menu

Mijn Updates +
Overig / Televisie / Game of Thrones

zoeken in:
geplaatst:
Dany's turn naar de dark side is véél te gehaast. Ja, er wordt meerdere keren geïnsinueerd naar het explosieve en wankele gemoedstoestand van de Targaryens, maar dit verdient véél meer ver/uitdieping. Net zoals haar belangrijkste raadgevers die compleet ongeloofwaardig overkomen in hun doen en handelen. Varys heeft geen flauw idee wie Jon is, behalve dan dat hij deels Targaryen is. En een goede, dat weet 'ie ook zeker. En dat is genoeg voor hem.

geplaatst:
Jarenlang verbaas ik me er over hoe spectaculair ogende pulp hoge waarderingen krijgt van zowel publiek als recensenten (mission impossible, mad max) en dan gaat iedereeen nu ineens lopen jammeren over onwaarschijnlijke karakterontwikkelingen in got. Er bestaat zoiets als geinspireerde tv/film, werk wat door volgende generaties nog als waardevol kan worden beschouwd. En er bestaat zoiets als tv/film waar van alles in wordt gepropt wat kijkers willen zien: geweld, gore, sensatie, tieten, verraad, wraak etc. Got is en was altijd duidelijk in te delen wat dat betreft.

geplaatst:
Hans Heintz schreef:
Jarenlang verbaas ik me er over hoe spectaculair ogende pulp hoge waarderingen krijgt van zowel publiek als recensenten (mission impossible, mad max) en dan gaat iedereeen nu ineens lopen jammeren over onwaarschijnlijke karakterontwikkelingen in got. Er bestaat zoiets als geinspireerde tv/film, werk wat door volgende generaties nog als waardevol kan worden beschouwd. En er bestaat zoiets als tv/film waar van alles in wordt gepropt wat kijkers willen zien: geweld, gore, sensatie, tieten, verraad, wraak etc. Got is en was altijd duidelijk in te delen wat dat betreft.

Het eerste inderdaad. Makkelijk in te delen...

geplaatst:
Even los van het zwakke verhaal (imo); wat een feest dat series zijn uitgegroeid tot de grootte van de laatste aflevering van GoT. Jaren geleden moest je hiervoor naar de bioscoop, veldslagen als deze kwam je alleen maar tegen in films als Lord of the Ringers.

geplaatst:
Al het negatieve om dit seizoen is al duidelijk, gezegd en geweten. Hier dan maar imo wat positive punten op ep5, die zoveel beter was dan 3 en 4.

-Ik kan me eigenlijk wel vinden in het concept van Mad Queen Dany, ware het niet dat de manier waarop zo pover en te snel uitgewerkt is. Had voor deze turn toch een seizoen (of twee?) genomen en dit had echt veel beter kunnen zijn. Maar persoonlijk vind ik het wel een logisch gevolg na 8 seizoenen forshadowing en denk ik zelfs dat dit ook is hoe GRRM het in gedachten had.

-Het einde van Jamie en Cersei vond ik best poëtisch.

-The Hound vs Mountain had een enorme Dark Souls vibe die ik wel cool vond.

-Puur spectakel en visueel misschien wel de meest indrukwekkende aflevering in GoT.

-Het afscheid tussen Jamie en Tyrion.

-Acteer prestaties van Emilia en Lena.

geplaatst:
Met smart lang gewacht op seizoen 8, en ik ben blij dat het nog steeds Thrones ten top is na al die jaren. De sterke karakterontwikkelingen, de pacing, de sfeer, het sterk verwoven plot. Het aller enigste minpunt in al die jaren blijft voor mij Dorne, want Dorne zijn mijn favoriete karakters in de boeken, no doubt about it. Maar goed, als dat het enige is? Want nog steeds, we hebben nog maar één aflevering te gaan, en ik heb geen flauw idee hoe het gaat eindigen. Er zijn nog zoveel mogelijkheden hoe het kan gaan eindigen. Dat vind ik mooi, want bij zoveel films en series stippel je alles ruim van tevoren uit en gaat het precies zo lopen allemaal.
En eerlijk is eerlijk, ik heb het visioen net als iedereen natuurlijk gezien dat de Iron Throne onderbesneeuwd is en die hele hal verwoest is, maar ik heb nooit een einde bedacht dat er uiteindelijk uberhaupt niemand op de troon komt omdat het verwoest wordt wtf dude prachtig. Alles draait om de troon. En dan wordt dat alles verwoest door Dany uiteindelijk. Prachtig geacteerd overigens door Emilia. Ik leef dit hele seizoen al zo mee met haar. Ze offert alles op voor Jon: haar legers, alles wat ze heeft opgebouwd en meegenomen uit Essos. Al haar adviseurs, krijgers en vrienden verliest ze. Ze is helemaal alleen. En dan kan Jon er niet overheen om gewoon intiem met haar te zijn omdat ze zijn tante is. Terwijl dat voor haar geen gek gegeven is. Ik snap haar compleet, al haar emoties, hoe ze zich voelt. Het is echt heel zielig Alles verwoesten samen met Drogon of niet, ik ben nog steeds team Dany Dat moment dat ze moet huilen bovenop de stad en het niet voelt zoals het zou moeten voelen voor haar, wát een moment. Fear it is waarvoor gekozen is.

Ook prettig, de pacing van ep 2 & 4. Die heb ik allebei twee keer gekeken, en bij de tweede keer viel de pacing nog meer op. Heel prettig, rustig, perfecte opbouw van scènes. Ruimte voor de karakterontwikkelingen. Eigenlijk typische Thrones afleveringen zoals we ze al 8 jaar krijgen. Dat zijn sowieso altijd mijn favoriete Thrones afleveringen geweest, niet de afleveringen met de actie, maar de afleveringen waarin de ontwikkelingen worden ingezet. Elke zin, elke handeling zit erin met een reden.
Ik snap in al die jaren nog steeds niet (ik heb vaak afleveringen samen gekeken, uit alle seizoenen) dat men dan zegt: ''in deze aflevering gebeurde niet veel, hopelijk weer actie in de volgende''. Terwijl ik denk: What the hell? juist in deze aflevering gebeurde alles, heb jij die en die dialogen niet gevolgd ofzo?!?!?!? Die actie aflevering dat is gewoon het uitspelen van alles wat nu al is ingezet. Dat is gewoon ''OK nu gebeurt het gevolg'', dat is juist minder interessant. De actie is wel leuk, maar dat is niet hetgene waarop de serie is gebouwd en waarom de actie juist ontstaat. Maar goed, dat is niet zozeer een probleem hier, dat is bij ALLE series en films dat men de scènes niet waardeert die juist de actie inzetten en die afdoen als ''oninteressant''. Dat is een opvoedskwestie vrees ik xD Zal niet veranderen, men blijft naar de bioscoop gaan voor blockbuster troep.

Ik wil trouwens nog de korte scène aanhalen tussen The Hound en Arya in ep 5, voordat The Hound naar boven gaat in de Red Keep. Dat vond ik kort maar krachtig, heel mooi. Hoe de Hound (ik weet de woorden niet meer precies) zegt tegen Arya: Wacht, wil je dit echt doen? Want dit is waar wraak/haat je uiteindelijk naartoe leid, wil je worden zoals ik? Wat een prachtig besef geeft dat aan Arya, wiens arc nu nog ietsjes kan gaan verschuiven, wiens toekomst nog net ietjes anders kan worden dan hetgeen wat ingezet als cold blooded killer assassin. Mooi, een heel kort oprecht moment was dat tussen deze twee karakters die uiteraard toch wel een band hebben met elkaar ook al zouden ze dat niet zo uitspreken.
En props nog steeds naar het acteerwerk overal. Sansa is echt gaan groeien o.a., ik vond Sophie Turner niet altijd goed acteren in de eerste paar seizoenen. Maar in de laatste seizoenen is ze dat toch echt beter gaan doen. Sansa is duidelijk ontwikkeld tot een Littlefinger versie 2.0. En Lena als Cersei is altijd subliem. En ook nog props aan Jacob die Greyworm speelt. Zijn karakter is door de jaren heen gegroeid en gegroeid in emoties tonen, in weer menselijk worden. Met het moment dat hij in de vorige aflevering die speer gooit ook een prachtig moment naast Dany op de draak, een culminatie van al het leed en trauma wat hem ooit is aangedaan, het verlies wat hij ook heeft geleden naast Dany nu, en de pure boosheid die er uitkomt waardoor hij compleet mee switcht naar die killing machine weer.
Ja ik kan wel bijven typen, ook het andere acteerwerk. Ook zoveel andere momenten... Heerlijk hoe iedereen valt over het feit dat Arya de Night King killt. Iets dat ik ook niet had bedacht. Pas toen zij die speer in haar handen kreeg in ep 2 zeiden wij: ooo, wat nou als zij de night king killt? Daar is zij natuurlijk helemaal perfect voor nu als faceless assassin! Niet dat ik dacht dat dat werkelijk zou zijn dus wat een mooie verassing dat wanneer de Night King zich blootgeeft omdat hij wint, Arya als faceless het natuurlijk kan doen. Maar iets wat men niet verwacht, dus iedereen is er boos over haha prachtig. Maar dat is toch juist Game of Thrones? Nog steeds, in al die jaren, weet het me te verassen. Terwijl ik achteraf denk: shit, maar natuurlijk is het Arya die de Night King killt... Dit is eigenlijk best logisch, want dit is op meerdere manieren al ingezet geweest. Maar toch komt het als een verassing.

Ik kijk uit naar de laatste aflevering. Zal met pijn in het hart zijn Hoewel het natuurlijk een keer moet eindigen. Dus ik ben blij dat D&D er altijd voor kozen om het gewoon af te ronden, en het verhaal te vertellen zoals het is. Geen uitmelkerij. Gewoon, goed afronden. Dank voor al die jaren, al die mooie seizoenen. De afgelopen 8 jaar was GoT een groot onderdeel van mijn leven. Al sinds Lord of the Rings zijn dit extreem goede tijden voor Fantasy liefhebbers
Game of Thrones (en A Song of Ice and Fire): jullie hebben het geflikt. Het is nog steeds zó lekker om te kijken, ondanks dat het helemaal niet lekker is om te kijken. Je voelt je niet per se altijd op je gemak terwijl je GoT kijkt, je voelt je niet per se happy, blij, maar het is o zo lekker op een niet-positieve manier maar op een heerlijk onderbuik wringende manier. Pure catharsis, alles komt voorbij wat je ook in de echte wereld voorbij ziet komen, en door alle emoties kun je meegaan vanaf de bank. Nog één keer +- 75 minuten te gaan, en dan maar hopen dat The Winds of Winter een keer in de winkel gaat liggen om de verslaving verder te voeden.

geplaatst:
Mijn duit in het zakje, met vooral aandacht voor symboliek en visuele associaties: Lied van ijs en vuur: visuele associaties in Game of Thrones - Cine

geplaatst:
Oja, en waar ik ook de hele tijd aan moet denken sinds de ep van gisteren is één van de (vele) visioenen in The House of The Undying. Want dat zat ergens in mijn achterhoofd weggestopt, en niet meer actief in mijn geheugen. Want daar wordt natuurlijk tegen Dany gezegd dat ze 3x verraden zal worden (wat haar ook paranoia maakt voor bepaalde dingen en in afwachting van wanneer het gaat gebeuren).
Ik heb even het hoofdstuk net teruggelezen, dit waren de 3. ''three treasons will you know ... once for blood and once for gold and once for love''
Dus toen ze zei Jon heeft me verraden. Dacht ik oja fuck, die drie verraders xD Was ik helemaal vergeten dat dat nog afgemaakt moest worden! Dany was het niet vergeten. Dus dan is Jon uiteindelijk de derde, de ''once for love'' lijkt me.

Interessant hoofdstuk trouwens weer nu ik het teruglees. De eerste keer dat ik dat hoofdstuk las dacht ik echt what the hell vage shizzle, wat moet ik van dit wazige gedoe maken joh? Maar nu de verhalen in de serie zo ver zijn, en de boeken die ik na Clash of Kings heb gelezen is het hoofdstuk véél minder vaag opeens merk ik nu. Lang geleden zeg. De andere drieledige voorspellingen o.a., en visioenen en terugblikken.
Alleen ''The dragon has three heads'' kan ik nog steeds niet plaatsen. Dat zit al jaren in mijn hoofd en komt vaak als belangrijk terug, maar ik weet nog steeds niet waarvoor. Want in de serie zijn er nu twee draken foetsie. Dus toch geen drie draken, drie drakenrijders. Wat ook weer gek zou zijn, want Rhaegar zegt al ''he has a song, (...) his is the song of ice and fire (...) there must be one more (...) the dragon has three heads''. En ten tijde van Rhaegar waren er geen fysieke draken. Dus misschien is het dan toch meer symbolisch? Evt. die drie kanten van Dany die in de drieledige voorspellingen komen en tot uiting komen? three fires you must light / three mounts you must ride / three treasons will you know. Of toch iets anders? Interesting in elk geval.

geplaatst:
Fuck you HBO.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=sYqa3eAAYNI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

geplaatst:
anne J schreef:

En eerlijk is eerlijk, ik heb het visioen net als iedereen natuurlijk gezien dat de Iron Throne onderbesneeuwd is en die hele hal verwoest is, maar ik heb nooit een einde bedacht dat er uiteindelijk uberhaupt niemand op de troon komt omdat het verwoest wordt

Geen sneeuw, as.

geplaatst:
anne J schreef:
ik ben nog steeds team Dany Dat moment dat ze moet huilen bovenop de stad en het niet voelt zoals het zou moeten voelen voor haar, wát een moment. Fear it is waarvoor gekozen is.

Wie is er nu niet pro-massamoord?

geplaatst:
Zo veel (interessante) karakter ontwikkelingen zie ik niet. Jon Snow weet nog steeds niets. Tyrion is er alleen maar dommer en saaier op geworden. Jaime's redemption arc wordt niet een, maar twee keer in de prullenbak gemieterd. Cersei heeft de afgelopen seizoenen vooral heel smug uit haar raam getuurd.

geplaatst:
IH88 schreef:
- Het einde van Jamie en Cersei. Hier had ik eerst wat problemen mee, maar ik vind het nu wel een passend einde. De liefde is uiteindelijk te groot, wat Jamie de das om doet. Niet fijn, maar wel onvermijdelijk..
Dit dus. Ook wel eens fijn dat er iemand doodgaat zonder grootse opbouw. Ik heb me altijd al afgevraagd waarom het per se nodig is dat in films met veel gevechten er vrijwel altijd een miraculeuze ontsnapping plaats moet vinden en er zelden iemand gewoon knullig en anoniem dood gaat.

geplaatst:
Oh ja, ik vind het vrij komisch dat veel mensen het belachelijk vinden dat Danaerys (waarschijnlijk) de Mad Queen wordt. Komaan, dit is Game of Thrones, de lijst van wrange gebeurtenissen is eindeloos. Deze past perfect in deze lijn.

Het jammere vind ik alleen dat deze ontwikkeling te kort besproken is om echt logisch te zijn, nu voelt het als brabbelwerk. Of juist te ver van tevoren aangekondigd is waarom het ook als verrassing niet werkte. Ik las een review waarin naar eerdere seizoenen verwezen werd. Dergelijke ontwikkelingen werden ruim van tevoren op een organische manier verwerkt in de afleveringen. Het voelt soms alsof ze drie afleveringen in één iets langere aflevering stoppen.

Het is iets van deze tijd. Ik krijg mijn zin niet en ik wil dat iets precies is zoals ik het voor ogen had. En als dat niet zo is ga ik klagen en een petitie starten.

U vraagt, wij draaien hoor. Even met de pet rond en de makers halen de kosten er zo uit.

Lijkt me wel tof. De makers die totaal geen inbreng meer hebben, maar alleen maar doen wat de fans willen. Wordt een complete shit show, maar interessant is het zeker.

IH88 schreef:
(quote)

Het eerste inderdaad. Makkelijk in te delen...

Je vergat “lekker puh” achter je reactie

Toch wel wat pluspunten uit aflevering 5 te halen. De setting overall. Jammer genoeg kiezen ze er voor om zoveel mogelijk van scènes te wisselen, waardoor de intensiteit van de gebeurtenissen eigenlijk minimaal is. Aflevering 3 had hetzelfde probleem.

Dat de schrijvers matig werk afleveren is al bijna drie seizoen nu het geval, maar ook de editing begint nu toch wel wat tegen te vallen. Een groot deel van de crew is echt in topvorm, make-up, decorbouwers, kleding, cameraman, geluid etc, noem maar op. Jammer genoeg zijn ze te gehaast aan de slag gegaan met het materiaal lijkt wel. Doodzonde...

IH88 schreef:
Lijkt me wel tof. De makers die totaal geen inbreng meer hebben, maar alleen maar doen wat de fans willen. Wordt een complete shit show, maar interessant is het zeker.

Alleen maar doen wat de fans willen is al decennia lang het recept van commerciele entertainment. Hoezo interessant?

Zijn er mensen die de laatste aflevering bij Pathe gaan kijken?

rokkenjager schreef:
Zijn er mensen die de laatste aflevering bij Pathe gaan kijken?

Elke Pathé is al weken uitverkocht dus hoe bedoel je? Zat mensen dus...

No shit, Sherlock Ik ga zelf ook, dus was benieuwd of er meer mensen uit dit forum naar toe gaan.

Wij helaas niet. Had het wel tof gevonden op een groot scherm misschien. Maar wij kijken elke week met wat vrienden en het meerendeel wilde liever gewoon rustig thuis op de bank kijken (wat ik ook wel weer snap).

Laat maar weten hoe het was in de bios rokkenjager, ben ik wel benieuwd naar!

Ouch. Dit laatste seizoen heeft de nalatenschap van Game of Thrones weinig goeds gedaan.

Prima seizoen, had misschien wat meer afleveringen kunnen gebruiken want het voelt wat gehaast aan. Maar het verhaal is voor mij goed afgerond en ben blij dat ik deze serie gevolgd heb al die jaren. Ik zie op andere sites mensen aardig wat negatieve reviews geven maar dan ben je in mijn ogen te verwend geraakt al die jaren en willen die alleen maar beter en meer. Dit seizoen is zeker niet de beste, maar het was ook niet zo dramatisch als sommige willen geloven.
Jammer dat het GOT tijdperk is gestopt, hopelijk komen ze ooit weer met een soort serie als dit.

Wiens verhaallijn wordt er voor jou bevredigend afgerond in dit seizoen?

Gast
geplaatst: vandaag om 21:09 uur

geplaatst: vandaag om 21:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.