• 158.104 films
  • 9.638 series
  • 28.767 seizoenen
  • 607.393 acteurs
  • 353.049 gebruikers
  • 8.844.940 stemmen

Dag Sinterklaas

zoeken in:

606

• 23753 berichten
  • 11716 stemmen

Vond het gek dat deze nog geen eigen topic heeft.

Denk dat velen met mij dit wel eens gezien heeft.

Dag Sinterklaas (1993-1994) was een Vlaams televisieprogramma met Bart Peeters die elke dag op bezoek gaat bij Sinterklaas en Zwarte Piet in een kasteel, hun tijdelijke verblijfplaats als zij in België zijn om pakjes uit te delen.

De serie wordt sinds 1993 jaarlijks uitgezonden, per jaar afwisselend seizoen 1 en 2, initieel op de BRTN, nu op Ketnet. De laatste aflevering (van het huidig uitgezonden seizoen) wordt steeds uitgezonden op 5 december.

Over de serie

Een aflevering duurt gemiddeld 10 minuten. De belevenissen bij Sinterklaas en Zwarte Piet zijn heel uiteenlopend. Het gebeurt wel eens dat Sinterklaas slaapwandelt midden in de nacht, of houdt Sinterklaas altijd zijn mijter op, ook in bad? Is Sinterklaas ooit al eens verliefd geweest? Dat kom je te weten in deze familie serie.

Het begint steeds als Bart Peeters zijn kindjes in bed stopt, en die hebben dan een vraag over Sinterklaas. Hij begint dan te vertellen wat hij beleefde in het kasteel van Sinterklaas.

In 1993 werd niet, zoals gebruikelijk, een rechtstreeks verslag over de intrede van Sinterklaas uitgezonden. In plaats daarvan maakte de ploeg van 'Dag Sinterklaas' een programma waarin bleek dat de Sint te laat was voor zijn eigen intrede omdat zijn schip technische problemen had. In tegenstelling tot de reguliere afleveringen werd deze special nooit herhaald.

Rolverdeling

Sinterklaas - Jan Decleir

Zwarte Piet - Frans van der Aa

Bart - Bart Peeters

Opa - Roger Bolders (sinds 2007)

Overige rollen - Willy Vandermeulen, Jean Blaute, Johny Voners, Jan Steen, Bea Van Der Maet, Max Schnur, Chris Cauwenberghs

(afbeelding)

Brix

• 19153 berichten
  • 4604 stemmen

Geweldig leuke serie!

Ik ben een echte fan.

Sinds de eerste uitzending kijk ik ieder jaar opnieuw, of stop de DVD's weer eens in de speler.

Ik heb zelfs de boekjes, geschreven door Hugo Matthysen , die ook de scripts voor de serie schreef, gekocht.

Ik heb normaal gezien een hekel aan selfkicker Bart Peeters, maar in deze serie stoort hij mij, voor de afwisseling, nu eens niet.

Jan Decleir (Sint) en Frans van der Aa (Piet) zijn niet te evenaren.

De intro's van de (2) originele serie's zijn later helaas vervangen.

De Vlaamse meisjes die de vragen over Sint en Piet telkens stelden, werden vervangen door Nederlandse kinderen.

Dat was geen verbetering helaas.

Wat jammer dat er nooit meer dan twee series zijn gemaakt.

Decleir en van der Aa spelen wel nog jaarlijks hun rollen bij de intocht van Sinterklaas in Antwerpen.

Zij hebben daarbij de steun van een hele cast acteurs.

Hun eigen rol is vrij klein in dat gebeuren.

En het kan niet tippen aan de serie..

(afbeelding)

(afbeelding)

606

• 23753 berichten
  • 11716 stemmen

Mooi geschreven Brix, ben nu zeker blij dat ik dit topic heb gemaakt

Wolfenstein

• 96 berichten
  • 0 stemmen

Hele leuke serie, mooi sfeertje en Jan Decleir is een uitstekende Sinterklaas. Ik heb gelukkig de dvd's met de originele introductiefilmpjes.

Brix

• 19153 berichten
  • 4604 stemmen

606 schreef:

ben nu zeker blij dat ik dit topic heb gemaakt

Ik ook

dave

• 1079 berichten
  • 885 stemmen

Schitterende Vlaamse serie die ik net zoals Brix elk jaar eens probeer te bekijken. Althans een paar afleveringen. Decleir is fantastisch als Sinterklaas en heeft vooral een indrukwekkend stemgeluid. Erg leuk in samenspel met de twee deugnieten Peeters en Zwarte Piet.

Favoriete afleveringen:

Sint slaapwandelt

Boek van sinterklaas - Inkt i.p.v. wijn drinken?

Snoep strooien.

En vergeet natuurlijk de hilarische quote van Bartje Peeters niet:

"Maar, dan is de Sint eigenlijk een ouwe viezerik", wat redelijk fout uit zijn mond rolt nadat hij te horen krijgt dat de sint nooit een douche neemt.

Jeugdsentiment!

606

• 23753 berichten
  • 11716 stemmen

Mooi gezegd dave

Elineloves

• 24024 berichten
  • 3582 stemmen

Vroeger was dit echt spannend. Weet nog dat ik op een avond bij een vriendinnetje was, en dat ik het heel spannend vond om door het donker en de sneeuw naar huis gebracht te worden, Net thuis aankomen had mijn moeder alle kaarsjes aan gedaan, en ging ik op mijn vaste plek (direct voor de tv, op de grond in zo'n lekker hang-kussentje) zitten en was ik helemaal tevreden toen dit programma begon. Dit was echt een programma om thuis voor te blijven (of snel naar huis toe te gaan). Bart Peeters was magisch voor jonge kinderen.

timbo_

• 13112 berichten
  • 3666 stemmen

Keek ook altijd Dag Sinterklaas vroeger. Zag het een jaar of twee geleden nog eens en vond het nog steeds erg goed. En dat is redelijk uniek. Heb het verder alleen bij Bassie en Adriaan

Quido

• 14623 berichten
  • 5939 stemmen

Beste Sinterklaas-product dat er is.

Brix

• 19153 berichten
  • 4604 stemmen

Wat een leuke commentaren hier.

Ik kom weer helemaal in de sfeer.

YouTube - Dag Sinterklaas - De attributen van Sinterklaas (kledij)

dave

• 1079 berichten
  • 885 stemmen

Haha, dat filmpje bevat dus die hilarische quote!

Grootste verrassing was wel dat sint blijkbaar dagelijks een douche neemt, en één keer per week een bad.

Brix

• 19153 berichten
  • 4604 stemmen

Traditiegetrouw zit de DVD weer in de speler en kijk ik vanavond de leukste afleveringen (al)weer opnieuw

jarno1975 (moderator series)

• 10758 berichten
  • 2701 stemmen

Inmiddels is er ook een reboot die van 16 november tot 5 december te zien was bij Ketnet.

Dag Sinterklaas - Seizoen 1 (2019) - TvMeter.nl

Brix

• 19153 berichten
  • 4604 stemmen

jarno1975

Helaas gemist

Ik dacht dat die volgend jaar pas zou worden uitgezonden.

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Brix (en anderen): als je snel bent, kan je het nog op VRT Nu herbekijken:

Dag Sinterklaas - Hele kleine kindjes | VRT NU

Nadeel is alleen dat het nog maar tot het einde van vandaag online staat..

Brix

• 19153 berichten
  • 4604 stemmen

Metalfist

Dank voor de tip, maar ik denk dat het niet werkt vanuit Nederland.

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Sommige zaken kun je kijken vanuit de EU geloof ik, andere inderdaad niet dus je moet het eens checken. Ik weet dat ik in ieder geval al afleveringen op VRT Nu vanuit Nederland heb gezien, maar dat waren andere series.

Brix

• 19153 berichten
  • 4604 stemmen

Metalfist

Het werkt inderdaad!

Nog eens dank voor de tip!

Mitja

• 1 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind het erg dat de originele versie van Sinterklaas wordt uitgedoofd.

Via You Tube, Ketnet,.... Ik ben al lang opzoek naar de originele afleveringen van Sinterklaas. Niet alleen voor mij maar ook voor mijn kinderen later, zodat zij het kunnen ervaren zoals ik.

Weet iemand hoe ik aan de originele afleveringen geraak met de kindjes van Bart waarin ze altijd een vraag stellen aan hem? 20 afleveringen aan plezier!

Groetjes

M

TV-fan

• 20 berichten
  • 116 stemmen

De afleveringen van de originele "Dag Sinterklaas" serie (twee seizoenen) zijn in meerdere uitgaves uitgebracht op DVD. Als ze niet meer in webwinkels verkrijgbaar zijn kun je het proberen op bijvoorbeeld Marktplaats of Ebay. Als je ze ook daar niet meer kunt vinden zijn ze te bestellen via de televisiezender VRT maar daar kost het wel wat meer.

De remake uit 2019 vond ik wel bijzonder om te zien, kwalitatief zoals ik van Ketnet gewend ben. Ik vond het alleen wel jammer dat Zwarte Piet niet zwart genoeg was. Ook vond ik de oorbellen van Frans van der Aa altijd mooi om te zien dus wel jammer dat die ontbraken in de nieuwe reeks.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.