Lost
lilB
-
- 201 berichten
- 39 stemmen
Ik heb hem net gezien, Ab Aeterno. Ik vond hem geweldig. Niet alleen de onthullingen, maar ook het verhaal liep lekker en er werd goed in geacteerd. Maar het is dus eigenlijk zo dat het eiland de plek is waar de "duivel" gevangen word gehouden (The Man in Black) zodat die zijn duisternis niet verspreid. Hij kan het eiland niet verlaten zolang de "bewaker" (Jacob) op het eiland is. Jacob zoekt dus naar een goede kandidaat om zichzelf te vervangen, zodat The Man in Black nooit kan ontsnappen. Maar nu kan hij dus wel ontsnappen, want er is nog geen opvolger van Jacob en Jacob zelf is dood. Toch denk ik dat er nog meer achter zit dan dit eigenlijk, ik denk niet dat dat het volledige verhaal is. Ik heb heel sterk het gevoel dat er nog meer achter zit.
Ook die witte steen die The Man in Black indirect van Jacob kreeg. Dat was geloof ik de steen die ze samen met die zwarte steen bij die skeletten vonden, die Locke destijds bestempelde als "Our own Adam and Eve." Ik ben heel erg benieuwd naar wat er nu gaat komen!
Ik denk eerder dat die witte steen dezelfde was als die witte steen die lag op de weegschaal in de grot met al de namen op de muren.
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2153 stemmen
Ikzelf heb nog geen enkel idee welke richting lost zal uitgaan, dat zullen de laatste 7 episodes volledig bepalen. Wat het eiland betreft en zijn kurk (Jacob) en wijn (Man in black):
Zowiezo stevent dit af op een egyptische mythologie.
Ten eerste is het standbeeld -mijn insziens toch- een afbeelding van de krokkodillengod Sobek. Deze god staat in voor de vruchtbaarheid van de nijl en de kracht van de farao's. En wellicht veel belangrijker: verantwoordelijk over de bescherming van de doden. Zijn de reizigers van flight 815 dan dood? Wie weet.
![]()

Verder merkte ik ook op dat Sobek één van de goden is die betrokken is bij het oordeelsritueel na de dood: het hart wordt op eeen schaal gelegd en vergeleken met het gewicht van de veer. Is het hart lichter, heb je geluk en mag je naar het hiernamaals; zoniet, heb je pech. Zou MIB dan de 'zuiveren van hart' overbrengen naar het hiernamaals onder de vorm van Smokie? Of juist het omgekeerde? Of heb ik het helemaal mis? Wie weet.
De schaal zelf is iets wat in Lost ook terug keert: afwegen van het goede (witte steen) tegen het kwade (zwarte steen).![]()
Ik kan de puzzelstukjes nog niet samenleggen, maar laat in ieder geval weten wat jullie denken.
wurffie
-
- 78 berichten
- 11 stemmen
Ik denk dat het standbeeld Taweret is.
Taweret (Oud-Egyptsich 'Zij die groot/alomvattend is', Oud-Grieks Τοερις, Toëris) was in predynastische tijden een moedergodin in de Egyptische mythologie, die op talloze amuletten is terug te vinden. Uit het Oude Rijk dateren veel getuigenissen van de verering van deze godin. Samen met de archaïsche god Bes was zij ook beschermgodin bij geboorte en eerste zoogtijd. Taweret werd dan ook afgebeeld als een drachtig vrouwelijk nijlpaard, een dier dat bekend stond voor bescherming van haar jongen. Zij kon bovendien worden afgebeeld met kenmerken van een leeuw of een krokodil (deze eventueel op de rug dragend) en had dan een apotropaeïsche functie (moest de boze geesten of demonen wegjagen). Taweret werd vaak aanroepen bij bevallingen om vrouw en kind te beschermen (hoog sterftecijfer in kraambedden) en werd hierom ook afgebeeld met een dikke buik en zwaar doorhangende borsten.
Zou iets te maken mee kunnen hebben waarom er op een bepaalde tijd geen baby's meer geboren konden worden op het eiland.

Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Sun & Jin die niet getrouwd zijn wist ik nog niet. Jack zegt in seizoen 1 Vader zijn is een lastige job.
Dat kan ik ook zeggen, wil toch niet betekenen dat ik een kind heb? Bovendien hebben we tientalle Jack-flashbacks gehad. We zagen hoe hij van zijn vrouw scheidde, hoe hij alcoholist werd, hoe hij niets had om voor te leven en alleen maar terug naar het eiland wou. Een kind is daar nooit en te nimmer deel van geweest, dat besef je zelf toch ook? Het leuke is dus dat hij het in de flashsideways wél voor elkaar heeft. Hoewel hij gescheiden is, heeft hij toch een zoon om voor te leven en dingen voor goed te doen.Maar ik moet tegeneven dat ik juist daarom de twist van Sawyer die een politieagent is veel te obvious vond. Zijn leven moest wel anders zijn dat het echte, en dan is de logische optie dat hij nu géén bedrieger was. Eigenlijk best logisch.
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
In seizoen 2 zei Sara (de ex van Jack) dat ze niet zwanger was maar hoe kunnen we dat geloven? Ze ging weg bij Jack. Misschien wou ze niet dat Jack wist van het kind omdat hij er nooit voor zijn zoon zou zijn.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Je spreekt jezelf nu tegen. Als Sarah niet wilde dat Jack het zou weten, hoe kon Jack in Seizoen 1 dan weten dat vaderschap moeilijk zou zijn? Idd. Overigens, lang nadat hun uit elkaar gingen is Sarah in Jack's leven geweest, volgens mij ook toen zij een keer zwanger was. Ik denk dat het wel eens naar boven zou zijn gekomen dat zij nog een kind had die van Jack was. Hoe je het ook wil zien, de flashsideways zijn ontworpen om verschillen te laten zien. Wat het doel van die verschillen of overeenkomsten ook is, daar komen we nog wel achter, maar voorlopig zijn het gewoon goede personageontwikkelingen. Zoals Sawyer al zei; hij had een moment in zijn leven om de goede of slechte weg te kiezen. In de flashbacks had hij duidelijk het slechte pad gekozen, in de flashsideways dus het goede.
Curly1985
-
- 819 berichten
- 357 stemmen
Snap 1 ding van de laatste aflevering niet helemaal. Isabella komt richard opzoeken in de black rock. Aangezien ze dood is ging ik er vanuit dat het smokey was. Maar toen ze weer vertrok hoorde je smokey van een afstandje aankomen. Kan smokey dan op afstand dingen projecteren of was het smokey niet?
catdog
-
- 1438 berichten
- 2068 stemmen
Nee dat snapte ik ook niet helemaal. Erg vaag idd. 
lilB
-
- 201 berichten
- 39 stemmen
Inderdaad vreemd. Maar we weten al wel dat Smokey wel kan opsplitsen in kleinere smokeys.
Curly1985
-
- 819 berichten
- 357 stemmen
owja? kan t mij niet voor de geest halen..
lilB
-
- 201 berichten
- 39 stemmen
Hmm, ik heb er een keer een filmpje over gezien op youtube. Maar toen ook bij de sonic fence toch? Ging ie ook uiteen. En een keer zagen we maar een heel klein zwart wolkje. (Dat was denk ik de eerste keer dat we hem zagen?)
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Ook tijdens Sundown, ging hij toch ook de hele tempel door, volgens mij heeft hij het wel vaker gedaan, maar echte voorbeelden onschieten me.
SanderSander88
-
- 605 berichten
- 0 stemmen
Hij was inderdaad ook een keer een klein wolkje toen Sun en Lapidus in het kapotte Dharmaville met Shephard senior een gesprek hadden.
Albus Dumbledore
-
- 2041 berichten
- 884 stemmen
Ik denk niet dat het Smokey was. Toch is het wel raar dat hij eerst een dode kan zien en vervolgens niet meer. Ik weet niet hoe dat precies zat, maar ik denk niet dat het Smokey was. Verder verwacht ik eigenlijk ook nog wel een twist in het verhaal waarin blijkt dat Jacob toch niet het goede is, en dat toch de Men in Black het goede is. De enige reden waarop je echt baseert dat de Men in Black slecht is, is omdat hij in het zwart is en Jacob in het wit, maar dat kan ook een goede misleiding zijn. Eigenlijk zegt Jacob dat wat de Men in Black zegt niet waar is en dat hij de duivel is, gevangen op het eiland, en de Men in Black zegt dat hij het goede is die gevangen is door de duivel. En alhoewel we allemaal Jacob wel zullen geloven is er nergens echt bewijs dat hij ook gelijk heeft. Wat als Jacob nou juist het slechte is?
Curly1985
-
- 819 berichten
- 357 stemmen
Hij was inderdaad ook een keer een klein wolkje toen Sun en Lapidus in het kapotte Dharmaville met Shephard senior een gesprek hadden.
Ook vreemd nu we weten dat smokey toen al locke was
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Ook vreemd nu we weten dat smokey toen al locke was
Smokey is al Locke sinds de Al-Jihra flight neer stortte op het eiland.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Waar is die "edit" knop als je hem nodig hebt 
Curly1985
-
- 819 berichten
- 357 stemmen
Al-jihra klinkt meer als iets wat in gebouwen crasht ipv op een eiland 
SanderSander88
-
- 605 berichten
- 0 stemmen
Spoilers over conclusie van de serie Lost:
Man in Black schijnt een rookmonster te zijn omdat hij vroeger als kind in dat gat is gevallen waar het monster zijn slachtoffers in trekt. Hier in schuilt namelijk een enorme concentratie van electro-magnetisme. Een zeer betrouwbare bron op de Lost fan website Dark UFO geeft dit aan.
Klinkt in mijn oren een beetje knullig, ik hoop dat het onzin is.
wurffie
-
- 78 berichten
- 11 stemmen
Dat heb ik ook gelezen sander, en nog een aantal andere dingen gelezen waar ik me vraagtekens bij zet, + een paar schokkende dingen te weten gekomen.
The Oceanic Six
-
- 60502 berichten
- 4103 stemmen
Erg boeiende nieuwe aflevering met Sun en Jin. Blijf de 2 Koreaantjes boeiend en symphatiek vinden.
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2153 stemmen
Helemaal géén boeiende aflevering. Vooral de flash-sideway was weer om van te blijten. Maar ook op het eiland was het niet veel soeps.
Ik hoop - nu ja ben er vrij wel zeker van- dat het volgende week beter zal zijn.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Een tamelijk kalme aflevering, maar niet minder boeiend. Sun en Jin blijven een intrigerend stel en hun eeuwige pogingen om bij elkaar te blijven raken nooit uit de mode. Daarom was de flashsideways ook zo fijn, ze houden van elkaar, ongeacht het universum. Beetje jammer dat Sun neergeschoten moest worden! Ben benieuwd hoe dat eindigt.. Verder een hoop een en weer gehuppel van Locke. Maar duidelijk is dat het nu toch echt tot een war komt. Vond Sun's tekst ook geweldig "i came to get my husband, not safe the whole damn world!.
SanderSander88
-
- 605 berichten
- 0 stemmen
Toch wordt ik nu nu wel zo langzamerhand moe van Sun die telkens haar ogen wijd open doet en dezelfde teksten blijft door dreunen:
Sun: "Where is my husband?"
Locke: "I don't know where your husband is."
Sun: "Where is my husband?"
Locke: "..."
Maargoed, met Desmond die aan het einde verschijnt komt er wellicht nu wel weer iets leuks aan.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Volgende aflevering belooft meer gedoe met 'The Constant'. Dus in plaats van Sun die schreeuwt om d'r man, is het Desmond die schreeuwt om Penny. Persoonlijk hou ik meer van Sun & Jin, maar iedereen was helemaal fan van 'The Constant'.
catdog
-
- 1438 berichten
- 2068 stemmen
Vond het een heerlijke aflevering. Nergens wereldschokkend maar de 42 minuten verliepen heerlijk soepel en ik zat erdoor dus helemaal in de episode. 
Ik vond Claire's gesprek met Locke zeer interessant.. maar het ziet er niet zo goed uit voor iemand anders...
Jack's gesprek met Sun vond ik ook erg mooi... wanneer eindigen ze ooit weer samen (Jin en Sun.)
En dan het einde had ik enigszins al verwacht: de terugkeer van Desmond maar dit werd interessant gemaakt door de manier waarop Sayid daar zo rond zwom..
Wat een geweldig seizoen dit. ! Nog geen aflevering heeft mij teleurgesteld.
lilB
-
- 201 berichten
- 39 stemmen
Hey, misschien een domme vraag, maar waarom wilde Jack die bom nou zo graag opblazen aan het eind van seizoen 5?
Want ik vond het altijd allemaal heel logisch, maar mijn broer kijkt nu ook Lost, en die zag vanavond de seizoens finale van seizoen 5. En toen belde ie mij met die vraag en ik wist het gewoon niet eens xD
Dus waarom was het zo belangrijk (volgens Jack?) dat die bom opgeblazen werd?
En ja, ik schaam me voor deze vraag... ;p
Ik meende dat ie het deed om zo alles wat hen overkomen was te laten verdwijnen. Dus als die bom ontplofte waren ze nooit neergestort etc.
Maar toen ik dat zo zei vond ik het heel vreemd klinken xD
catdog
-
- 1438 berichten
- 2068 stemmen
Zo was het wel grotendeels.. maar wat Jack vooral dwarszat is het feit dat hij Kate had en weer was kwijtgeraakt.. hij kon zich niet over haar heen zetten en wetend dat hij haar nooit meer zou krijgen kon hij niet zo goed aan.. wat voor hem genoeg reden was om als ze de mogelijkheid kregen alles over te doen.