menu

Overig / Televisie / HD zenders ondertiteling

zoeken in:
Ik hoop dat dit ik dit op de goede plaats vraag anders moet een modje het maar verplaatsen.

Ik heb sinds vandaag KPN glasvezel alles in 1 (TV, internet en telefoon)
Bij het abo wat ik heb (goud) worden alle Nederlandse zenders in HD weergegeven. Erg mooi natuurlijk alleen merk ik dat de ondertiteling op de HD kanalen erg smal is (smal lettertype). Wanneer ik hem op non-HD zet (zelfde zender) is de ondertiteling normaal.
Iemand een idee hoe dit komt en of je dit kunt wijzigen?

Voor de info de apparatuur:
KPN Experia box
Harddiskrecorder 160GB
Sony Bravia LCD TV

kappeuter (crew)

Moderator. Ik zeg toch ook niet usertje tegen jou?

Ik heb een UPC HD box.
Ik kwam er ook pas laat achter dat je de instellingen van de box NIET op Scherm (plat) moet zetten, maar op Breed (16:9).
Die eerste optie gaat namelijk niet over LCD schermen.
Wellicht gaat het bij jou om een soortgelijk iets.

Sorry Meneer de Moderator, wist niet dat je boos werd

Ik begrijp uit je verhaal dat je de beeldverhouding dus moet aanpassen in de box? Ik kan kiezen tussen 4:3lb of 16:9 of 16:9lb. Daarnaast kan ik nog de optie HD aan of uit zetten.
Ik heb wat met die instellingen zitten spelen maar maakt geen verschil.

kappeuter (crew)
Heb je het formaat van je tv wel op automatisch beeldformaat staan?
Heb begrepen dat digitale tv ook met anamorphic techniek werkt.

Waar lb voor staat, weet ik niet. Moet in de handleiding staan.

lb = letterboxed vermoed ik

lekker bellen met 0900244.
Maar ik weet nu al dat daar geen optie voor is..

Hoe zit het met teletext op HD?

Je moet vaak pielen tussen de settings van je box én je LCD.

Wat je kan doen is de box op 16:9 zetten en dan de beeldverhoudingen afgaan van je LCD. Want vaak zit die standaard op een soort 'Automatische Panorama' waardoor hij alsnog gedeeltes van het beeld afsnijdt.

Hmm, vandaag nog eens gekeken maar nu heb ik niet meer zo'n smal lettertype. Het is nog wel anders als op non-HD maar wel duidelijk. Op non-HD lijkt het lettertype vet gedrukt en op HD niet.
Maar dit ligt misschien wel gewoon aan het feit dat de pixels op HD veel fijner zijn.

Het ligt niet aan de beeldverhoudingen in ieder geval aangezien er niets buiten beeld valt.
Wat ik nog steeds wel een nadeel vindt is dat het zappen traag gaat. Maar dat was met digitale tv van ziggo ook al.

@ Mikey: Teletekst is niet beschikbaar op HD kanalen. Nu moet moet ik zeggen sinds ik een digitale programmagids heb dit ook nooit meer gebruik.

Nog wat mooie dingen die er in zitten:
Video on demand
Opnamefunctie op HD recorder (gratis)
Extra decoder voor 2e tv (gratis)
Pauzefunctie van televisie uitzendingen.
Uitzending gemist tot een aantal weken terug (erg handig!)
Geen coaxkabel meer nodig. Tv signaal gaat via het stopcontact

Al met al erg tevreden mee

kappeuter (crew)
Teletekst is wel beschikbaar op HD kanalen.

Moet je even op de teletekst knop klikken die op je HD afstandbediening zit!

Dat deed ik ook maar krijg de melding "geen teletekst beschikbaar" op non-HD wel.
Maar boeit me niet zo

Gast
geplaatst: vandaag om 09:14 uur

geplaatst: vandaag om 09:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.