden die bedreigd worden met een terroristische aanval. Jack denkt Hassan nog te redden bij zijn internetberechting, maar hij is te laat en ziet een vermoorde Hassan. Vrij schokkend, echt een typisch 24 moment. Heerlijk zijn zulke schokmomenten altijd!

Tussendoor hebben de producers van 24 me nog afleveringen lang geïrriteerd met een schijt vervelend verhaal rondom Dana Walsh, die een crimineel verleden heeft, lastig wordt gevallen en uiteindelijk ook een terroristenhelper blijkt. Dat gedoe rondom haar was echt vervelend, ook al is het wel een erg sexy vrouw, zeker met haar strakke, paarse blouse aan. Ze blijkt ieder geval een belangrijke radar te zijn rondom de aanslagen, iets wat je wel een beetje aan zag komen. Ze helpt Jack ook verder met zijn speurtocht.

Het laatste deel van dit seizoen, na Hassan zijn dood, draait dan om het vredesakkoord. Dalia, de vrouw van Hassan, heeft haar man vervangen en wil toch tekenen. Deze verhaallijn wordt verergerd als blijkt dat de Russen, die ook moeten tekenen, verantwoordelijk voor de aanslag op Hassan zijn. Hierbij komt Russische president Suvarov weer erbij, die we uit eerdere seizoenen kennen. Net als Charles Logan, de criminele president uit seizoen 5. Wat speelt die man weer een schitterende rol zeg, zo intens slecht als hij is. President Taylor wil dat akkoord perse rond hebben en zet al haar idealen opzij. Wel jammer om zo’n prettig personage uit 2 seizoenen zo de weg kwijt te zien zijn. Dit hele plot wordt gecombineerd met een wraakactie van Jack Bauer, als zijn geliefde Renee in zijn appartement wordt vermoord (doodzonde, Renee was cool!) en Jack alles en iedereen vermoord voor wraak, maar ook om de waarheid boven tafel te krijgen van de Russische betrokkenheid. Het levert ieder geval nog briljanten stukken tv op, met Jack die onder andere Dana vermoord, de moordenaar van Renee afslacht (wat een gigantische brute scene!!) en in een metalen pak Charles Logan ontvoert (heerlijk, die angst bij Logan als Jack naar hem toe loopt!), een hoge Russische helper vermoord, waarna hij persoonlijk bij de VN de vredestekening probeert te stoppen. Ondersteuning komt van Chloe, die in de laatste afleveringen tijdelijk hoofd van CTU is geworden. Gelukkig beseft president Taylor zelf al dat ze niet moest tekenen, waarna het seizoen eindigt met een Jack die na een bijna executie moet vluchten, maar niet voordat hij een hele emotionele dialoog met Chloe heeft gehad. Schitterend. Daar kreeg ik weer kippenvel van.

Seizoen 8 is verre van perfect. De eerste pakweg 10 afleveringen zijn wat voorspelbaar, het verhaal rondom Dana is rondom vervelend en een hoop zaken (EPM bom aanval, een verrader bij CTU, regeringsmedewerkers die de president tegenwerken, een berechting van een hoog iemand via internet) ken ik al uit eerdere seizoenen. Toch blijft het verhaal enorm boeien en is zeker de tweede helft van seizoen 8 subliem. Dat behoort echt tot het allerbeste van de hele serie. Dankzij het geweldige tweede deel dat een heerlijke mix van verhaal, drama, actie, shockmomenten en emotie kent, komt er een dikke 4* uit als beoordeling.

Top 3 momenten:

1. Jack zijn wraakacties na de dood van Renee!
2. Renee sterft......doodzonde
3. Jack is niet op tijd en ziet een vermoorde Omar Hassan

PS: Wel erg spijtig dat Aaron Pierce in dit seizoen voor het eerst ontbreekt!

4*

Nog even een algemene beoordeling van de serie 24:

Ik heb nu de afgelopen maanden seizoen 1 tot 8 opnieuw gekeken. Dit wilde ik altijd al eens doen, maar toen de mini-serie Live Another Day werd aangekondigd, wist ik het zeker. Ik ben nu ruim een maand voordat die serie begint klaar, dus laat maar komen! Ik verheug me er enorm op, had niet meer gedacht nog nieuwe 24 afleveringen ooit te zien.

24 is ieder geval schitterend. De mix tussen verhaal, drama, emotie, actie en karakteruitdiepingen is zeer geslaagd. Zo kent de serie een enorm aantal geweldige personages. Naast Jack zijn dat ook vooral Chloe O'Brian, Bill Buchanan, Michelle Dessler, Tony Almeida, David Palmer, Charles Logan en president Taylor. De serie kent geen genade en regelmatig ging er een favoriet personage dood. Dat is wel enorm balen, maar het toont ook wel de ballen die de producers hadden dit te doen. Dit soort zaken, samen met het lef om de meest gruwelijke dingen te tonen, maken van 24 ieder geval een gedurfde serie. Ze gaan vaak verder, waar andere series een grens trekken. Zo wordt er ook regelmatig in gemarteld.

Nog even mijn top 8 van favoriete seizoenen:

1: Seizoen 5 (5*)
2. Seizoen 3 (4,5*)
3. Seizoen 4 (4,5*)
4. Seizoen 8 (4*)
5. Seizoen 2 (4*)
6. Seizoen 7 (4*)
7. Seizoen 1 (4*)
8. Seizoen 6 (3,5*)

Kortom, zelfs het minste seizoen heeft me nog geweldig vermaakt. Seizoen 1, 2, 7 en 8 liggen gewoon dicht bij elkaar. Kwestie van momenten in een seizoen dat ik het ene seizoen net boven de andere plaats. De absolute nr 1 blijft ieder geval seizoen 5. Steekt ruim boven de rest uit. De serie bleef ieder geval erg sterk, van seizoen 1 tot laatst. Seizoen 1 begint wel erg kalm, als je terugdenkt aan latere seizoenen. Maar qua verhaal was het wel weer erg goed bedacht. Het hele 24 concept zit gewoon goed in elkaar.

Geen idee of mensen trouwens die lappen tekst van me hebben gelezen, maar het was ieder geval mijn visie op de serie

Yvonne Strahovski speelt ook mee in het nieuwe seizoen. Nog nooit wat van 24 gezien, maar ik ga gewoon bij "seizoen 9" beginnen...

Chuck al gezien eRCee? Snel doen dan. Walhalla voor Strahotski aanbidders, en een hele leuke serie bovendien.

Uiteraard heb ik die gezien, daar ben ik fan geworden.

eRCee schreef:
Yvonne Strahovski speelt ook mee in het nieuwe seizoen. Nog nooit wat van 24 gezien, maar ik ga gewoon bij "seizoen 9" beginnen...

Uiteraard ben je daar vrij in, maar je mist zo wel ontzettend veel achtergrond informatie. Jack is in seizoen 9 op de vlucht, maar jij weet niet waarom. Net als je de achtergronden van diverse hoofdpersonages die in eerdere seizoenen zaten niet weet.

Als je wilt kijken, zou ik wel eerst even jezelf inlezen via bv Wikipedia (of mijn 8 seizoensreviews )...

Ach, wie maalt er om achtergrondinformatie als de voorgrond bestaat uit Strahovski.

Maar serieus: 24 lijkt me best een leuke serie maar ik ben niet echt een fervent serie-kijker, kost ook veel te veel tijd. Dus ik geef het een kans met seizoen 9, mocht het heel goed bevallen dan ga ik nog wel eens bij het begin beginnen.

eRCee schreef:
Uiteraard heb ik die gezien, daar ben ik fan geworden.

Ik had het kunnen weten. We all have been there .

eRCee schreef:
Ach, wie maalt er om achtergrondinformatie als de voorgrond bestaat uit Strahovski.

Maar serieus: 24 lijkt me best een leuke serie maar ik ben niet echt een fervent serie-kijker, kost ook veel te veel tijd. Dus ik geef het een kans met seizoen 9, mocht het heel goed bevallen dan ga ik nog wel eens bij het begin beginnen.

Mooie meid ja. Speelt ook in Dexter, daar ken ik haar dan weer van.

Verder snap ik je wel. 8 seizoenen 24 kijken kost je maanden. Maar het is het waard

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=Do_LT2xbFXo

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Nieuwe, lange promo. Ow, yeah!

De officiële lange 24 trailer is uit!

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=V8b3I1fDjN4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Tjongejonge, wat gaat dit geweldig worden!

Collider heeft een recensie geplaatst van de eerste twee afleveringen. Een excerpt;
For those who were lifelong fans of Jack Bauer and 24 up to the bitter end, 24: Live Another Day will sufficiently offer the ninth season they always wanted. However, if you’re looking for a revived quality spark or unique spin on the 24 formula, Live Another Day is a disappointment. It’s not significantly better or worse than what came before it, and as a result, it’s not really enough for it to rise above the other, better shows that arrived in its wake.

Merk nu ook dat 24 helemaal niet zo goed is. Ik moet regelmatig mee kijken bij een laatbloeier en vind het lastig door komen. Ga het - ondanks Strahovski - niet volgen, er zijn vele betere alternatieven. an heb ik het er niet over 2,3 maar 20 á 30.

Weet ook nog niet of 't ik 't week-tot-week ga volgen, maar 't lijkt me een ideale serie om ergens in de zomer - nadat 't allemaal is uitgezonden - er in één keer doorheen te jagen. 12 uur (of eigenlijk 8 uur zonder reclameblokken) klinkt dan plots beter/aantrekkelijker voor een serie als '24.'

Dat het niet vernieuwend wordt zal best. Boeit me niks. Als het maar het niveau van de betere 24 seizoenen gaat benaderen. En daar twijfel ik niet aan na het zien van al die trailers. Ik heb hier echt zoveel zin in zeg. Ik hou van mijn weekend, maar ditmaal vind ik het niet eens zo erg dat ie alweer bijna voorbij is...des te sneller is het dinsdagavond

PS '24: Live Another Day' Review: Jack's Back, And Better Than Ever | Denette Wilford - huffingtonpost.ca

Zeer lovende review over de dubbele openingsaflevering.

Jeej, 24 is terug!

“Look, I can tell you consider yourselves a pretty intimidating group. You probably think I’m at a disadvantage. I promise you I’m not.”

Mooie comeback van mijn favoriete serie. Wat heerlijk om de bekende 24 geluiden weer te horen, de timer te zien lopen en Jack ass te zien kicken. Zijn uitbraak met Chloe, heerlijk! Op zich moet het allemaal nog wel echt op gang komen, maar de potentie is er zeker om er een heerlijk seizoen van te maken. Yvonne Stahovski (spel ik het goed?) zet ook een goede rol neer. Eigenlijk is ze een Renee Walker. Ook een fijne rol van President Heller. Schijnbaar is hij ziek. Ik heb ook zo het vermoeden dat hij gaat sterven dit seizoen. In 24 gaat er altijd wel een belangrijk main character dood als je het niet verwacht. En buiten Jack en Chloe zijn er weinig oude bekenden.

Alhoewel...

Carlos Bernard (@CBernardsbull) on Twitter

Gaat Tony terugkeren? Ik vind Carlos Bernard zijn bericht wel vrij mysterieus. Er gingen al maanden geruchten dat hij toch in de serie zou zitten.

Iemand trouwens net als mij het beeld stilgezet bij het moment dat Jack zijn dossier wordt gelezen op de pc op de pagina van al zijn slachtoffers? Flink wat namen uit de oude seizoenen. Tof!

Ajax&Litmanen1 schreef:
Yvonne Stahovski (spel ik het goed?)

Maakt ze van haar naam Strzechowski Strahovski om het makkelijker te maken doe je het nog fout .

Ik had iets meer van 9x3 verwacht. Relatief kalme aflevering, met wel een erg mooie dialoog tussen Jack en een emotionele Chloe die Jack laat weten dat haar man en zoontje dood zijn. Benieuwd naar de confrontatie Jack - Heller en Audrey. Maar uiteraard was dit weer prima te kijken. Nu helaas weer een week wachten, bah.

Kijkt nou niemand Live Another Day? Tot nu toe zijn de 4 afleveringen erg gaaf. Meer dan ooit de focus weer op Jack Bauer en een uitstekend plot. De echte explosieve afleveringen gaan nu volgen heb ik het idee. Promo voor komende week beloofd vuurwerk.

Ik ga hem zeker nog kijken A&L, groot fan van de serie. Maar wacht wel tot dat ik de hele serie achter elkaar kan zien. Geen zin om steeds een week te wachten op de volgende. Maar ik kijk hier zeker naar uit, al blijf ik het vaag vinden dat (spoiler van een van de oudere seizoenen:) Audrey hier weer in meespeelt en ook dat de serie maar 12 afleveringen duurt vind ik maar apart.

Je spoiler is op zich niet zo onlogisch, mits je seizoen 6 hebt gekeken. Al nemen ze wel plots een hele stap van datgene naar het heden met haar ja.

Hm. Moet ik nog eens terugzien dan. Kan me herinneren dat ze gewoon stierf op een gegeven moment..

schram101 schreef:
Hm. Moet ik nog eens terugzien dan. Kan me herinneren dat ze gewoon stierf op een gegeven moment..

Zal ik het samenvatten? In seizoen 4 kregen zij en Jack wat en later dat seizoen schiet Jack een Chinese consulaat dood, in seizoen 5 verdwijnt Jack op het einde nadat de Chinezen hem ontvoeren en in seizoen 6 bleek dat Audrey naar China was gegaan om hem te zoeken. Ze blijkt daar opgepakt te zijn en ze hebben haar flink toegetakeld, zodat ze helemaal van de kaart was, waarna Jack haar weet te redden als ruilmiddel en uiteindelijk in coma is beland eind seizoen 6, waar Jack haar en haar pa opzoekt in hun huis en daar beseft dat hij haar moet laten gaan. Maar ze was dus absoluut niet dood. Ik had eigenlijk wel verwacht destijds dat ze in seizoen 7 of 8 weer terug was gekeerd, maar dat gebeurde niet. Maar nu dus wel.

Oke, bedankt voor de info. Kan me dat helemaal niet herinneren. Vaag, want het is nogal anders dan ik dacht . Heb geen tijd om alles nog eens te herzien vrees ik dus zal het met jou info moeten doen voor ik aan seizoen 9 begin.

schram101 schreef:
Oke, bedankt voor de info. Kan me dat helemaal niet herinneren. Vaag, want het is nogal anders dan ik dacht . Heb geen tijd om alles nog eens te herzien vrees ik dus zal het met jou info moeten doen voor ik aan seizoen 9 begin.

Ben je niet in de war met Renee Walker, Jack zijn crush uit seizoen 7 en 8?

Zou kunnen ja, al is het waarschijnlijk gewoon dat coma moment geweest.

Uitstekende nieuwe aflevering. Margot die een ziekenhuis op laat blazen. Heller die zich aan Margot uit wil laten leveren. Sowieso veel Jack, da's altijd positief. De nieuwe promo is wel gaaf. Heller in Wembley Stadion.

Ow my god. President Heller vermoord door Margot. Wat een episch 24 moment, maar wel enorm spijtig. Ik mocht zijn personage graag. Al was het jammer dat hij en Jack zoveel problemen met elkaar kregen in eerdere seizoenen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:47 uur

geplaatst: vandaag om 06:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.