menu

Filmdragers en apparatuur / Titels / The Doors (speeltijd)

zoeken in:
Hoi,

Ik heb deze week de DVD van Oliver Stone's The DOORS besteld bij bol.com. Ben echt fan van de film en omdat ik nu eens de echte DVD wilde hebben in plaats van een download versie op mijn computer, besloot ik om een order te plaatsen bij bol.com.
Nou, paar dagen geleden kreeg ik hem dus binnen en omdat ik een filmavond had georganiseerd wilde ik even controleren of er geen fouten op de DVD zaten. Fouten zaten er gelukkig niet op, maar er was wel iets anders dat me opviel: de film speelde sneller dan de versie die ik altijd heb gekeken. Het klinkt raar maar de songs zijn hoger en sneller. Nu kan het zo zijn dat mijn download versie gewoon troep was, maar de songs zijn dus ook sneller en hoger dan de songs op de albums. Daar komt nog bij dat overal op het internet staat aangegeven dat de film 140 min duurt (incl. mijn download). Op het hoesje van mijn DVD staat: ca 135 min.

Mijn vraag is nu dus wat er in hemelsnaam aan de hand is. Is de SPECIAL OFFER DVD van mij zo goedkoop omdat het om een versie gaat die vanwege kostenbesparing sneller is gemaakt? Zou op zich best vreemd zijn. Het is een DVD van Universal en Studio Canal...

Oja, voorfilmpjes en alles heb ik ook nog bekeken. Daar zitten die 5 minuten verschil niet in...

Ramon K
PAL-speedup?

De downloadversie was waarschijnlijk voor de Amerikaanse markt (regio 1 NTSC)

Er is een verschil in afspeelsnelheid (tussen de Amerikaanse markt en de Europese markt.)

Reinbo
Komt door het zgn. PAL speed up. Europese dvd's (PAL) spelen de film met 25 beelden per seconde ipv 24. Hierdoor duurt de film 4% korter. Je mist dus niets, het gaat alleen iets sneller en als je heel goed luistert hoor je dat ook de toonhoogte net iets hoger is.

starbright boy (moderator)
Bekend verschijnsel. Het zit ongeveer zo: De meeste films worden gemaakt met 24 beelden per seconde. TV's en DVD's met het kleursysteem PAL (dat oa in Europa gebruikt wordt) laten 25 beeldjes per seconde zien. Een film gaat dus 4% sneller op TV en op Europese DVD dan in de bioscoop.

In Amerika gebruiken ze een ander systeem dat wel 24 beelden per seconde laat zien. Dat geldt dus ook voor DVD's die daar vandaan komen (maar meestal regiocode 1 hebben) Zo'n film gaat dus niet net iets sneller. Waarschijnlijk heeft de download die je eerst keek een Amerikaanse DVD als bron.

Het is dus geen fout in deze specifieke DVD. Die versnelling zit in bijna alle DVD's voor de Europese markt en heb je ook op TV. Het is bijna alleen te merken bij een directe vergelijking. Als je beide tegelijk afspeelt dus.

edit>>> Reinbo en Ramon K waren me voor.

Reinbo
Bij Blu-ray is het probleem overigens weer opgelost. Die spelen ook in Europa met 24 bps.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:14 uur

geplaatst: vandaag om 18:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.