The Confession Tapes is een true-crime documentaire van Netflix en geregisseerd door Kelly Loudenberg. De serie onderzoekt waargebeurde moordzaken waarin de verdachte(n) een bekentenis hebben afgelegd, maar ondanks dat toch beweren dat ze toch onschuldig zijn. Enigszins vergelijkbaar met andere Netflix-series zoals The Innocent Man, Making a Murderer en Exhibit A.
De serie bestaat op dit moment uit 11 afleveringen verspreid over twee seizoenen. Hierin staan 10 verschillende moordzaken centraal. Aan één moordzaak zijn twee afleveringen besteed omdat de regisseur gelooft dat de verdachten onschuldig zijn en hoopte hiermee hun zaak opnieuw onder de aandacht te brengen. De serie slaagt er aardig in - vooral als je niet al te kritisch kijkt - om ondanks dat alle verdachten hebben bekend, je toch het idee te geven dat de bekentenis niet veel waard is en jezelf de vraag te stellen, wat heeft de politie nog aan bewijs zonder de bekentenis? En is de veroordeling dan wel terecht?
Een knap staaltje misleiding? Of terecht?
Ik vond de serie vrij vermakelijk. Na het zien van de eerste twee afleveringen voelde ik me naar. Ik was (onbewust) volledig meegegaan in het verhaal die de serie je opgeeft en geloofde dat de twee verdachten in de zaak waarschijnlijk onschuldig waren en al decennia wellicht onterecht in de bajes zaten. Echter, nadat ik me iets meer had verdiept in de zaak had ik eigenlijk geen twijfel meer dat deze twee jongens zitten waar ze horen te zitten. Toen ik voor mezelf deze conclusie had getrokken moest ik nog beginnen aan aflevering 4. Vanaf dat moment keek ik (onbewust) ineens heel anders naar de serie. Ik liet me niet langer meezuigen in de verhaallijn van de serie, maar keek ineens met enige afstand, en objectiever. Vanaf aflevering 4 leken de verdachten, behalve die van aflevering 5, ineens stuk voor stuk schuldig.
In 2019 kwam seizoen 2 uit met slechts vier afleveringen. Dit seizoen doet het fenomeen dat ook onschuldige mensen kunnen bekennen meer eer aan.
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.