• 155.327 films
  • 9.292 series
  • 27.638 seizoenen
  • 604.189 acteurs
  • 345.946 gebruikers
  • 8.758.211 stemmen

Dunya en Desie

zoeken in:

Appeltje

• 56 berichten
  • 0 stemmen

Vanaf dinsdag 13 april beginnen de herhalingen van Dunya en Desie, deze serie werd vorig jaar ook gedraaid.

De serie gaat 16-jarige meisjes uit Amsterdam. Een is van Turkse en de ander van Nederlandse afkomst. In de series zie allerlei onderwerpen waarmee mensen van die leeftijd te maken krijgen, zoals 16 worden, dood, ouders, cultuur, eindexamens en zonder ouders op vakantie gaan.

Vanaf 11 mei beginnen de nieuwe series.

Zelf heb ik alleen de laatste 2 afleveringen gezien, die ik erg leuk vond.

Is er nog iemand anders die Dunya en Desie heeft gezien, en wat vonden jullie ervan?

http://www.omroep.nl/nps/dunyaendesie/

stinissen (crew films & series)

• 21765 berichten
  • 61097 stemmen

Ik heb de serie ook gezien en ik moet zeggen alleen maar lof.

Yak

• 4945 berichten
  • 827 stemmen

Een erg leuke en realistische serie.

kappeuter (crew films)

• 69392 berichten
  • 5534 stemmen

Dunya en Desi, bekend van de serie die door de NPS wordt uitgezonden, zullen ook op het witte doek te zien zijn.

Scenarist Robert Alberdingk Thijm en regisseur Dana Neuchustan hebben dat donderdag bekendgemaakt.

De film begint twee jaar na de laatste serie afleveringen. Desi (Eva van de Wijdeven) raakt in verwachting van haar rij-instructeur. Zij gaat vervolgens met Dunya (Maryam Hassouni) in Marokko op zoek naar haar eigen vader.

De NPS, die ook de film gaat produceren, is bezig de financiering (twee miljoeneuro) rond te krijgen. Onbekend is wanneer de film zijn première beleeft.

bron: NOS teletekst 424

Clydorn

• 161 berichten
  • 812 stemmen

Appeltje schreef:

De serie gaat 16-jarige meisjes uit Amsterdam. Een is van Turkse en de ander van Nederlandse afkomst.

http://www.omroep.nl/nps/dunyaendesie/

Niet van Turkse afkomst maar van Marokkaanse.

Teskuh17

• 456 berichten
  • 194 stemmen

Zeker realistisch en een wijze les, elke keer weer.. zeker de moeite waard..

Wouter

• 18564 berichten
  • 2956 stemmen

Een wijze les. Dat klinkt niet best.

T.O.

• 2030 berichten
  • 2282 stemmen

Ik ben een fan

gotti

• 14003 berichten
  • 5519 stemmen

Wouter schreef:

Een wijze les. Dat klinkt niet best.

Ik heb de serie enkele keren bekeken, maar dat tenenkrommende moraaltje op het eind was idd niet best.

T.O.

• 2030 berichten
  • 2282 stemmen

gotti schreef:

Ik heb de serie enkele keren bekeken, maar dat tenenkrommende moraaltje op het eind was idd niet best.

Ach ja, hoort bij de doelgroep waarschijnlijk. Gewoon doorheen prikken en dan blijft er veel leuks over.

gotti

• 14003 berichten
  • 5519 stemmen

Op zich is de serie ook best wel geinig (beetje oppervlakkig af en toe), maar dat moraaltje aan het eind van elke aflevering laat een nare nasmaak na...

eitje

• 1 berichten
  • 0 stemmen

oh ik vind t een hele leuke serie. kunnen sommigen nog veel van leren maar nouja jullie hebben ook wel gelijk dat de moraal aan t einde beetje overbodig is.

hugohei

• 2149 berichten
  • 2347 stemmen

Hebben we wel dezelfde serie gezien ?

Ik kijk vaak naar Dunya & Desi en ik bewonder de aanpak van Robert Alberdingk Thijm en Dana Nechustan : erg geestig en soms simpel (wat moeilijk is, en niet helzelfde als oppervlakkig) en knap toegesneden op de leeftijdsgroep (m'n dochters bijvoorbeeld) en ouder (ik bijvoorbeeld)...

Wat nou moraal of wijze lessen ? De serie wil een opgewekt beeld geven van de mix van verschillende culturen, en slaagt daar heel goed in.

Moraaltje ? Nare nasmaak ? Gotti... meen je dat nou echt ?

hugohei

• 2149 berichten
  • 2347 stemmen

O ja : en Wouter moet ZELF kijken, en niet napraten.

Wouter

• 18564 berichten
  • 2956 stemmen

Het was kritiek op het commentaar, niet op de serie. Ik heb het een paar keer gezien en vindt het best aardig.

hugohei

• 2149 berichten
  • 2347 stemmen

Okay.

gotti

• 14003 berichten
  • 5519 stemmen

De afleveringen die ik zag begonnen allemaal met Dunya die voorwaarden over vriendschap of liefde opstelde, deze voorwaarden werden dan in die aflevering behandeld en aan het eind kwam de voice-over van Dunya weer om te zeggen hoe belangerijk vriendschap wel niet was, dat je het zelf moet maken in het leven en nog veel meer van de ingetrapte deuren. Wellicht heb ik te weinig gezien om erover te kunnen oordelen (ik schat zo'n dikke 5 afleveringen), maar wat ik ervan zag vond ik niet echt opzienbarend.

Wel vond ik de laatste aflevering er leuk, vooral door de leuke cameo van Frank Lammers. Theo Maassen was in de laatse paar afleveringen ook (weer) erg goed bezig.

Webby

• 861 berichten
  • 846 stemmen

Dunya en Desie genomineerd voor Emmy Award

AMSTERDAM - De NPS-serie Dunya en Desie van regisseuse Dana Nechustan is genomineerd voor een Emmy Award. Dat heeft scenarist Robert Alberdingk Thijm maandag bekendgemaakt. De Emmy is de hoogste Amerikaanse onderscheiding die een televisieprogramma kan winnen.

Het gaat om de aflevering Blinde liefde, waarin de twee meisjes naar hun overbuurman gluren.

Wanneer hij echter blind blijkt te zijn, schrijven ze een mooi gedicht voor hem. De serie is genomineerd in de categorie beste jeugdserie.

puck

• 399 berichten
  • 931 stemmen

Bron?

kos

• 45729 berichten
  • 8263 stemmen

De Emmy awards waren toch vorige maand?

Webby

• 861 berichten
  • 846 stemmen

Nee, de gala-finale in New York is op 22 november a.s.

Bron: verschillende media websites, het is gisteren bekend gemaakt. Vanochtend stond het ook in de Metro en de Sp!ts.

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb het op Radio 1 gehoord.

starbright boy (moderator films)

• 20980 berichten
  • 4198 stemmen

Je hebt twee Emmy Awards in de VS geloof ik. Nationale en internationale.

Webby

• 861 berichten
  • 846 stemmen

Nederlandse nominaties grijpen naast Emmy Award

NEW YORK - De twee Nederlandse kanshebbers op een Emmy Award zijn maandagavond bij de uitreiking in New York met lege handen gebleven. De NPS-serie Dunya en Desie en de KRO-documentaire Colombia, die beiden uitkwamen in de categorie beste jeugdprogramma, zagen de felbegeerde televisieprijs naar het Britse programma The Illustrated Mum gaan.

In zes van de zeven categorieën ging maandag een prijs naar een Britse productie. De Emmy is de hoogste Amerikaanse onderscheiding die een televisieprogramma kan winnen.

Van de serie Dunya en Desie van regisseuse Dana Nechushtan was de aflevering Blinde liefde genomineerd, waarin de twee meisjes uit de titel naar hun overbuurman gluren. Wanneer hij echter blind blijkt te zijn, schrijven ze een mooi gedicht voor hem.

De documentaire Colombia van regisseur Peter Tetteroo volgt Juan Elias Ulribe, een jongen die op 16-jarige leeftijd werd genomineerd voor een jongerennobelprijs voor de vrede. Vijf jaar later woont hij ontheemd in een sloppenwijk in Los Angeles.

Tettero vond het vooral jammer voor Juan dat de Emmy aan hun neus voorbij ging. "Ik had hem het zo gegund. Win je, dan krijgt hij weer aandacht voor zijn ellende en wie weet wil iemand hem dan helpen." Juan reageerde zelf groots op het verlies. "Ik heb hem net na de uitreiking gesproken en hij zei dat ik voor hem wel had gewonnen", aldus de regisseur die in 2001 al een Emmy won voor zijn documentaire Noord-Korea.

Voor de internationale Emmy-uitreiking waren zeshonderd programma's ingestuurd uit dertig landen. De prijzen werden uitgereikt in zeven categorieën. In de categorie jeugdprogramma's moesten de Nederlandse inzendingen concurreren met de uiteindelijke Britse winnaar en een Chileense productie.

Tetteroo had de prijs, na de Nederlanse inzendingen, het meest gegund aan de Chilenen. "Het was duidelijk te zien dat de Britten het meeste geld in de productie hadden gestopt. De Chilenen hadden met minder geld ook heel mooi werk afgeleverd."

Bron: Telegraaf

Hannibal

• 8775 berichten
  • 2858 stemmen

Wat jammer

Webby

• 861 berichten
  • 846 stemmen

In de 'herkansing' dit jaar weer niet gewonnen... 22 nov. was de uitreiking.

gotti

• 14003 berichten
  • 5519 stemmen

hugohei schreef:

Moraaltje ? Nare nasmaak ? Gotti... meen je dat nou echt ?

Inmiddels niet meer. Heb inmiddels bijna alles gezien en binnen de kaders van de serie werkt het uitstekend. Vooral ook heel goed geschreven. De serie werkt voor mij op dit moment als een grote bron van inspiratie...

Hannibal

• 8775 berichten
  • 2858 stemmen

Nu dit topic toch uit de catacomben van MovieMeter is gehaald:

Bij boekenvoordeel ligt de DVD box van alle 3 seizoenen voor slechts 13,95. Ik heb hem gisteren zelf ook gekocht en heb het hele eerste seizoen teruggezien. Geweldige serie!

rose

• 2280 berichten
  • 0 stemmen

Wij ( mijn dochters en ik) vinden de serie ook helemaal geweldig.

niethie

• 7304 berichten
  • 6303 stemmen

Zeer vermakelijk!

Een aantal jaren terug echt talloze malen op tv (en later de dvd's) op school bekeken en dat dan tot vervelens toe. Af en toe is het misschien wat braafjes en moralistisch maar bij momenten ook zeer sympathiek te noemen. Plus de actrices die de twee titelrollen vertolken het beide erg leuk.

De film was minder trouwens, maar goed dat is een ander verhaal...

Brix

• 19098 berichten
  • 4570 stemmen

Schitterende serie en erg goed acteerwerk.

Meerdere malen gezien en nog steeds leuk.

(En Maryam Hassouni is een schatje!)

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.