• 12.238 nieuwsartikelen
  • 165.694 films
  • 10.698 series
  • 30.883 seizoenen
  • 623.353 acteurs
  • 194.931 gebruikers
  • 9.099.486 stemmen

Zijn de Special Editions van de Star Wars-trilogie een vorm van Orwelliaanse geschiedenisvervalsing?

zoeken in:

bioscoopzaal

• 2805 berichten
  • 4325 stemmen

Waarom zou een regisseur als George Lucas zoveel moeite willen doen om de (soms wat ruwe) roots van zijn Star Wars-films te verbergen? Toen de films uitkwamen, was iedereen het er toch over eens dat de films een technische triomf waren? Als hij de films voortdurend blijft veranderen, knoeit hij in weze met de filmgeschiedenis, zeker nu hij weigert om de originele versies van de films op dvd uit te brengen.

Orwell had toch weer gelijk ...

cornelis

• 4742 berichten
  • 672 stemmen

bioscoopzaal schreef:

Waarom zou een regisseur als George Lucas zoveel moeite willen doen om de (soms wat ruwe) roots van zijn Star Wars-films te verbergen?

Omdat hij weet dat met name de eerste film niet best was, en omdat hij zelf indertijd verre van tevreden was over de VFX.

Toen de films uitkwamen, was iedereen het er toch over eens dat de films een technische triomf waren?
Hij niet.

Wouter

• 18674 berichten
  • 3014 stemmen

bioscoopzaal schreef:

Waarom zou een regisseur als George Lucas zoveel moeite willen doen om de (soms wat ruwe) roots van zijn Star Wars-films te verbergen?

Om ze opnieuw uit te kunnen brebgen, poeha te maken en geld te verdienen.

[/quote]Toen de films uitkwamen, was iedereen het er toch over eens dat de films een technische triomf waren?[/quote]

Ja.

Als hij de films voortdurend blijft veranderen, knoeit hij in weze met de filmgeschiedenis, zeker nu hij weigert om de originele versies van de films op dvd uit te brengen.

Orwell had toch weer gelijk ...

Wat heeft Orwell dan beweerd hierover?

moviefreak#1

• 14301 berichten
  • 21993 stemmen

Als meneer Lucas vind dat dat moet, dan moet dat maar, ik heb alle respect voor die man al lang opgegeven met the phantom menace en attack of the clones. Als niemand Lucas tegenhoud zie ik het nog gebeuren dat ie na deel 3 ook deel 4,5 en 6 nog is overdoet met Hayden Christensen als DartPapa. Laten we in elk geval hopen dat ie dat niet doet.

bioscoopzaal

• 2805 berichten
  • 4325 stemmen

Wouter schreef:

Wat heeft Orwell dan beweerd hierover?

Orwell beschrijft in het begin van 1984 het bureau waar de hoofdrolspeler werkt. Alle werknemers moeten daar stelselmatig de documenten in de archieven veranderen, zodat het lijkt alsof de Grote Leider voor alle belangrijke gebeurtenissen verantwoordelijk is.

Ik moet daar altijd aan denken als ik de Special Editions bekijk. In weze gaat Lucas terug naar het filmische verleden en probeert hij een beeld van de technisch perfecte films te creëren, ondanks de wetenschap dat films er in die tijd helemaal niet zo uit konden zien. En dat hij daarbij de originele films verbergt, vind ik helemaal stuitend ...

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.