- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Grenzen aan grappen op moviemeter
Grenzen aan grappen op moviemeter
s0062423
-
- 682 berichten
- 1739 stemmen
Ah, er zijn dus toch nog enige gradaties in de grappen, dan zijn we alweer een stapje verder.
Je moet natuurlijk wel het hele bericht lezen.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Niets op de site te zoeken! Dat hier nog over gediscussieerd moet worden.
Natuurlijk horen racisme en racistisch gerelateerde moppen niet thuis op MovieMeter. Daar zou niet eens een discussie voor nodig mogen zijn.
Maar vind jij de volgende "mop" niet extreem kwetsbaar voor iemand die net zijn schoonmoeder of een ander familielid heeft verloren? Want die mop mocht hier wel blijven staan, terwijl dit echt wel even erg is als die andere mop.
Wat is het ideale gewicht van je schoonmoeder?
700 gram, inclusief urn.
Moet je je voorstellen dat je dit leest net nadat je je schoonmoeder hebt verloren. Hoort toch ook niet thuis op MM of wel?
kos
-
- 46708 berichten
- 8865 stemmen
Maar vind jij de volgende "mop" niet extreem kwetsbaar voor iemand die net zijn schoonmoeder of een ander familielid heeft verloren? Want die mop mocht hier wel blijven staan, terwijl dit echt wel even erg is als die andere mop.
Wat is het ideale gewicht van je schoonmoeder?
700 gram, inclusief urn.
Moet je je voorstellen dat je dit leest net nadat je je schoonmoeder hebt verloren. Hoort toch ook niet thuis op MM of wel?
Jonge, waar heb je het helemaal over met je gezever over schoonmoeders! Dit gaat echt helemaal nergens meer over.
Als jij die grap van dezelfde categorie vindt heb je echt een heel rare kijk op de wereld.
Je kunt net zo goed dezelfde grap over eekhoorntjes maken en dan gaan roepen dat het even erg is als een racistische grap, waar zijn we mee bezig.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Een belediging is niet erg. Belgen dom, wij gierig, schoonmoeders verwenselijk......... het zijn geen dingen die aansluiten bij een haatdragende gedachte/golf/beweging die heerst binnen onze maatschappij.
s0062423
-
- 682 berichten
- 1739 stemmen
Een belediging is niet erg.
Waarom dan nog verder discussiëren? Exact het punt waarover de meningen verschillen.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Jonge, waar heb je het helemaal over met je gezever over schoonmoeders! Dit gaat echt helemaal nergens meer over.
Als jij die grap van dezelfde categorie vindt heb je echt een heel rare kijk op de wereld.
Misschien heb jij nooit een dierbaar familielid verloren en weet je niet hoe dat voelt.
Ik heb bijvoorbeeld net mijn grootmoeder verloren waar ik mijn hele jeugd heb ingewoond. Als ik deze mop lees, dan zie ik automatisch het woord grootmoeder.
Het woord schoonmoeder kan je vervangen door moeder, vader, opa, oma, ............... elk denkbaar familielid.
Als iemand net een dierbaar familielid heeft verloren is dit gewoon kwetsbaar. Want geloof me maar dat die persoon niet gaat denken aan een of andere ambetante schoonmoeder, die persoon zal automatisch de link leggen naar zijn verloren famililid. Dat gebeurt gewoon onbewust.
Ik vind die "grap" van minstens hetzelfde niveau.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Dus een mop van een Vlaming over een Waal kan ook gewoon niet volgens jou? Daar gelden gelijkaardig zaken als bij de rassenkwestie.
Punt is dat de "storende" zaken niks met de grap te maken hebben. Iets wat ik al een aantal keren heb uitgelegd trouwens.
De twee andere grappen die kos aandraagt zijn trouwens vervangbaar door elke nationaliteit waar een beperkte groep een hekel aanheeft. In Antwerpen kan je die moppen tegen een select publiek even makkelijk met "Nederlanders" vertellen.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Waarom dan nog verder discussiëren? Exact het punt waarover de meningen verschillen.
Er zijn verschillen tussen moppen mbt vooroordelen, en moppen die puur een haatdragende boodschap uitdragen. Dat mensen het verschil daar niet tussen zien vind ik echt ongelooflijk!
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Een belediging is niet erg. Belgen dom, wij gierig, schoonmoeders verwenselijk......... het zijn geen dingen die aansluiten bij een haatdragende gedachte/golf/beweging die heerst binnen onze maatschappij.
Je zou toch verwachten dat men dat verschil inmiddels toch wel zag.
kos
-
- 46708 berichten
- 8865 stemmen
In Antwerpen kan je die moppen tegen een select publiek even makkelijk met "Nederlanders" vertellen.
Waar ze niet meer oke van worden hoor....
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
En ik vind ze dus absoluut niet vervangbaar. De tendens in onze maatschappij is namelijk niet dat we Duitsers, Belgen en schoonmoeders haten, maar dat we Turken en Marokkanen en alles wat me de Islam van doen heeft haten. En daar zit 'm dus het verschil. Puur theoretisch gezwets OH.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Waar ze niet meer oke van worden hoor....
Wel een pak minder verwijderbaar.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Er zijn verschillen tussen moppen mbt vooroordelen, en moppen die puur een haatdragende boodschap uitdragen. Dat mensen het verschil daar niet tussen zien vind ik echt ongelooflijk!
Het verschil is zeker duidelijk, voor mij toch.
Maar er is ook nog zoiets als KWETSENDE moppen.
Dat heeft niets meer te maken met een gewoon vooroordeel dat schoonmoeders vervelend zouden zijn. Ik heb het al eerder uitgelegd, maar blijkbaar ben ik hier de enige die die mop kwetsend vind voor iemand die net een dierbaar familielid heeft verloren.
Waarom discussiër ik hier nog?? Het is toch zinloos.
-fal
-
- 2028 berichten
- 2290 stemmen
Dus een mop van een Vlaming over een Waal kan ook gewoon niet volgens jou? Daar gelden gelijkaardig zaken als bij de rassenkwestie.
Nah, dat zoeken jullie in Belgie maar lekker zelf uit.
Maar de 3-0 mop zo verteld dat het een zegen voor België zou zijn als walen elkaars kinderen uit het raam flikkeren zou ik eveneens onbetamelijk vinden.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Verschil is dat je zo'n kwetsende mop over schoonmoeders niet bewust verteld om iemand met een overleden schoonmoeder te kwetsen. Immers: hoe moet ik weten dat je moeder, zus of kanarie is overleden? Zo moeilijk is het toch allemaal niet?
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Verschil is dat je zo'n kwetsende mop over schoonmoeders niet bewust verteld om iemand met een overleden schoonmoeder te kwetsen. Immers: hoe moet ik weten dat je moeder, zus of kanarie is overleden? Zo moeilijk is het toch allemaal niet?
Dan kan je bij alles een uitleg verzinnen.
Dan kan je ook zeggen waarom zou je geen moppen over Marokkanen en Turken vertellen? Je hoeft toch niet te weten dat ze in Nederland die nationaliteiten haten, wat volgens mij ook helemaal niet zo is. Het is alweer een bepaalde groep Nederlanders die die nationaliteiten haat, maar daar zijn natuurlijk alle Nederlanders weer de dupe van.
En die moppen vermijden noemt men dan positieve discriminatie.
Iedereen is toch gelijk voor de wet of vergis ik me? En als iedereen gelijk is voor de wet, dan zouden die moppen ook niet gemaakt mogen worden over Belgen of elke andere nationaliteit.
Nee, als iemand zegt stomme Marokkaan, dan is hij een racist.
En als je het over een stomme Belg hebt, dan is dat niet erg.
Vreemde manier van redeneren. Maarja, dat verbloemen ze maar door alles weg te stoppen onder de term positieve discriminatie.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Tjongejongejonge..... wie zou dat nou niet weten? Denk je nu echt dat iemand jou een schoonma mop gaat vertellen als ie weet dat jouw schoonmoeder net overleden is? Iedereen met een beetje (emotionele) intelligentie weet wat wel of niet kan hier in Nederland> Kom zeg!
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Waarschijnlijk niet nee. Maar je krijgt het wel te lezen op Moviemeter.
Dat is net zo onwaarschijnlijk als dat iemand een racistische mop komt vertellen over Turken tegen een Turk.
Een Turk krijgt die mop dus ook op Moviemeter te lezen.
Het feit dat de mop niet rechtstreeks in iemands gezicht wordt verteld maakt hem niet minder racistisch of kwetsend.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Nou en? Het gaat toch om de intentie? Ik vertel op een forum toch geen parkietenmop om mensen met een overleden parkiet te kwetsen?
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Omdat je dan gegarandeerd een reactie kan verwachten.
Over de intentie ben ik het wel met je eens.
Maar het resultaat is belangrijk. En hoe je het ook draait of keert, het resultaat van die schoonmoedermop is gewoon kwetsend, net zo kwetsend als die mop over die Turk racistisch of discriminerend is.
edit: mijn eerste zin is een reactie op het 2de gedeelte van jouw bericht dat je aangepast hebt.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Nee, het gaat niet om het resultaat maar om de intentie. Daarom wordt er in strafrecht ook een onderscheid gemaakt tussen doodslag en moord (waar een voorbedachte rade aan vastzit). Het levert allebei een dode op.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik zag 't al, sorry.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
s0062423 heeft de mop hier volgens mij niet gepost om Turken en/of Marokanen te kwetsen.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
s0062423 heeft de mop hier volgens mij niet gepost om Turken en/of Marokanen te kwetsen.
Zou best kunnen. Ik heb de betreffende moppen niet gezien helaas. Ik sprong nu in op de moppen die kos postte.
Apollinisch
-
- 21299 berichten
- 0 stemmen
Fijn dat je een beleid toepast, maar laat dat alsjeblieft niet onderhevig zijn aan allerlei vage randkwesties.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Ik zag 't al, sorry.
Geen probleem hoor.
Nee, het gaat niet om het resultaat maar om de intentie. Daarom wordt er in strafrecht ook een onderscheid gemaakt tussen doodslag en moord (waar een voorbedachte rade aan vastzit). Het levert allebei een dode op.
Natuurlijk zal je voor doodslag een mindere straf krijgen.
Maar die moppentapper hier had hoogstwaarschijnlijk ook niet de bedoeling om hier allochtonen te beledigen en te discrimineren om vervolgens een dagenlange discussie uit te lokken op de site.
Hij heeft de mop waarschijnlijk ook zomaar effe hier neergezet met de gedachte in het achterhoofd dat de meesten het gewoon grappig zouden vinden. Hij zal echt niet hebben gedacht, ik ga hier eens een rel uitlokken.
Al zie ik wel gelijkenissen, vind ik de vergelijking met strafrecht wel heel vergezocht.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik heb de aard van de betreffende moppen niet gezien helaas. Neemt verder niet weg dat je moet nadenken alvorens te posten.
Dan vind ik de moppen mbt Polen in de fik steken en Polen die drollen baren ook schandalig. Dat kan iedereen toch inschatten?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Vind Duitserhaat anders nog relatief dominant aanwezig in Nederland. Het blijft rieken naar positieve discriminatie.
Apollinisch
-
- 21299 berichten
- 0 stemmen

Wat mij betreft wordt gewoon elke doelgroep over één kam geschoren.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Vind Duitserhaat anders nog relatief dominant aanwezig in Nederland. Het blijft rieken naar positieve discriminatie.
Ik werk in een bedrijf met Turken, Marokkanen en Duitsers en het is gewoon 1 jolige bende verder. Het gaat er toch gewoon om dat als je weet dat er een bepaalde tendens in Nederland heerst, dat je dan rekening houdt met mensen?
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.