• 13.085 nieuwsartikelen
  • 169.681 films
  • 11.133 series
  • 31.878 seizoenen
  • 630.512 acteurs
  • 196.365 gebruikers
  • 9.179.980 stemmen

TV-serie-films, criteria en logica.

zoeken in:

davidov

• 3453 berichten
  • 2025 stemmen

Ik heb getracht een geschikt topic hiervoor te vinden maar gezien dat niet gelukt is leek het me het beste om er hier eentje over te beginnen.

Mocht er een modje zijn die het daar niet mee eens is, gelieve dan de TT aan te passen of het te verplaatsen naar het juiste topic.

Vanavond verbaasde en ergerde ik me eraan toen ik te horen kreeg dat de film "Sinterklaas en het uur van de waarheid" niet toegevoegd mocht worden aan de site.

Het zou namelijk gaan om een "tv-serie-film".

Ik vond dit nogal ridicuul gezien TV-films van langer dan 45 minuten op de site mogen staan. En series films ook (007, star wars, LOTR, harry potter, the list goes on).

Echter een combinatie van beiden is taboe.

Andere argumenten die ik te horen kreeg waren "ieder jaar komt er een film van uit" en "mensen gaan snel op de serie stemmen ipv de film zelf".

Wederom denk ik dat dat nogal onzinnig is, want in de afgelopen 40 jaar kwam er vrijwel iedere 2-3 jaar een 007 film uit, en niemand heeft ooit alle bondfilms in het algemeen een rating gegeven. En dan nog, zoiets kan overal gebeuren "1 cijfer voor alle dracula films" bijv.

Oude king kong en de nieuwe over 1 kam scheren.

Tevens is in de reeks "Sinterklaas en het...." slechts 1 film een TV-film volgens IMDB...

1. Sinterklaas en het geheim van de Robijn (2004)

2. Sinterklaas en het gevaar in de vallei (2003)

3. Sinterklaas en het uur van de waarheid (2006)

4. Sinterklaas en het verdwenen pakhuis (2002) (TV)

En laat dat nou toevallig het enige deel zijn dat slechts 45 minuten duurde (die uit 2003 en 2004 waren langer dan 110 minuten).

Ik zie dus geen enkele reden waarom deze films niet op de site zouden mogen staan. Tevens zie ik eigenlijk geen sterke redenen waarom tv-serie-films niet op de site mogen staan (nouja, wel een paar argumenten, maar die wegen niet op tegen de "voor" argumenten...vind ik dan).

Ja het is misschien een beetje rommelig als er veel films van dezelfde serie op de site staan, maar so what. Het zijn films. Dit is een filmsite, en die films horen er bij. Anders vind ik dat je ook alle James Bond films zal moeten verwijderen. Immers of de film geschoten is voor TV of Cinema mag geen criteria zijn om op de site te komen naar mijn idee.

Het is waar dat 60! films van columbo onoverzichtelijk is en een nachtmerrie als iemand er 1 heeft gezien maar niet meer weet welke het was. Maar zoals ik al eerder zei, over 1 kam scheren kan overal gebeuren.

Snap dus niet waarom tv-serie-films er niet op mogen, en snap al helemaal niet wanneer iets nou daar onder valt en wanneer niet.

Immers ik maak nu een film over een kikker familie, "de kikkers" speciaal voor de tv, en duurt 120 minuten.

Prima, mag op de site.

Over een jaar maak ik een vervolg "de kikkers en de verloren pinda". Prima...een vervolg...mag op de site neem ik aan.

Vervolgens maak ik ieder jaar een nieuwe film "de kikkers en de ooievaar, de overstroming, de electriciteitsrekening, en het xxl condoom"

Opeens is het een serie en mogen de nieuwe en moeten de oude van de site af gehaald worden. Een beetje raar, maar zo gaat het er nu wel aan toe.

Zo... dat was het dan wel weer eventjes.

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb maar 1 commentaar. We zijn een Movie-site. En dat betekent FILM. Dus laten we ons concentreren op FILMS.

Dat is op MM altijd het beleid geweest.

Aan de andere kant zijn we ook niet erg streng voor tv-films, mini-series en documentaires, maar er zijn daar grenzen.

Die zogenaamde sinterklaasfilms, dat zijn in feite series, die 15-20 minuten per dag ofzo werden uitgezonden, en gewoon een tv-serie waren, dus. Dat de status op IMDB anders lijkt, dat is wel een probleem. Maar zo zijn er wel meer ergernissen met de IMDB-kwalificaties, af en toe.

Overigens zou die kikkerfilm sowieso nooit op de site belanden, omdat het in rapportage-sfeer zit, waardoor de rest van je betoog compleet in het water valt

Maar we zijn hier wel coulant ten aanzien van documentaires en films die door de TV zijn gemaakt. Maar wel strikt qua tv-series, die naar onze mening, niet op een film-site behoren.

davidov

• 3453 berichten
  • 2025 stemmen

Betreffende dat dit een film site is ben ik het volledig met je eens. Vandaar juist dat ik hierover een topic begon omdat naar mijn mening de laatste 3 sinterklaas films gewoon films waren.

Hoe ze zijn uitgezonden op tv dat doet er niet toe vind ik. Als men er voor zou gekozen hebben om the godfather nooit in de bioscoop uit te brengen en alleen in stukjes van 20 minuten op de buis te brengen dan zou het ook frappant zijn als de film nooit op MM had gestaan.

Die sinterklaas films hebben de lengte van een lange film, het budget van een lange film, de hoeveelheid aan acteurs etc etc, het is gewoon een echte film. Echter ipv dat je het kan zien in de bioscoop of dat het een straight to video/dvd film is, krijg je het in stukjes te zien op de buis. Desalniettemin kan je het ook in zn geheel zien want zo is het lijkt mij wel opgenomen (tenzij anders vermeld).

Kikkerfilms in de rapportage sfeer? Ik dacht meer aan een animatie serie, waarvan iedere film 2 uur duurde Echter aan het begin verwacht niemand een succes en maakt men slechts 1 film. Daarna een vervolg, en als die ook aanslaat, een serie films.

Een TV-serie zijn allemaal losse afleveringen die duidelijk geen perfecte overgang hebben. Ze hebben allemaal opnieuw een inleidende 5 minuten. Een film die in stukjes uitgezonden zal worden krijgt misschien een korte opening titels en introductie, maar dat is eerder het werk van de tv-studio dan van de filmmakers zelf...lijkt mij...toch?

Sinterklaasfilms zijn gewoon films maar in stukjes uitgezonden, maar het blijven film. En waarom kan columbo niet op de site? Niet dat ik er een fan van ben maar het hoort er gewoon tussen lijkt mij.

kappeuter (crew films)

• 74382 berichten
  • 5925 stemmen

Columbo beschouwen we als een tv-serie met lange afleveringen. Zelfde geldt voor Tatort etc. Snap dat niet iedereen het daar mee eens is, maar dat zullen we niet veranderen.

Die Sinterklaasfilms kunnen we nog wel een keer naar kijken.

Volgens mij zijn het ook regionale tv-producties. Dan zijn ze sowieso niet toevoegbaar.

Quido

• 14641 berichten
  • 6072 stemmen

Sinterklaas en het geheim van de Robijn heeft een dvd-release gehad bij Bridge, als film zijnde. Dat mag dan toch sowieso geen probleem vormen, of wel ?

kappeuter (crew films)

• 74382 berichten
  • 5925 stemmen

Als het een landelijke dvd-release betreft, mag het inderdaad toegevoegd worden.

OK, die tv-films krijgen het voordeel van de twijfel.

John heeft de Wiki aangepast.

martnell

• 2 berichten
  • 0 stemmen

Hoi allemaal, ik heb met verbazing bovenstaand topic gelezen, Mijn naam is Martijn van Nellestijn, schrijver en regisseur van Sinterklaas en het Uur van de Waarheid en Sinterklaas en het Geheim van de Robijn. Ik kan je zeggen dat beide speelfilms zijn, zo worden geproduceerd en zo worden uitgerbracht. Het wordt niet in delen uitgezonden op televisie. Vroeger is dat wel eens gebeurd in 2002 maar de huidige producties zijn losse opzichzelf staande speelfilms.

kos

• 46430 berichten
  • 8643 stemmen

Dat is dan opgelost .

Hoe zit het met de beschikbaarheid? Zijn het echt landelijk uitgezonden en uitgebrachte films of slechts regionaal op tv te zien geweest (zoals ik hierboven lees, ik heb er zelf geen enkele kennis over).

Quentin

• 10202 berichten
  • 8432 stemmen

Landelijk op dvd in ieder geval.

martnell

• 2 berichten
  • 0 stemmen

De films worden het ene jaar via de regionale tv zenders uitgezonden en beleven het andere jaar een landelijke dvd release

Boenga

• 2543 berichten
  • 1484 stemmen

Misschien niet de juiste plaats voor deze vraag; eventueel probeer ik elders, maar:

wat is heel concreet het verschil tussen een 'gewone' film en een 'tv-film' ? Gaat dat om het feit of een film al dan niet in de bioscoop gedraaid wordt ? Of zitten daar meer/andere dingen achter ? Staat 'tv-film' voor minder goeie kwaliteit ?

En wordt al bij voorbaat gepland of een film al dan niet in de bioscoop op het scherm komt ?

En: ik herinner me dat ik zelf, en niet alleen ik, bij Un Amour à Taire (2005) de indruk had dat ik naar een tv-film zat te kijken - alleen kon ik daar zelf moeilijk een 'waarom' aan vastkleven.

Iemand een antwoord, of een link naar het antwoord ?

Dk2008

• 10882 berichten
  • 772 stemmen

Inderdaad ik dacht dat het is. Je hebt films gemaakt voor de bioscoop en films voor op tv. Ook heb je veel direct to video, voor de dvd verkoop. Kwaliteit is volgens mij meer de mening/gedachte die mensen er over hebben. Planning staat volgens mij niet altijd vast, vaak wel. Maar dacht vanwege de mogelijke kosten/opbrengst dat ze dan toch daar van afwijken.

Dk2008

• 10882 berichten
  • 772 stemmen

Interessant topic. Al die tijd afgevraagd.

kappeuter schreef:

Columbo beschouwen we als een tv-serie met lange afleveringen. Zelfde geldt voor Tatort etc. Snap dat niet iedereen het daar mee eens is, maar dat zullen we niet veranderen.

.

Maar nu duidelijk. Beter laat dan nooit. (Vandaar dat die Miss Marple-films verplaatst zijn naar het forum).

Ik vraag me alleen af, waarom zoiets als die Thomas de Stoomlocomotief-films niet op de site mogen. Je hebt een serie, maar daartussen zitten ook films.

Heb het hier ook gevraagd. De Site >> Algemeen >> Zelf films toevoegen aan MovieMeter (centraal toevoegingen topic)

Boenga

• 2543 berichten
  • 1484 stemmen

Dk2008 schreef:

Inderdaad ik dacht dat het is. Je hebt films gemaakt voor de bioscoop en films voor op tv. Ook heb je veel direct to video, voor de dvd verkoop. Kwaliteit is volgens mij meer de mening/gedachte die mensen er over hebben. Planning staat volgens mij niet altijd vast, vaak wel. Maar dacht vanwege de mogelijke kosten/opbrengst dat ze dan toch daar van afwijken.

Dankjewel voor de info, Dick2008.

Je uitleg geeft me wel nog steeds een wat verward gevoel bij een zin in de stijl van 'bij het kijken had ik het gevoel dat ik een tv-film zag' - terwijl er dus toch niets heel concreet is waaraan je dat effectief (zwart op wit bewezen) kan zien...

Nog eens merci !

Dk2008

• 10882 berichten
  • 772 stemmen

Dat heb ik zelf ook wel eens. Heeft in de bioscoop gedraaid maar lijkt wel een tv-film. Heeft dus wel iets met het acteren te maken dat wel maar dat een tv-film inhoudelijk minder is dan een bioscoopfilm, vind ik niet.

Dk2008

• 10882 berichten
  • 772 stemmen

Dk2008 schreef:

Ik vraag me alleen af, waarom zoiets als die Thomas de Stoomlocomotief-films niet op de site mogen. Je hebt een serie, maar daartussen zitten ook films.

Heb het hier ook gevraagd. De Site >> Algemeen >> Zelf films toevoegen aan MovieMeter (centraal toevoegingen topic)

De eerste animatiefilm staat er op: Thomas & Friends: Sodor's Legend of the Lost Treasure (2015)

john mcclane 2

• 3361 berichten
  • 6491 stemmen

FisherKing schreef:

Ik heb maar 1 commentaar. We zijn een Movie-site. En dat betekent FILM. Dus laten we ons concentreren op FILMS.

Dat is op MM altijd het beleid geweest.

Aan de andere kant zijn we ook niet erg streng voor tv-films, mini-series en documentaires, maar er zijn daar grenzen.

Maar we zijn hier wel coulant ten aanzien van documentaires en films die door de TV zijn gemaakt. Maar wel strikt qua tv-series, die naar onze mening, niet op een film-site behoren.

Maar na een movie en music meter ,,,is de vraag is het nu niet eindelijk tijd voor een serie meter

.

Dk2008

• 10882 berichten
  • 772 stemmen

john mcclane 2 schreef:

(quote)

Maar na een movie en music meter ,,,is de vraag is het nu niet eindelijk tijd voor een serie meter

.

In de maak, vanaf volgend jaar. De Site >> Algemeen >> TvMeter.nl

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.