- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- The Wire
The Wire

Raffael77
-
- 1891 berichten
- 0 stemmen
Ik vind de serie verre van slecht, ik vind het zelfs erg leuk. Wat ik zeg is dat ik nog niet echt impressed ben, ofterwijl: ik snap nog niet echt waarom deze serie bij zoveel mensen op nummer 1 staat. Misschien ook wat naïef na pas zes afleveringen gehad te hebben, maar daarom ook de vraag: "Wanneer begon het bij de anderen echt in de smaak te vallen?"
Ik vond het al goed vanaf het begin maar deze serie staat bij mij in ieder geval niet op één en zelfs niet in Top 5.
S2&5 vond ik echt een drama en ben van mening dat ze het bij 3 seizoenen hadden moeten houden zonder bovengenoemde seizoenen.
Daarom geef ik deze serie een 7/7,5 als eindcijfer. De serie zou ik sowieso wel aanraden omdat ik weet dat niet iedereen het eens is met hierboven.

Majestics
-
- 322 berichten
- 43 stemmen
Ik vond het al goed vanaf het begin maar deze serie staat bij mij in ieder geval niet op één en zelfs niet in Top 5.
S2&5 vond ik echt een drama en ben van mening dat ze het bij 3 seizoenen hadden moeten houden zonder bovengenoemde seizoenen.
Daarom geef ik deze serie een 7/7,5 als eindcijfer. De serie zou ik sowieso wel aanraden omdat ik weet dat niet iedereen het eens is met hierboven.
Wat vond je zo dramatisch aan seizoen 2 dan?

Raffael77
-
- 1891 berichten
- 0 stemmen
Het verhaal dat opzicht los stond van het voorgaande seizoen. De Haven zeg maar en de Griek. Paste totaal niet in het plaatje maar dat is mijn mening.

Majestics
-
- 322 berichten
- 43 stemmen
Het verhaal dat opzicht los stond van het voorgaande seizoen. De Haven zeg maar en de Griek. Paste totaal niet in het plaatje maar dat is mijn mening.
Het past toch juist in het plaatje? Hoe komt Prop Joe aan zijn drugs? Avon zat in de gevangenis en hun product werd minder verkocht dus Stringer moest via Prop Joe gaan. Dan zie je hoe die drugs binnenkomen en hoe dat milieu in elkaar zit met die havenarbeiders en de criminele groepering die die drugs weer doorverkoopt.

Norman Mailer
-
- 873 berichten
- 657 stemmen
Seizoen 2 was juist meesterlijk. Andersdenkenden hebben The Wire eenvoudigweg niet begrepen.

Raffael77
-
- 1891 berichten
- 0 stemmen
Seizoen 2 was juist meesterlijk. Andersdenkenden hebben The Wire eenvoudigweg niet begrepen.
Dat zou ik ook zeggen als ik geen beter argument had.
Lekker makkelijk zo.
Dat is hetzelfde als je iemand een hater noemt omdat hij/zij kritiek geeft. (vaak ook nog onderbouwd)

Raffael77
-
- 1891 berichten
- 0 stemmen
Het past toch juist in het plaatje? Hoe komt Prop Joe aan zijn drugs? Avon zat in de gevangenis en hun product werd minder verkocht dus Stringer moest via Prop Joe gaan. Dan zie je hoe die drugs binnenkomen en hoe dat milieu in elkaar zit met die havenarbeiders en de criminele groepering die die drugs weer doorverkoopt.
Dat snap ik wel maar het gaat ineens niet meer over de ghetto en krijgt het daarna weer een vervolg. Blijkbaar dachten de schrijvers er ook zo over omdat ze te veel afweken van het oorspronkelijke verhaal. Terug naar de ghetto en dan als laatste een totaal nutteloos seizoen eraan vast plakken met journalisten (tegen die tijd was het melk proces al lang bezig)

Lv92
-
- 278 berichten
- 0 stemmen
Dat snap ik wel maar het gaat ineens niet meer over de ghetto en krijgt het daarna weer een vervolg. Blijkbaar dachten de schrijvers er ook zo over omdat ze te veel afweken van het oorspronkelijke verhaal. Terug naar de ghetto en dan als laatste een totaal nutteloos seizoen eraan vast plakken met journalisten (tegen die tijd was het melk proces al lang bezig)
Wat een flauwekul. Lees die kritiek wel vaker en ik snap het werkelijk niet.
Wat had je dan liever gehad? En wat is precies het oorspronkelijke verhaal dan?

Norman Mailer
-
- 873 berichten
- 657 stemmen
Dat zou ik ook zeggen als ik geen beter argument had.
Lekker makkelijk zo.
Was geenszins uit polemische armoede. Jij komt mij over als een weldenkend mens, ik ging er derhalve gevoeglijk van uit dat de rode draad, óók in seizoen 2, jou niet ontgaan was. Wellicht wilde ik je niet nodeloos tekortdoen.
Enfin. Sociale stratificatie, diepgewortelde corruptie dwàrs door deze lagen heen, een wijdvertakt drugsnetwerk, elleboogdynamiek binnen de bestuurlijke laag en het politiekorps. Zo even een paar pijlers waarop The Wire stoelt.
En ja, in seizoen 2 waren deze eveneens herkenbaar. Voor mij althans.

Raffael77
-
- 1891 berichten
- 0 stemmen
Wat een flauwekul. Lees die kritiek wel vaker en ik snap het werkelijk niet.
Wat had je dan liever gehad? En wat is precies het oorspronkelijke verhaal dan?
Ze hadden beter S2&5 weg kunnen laten want het was al interessant genoeg. Twee was overbodig omdat ze bij S3 weer terug op de straat waren en het dus weer verder ging waar ze bij één gestopt waren.
Het verhaal ging of agenten die samen een geheime anti drugs brigade vormden om de strijd aan te gaan met een locale drugs bende uit de achterstandswijk.
Ze hadden wel een paar afleveringen kunnen wijden aan de haven maar voor mij sloegen ze de plank mis met de cast indeze. Het ging in niveau naar beneden.
Ik hou wel van plotselinge wendingen zoals in Lost maar dan moet het wel passend zijn en dat vind ik dus niet bij S2 &5

Raffael77
-
- 1891 berichten
- 0 stemmen
Was geenszins uit polemische armoede. Jij komt mij over als een weldenkend mens, ik ging er derhalve gevoeglijk van uit dat de rode draad, óók in seizoen 2, jou niet ontgaan was. Wellicht wilde ik je niet nodeloos tekortdoen.
Enfin. Sociale stratificatie, diepgewortelde corruptie dwàrs door deze lagen heen, een wijdvertakt drugsnetwerk, elleboogdynamiek binnen de bestuurlijke laag en het politiekorps. Zo even een paar pijlers waarop The Wire stoelt.
En ja, in seizoen 2 waren deze eveneens herkenbaar. Voor mij althans.
Dat was voor mij wel duidelijk maar vond het gewoon niets aan.

Norman Mailer
-
- 873 berichten
- 657 stemmen
Had ik je inderdaad niet onderschat.

Majestics
-
- 322 berichten
- 43 stemmen
Ik vond ook in seizoen 2 het niveau erg hoog, gebeurde genoeg, interessante ontwikkelingen, geweldige dialogen weer, genoeg intriges etc. Ik vind heel The Wire, ook seizoen 5, gewoon zo geniaal. 99% van andere series die ik kijk komen niet in de buurt.

Lucaij
-
- 463 berichten
- 1793 stemmen
Ben nu voor de tweede keer The Wire aan het kijken en ben nu bij seizoen 3. De eerste keer vond ik seizoen 2 het minste seizoen om ongeveer dezelfde redenen als raffael. Maar bij de herziening valt alles wat beter op zijn plaats en zie ik beter de verbanden. Ik vind nu seizoen 2 echt een goed seizoen geworden bij de herziening.
En het ghetto gedeelte loopt wel gewoon nog door in seizoen 2 hoor. Alleen iets meer op de achtergrond.

kos
-
- 46514 berichten
- 8704 stemmen
Seizoen 2 moet ik tegenwoordig nog wel geregeld aan denken met al die havenwerknemers die tegenwoordig worden opgepakt wegens drugssmokkel.

martijnk
-
- 763 berichten
- 305 stemmen
Ik vond ook in seizoen 2 het niveau erg hoog, gebeurde genoeg, interessante ontwikkelingen, geweldige dialogen weer, genoeg intriges etc. Ik vind heel The Wire, ook seizoen 5, gewoon zo geniaal. 99% van andere series die ik kijk komen niet in de buurt.
S2 was leuk, vermakelijk maar ik vond het toch iets te 'A-team achtig'. Daar bedoel ik mee dat die havenarbeiders ook zo in een aflevering van de A-team hadden kunnen zitten.
Seizoen 5 vond ik dan weer veel te ver gezocht, eerst met die daklozen maar vooral het einde met die foto's van die klok die die dealers elkaar doorstuurden terwijl hij zei no way ooit een telefoon te gebruiken voor drugs deals.

AC1
-
- 5775 berichten
- 908 stemmen
S2 was leuk, vermakelijk maar ik vond het toch iets te 'A-team achtig'. Daar bedoel ik mee dat die havenarbeiders ook zo in een aflevering van de A-team hadden kunnen zitten.
O ja? Wie was Hannibal? Mister T? Faceman, de knappe charmeur? ?
The Wire vergelijken met The A-Team ... Wat ze tegenwoordig niet schrijven om op te vallen.

martijnk
-
- 763 berichten
- 305 stemmen
O ja? Wie was Hannibal? Mister T? Faceman, de knappe charmeur? ?
The Wire vergelijken met The A-Team ... Wat ze tegenwoordig niet schrijven om op te vallen.
Ik vergelijk de Wire niet met de A-Team. Ik heb het over de villains van de A-Team dus niet over Mr T, Hannibal etc. maar hun vijanden. Dat is een beetje het niveau van de 'villains' in S2 van de Wire.
Je hebt echt helemaal niks begrepen van mijn reactie of je hebt het totaal verkeerd gelezen.

Norman Mailer
-
- 873 berichten
- 657 stemmen
Je hebt echt helemaal niks begrepen van mijn reactie of je hebt het totaal verkeerd gelezen.
Gedraai. Je maakt een volledig onnozele vergelijking. Waarvan akte.
Ik had je post reeds twee maal gelezen en dacht, oprecht, dat je last van humor had oid.

martijnk
-
- 763 berichten
- 305 stemmen
Gedraai. Je maakt een volledig onnozele vergelijking. Waarvan akte.
Ik had je post reeds twee maal gelezen en dacht, oprecht, dat je last van humor had oid.
Vandaar dat je vraagt wie dan Hannibal speelde

Norman Mailer
-
- 873 berichten
- 657 stemmen
Inhoudelijk zou ik nimmer serieus ingaan op de vergelijking die jij maakt.
Jij bent in de war derhalve, ik heb jou geen vraag gesteld.

Majestics
-
- 322 berichten
- 43 stemmen
Ik vergelijk de Wire niet met de A-Team. Ik heb het over de villains van de A-Team dus niet over Mr T, Hannibal etc. maar hun vijanden. Dat is een beetje het niveau van de 'villains' in S2 van de Wire.
Maar de havenarbeiders moeten dan ook niet beschouwd worden als 'villains'. The Wire staat juist beroemd om het idee dat de serie alles behalve zwart-wit is en dat karakters diepe lagen hebben. Hoe je dan bij the A-team's villains uitkomt..

martijnk
-
- 763 berichten
- 305 stemmen
Maar de havenarbeiders moeten dan ook niet beschouwd worden als 'villains'. The Wire staat juist beroemd om het idee dat de serie alles behalve zwart-wit is en dat karakters diepe lagen hebben. Hoe je dan bij the A-team's villains uitkomt..
Daarom zette ik het ook tussen aanhalingstekens. De Wire is heel goed met supergoede acteerprestaties maar die havenarbeiders was een beetje B-garnituur. Voor de rest heb ik me S2 wel prima vermaakt ofzo daar gaat het niet om maar de andere seizoenen waren gewoon beter.

Jellesteeg
-
- 517 berichten
- 208 stemmen
In oktober afgelopen jaar aan seizoen één begonnen maar het wist mij nooit echt te grijpen. Ga het vanavond toch weer proberen, vooral omdat er een fantastische sfeer rondom 'zweeft'. Begin wel weer van voor af aan, even het geheugen opfrissen.

Donkerwoud
-
- 8453 berichten
- 3836 stemmen
In oktober afgelopen jaar aan seizoen één begonnen maar het wist mij nooit echt te grijpen. Ga het vanavond toch weer proberen, vooral omdat er een fantastische sfeer rondom 'zweeft'. Begin wel weer van voor af aan, even het geheugen opfrissen.
Zoals bij de meeste HBO-series heb je zeker een aflevering of vier nodig om erin te komen, daarna zit je (vermoedelijk) helemaal in de sfeer en vibe van het straatdealen.

Majestics
-
- 322 berichten
- 43 stemmen
Weet je ook misschien exact waarom het je vroeger niet kon grijpen? Dit is voor mij de beste serie ooit en ik overweeg het voor een 3e keer te kijken, zo goed vind ik het.

AC1
-
- 5775 berichten
- 908 stemmen
Zoals bij de meeste HBO-series heb je zeker een aflevering of vier nodig om erin te komen, daarna zit je (vermoedelijk) helemaal in de sfeer en vibe van het straatdealen.
Zeker met The Wire omdat er zo veel karakters zijn (en elk seizoen opnieuw) en omdat de serie de tijd neemt om de situatie te schetsen. Maar na 3 of 4 afleveringen ...Bang!

Apollinisch
-
- 21292 berichten
- 0 stemmen
Die havenarbeiders, een glas bier met een rauw ei erin als ontbijt.

Maar ook op andere gebieden is dit een serie die bijblijft. Ik lees net dit artikel en zie de beelden uit The wire weer helemaal voor me.