menu

De Site / Algemeen / meer acteurs toevoegen

zoeken in:
ik zou willen voorstellen om vier of zelfs meer hoofdrollen te kunnen invullen als er een film wordt toegevoegd of gewijzigd, ipv de huidige drie.

Waarom?
Bij veel films zijn meer dan drie belangrijke rollen en soms kunnen belangrijke acteurs uit een bepaalde film niet vernoemd worden.
Jammer.

Het zou niet veel plaats innemen, mij lijkt het een nuttige en leerrijke aanvulling voor MM, dat er nog completer en beter op zou worden.
Ander voordeel : als je "uitgebreid" zoekt, ga je ook meer films kunnen zien met een bepaalde acteur.

neo (crew)
op zich een goed idee. maar er zijn ook wat films waarbij ik met 3 acteurs al iemand erbij zet die eigenlijk een rol van niks speelt. dus als je nog meer acteurs kan kiezen, kan dit alleen maar vervelender worden.

Als er slechts twee belangrijke hoofdrolspelers zijn, zet je er ook maar twee dan en laat je de drie andere open.

Maar ik vind als er vier of vijf zijn, dat je de mogelijkheid moet hebben om ze allemaal te zetten.

waar ligt de grens? dan zegt straks weer iemand "ik wil alle 9 de fellowship leden invoeren"

oorspronkelijk waren het er 2, heb er 3 voor gemaakt, daar wil ik het bij houden...

dan zal het wel zo moeten zeker...

In De Site > Algemeen > meer acteurs bij de films:

Jordy heeft mij al eens teruggefloten wat dit betreft maar ik probeer het nog eens :

Op een site die al maar meer geperfectioneerd wordt (rangschikkinkjes hier, cijfertjes daar, ...) zit er naar mijn bescheiden mening één hiaat :
het aantal acteurs dat we kunnen toevoegen bij een film.
Het maximum is drie.
Voor films als bvb. "Reservoir Dogs" of "Once Upon a time in the West" of
"Magnolia" is dat veel te weinig.

Mijn voorstel : een maximum van zes acteurs kunnen worden toegevoegd, enkel en alleen als zij een belangrijke rol in de film spelen. Bij sommige films zullen er dat maar twee zijn, bij andere vier of zes.
De bestaande films kunnen geleidelijk worden aangepast via "corrigeren" door elk lid van MM.
De site kan er maar nog beter door worden.

Gebruik gewoon de IMDB-link om te kijken naar de cast.
Volgens mij wordt het juist onoverzichtelijker als je meer acteurs gaat toevoegen.

Could't agree more!

In De Site > Algemeen > Cast uitbreiden:

Hoi,

zag in het ideeënlijst nergens staan dat de cast misschien ooit nog wordt uitgebreid...
Dit verbaasde me best, want er zijn echt veel films waar er meer dan 3 hoofdpersonen zijn en die dan niet gemeld worden. Dit vind ik dan vreemd wanneer ik naar een acteurprofiel ga en bijvoorbeeld een bepaalde film niet zie, terwijl diegene een enorme rol erin had...
Is er een mogelijkheid dat dit ooit nog wordt uitgebreid naar bijvoorbeeld 5 acteurs?

Als je vijf acteurs toelaat per film, dan gaat men bij iedere films ook daadwerkelijk vijf acteurs toevoegen, en voor je het weet gaan dan de stemmen alweer op dat er bij bepaalde films toch echt een zesde of zevende acteur bij zou moeten, omdat die toch zeker een net zo relevante of memorabele bijrol had als die-en-die acteur die bij een andere film genoemd staat.

Dat schiet dus allemaal helemaal niets op; de acteurs-informatie bovenaan (eigenlijk alle feitelijke informatie die daar staat) zou een snelle indicatie moeten geven; voor een volledig overzicht van de cast kun je altijd terecht op IMDb. Het heeft geen enkel nut hun gedetailleerde informatie hier op MM over te nemen, want IMDb is toch altijd vollediger.

Ik zou eerder de acteurs weghalen in plaats van uit te breiden, maar als snelle indicatie is het wel handig. Uitbreiding is inderdaad enkel het probleem verplaatsen.

speranza
In veel films zijn er meer dan drie acteurs die de film dragen. Het is dan erg moeilijk een keuze te maken welke drie acteurs bij de cast vermeld staan. Ik ben daarom een voorstander van het uitbreiden van de cast naar vijf acteurs. Dit reduceert ook de behoefte om naar IMDb te surfen.

Uitleg van Queto hierboven lijkt me afdoende.

speranza
Dan ga je voorbij aan mijn laatste zin. Ik vind ook dat volledigheid nastreven geen zin heeft. Het noemen van slechts drie acteurs is echter volstrekt onvoldoende. Je doet hiermee steeds een aantal dragende acteurs van een film tekort. Bovendien maak je deze site met een uitbreiding van de cast bij een film minder afhankelijk van IMDb.

speranza schreef:
Dan ga je voorbij aan mijn laatste zin.

Nee hoor.

combi
slotje.

Acteurs
De acteurs van een film zijn gedefinieerd als de personen die een rol spelen in een film, of (in het geval van documentaires en dergelijke) anderszins in beeld of geluid aanwezig zijn. Filmpagina's op MovieMeter geven niet de volledige cast weer, maar slechts een kleine selectie aan acteurs; de toevoeger kan kiezen uit twee of drie namen, afhankelijk van de aard van de film. Kies daarbij de acteurs die het meest in beeld zijn en/of een hoofdrol in het verhaal vervullen, en niet de acteurs die de personages vertolken die in dat verhaal an sich het meest belangrijk zijn (immers, een heel belangrijk personage kan in bepaalde gevallen nooit of haast nooit in beeld verschijnen; bijvoorbeeld een overledene die een belangrijke inruk achterlaat, een afwezig persoon waarnaar een hoofdpersoon tevergeefs verlangt, etcetera).

Bij films die je niet zelf gezien hebt, is het vaak goed het beste de keuze van namen van de poster over te nemen. Ook kan soms op de volgorde van IMDb worden afgegaan, maar dat werkt niet in alle gevallen. IMDb neemt namelijk de volgorde van de aftiteling over, en die is - met name bij recente films - ook vaak gesorteerd op volgorde van opkomst of eenvoudigweg op alfabet. In die gevallen zijn de bovenste drie namen niet per se belangrijke acteurs (vaker niet dan wel zelfs), en zijn dat dus niet de namen die op MovieMeter overgenomen moeten worden. Een alfabetische sortering is uiteraard vrij gemakkelijk te herkennen, een sortering op volgorde is vaak wat lastiger. Daarom is het overnemen van de namen van een filmposter of videohoes in bijna alle gevallen een betere keuze.

Als een acteur niet in beeld verschijnt, maar uitsluitend zijn stem te horen is (altijd het geval bij animatiefilms, maar soms ook in live-action, bijvoorbeeld een cgi-personage) wordt zijn naam op de filmpagina voorafgegaan door de frase 'met de stem(men) van'. Om dit te bereiken moet bij het toevoegen de checkbox 'stem' aangevinkt worden achter het invulveld met de naam van de acteur.

Ten slotte kan het nog voorkomen dat een acteur bij verschillende films onder verschillende namen werkt (zoals bijvoorbeeld Terence Hill). In dat geval moet de naam aangehouden worden die IMDb als primair gekozen heeft (met andere woorden, tags als "(as Mario Girotti)" negeren), ongeacht wat de echte naam van de acteur is. In het verlengde hiervan moet bij acteurs met een naam die in een ander alfabet geschreven wordt dan in het Latijnse de getranslitereerde spelling van IMDb aangehouden worden.

Afkomstig van MovieMeterWiki, het compendium aan informatie over MovieMeter. "http://wiki.moviemeter.nl/index.php/Acteurs";
Categorie: Toevoegen

ViewsArtikelOverlegBewerkGeschiedenis Personal toolsInschrijven/inloggen Menu
Hoofdpagina
Gebruikersportaal
Help
Recente wijzigingen
Willekeurig artikel
Artikelen schrijven
Centrale discussiepagina
Zoek
Hulpmiddelen
Links hierheen
Volg links
Upload
Speciale pagina's
Printer-vriendelijke versie

De laatste wijziging op deze pagina vond plaats op 15 sep 2005 14:43. Deze pagina werd 4.134 maal bekeken. Over MovieMeterWiki Disclaimers

speranza
Ik ben nog steeds voorstander van het uitbreiden van de cast naar vier acteurs. Jason Robards verdient een plek bij C'era una Volta il West en Penélope Cruz bij Vicky, Cristina, Barcelona om maar twee voorbeelden te noemen. Dit helpt vooral bij het geven van een overzicht van het oeuvre van een acteur. Kom s.v.p. niet aanzetten met het staat toch op IMDb. Dat is een dooddoener.

speranza
Tonyvdb schreef:
ik zou willen voorstellen om vier of zelfs meer hoofdrollen te kunnen invullen als er een film wordt toegevoegd of gewijzigd, ipv de huidige drie.

Waarom?
Bij veel films zijn meer dan drie belangrijke rollen en soms kunnen belangrijke acteurs uit een bepaalde film niet vernoemd worden.
Jammer.

Het zou niet veel plaats innemen, mij lijkt het een nuttige en leerrijke aanvulling voor MM, dat er nog completer en beter op zou worden.
Ander voordeel : als je "uitgebreid" zoekt, ga je ook meer films kunnen zien met een bepaalde acteur.
Je haalt de woorden uit mijn mond.

speranza schreef:

Sinds wanneer kun je op acteurs zoeken dan? Of heb ik iets gemist?

speranza
In elk geval al vanaf 2 augustus 2008.

Mug
In het linkermenu op zoeken klikken, ipv rechtsboven in het zoekveld zoeken. Wat zal er een wereld opengaan voor je, Jarno...

Mug schreef:
In het linkermenu op zoeken klikken, ipv rechtsboven in het zoekveld zoeken. Wat zal er een wereld opengaan voor je, Jarno...

Krijg nou wat... Nooit geweten! bedankt mug!

Gast
geplaatst: vandaag om 17:38 uur

geplaatst: vandaag om 17:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.