menu

Overig / Televisie / The Good Wife

zoeken in:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img825.imageshack.us/img825/5297/thegoodwife.png

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

The good wife heeft net haar eerste seizoen achter de rug en had zich geen beter begin kunnen wensen. Hoofdrolspeelster Julianna Margulies won al een Golden Globe voor beste actrice in een dramaserie en is nu voor diezelfde categorie genomineerd bij de Emmy Awards. In totaal heeft de serie negen nominaties in de wacht gesleept, waaronder die voor beste dramaserie.

Verzilvering van die nominatie zou onterecht zijn - ik vind alle andere genomineerden (breaking bad, dexter, lost, mad men en true blood) beter - maar een goede serie is het absoluut. De serie speelt zich af in Chicago op het advocatenkantoor van Alicia Florrick,
een vrouw die een rustig leven leidt als moeder en echtgenote van een prominent openbaar aanklager. Ze moet haar identiteit als 'de vrouw van' echter inruilen als haar man Peter (Chris Noth, Sex and the City) in de gevangenis belandt na een sex- en corruptieschandaal. Alicia pakt uit financiële nood haar oude beroep van advocate weer op en moet zich dubbel bewijzen: ten opzichte van haar competitieve collega's én tegenover de spottende buitenwereld.

Alicia Florrick keert na dertien jaar afwezigheid terug in de rechtszaal. Haar oude studievriend Will Gardner (Josh Charles) is inmiddels partner bij het advocatenkantoor waar Alicia onderaan de ladder moet beginnen. Diane Lockhart (Christine Baranski), de toppleiter van de firma, biedt Alicia aan als haar mentor te fungeren. Maar ze merkt al snel dat hier wel wat tegenover staat. Gelukkig vindt Alicia een bondgenoot in Kalinda Sharma (Archie Panjabi), de pittige onderzoeker van het bedrijf. (BRON)

Elke aflevering volgt een vast stramien. Niet alleen de rode draad komt aan bod, namelijk Alicia die probeert haar privéleven weer op de rails te krijgen, maar ook een losstaande zaak. De ene keer wordt het opgenomen tegen een verzekeringsmaatschappij die een operatie weigert te financieren, de andere keer tegen een van racisme verdachte rechter. Meestal eindigt zo'n zaak in het voordeel van het advocatenkantoor dat we volgen. Vrij voorspelbaar dus. De afleveringen waarin er van dat stramien wordt afgeweken zijn dan ook extra de moeite waard. In aflevering 18 bijvoorbeeld krijgen we een proces niet alleen door de ogen van de advocaten te zien, maar ook door de ogen van de jury. Het bittere einde maakt die aflevering alleen maar mooier.

Julianna Margulies is ijzersterk als Alicia. Oogt immer stoïcijns, maar de kijker weet wel beter: daarbinnen gaat het regelmatig tekeer. Toch is mijn favoriete personage niet Alicia, maar Kalinda. Intelligent, mooi, mysterieus en sterk. En ze valt op vrouwen! Anderzijds zijn Diane Lockhart (ga naar een logopedist, ik heb het slissen ook afgeleerd) en Cary (gewoon een vervelend mannetje) twee behoorlijk irritante personages.

Enige affectie met de advocatuur is wel een pre, maar geen vereiste om hiervan te kunnen genieten. De morele dilemma's waar je ook als kijker regelmatig mee te maken krijgt zijn op zichzelf reden genoeg om het reilen en zeilen van advocatenkantoor Stern, Lockhart & Gardner eens onder de loep te nemen.

Officiële website: http://www.cbs.com/primetime/the_good_wife/

Onaangenaam opvallend stil hier. Stond al een tijd op de planning maar afgelopen maand eindelijk het eerste voor een leuk prijsje gevonden.

Magistraal drama, performance driven, ingenieuze episode structuur en vooral qua drama zwaar overtuigend. Kan me geen legal serie of standalone episodes proberen te combineren met een rode draad storyline die zo sterk in elkaar zet. Qua drama ook zelden gelijkwaardige counterparts te zien, terechte nominatie wat betreft best drama. Sterk geschreven maar de kracht zit 'm toch vooral in de geniale acteerprestatie van Julianna Margulies, wat een powerhouse . Die stoicijnse maar zeer fragiele blik ook. Archie Panjabi is ook geweldig als Kalinda, tof personage. Ik heb ook wel een zwak voor de advocatuur dus ook op dit gebied zit het wel goed. Hoop dat de outcome van de cases af en toe anders uitpakken dan gedacht. Blij dat ik hier nu aan begonnen ben, enorm sterke serie en samen met Mad Men het meest overtuigende lopende drama. Net onderweg in S1 maar S2 is alweer besteld.

Episode Conjugal . Heerlijke episode. Ook briljant dat de judges ook regelmatig terugkomen (ook hierin heb je de nodige uitdieping dus), nu weer Cuesta met zijn heerlijke tirades, geweldig gespeeld door David Paymer. Dat met de Chicago Bulls sweatshirt is hilarisch . Chicago is ook een geweldige setting trouwens. Mooiste aflevering tot nu toe, als het om de case gaat. Erg sterk. Speaking of judges, judge Parks was ook hilarisch in Crash overigens. Ik kan niet wachten op zijn terugkomst.

Je enthousiasme werkt zeer aanstekelijk. Ga maar eens beginnen met het binnen halen van seizoen 1.
Hier kom ik binnenkort op terug.

Bedankt! Een groter compliment is er niet . Benieuwd naar jouw bevindingen, komt dit topic toch nog een beetje tot leven.

Threesome .

Geweldige aflevering waar Amber Madison weer een grote rol speelt. Dat gesprek met Peter . Wat een baas ook. Blijft top hoe het schandaal elke keer weer zijn nawerking blijft hebben en het complot wordt steeds omvangrijker. Verrassend. Sterke rode draad episode en Infamy en Lifeguard waren weer erg goede episodes. Ook erg blij met de uitdieping van Diane in Lifeguard, en Cary begin ik ook steeds meer te waarderen.

Fleas . Helemaal stuk gegaan bij deze episode, zo briljant. Normaal best serieus qua toon maar wat was deze episode hilarisch. In my opinion .

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=9MV1ot9HkPg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

. Rond 1:20 wordt het echt briljant. Will . Heerlijk dit.

AHWA
Pilot was goed. Zal de rest van de serie maar eens gaan zoeken. Fijn om Josh Charles te zien uit Sports Night, maar ook Matt Czuchry uit Gilmore Girls.

Wel raar om Britta te zien als assistente....

Ik weet het nog niet helemaal met deze serie. Ik heb een paar afleveringen bekeken, maar het weet mijn aandacht niet helemaal vast te houden. Daarvoor vind ik het nog iets teveel doorsnee RTL 4 woensdagavond film vermaak. Ik ga nog even doorzetten en hoop dat het allemaal wat beter gaat worden gaandeweg gedurende seizoen 1. Ik hoop dat ik spijt ga krijgen van mijn woorden nu.

Een heerlijke serie. Onderhoudend en met verrassingen.
Momenteel heeft rtl de serie weer opgepakt met seizoen 4. Zelf zit ik al in seizoen 5.
Advies: blijven kijken!

De serie geeft trouwens ook een prima kijk in de achterdeurtjes advocaterij van de USA.

Mocht ik sterren geven krijgt hij er van mij 3,5-4.0

Een goede inkijk in het rechtssysteem van Amerika. Geweldige verhalen, rode draad altijd spannend, leuke actrice in de hoofdrol, sommige mogen eruit worden zo vervelend (gelukkig kalinda al eruit) hopelijk op de naar het achtste seizoen.

Er komt geen achtste seizoen.

Ik herinner me dat er ook redelijk wat closure is toch?

Er is wel een vervolgserie gemaakt (The Good Fight, over Diane Lockhart).

Gast
geplaatst: vandaag om 18:57 uur

geplaatst: vandaag om 18:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.